Gå til innhold

Hvordan forholder man seg egentlig til venner og familie om man vinner i Tipping e.l.?


Gjest gjesteluren

Anbefalte innlegg

Gjest gjesteluren

Å vinne i Tipping er vel en drøm for både de som tipper, og merkelig nok også for de som ikke gjør det. 10 millioner hadde gjort seg godt som medisin mot bolig-, studie-, og billån, samt overarbeid, og ikke minst mot bedritne ferier til den nedslitte, myggbefengte hytta hver sommer.

MEN; hvordan reagerer egentlig nærmeste familie og venner om man vinner en stor pengesum? Hva, om noe, forventer de å få etter at vinnerens gjeld eventuelt er nedbetalt? Ser de annerledes på deg? Vil du forandre deg?

I min vennegjeng tror jeg dette ville kunne skape stor splid.

Vi er alle unge småbarnsforeldre, vi er studenter med huslån akkurat i taket for hva vi kan betjene, men siden vi er i samme båt er alle fornøyde, og vi har følgelig stor glede av å dele gleder og bekymringer i forhold til feks økonomi. Men hva når èn i gjengen plutselig befinner seg i en heeelt annen økonomisk situasjon?

Ville du forvente noe, eller ville du prioritert å spandere noe på mamman din, bestevenninna di, niesen din eller lignende?

Hva en gitt sum ville betydd for hver enkelt er jo selfølgelig helt avhengig av hvilke utgifter en har, men la oss ta utgangspunkt i at du kanskje sitter igjen med 5 mill etter at all gjeld er nedbetalt, og du har en gjennomsnittlig lønn og et gjennomsnittlig forbruk i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 mill er jo penger men ikke sinnsykt mye penger. Selv så hadde jeg hjulpet nærmeste familie med studielån etc...evt de kunne brukt et beløp tilsvarende studielån til egenkapital til huskjøp

Ellers så hadde jeg nok brukt de på meg selv for å lage meg en romslig værdag. Men ingen grunn til å ta av for 5 mill, det er lett å bruke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_P_*

Jeg er i den situasjon at mesteparten av familien har det omtrent like romslig som meg. Så er det ett av søsken/svigersøsken som har det betydelig trangere. Vennegjengen har begge deler, og situasjonen forandrer seg stadig. Noen bytter jobb, noen begynner å studere igjen, noen blir skilt osv.

Jeg ville kanskje delt den femte millionen på familien. Mange søsken og svigersøsken gjør at det ikke blir all verden på hver, men så har de i hvertfall mulighet til en ekstra ferie eller noe sånt.

Foreldre og svigerforeldre får være med på den millionen tenker jeg.

Vennene ville jeg kanskje tatt med på en helgetur eller noe sånt, spandert 2000-3000 på hver av dem i reise og hotell feks. Det dreier seg om fem-åtte pers, så summen blir ikke så stor i forhold til fire millioner. Noe større ville de ikke akseptere.

Deretter kunne jeg kanskje feiret neste runde dag litt ekstra, sånn for den utvidede vennekrets.

Sånn. Da mangler bare gevinsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvsagt ikke forventet å få noe av andres gevinst. At andre har mer penger enn deg betyr jo ikke at du fortjener å få en andel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vinne i Tipping er vel en drøm for både de som tipper, og merkelig nok også for de som ikke gjør det. 10 millioner hadde gjort seg godt som medisin mot bolig-, studie-, og billån, samt overarbeid, og ikke minst mot bedritne ferier til den nedslitte, myggbefengte hytta hver sommer.

MEN; hvordan reagerer egentlig nærmeste familie og venner om man vinner en stor pengesum? Hva, om noe, forventer de å få etter at vinnerens gjeld eventuelt er nedbetalt? Ser de annerledes på deg? Vil du forandre deg?

I min vennegjeng tror jeg dette ville kunne skape stor splid.

Vi er alle unge småbarnsforeldre, vi er studenter med huslån akkurat i taket for hva vi kan betjene, men siden vi er i samme båt er alle fornøyde, og vi har følgelig stor glede av å dele gleder og bekymringer i forhold til feks økonomi. Men hva når èn i gjengen plutselig befinner seg i en heeelt annen økonomisk situasjon?

Ville du forvente noe, eller ville du prioritert å spandere noe på mamman din, bestevenninna di, niesen din eller lignende?

Hva en gitt sum ville betydd for hver enkelt er jo selfølgelig helt avhengig av hvilke utgifter en har, men la oss ta utgangspunkt i at du kanskje sitter igjen med 5 mill etter at all gjeld er nedbetalt, og du har en gjennomsnittlig lønn og et gjennomsnittlig forbruk i utgangspunktet.

Det vet du ike før du har opplevd det. De jeg kjenner som jeg vet om,så har alle gledet seg over at noen venner vant. Ike forventer de noe av de heller. da er det en grunn til at du bør kvitte deg med en slik venn.

du beøver jo ike si noe til de heller.

jeg vil ikke gi noe til venner,men gitt til fam som mor og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vunnet og noen hadde krevd penger av meg, så tror jeg at jeg hadde tenkt veldig nøye på om jeg ville ha dem i livet mitt.

