Gå til innhold

Sommerfugljakten


Redlady

Anbefalte innlegg

Gelder meg til å kjenne liv, jeg :rødme:

Akkurat nå er det så mye mageromsteringer, at i natt lå jeg mye våken. Men det er vel verdt det.

Skal innom fastlegen i dag å få helsekort. Blir vel noe blodprøver også. Usikker på om jeg skulle hatt med urinprøve, men helt ærlig så ønsker jeg ikke å ha det med på jobb først, så videre. Dessuten så har jeg ikke prøveglass kjøpt på apotek, så det får en heller komme tilbake til.

Fikk også snakket med svigermor i går. Hun var veldig glad. Kom selvfølgelig med en formaning om at NÅ måtte jeg ta det med ro... Som om det er min feil at det har gått gale før? Hmmm... Jeg fortalte om sprøytene og hvorfor jeg hadde fått dem, i et lite håp om at det kanskje går opp for henne at det hadde ikke vært så mye jeg kunne gjort tidligere uten slik hjelp. Og slik hjelp får en ikke før en har mistet 3 ganger... Hun har også fått lov til å si det til resten av familien som de skulle å besøke i helgen, da en niese har bursdag. Så det blir vel litt meldinger utover.

Men nå må jeg pusse tenner og komme meg ut døren her. Ha en fin fredag, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint å lese at alt så bra ut på ultralyden! :hoppe:

Det er klart at det ikke er noens "skyld" at det har gått galt før, men de svigermødrene vet ikke alltid hva de skal si vettu.. :sukk: Hun mener det nok bare godt! Men det er nok ikke noe behov for å innta horisontalen på sofaen permanent frem til november selv om man kan roe ned hverdagen litt ;)

Jeg må bare :bolledeig: for at alt går så bra jeg altså! Det er jo litt godt med disse symptomene også :nigo: Jeg tror første gangen jeg kjente liv var 3 rytmiske dunk mens jeg lå på magen i uke 16-18. Men før man har kjent det, så vet man jo ikke.. Det kommer tidsnok da! Om ikke lenge kommer du til å bli nærmest "lei" av å bli sparket i ribbena og at noen hopper på blæra di :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må alltid svigermødre si sånne unødvendige ting!!! :kjefte:

Jeg blir så irritert hver gang svigermoren min kritiserer enten hva jeg spiser, hva jeg har på meg(klær), at jeg må ta kvalmedempende medisin...o.l.

Er så gøy å begynne kjenne liv, jeg kjente allerede i uke14, så kan være du begynner å kjenne kiling de neste ukene :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke så godt legesekretærer som ikke klarer å gjøre jobben sin skikkelig. Jeg skulle til min første virkelige svangerskapskontroll på fredag. Legen på sykehuset var litt oppgitt på at jeg enda ikke hadde fått helsekort. I hvert fall, jeg burde sikkert visst at jeg skulle ha med urinprøve, men det var det ingen som sa. Når jeg hadde det med første gang i fjor, skulle de ikke ha... (men da trodde jo legen at jeg ikke var så langt på vei som jeg var...)

Men så skal en også ta blodprøver. Men siden det var fredag, så hadde hun stengt ned labben og de kunne ikke sende inn blodprøver på en fredag. Forteller hun meg som om jeg skulle visst det. Men jeg kunne jo bare ta turen innom igjen mandag eller tirsdag igjen. Mitt problem er at jeg nå er på jobb i åpningstidene, og må nå ta enda mer fri fra jobb fordi legesekretærene ikke klarer å fortelle meg i telefonen at en ikke kan ta blodprøver på en fredag. Syns faktisk det er en smule respektløst. Noen sjefen min også var enig i. Fortalte henne alt, siden det er hun som må gi meg fri. Men takke meg til en hyggelig sjef :)

Ellers så syns jeg magen vokser så vidt det er her. Noen bukser er begynt å bli litt trang. Men tror nok også det går litt på fordøyelsessystemet, om magen av og til er litt oppblåst.

