Gå til innhold

Hjelpe barnevogner inn på buss


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest eks småbarnsmor
Jeg synes ikke det er nødvendig å ha en god grunn til å ta bussen midt i rush- trafikken! Mødre med barnevogn må da få lov til å ta bussen akkurat når det passer dem, uten at noen skal irritere seg over det!

Her er det vanlig at den som sitter nærmest utgangsdøra der vogna skal inn, hjelper til. Hvis folk har nølt med å hjelpe, så har sjofføren (husker visst ikke hvordan dette skrives!)ropt at noen måtte hjelpe med vogna. Hvis det ikke er mange andre som skal inn på bussen så pleier også han og hjelpe med vogna.

Selvfølglig. Enig med deg. Men de færreste ønsker vel å ta bussen i rushtrafikken, så jeg tror ikke foreldre med barnevogn gjør det bare for å irritere andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest- silje
Selvfølglig. Enig med deg. Men de færreste ønsker vel å ta bussen i rushtrafikken, så jeg tror ikke foreldre med barnevogn gjør det bare for å irritere andre. :)

Nei det stemmer nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis snur vel de fleste vogna slik at de som står inne i bussen får tatt i handtaket. Dersom dette ikke skjer, er det vel ikke så fryktelig vanskelig å spørre om de kan snu vogna? Noen har kanskje ikke tatt buss med barnevogn før, og har ikke fått med seg at det er enklere å løfte den slik du sier.

Har flere ganger hvert ute for mødre som IKKE vil la meg løfte med håndtaket. For da blir babyen så redd når den ikke ser mamma... Skjønner det da. Men skal de inn på bussen så skal de inn på bussen.

Jeg kan ta i bak hvis vogna ikke er skitten eller når jeg står utenfor bussen jeg også. Men om jeg er inne i bussen da tar jeg imot vogna og da får mammaen løfte bak ved hjula sjøl! Og sende hjula opp først er jo bare teit, risikerer jo at ungen detter ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere ganger hvert ute for mødre som IKKE vil la meg løfte med håndtaket. For da blir babyen så redd når den ikke ser mamma... Skjønner det da. Men skal de inn på bussen så skal de inn på bussen.

Jeg kan ta i bak hvis vogna ikke er skitten eller når jeg står utenfor bussen jeg også. Men om jeg er inne i bussen da tar jeg imot vogna og da får mammaen løfte bak ved hjula sjøl! Og sende hjula opp først er jo bare teit, risikerer jo at ungen detter ut....

Herlighet - har de brukt DEN unnskyldningen til deg?

At barnet blir redd når det ikke ser moren sin på.. .. ti sekunder maks? Ærlig talt, er det mulig? Høres mer ut som om de er redde for å bli skitne på hendene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eks småbarnsmamma
Har flere ganger hvert ute for mødre som IKKE vil la meg løfte med håndtaket. For da blir babyen så redd når den ikke ser mamma... Skjønner det da. Men skal de inn på bussen så skal de inn på bussen.

Jeg kan ta i bak hvis vogna ikke er skitten eller når jeg står utenfor bussen jeg også. Men om jeg er inne i bussen da tar jeg imot vogna og da får mammaen løfte bak ved hjula sjøl! Og sende hjula opp først er jo bare teit, risikerer jo at ungen detter ut....

:ler:

Da får nå heller bare ungen skrike. Enig med deg, er det virkelig så om å gjøre for foreldren å holde i håndtaken, så får de nå heller bare få inn vogna på egen hånd. Selv har jeg aldri opplevd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok bussen i dag, på ene bussstoppet var det en dame som skulle inn på bussen med tvillingvogn. Hun ble veldig overrasket over at jeg reiste meg fra setet og hjalp henne inn. Er ikke det vanlig å hjelpe folk inn og ut av bussen når de har barnevogner? Vet det er mange busser som ikke har trapper bak lenger, men denne bussen hadde det og da mener jeg at det er helt naturlig å hjelpe med å få vognen inn på bussen. Eneste var at det ikke virket som om noen av de som satt lengre fremme i bussen (bak inngangen bak, men fremfor meg) enset damen med STOR barnevogn som skulle inn på bussen. Siden damen også ble overrasket lurer jeg på om hun ikke har fått noe spesielt hjelp tidligere for å få vognen inn på bussen.

Når jeg en gang evt kommer til å ta buss med barnevogn håper jeg at det er noen som hjelper meg inn og ut av bussen med vognen.

Jeg har prøvd å hjelpe noen ganger, men da har jeg bare fått sure blikk fra de jeg bare prøvde å hjelpe.. Det frister liksom ikke å prøve å hjelpe noe videre etter det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd å hjelpe noen ganger, men da har jeg bare fått sure blikk fra de jeg bare prøvde å hjelpe.. Det frister liksom ikke å prøve å hjelpe noe videre etter det...

Har stort sett fått sure blikk når jeg har reist meg for eldre jeg også, men jeg skjærer ikke alle over en kam og slutter å reise meg forde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett fått sure blikk når jeg har reist meg for eldre jeg også, men jeg skjærer ikke alle over en kam og slutter å reise meg forde ;)

er klar over at jeg ikke burde skjære alle over en kam og slutte å hjelpe folk på bakgrunn av et par negative opplevelser, men jeg har et ganske kraftig angstproblem som gjør at slike opplevelser går mye mer inn på meg enn de egentlig burde, så jeg blir skremt fra det, rett og slett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pepeuteninnlogging

Jeg synes det er veldig ekkelt i slike situasjoner og kommer som regel i et voldsomt dilemma dersom ikke mødrene spør om hjelp eller blikkene våre møtes - noen av de vil faktisk ikke ha hjelp og jeg har ikke lyst å kaste meg etter folk for å gjøre de en tjeneste og risikere å bli avvist..Det gjør meg INGENTING å hjelpe noen som ber om hjelp, og synes det er like naturlig at de spør/hinter frampå som at jeg automatisk skal stille til disposisjon.