Å dele er noe man skal gjøre fordi man har lyst, ikke fordi andre krever det av en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trnsemann 35

Samme hvor mye jeg vant skulle jeg beholdt alt selv. Men noen venner fra før ville jeg tatt med på reise.

Kunne tenkt meg hus i varmer klima og leilighet i London.

Og den store drømmen trenger jeg ikke mange milionene til og det er å gå banas i kjoleforetning.

Håper på det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Å vinne i Tipping er vel en drøm for både de som tipper, og merkelig nok også for de som ikke gjør det. 10 millioner hadde gjort seg godt som medisin mot bolig-, studie-, og billån, samt overarbeid, og ikke minst mot bedritne ferier til den nedslitte, myggbefengte hytta hver sommer.

MEN; hvordan reagerer egentlig nærmeste familie og venner om man vinner en stor pengesum? Hva, om noe, forventer de å få etter at vinnerens gjeld eventuelt er nedbetalt? Ser de annerledes på deg? Vil du forandre deg?

I min vennegjeng tror jeg dette ville kunne skape stor splid.

Vi er alle unge småbarnsforeldre, vi er studenter med huslån akkurat i taket for hva vi kan betjene, men siden vi er i samme båt er alle fornøyde, og vi har følgelig stor glede av å dele gleder og bekymringer i forhold til feks økonomi. Men hva når èn i gjengen plutselig befinner seg i en heeelt annen økonomisk situasjon?

Ville du forvente noe, eller ville du prioritert å spandere noe på mamman din, bestevenninna di, niesen din eller lignende?

Hva en gitt sum ville betydd for hver enkelt er jo selfølgelig helt avhengig av hvilke utgifter en har, men la oss ta utgangspunkt i at du kanskje sitter igjen med 5 mill etter at all gjeld er nedbetalt, og du har en gjennomsnittlig lønn og et gjennomsnittlig forbruk i utgangspunktet.

MEN; hvordan reagerer egentlig nærmeste familie og venner om man vinner en stor pengesum?

Det behøver de jo aldri få vite: Hold kjeft om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN; hvordan reagerer egentlig nærmeste familie og venner om man vinner en stor pengesum?

Det behøver de jo aldri få vite: Hold kjeft om det.

Godt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN; hvordan reagerer egentlig nærmeste familie og venner om man vinner en stor pengesum?

Det behøver de jo aldri få vite: Hold kjeft om det.

signerer denne!

Jeg hadde ikke forventet å få noe heller.

Som sagt over så er det dårlige venner du har hvis de blir misunnelige og ikke kan være vennene dine lenger hvis du har vunnet i lotto og ikke gir dem noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag.

Joa, greit nok forslag, helt til neste ligning kommer og de snoker og finner ut at du har fått x antall millioner siden forrige år. Da kommer nok spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje

Jeg ville hjulpet noen som er i min aller aller nærmeste slekt! noen som jeg vet at virkelig trenger det, og de hadde nok også forventet hjelp, men det bryr jeg meg ikke om. Jeg vet at de ville hjulpet meg på samme måte hvis jeg var i samme situasjon. Og dette er snakk om 1million kroner. Jeg hadde ikke nølt hadde jeg hatt så mye penger.

Andre hadde ikke fått noe som helst. Kanskje noe lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vinne i Tipping er vel en drøm for både de som tipper, og merkelig nok også for de som ikke gjør det. 10 millioner hadde gjort seg godt som medisin mot bolig-, studie-, og billån, samt overarbeid, og ikke minst mot bedritne ferier til den nedslitte, myggbefengte hytta hver sommer.

MEN; hvordan reagerer egentlig nærmeste familie og venner om man vinner en stor pengesum? Hva, om noe, forventer de å få etter at vinnerens gjeld eventuelt er nedbetalt? Ser de annerledes på deg? Vil du forandre deg?

I min vennegjeng tror jeg dette ville kunne skape stor splid.

Vi er alle unge småbarnsforeldre, vi er studenter med huslån akkurat i taket for hva vi kan betjene, men siden vi er i samme båt er alle fornøyde, og vi har følgelig stor glede av å dele gleder og bekymringer i forhold til feks økonomi. Men hva når èn i gjengen plutselig befinner seg i en heeelt annen økonomisk situasjon?

Ville du forvente noe, eller ville du prioritert å spandere noe på mamman din, bestevenninna di, niesen din eller lignende?

Hva en gitt sum ville betydd for hver enkelt er jo selfølgelig helt avhengig av hvilke utgifter en har, men la oss ta utgangspunkt i at du kanskje sitter igjen med 5 mill etter at all gjeld er nedbetalt, og du har en gjennomsnittlig lønn og et gjennomsnittlig forbruk i utgangspunktet.