Sliter litt med å få sove igjen etter nattens toalettbesøk, noe som er blitt verre. Pga mye mageaktivitet. Men syns det er litt fint :rødme:

Også har en funnet ut at jordmortjenesten i kommunen her er heller dårlig. Snakket med ei i går med en 7 mnd gammel baby som aldri hadde fått gått til jordmor fordi jordmor aldri var til stede. Ingen vikar når hun hadde ferie eller var syk og redusert stilling. Og kommunen satte ny fødselsrekord med nye innbyggere i 2008... Syns det er utrolig at de ikke da bevilger mer penger til slike tjenester. De skryter av å være en kommune i vekst, men glemmer å legge til rette for det. Fastlegen til hun jeg snakket med var overrasket over at alle de gravide hadde alle kontrollene hos ham... Merkelig, gitt.

Og nå har svigermor fortalt resten av familien om de hyggelige omstendighetene. Så håper vi de forblir hyggelige denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh kjenner igjen med dårlig legesekretær...idioter noen ganger!

jeg tror det er normalt at de ikke tar blodprøver fredager, det gjør dem ihvertfall ikke her.....men da husker du det til neste gang bare. Man må som oftest gjøre en del av jobben dems synes jeg :dåne:

Fikk du ikke skrevd ut gravidekort da???det burde dem kunne uansett om du ikke har tatt prøvene enda....de burde veie deg og ta blodtrykk ihvertfall for det er jo godt å vite startvekt sånn i tilfelle man får plutselig kjempeøkning eller vektap.

Så rart at dem ikke har flere jordmødrer :klø: nesten som at dette burde klages til kommunen!

Høres slitsomt, men lovendes ut med dobesøk på nettene......desverre er det sånn at man opplever mer eller mindre dårlig søvn....jeg har ikke sovet så godt siden jeg ble gravid...og blir nok ikke mer søvn etter lill Bumba kommer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått helsekort nå. Til og med begynt å fylle det ut.

Jeg tenker at det eneste som kommer til å skje i forhold til mangel på jordmor, er at alle kontrollene blir hos lege. Så får vi se hva fastlegen min har å komme med når hun er tilbake fra spesialiseringen sin. Har hatt en vikar ett år nå.

Det var fastlegen min som i fjor ville bruke UL når vi var på kontroll i uke 9, men siden hun ikke fant noe (!) så trodde hun at vi ikke var så langt på vei. Så gikk vi tre uker til før det ble oppdaget at det ikke hadde vært noe liv siden uke 5-6. Det er der kombinasjonen uerfaren lege møter uerfaren pasient ikke ble helt bra.

Men det er lenge til neste kontroll hos fastlege. Har allerede fått time til UL i begynnelsen av juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stusser litt over at leger har UL apparat hos seg når dem ikke er spesialister :klø: Jeg har aldri hatt en lege som har det og derfor ble sendt til sykehuset for UL(de trodde jeg var lengre kommet)......synes ikke de skal ta det om de ikke kan det ordnlig :dåne:

Har du tatt noen bilder endda av magen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å lese at det går bra med lille spiren din :) Nå har du jo kommet et stykke allerede! :nigo: Blir spennende med UL i juni da. Det er så fantastisk å se disse små menneskene :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser litt over at leger har UL apparat hos seg når dem ikke er spesialister :klø: Jeg har aldri hatt en lege som har det og derfor ble sendt til sykehuset for UL(de trodde jeg var lengre kommet)......synes ikke de skal ta det om de ikke kan det ordnlig :dåne:

Har du tatt noen bilder endda av magen???

Det som var greien, var at hun hadde fått apparatet bare noen dager i forveien. Så hun så vel dette som en glimrende anledning til å få prøvd det. Hun snakket noe om at det var ei annen hun hadde brukt det på, men som jeg forstod, da ei som var kommet mye lenger. Når hun ikke fant noenting, unnskyldte hun seg med at hun ikke kjente til alle innstillingene enda. Og vi som uerfarne på området, tok det for god fisk. Skjønner jo i dag at en kan se et bankende hjerte allerede i uke 6. Vi fikk se det i uke 7 nå.

Men helt enig med deg om at det burde vært en ting forbeholdt de som faktisk kan det. Og kjedelig for oss når det blir slik.

Hyggelig å lese at det går bra med lille spiren din :) Nå har du jo kommet et stykke allerede! :nigo: Blir spennende med UL i juni da. Det er så fantastisk å se disse små menneskene :rødme:

Vi har jo allerede sett h*n to ganger. Som en liten klump i uke 7, med et tydelig bankende hjerte, til vi så h*n igjen i uke 12. Fikk litt sjokk da, ja :-) For det var faktisk et lite menneske inni magen min, som strakk seg helt ut, vinket, klødde seg på magen. Vi kunne telle 5 fingre på venstre hånd. :rødme: Men klart vi gleder oss til den ordinære. Håper vi får vite kjønn. Det er en liten konkurranse gående i familien på Pappa sin side. Til nå er det nemlig bare kommet gutter. Og Pappa ønsker å få det første jente barnebarnet... :fnise:

For meg spiller det ingen rolle, bare håper den har det bra og er frisk.

