Gå til innhold

Hvordan forholder man seg egentlig til venner og familie om man vinner i Tipping e.l.?


Gjest gjesteluren

Anbefalte innlegg

Gjest drømmelina

Om jeg hadde vunnet millioner av kroner så hadde jeg kjøpt eller bygget eget hus. Kjøpt meg noen fine klær og sko. En fin bil kanskje. Hjulpet mine foreldre og noen av min søsken.

Spart opp litt av pengene til mine kommende barn.

Bygget et/flere hjem/skole for jenter i et fattig land slik som Afghanistan eller Kongo.

Mine venner hadde ikke fått noe, da flere av dem allerede skylder meg penger og ikke har planer om å levere disse tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke for ingenting mange velger å hemmeligholde en slik gevinst, for det er ikke tvil om at mange forventer å få noe.

Hadde noen i min familie vunnet - så ville jeg ha gledet meg på deres vegne - som de ville gjort på min - om jeg hadde vært så heldig.

Og hadde jeg sittet igjen med 5 mill - etter at alt av lån var betalt så ville jeg prioritert noen reparasjoner på huset, fornyet bilen, og så delt ut litt.

Bare tenk å kunne gi søsteren min 1 mill. så hun kunne nedbetalt lånet sitt (vet hun ville gjort det samme for meg), og å kunne sette av 1 mill til hver av barna - så de hadde i bakhånd den dagen de skal inn på boligmarkedet. I tillegg skulle jeg gjerne tatt med reisegjengen min på en av langweekendene vi har snakket lenge om. Det hadde vært strålende.

Hadde nok prioritert å kose meg litt for det som ble igjen - brukt mye mer på reiser enn det jeg nå kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde vunnet mye penger. Så vet jeg allerede hvem som får og hvem som ikke får.

Men hvordan jeg ville forholde meg til en som vant penger akkurat som jeg alltid gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annalisa

Penger løser ikke alle problem, dessverre. Mine far vant en del i tipping for mange år siden, og de har aldri kranglet så mye som etter at de pengene kom i hus, som min mor sa.

Jeg skulle ønske at jeg ville klare å holde kjeft om jeg vant, men det ville vel sive ut etterhvert.

Det som jeg skulle bruke penger på, er mine barn og et hus til meg selv. Bil- og studielån er nedbetalt, heldigvis. Og en god sum til et godt formål/veldedighet har jeg tenkt på også, lenge før det ble nevnt her.

Å gi noe til venner ville for meg føles som jeg kjøpte dem omtrent. Måtte være noe helt spesielt isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen plutselig sitter med flerfoldige millioner, så synest jeg det er veldig urimelig av venner og familie å vente at vedkommede skal begynne å kaste penger i alle retninger.

Personlig så tror jeg ikke jeg hadde fortalt noen om gevinsten, og heller hjulpet de av mine nærmeste som har trang økonomi, og spart pengene til mine fremtidige barn, og invistert i noe slik at pengene vokser..Evt spandert en felles reise til hele familien og støtte til veldedighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det absolutt ingen her som ville gitt -i det minste litt- til veldedighet??

Ikke rart verden er som den er!

Det er det sikkert, men spørsmålet er hvordan pengene virker inn på relasjonene til de nærmeste, og om forventninger til å gi/få av nærpersoner som vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Agnete_*

Slektninger av meg hadde nok forventet mye. Jeg hadde ikke gitt dem noe nettopp fordi de forventer mye, samtidig som de egentlig ikke gir noe selv nå som jeg og mine har minst. De forventer jo mye den dag i dag.

En del mennesker er grusomme egoister og utrolig smålige. Disse vil aldri i livet klare å se at et annet menneske får 10 millioner, uansett hvem dette mennesket er. Om det er venn, en nabo, en onkel, et søskenbarn, barnebarn, barn, foreldre osv.

En annen ting er at mange mennesker har ikke kontroll på egen økonomi på noen som helst måte. Jeg opplever som nevnt at familiemedlemmer har dårlig kontroll på egen økonomi, men at de har mer enn tredobbel så høy inntekt som meg samtidig som de er misunnelige på meg og mine fordi vi til tross for lave inntekt klarer å kontrollere oss selv, og spare. Alt i dag ser jeg at disse forventer for.eks dyre julegaver, bursdagsgaver o.l av oss, enn de er villige til å gi oss, om de gir oss noe i det hele tatt. De samme forventer at vi ringer, vi besøker dem (noe som inkluderer fly) osv.

Slik er ikke bare familiemedlemmer, men også en del venner. Heldigvis er de fleste ikke slik.

Jeg vet med andre ord at om vi hadde blitt rike så skaper det problemer, mer enn i dag. Men siden jeg vet det så er det ikke noe problem, fordi vi trenger ikke å ta hensyn til disse menneskene som måler vennskap og familiebånd i antall julegaver og hvor mange kroner de kan få skvist ut av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk prata om dette i familien (i samtaler som "hva hadde du gjort om du hadde hatt 20millioner i morgen")

Det som var overraskende (eller kanskje egentlig ikke ;)) var at vi alle tenker rimelig likt -vi tar halvparten selv og deler resten av halvparten på familien. (Jeg fant vel ut at om det var over 10mill. så ville det blitt slik, om det var under 10mill. og jeg hadde vunnet så hadde jeg sørget for å betale ned gjeld, kjøpt meg leilighet og så delt. Familien har samme tankegang)