Når det gjelder å reise seg for eldre/gravide på bussen - får jeg enda større dilemma. Hva om den gamle ikke er så gammel men bare ser sånn ut, eller hva om det er en gammel som ser ung ut og så reiser jeg meg ikke, eller hva om de foretrekker å stå(har opplevd det noen ganger), evt. at en gravid bare er overvektig osv osv osv.

Ja..Kanskje litt voldsomt, men sånn er det i en "overtenker"s hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Hvorfor ta buss med stor tvillingvogn? Om eg hadde vært i den situasjonen hadde eg gjort utrooolig mye for å unngå akkurat det.

Den tar jo opp ekstremt mye plass inne på bussen, og er en hel jobb i seg selv å få inn og ut. Folk blir gjerne mørkeblå i trynet av irritasjon om en stakkar ikkje har tatt av seg ryggsekken inne på bussen, men en svæææær tvillingvogn er helt ok..

Men for all del, eg hjelper gjerne til:)

***

Det er litt forskjell på en ryggsekk og to små levende mennesker, synes du ikke? Nå bor ikke jeg i by, men da jeg gjorde, var det en selvfølge å hjelpe folk med barnevogn eller for den del folk med store kofferter, og stort sett gjorde andre rundt meg det samme.

Lurer på hvordan du mener hverdagen til tvillingmødre skal være, skal de aller helst holde seg hjemme? Ikke alle har tilgang på barnevakt, og de fleste har ærend utenfor husets fire vegger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, når ungene er små så reiser alltid noen voksne seg så ungene får sitte. Og jeg reiser meg hvis jeg har plass og det er små barn som står.

Så heldig er ikke vi dattra mi på 5år måtte stå hele bussturen på 30 min. Mamma med hjerte i halsen hele veien. Passe på ett stående barn, og en barnevogn :snurt:

Har også stått mellom to etager, og venta på heis som ikke kom. Måtte jo pent gå til trappa og spørre om noen kunne hjelpe. Kan ikke folk som ikke vil hjelpe si de har vondt i ryggen, og ikke si de har det travelt, og stå i bunnen av trappa og skravle.... Så travelt kan de da ikke ha hatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Så heldig er ikke vi dattra mi på 5år måtte stå hele bussturen på 30 min. Mamma med hjerte i halsen hele veien. Passe på ett stående barn, og en barnevogn :snurt:

Har også stått mellom to etager, og venta på heis som ikke kom. Måtte jo pent gå til trappa og spørre om noen kunne hjelpe. Kan ikke folk som ikke vil hjelpe si de har vondt i ryggen, og ikke si de har det travelt, og stå i bunnen av trappa og skravle.... Så travelt kan de da ikke ha hatt?

Kanskje man ikke vil si det om man har en skjult sykdom fordi man er lei av at folk himler med øynene, skjeller deg ut og rett og slett ikke tror på deg? Da er det kanskje like greit å bare fort si "jeg har ikke tid" også gå videre?

...men å bare bevege seg til enden av trappen var kanskje litt drøyt... jeg ser den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjelper stadig folk med å få barnevognen av eller på bussen. Og samtlige jeg har hjulpet har virket skikkelig takknemmelige :)

Jeg gir også sitteplassen min til eldre, og små unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det gratis og ta med seg vogn på bussen, når man må betale for hund og sykkel. Begge sistnevnte ting tar mindre plass og betydelig mindre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre vi generelt er blitt så individualister (egoister) at mye som ble ansett som vanlig høflighet før i tida, er blitt borte. Nå reiser sjeldent yngre seg så eldre får sitte på bussen osv. Vi holder ikke oppe dører, presser oss fram i køer og inn på t-banen før folk har gått av osv.

Det trodde jeg også. Men så spurte jeg moren min en dag om hvordan det var da hun var høygravid i 1970 og tok trikken i Oslo. Og neida, det var ikke mange som reiste seg for gravide den gangen. "Selv om jeg satte magen ut!" sa hun. For meg er det en selvfølge å la folk som har vanskelig for å stå få sitte og jeg ser stadig noen reise seg for å la en eldre person eller en med krykker få en sitteplass.

Noen eier ikke folkeskikk, mens andre er så redde for å snakke med fremmede at de ikke tør. Tenk om noen så på dem... Mange nordmenn er innmari sjenerte. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre vi generelt er blitt så individualister (egoister) at mye som ble ansett som vanlig høflighet før i tida, er blitt borte. Nå reiser sjeldent yngre seg så eldre får sitte på bussen osv. Vi holder ikke oppe dører, presser oss fram i køer og inn på t-banen før folk har gått av osv.

Ja, helt enig! Folk i Norge tåler ikke vente eller stå. Ok, generalisering som bare det, men på t-banen er det stor kamp hver eneste dag, for å få lov til å gå AV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Et lite sidespark, men hva med alle de eldre som er frekke som fy mot "oss yngre" da? De sniker i køer, brøyter seg frem, tar for seg.

Jeg sier ikke at vi yngre nødvendigvis er så mye bedre, men er da virkelig mange eldre som kunne trengt en leksjon i "normal folkeskikk" også.

Tror vi bør slå alle nordmenn under én kam: vi er like frekke uansett hvilken aldersgruppe vi befinner oss i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...