Det er forresten siste gang jeg lager hjemmelaget pesto på en god stund. Skal ha det til middagen i morgen. Pestomarinert kylling som skal stekes i stekeovn. Tingen er at så lenge det er parmesanost med upasturisert melk i, så kan jeg ikke spise den uten at den er varmebehandlet. Og det er utrolig kjedelig å lage kjempe god mat som en ikke en gang kan smake på! Så det blir forhåpentligvis lenge til neste gang det blir gjort!

Frem til det skal jeg nyte varmebehandlet hjemmelaget pesto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrulig godt å sjå at du allerede er 14 veker på veg. Dette ser virkelig ut til å gå vegen. 2010 blir superåret for oss med habituell abort! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her, ja. Her var da også en dagbok. Mye å gjøre i det siste.

Noen flere som vet og ble veldig glad. Da vi fortalte nyheten til et vennepar av oss, fikk vi vite at naboene som er litt yngre enn oss venter sin første bare 2 uker etter oss. Men det var visst ikke helt offentlig enda. Men jeg lurte litt da jeg så henne her på torsdag, men jeg tenkte det sikkert var fordi jeg er så opptatt av det for tiden eller at jakken var lite rettferdig. (Har hatt en slik en selv...)

Ellers så tror jeg (håper sterkt) at jeg kjente litt bevegelse her på torsdag. Det var liksom på to steder diagonalt og ikke i takt med pulsen min. Jeg lå helt i ro på ryggen i sengen. :rødme:

over 15 uker :hoppe: nå synes jeg du kan vise oss magebilde snart :jepp:

Ha en fin 17 mai :hug:

Magebilde. Hmmm... det har vi ikke tatt, for det er ikke særlig mage enda. Var med på svømming med jobben her i uken. Lurte litt på forhånd om jeg skulle nevne noe i forhold til å unnskylde magen, men kom aldri så langt, men det var ingen som kommenterte noe. Kanskje av ren høflighet? Er vel fortsatt litt "ny" i jobben, så kanskje ikke et veldig naturlig tema å snakke om.

Jeg kommer fortsatt fint i klærne, selv om jeg kjenner det kan bli fint med noe litt mer tilpasset snart. Men bunad blir det ikke i morgen. Fikk sydd ut bunaden i fjor slik at jeg kunne puste og litt med tanke på at vi var gravid da også, og siden gikk jeg ned nesten 10 kg. Så den er vel for stor... :fnise: Blir en heller rolig dag meg rømmegrøt, spekemat (som har lagt i frys i 2 uker) og familiens 17. mai kake hos foreldrene mine.

Er fortsatt veldig takknemlig for gravid belte til bilen. Jeg tror ikke det er sikrere, men det er mye mer behagelig og da er det verdt det for meg.

Mannen mener bestemt at jeg har fått mage. Han sier han ser det godt at det er en liten kul helt nederst på magen som ikke bare er en valk. Jeg tror han ser det fordi han vet det... *Gode mannen til Redlady*

Da får jeg ønske alle som er innom en riktig fin 17. mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det i og med å ta bilde nå vettu....da har du et utgangspunkt til noen uker senere.....jeg tok første i uke14 og kan vel si jeg følte meg bare litt lubben, ikke noe ordnlig gravid mage heller.....MEN når jeg ser på gamle bilder der jeg ikke var gravid så ser jeg forskjell.....

Har du fått dato for ordinær UL???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes også du bør ta bilde snart, for plutselig er magen der, og du husker ikke hvordan du så ut før ;)

Det er nok ikke helt utenkelig at du har kjent bevegelse :) Jeg kjente det første gang i uke 16. Kjentes ut som en våt fisk som var nær innsiden av livmoren min. En glidende bevegelse.