I forhold til venner så hadde jeg nok blitt veldig overrasket om noen ba om /forventet penger. (Tror ikke det hadde skjedd) Men kjenner jeg meg selv rett så hadde jeg nok spandert en sydentur på en større del av vennene mine! :)

Endret av Colargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vunnet 5 mill hadde hvertfall en av dem gått til foreldre/søsken. Hadde tatt med mine nærmeste venninner på en SKIKKELIG shopping i London eller noe... :) Hadde også gitt en betraktelig sum til dyrebeskyttelsen. Og selvfølgelig sløst bort masse på ny garderobe:p Resten hadde vel stått på sparekonto til jeg var ferdig med utdannelsen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette kommer mye an på hvilket forhold man har innad i familien. En tett sammenknyttet familie vil ha mindre problemer enn de som er mindre knyttet sammen.

eks. familien blir plutselig ekstra interessert i deg fordi du er rik. Da er dere egentlig ikke noe særlig god familie vil jeg påstå.

Nå blir dette litt på siden men min familie deler relativt mye penger gjennom flere familieselskaper og vi som familie kjenner hverandre bedre enn bestevenner omtrent. Det hjelper helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mottok en god slump penger for en tid tilbake. Det var ikke en lottogevinst, og det var ikke titalls millioner, men som sagt en god slump. Familie og en del venner visste at dette muligens kom til å skje, men da pengene kom var det kun foreldrene våre og to vennepar som fikk vite summen. Til barna våre var vi nøye med å forklare at vi IKKE var blitt rike, og ikke skulle begynne å sløse med pengene, men at hadde det godt , kunne kose oss litt ekstra, reise på ferie og at vi var økonomisk trygge.Tror ingen forventet å få noe del av de pengene, men så visste jo også alle at vi var havnet i en vanskelig situasjon i forkant av dette pga sykdom , og at vår prioritering ville være å sikre oss og barna for fremtiden, samt sørge for at vi fikk en enklere hverdag.

Ca. halvparten av pengene brukte vi på å betale gjeld, hus, bil, studielån osv. En del brukte vi til å pusse opp vårt gamle, slitne hus. En del har vi satt i langsiktig investering. Vi har vært på noen herlige ferier - hvilket vi hadde behov for, og som var en luksus vi ikke har kunnet unne oss før.

Søsknene og tantebarna mine fikk ekstra mye i jule- og bursdagpresanger; noe som jeg visste de trengte men ikke kunne ta seg råd til. Mamma trengte litt ekstra penger på den tiden, så hun fikk et lån uten tilbakebetalingsfrist :-) Små søsknene til mannen min (ungdommer) fikk en liten sum hver i lommepenger.

Barna våre fikk noen gaver utenom jul/bursdag; dyre ting de hadde ønsket seg leeenge, men ikke klart å spare nok til å kjøpe selv. De fikk også begynne med en hobby som de lenge hadde ønsket, men som er ganske kostbar. Og vi kunne love at de kan fortsette så lenge de vil, fordi vi nå har muligheten til å betale det det koster.

Vennene våre har vi "bare" spandert god mat, store fester, litt ekstra presanger ol på, og jeg tror ikke de forventet noe mer heller. Jo, også spa med vennninner da :-) Alle visste som sagt at vi prioriterte å sikre vår og barnas fremtid.

Noe av det beste med disse pengene er at vi har kunnet ta fly - ubegrenset - til venner og familie som bor langt unna. Mennesker som det tidligere kunne gå mndr og år mellom hver gang vi møtte. DET er godt! Også har vi råd til å spise sunn mat, hvilket er innmari dyrt i det landet her!

Jeg kan jo ikke si med sikkerhet at ingen har reagert eller følt seg "snytt", men det er i så fall noe vi ikke har merket. De som har sagt noe har vært veldig glad på våre vegne, og er glad for at vi slipper økonomiske bekymringer i tillegg til den belastningen vi har med sykdom mm. Vi har også råd til hushjelp nå, og det letter også hverdagen veldig da jeg ikke klarer husarbeidet pga helsen, og det sparer oss for mye irritasjon i hverdagen (er det ikke penger og husvask de fleste par krangler om? :-))

Men jeg tror kanskje det hadde vært annerledes om vi hadde flashet pengene; begynt å leve på en stor fot og forandret oss som personer. Men vi er fortsatt de samme, tror jeg. handler på tilbud, kjøper klær i kjedebutikker osv.

Også ble det nevnt veldedighet her oppe. i fht det har jeg gitt ekstra støtte til forbund som jeg tidligere har støttet med bare en liten sum pr mnd.

Å ja, vi har fått oss to nye kjæledyr også! Til stor glede for barna , og enorm støtte for meg.

En annen - viktig - ting er at barna kan få være med på leirskoler, organiserte utenlandsreiser mm, som jeg vet andre familier sliter med å ha råd til. Og vi kan også la barna velge den utdannelsen de ønsker uansett hva det evt måtte koste.

Sånn har vi disponert potten vår, og er fornøyde med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke forventet å få noe skulle andre vinne. Men jeg tror at hvis foreldrene mine vunnet en masse hadde barna fått noe.

Den dagen jeg selv vinnen en stooor pengesum, vil jeg ikke dele med noen. I familien er vel jeg den med minst. Så de er ikke aktuelle. Når det gjelder venner.... jeg syns det ville være rart å skulle dele ut penger til vennene mine.

Jeg ville kjøpt meg en leilighet her, og (snakker vi mye penger) en eiendom i utlandet.

Tror jeg hadde gitt noe til leger uten grenser. Eller dyrebeskyttelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...