Jeg hadde ikke brydd meg om en god venn hadde vunnte i lotto. Jeg hadde vært glad for den personen, men jeg hadde aldri forventet noe av den personen. OM jeg hadde vunnet hadde ikke gitt noe til noen med det første. Jeg hadde kanskje spandert en tur på byen til mine gode venner, men ellers hadde jeg lagt pengene til side og levd så normalt som mulig fordi jeg ville brukt pengene på utdannelsen min.

:skravle:

Jeg har kjempe lyst å vinne i lotto fordi da har jeg penger nok til å betale utdannelsen min uten hjelp fra lånekassen. Jeg ville aldri latt pengene gå til hode på meg :nei: Det er bare penger.... Jeg er ikke vant til å ha mye og jeg planlegger ikke å bli en person som tror jeg kan leve livet fordi jeg har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis foreldrene mine vant en stor sum, tror jeg at vi barna ville fått noe, slik jeg kjenner foreldrene mine.

Hvis jeg selv hadde vunnet, hadde jeg prioritert å hjelpe en ufør i familien som trenger det, med ca 1.5 mill eller det det måtte koste. Resten av familien klarer seg greit, ville antagelig gitt noen flotte gaver, som svømmebasseng til søsken med stor hagetomt, tilskudd til ny bil til annet søsken, campingvognen som foreldrene mine ønsker seg, eller noe sånt.

Vennskap og penger skal ikke blandes sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jag hade inte delat med mig vid en vinst annat än till min egen familj (man och barn).

Jag förväntar inte heller att få några pengar av varken mina föräldrar, övriga släktningar och definitivt inte från vänner. Jag är inte uppväxt med att familjemedlemmar ger pengar till varandra, inte ens att vuxna barn sponsras med pengar från sina föräldrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke forventa noe dersom andre hadde vunnet. Dersom foreldrene mine hadde vunnet en STOR sum ville jeg kanskje håpet å få et bidrag, men jeg hadde ikke blitt bitter om de ville svi av alt på sportsbil og feriehus på Maldivene e.l. Det hadde vært dem vel fortjent.

Hadde jeg vunnet masse penger ville jeg etter å ha tatt hånd om egen gjeld kjøpt dyre gaver til min nærmeste familie. Ingen av dem sliter tungt økonomisk, men jeg ville kanskje hjulpet de slik at de kunne kjøpe den bilen de EGENTLIG hadde lyst på, eller sponset en ekstravagant ferie.

Jeg har en veldig nær og gammel venn jeg nok ville sponsa med noe fint og dyrt. Vennene ellers som jeg ikke har like tett og hyppig kontakt med ville jeg antakelig invitert på en helaften. Ellers kunne det kanskje vært gøy å etablere en tradisjon hvor jeg en gang i året elns. inviterte til et slags utvidet og mer luksuriøst middagsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN; hvordan reagerer egentlig nærmeste familie og venner om man vinner en stor pengesum? Hva, om noe, forventer de å få etter at vinnerens gjeld eventuelt er nedbetalt? Ser de annerledes på deg? Vil du forandre deg?

Ville du forvente noe, eller ville du prioritert å spandere noe på mamman din, bestevenninna di, niesen din eller lignende?

Min familie og mine venner ville jublet og blitt kjempeglade på mine vegne - og aller mest - de ville aldri forventet noenting av meg.

Min familie tjener godt selv. Har en mor som tjener oppunder en mill i året og en far som tjener godt over en mill i året, ergo så ville jeg av den grunn aldri brukt penger på dem...de har ikke noe behov for det.

Mine søstre får veldig mye hjelp fra foreldrene mine, ergo så ville jeg nok ikke gitt noe til dem heller.

Mine venner er ikke så nære venner at jeg ville blandet meg inn i deres økonomi. Har vel ei venninne som jeg prater om nesten alt med, men hun klarer seg fint. Ergo så ville ingen av mine venner tjent på at jeg vant penger.

Det jeg derimot ville gjort var å betalt ned all min gjeld, og min samboers gjeld. Jeg ville kjøpt meg en liten bil og ikke minst en egen bolig. Jeg ville kjøpt opp sommarstugan til min samboers familie og satt den i min samboers navn (eller at jeg står som eier av 30% t.ex.)

Jeg er veldig glad for at jeg har den familien og de vennene jeg har, som jeg VET unner meg noe slikt om det hadde skjedd.

Om mine venner hadde vunnet noe, hadde jeg ikke forventet noen ting.

Hadde derimot min far eller min mor vunnet så mye, så hadde jeg nok blitt litt skuffa om jeg ikke hadde fått noe - det er klart, siden de allerede har mer enn god nok økonomi. Men samtidig så vet jeg at hadde min familie vunnet så hadde en god del havnet hos meg.

Det ser jeg bare når min mor arvet en del penger, så fikk jeg en god del av de pengene til å kjøpe hvitevarer og møbler m.m.

Endret av Marlo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...