Jeg har også prøvd et sånt gravidbelte, men jeg merker overhodet ingen forskjell :klø: Og har aldri syntes at bilbeltet er ubehagelig over magen. Mens venninnen min ikke kunne klart seg uten. Rart at man er så forskjellig :)

Ønsker deg en riktig fin 17. mai med rømmegrøt, spekemat, kake og familie :flagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, da. Da må jeg bite meg i halen for i løpet av de to siste dagene, så er det dukket opp en liten kul her... Magen min har liksom alltid lagt seg godt innforbi ribbena når jeg har lagt på rygg, men det gjøre den ikke lenger. Så i dag tok vi noen bilder. Noen kun for oss og noen med undertøy som kan vises frem. Bare huske å sortere og tømme kameraet før vi tar det med videre...

Litt inspirert av magebilder i fra forrige utgave av bladet Gravid.

Da er det i og med å ta bilde nå vettu....da har du et utgangspunkt til noen uker senere.....jeg tok første i uke14 og kan vel si jeg følte meg bare litt lubben, ikke noe ordnlig gravid mage heller.....MEN når jeg ser på gamle bilder der jeg ikke var gravid så ser jeg forskjell.....

Har du fått dato for ordinær UL???

Ordinær UL om akkurat 3 uker :) 7. juni. Er veldig spent. Mamma måtte komme med en tilståelse. Hun var allerede i gang med å strikke babyjakke... I offwhite, som er en helt ok farge liksom. Hun unnskyldte seg med at babyen ble jo født på vinteren, så den måtte jo ha litt varme klær! Snille mammaen min.

Når jeg har strikken ferdig tommelen på vottene jeg holder på med, skal jeg begynne med babyteppe. Brukte 4 måneder sist jeg strikket helt likt til nevøen vår.

Syntes også du bør ta bilde snart, for plutselig er magen der, og du husker ikke hvordan du så ut før ;)

Det er nok ikke helt utenkelig at du har kjent bevegelse :) Jeg kjente det første gang i uke 16. Kjentes ut som en våt fisk som var nær innsiden av livmoren min. En glidende bevegelse.

Jeg har også prøvd et sånt gravidbelte, men jeg merker overhodet ingen forskjell :klø: Og har aldri syntes at bilbeltet er ubehagelig over magen. Mens venninnen min ikke kunne klart seg uten. Rart at man er så forskjellig :)

Ønsker deg en riktig fin 17. mai med rømmegrøt, spekemat, kake og familie :flagg:

Tror jeg satt veldig pris på gravidbelte en periode da jeg var mye oppblåst i magen. Da fikk jeg i hvert fall litt avlastning.

Magebilde kommer snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da får vi se om det var så enkelt å legge til bilde her. Aldri gjort det før.

Er begynt å strikke teppe. Må innrømme at det er litt kjekt.

De siste kveldene har jeg vært plaget med vondt i magen. Det virker som om det er kun om kvelden og gjerne etter jeg har vært i fysisk bevegelse. Det sitter liksom akkurat rundt der jeg tenker livmoren er. Er det vanlig?

Har også bestilt time hos jordmor, vært litt tidlig ute, fordi jeg har forstått at det ikke var like enkelt å få time. Men da jeg snakket med ei venninne i går, er jeg noe usikker på om det blir flere enn det ene besøket, viss det fortsatt er samme jordmor. For hun de hadde vært hos, hadde brukt 1 time til å fortelle at en ikke kunne ta ungen med utenlands før den var blitt 10 år og hadde et ok immunsystem. Noe gammeldags med andre ord. Kan tenke meg at kjære kan klikke på noe slikt...

post-19638-1274331473,7202_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, en liten antydning til kul......blir gøy å se den vokse videre etterhvert :jepp:

Det med å kjenne ting i magen langt nede er nok helt normalt, er livmoren som skal bli større og strekke seg vettu ;) Du kjenner det nok bedre på kvelden fordi du er i ro :)

Oi hun jordmora hørtes ut som en merkelig skrue.....jeg er absolut ikke en av de som skal vente med å dra utenlands, spesielt når jeg kommer jo ikke herifra engang :dåne: er jo ikke sånn som man skal et sted hvor man ikke får kjøpt normal mat og sånn da......gammeldags er den tanken vel, aka hysterisk etter min mening.

Kan ikke du finne annen jordmor eller?

Ellers ser jeg at du er jo allerede plutselig på 4 bilde på tickeren, er jo andre trimester allerede, gudameg tiden flyr!!!

:klem: kos deg med den voksende magen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...