Gå til innhold

Hjelpe barnevogner inn på buss


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Tok bussen i dag, på ene bussstoppet var det en dame som skulle inn på bussen med tvillingvogn. Hun ble veldig overrasket over at jeg reiste meg fra setet og hjalp henne inn. Er ikke det vanlig å hjelpe folk inn og ut av bussen når de har barnevogner? Vet det er mange busser som ikke har trapper bak lenger, men denne bussen hadde det og da mener jeg at det er helt naturlig å hjelpe med å få vognen inn på bussen. Eneste var at det ikke virket som om noen av de som satt lengre fremme i bussen (bak inngangen bak, men fremfor meg) enset damen med STOR barnevogn som skulle inn på bussen. Siden damen også ble overrasket lurer jeg på om hun ikke har fått noe spesielt hjelp tidligere for å få vognen inn på bussen.

Når jeg en gang evt kommer til å ta buss med barnevogn håper jeg at det er noen som hjelper meg inn og ut av bussen med vognen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok bussen i dag, på ene bussstoppet var det en dame som skulle inn på bussen med tvillingvogn. Hun ble veldig overrasket over at jeg reiste meg fra setet og hjalp henne inn. Er ikke det vanlig å hjelpe folk inn og ut av bussen når de har barnevogner? Vet det er mange busser som ikke har trapper bak lenger, men denne bussen hadde det og da mener jeg at det er helt naturlig å hjelpe med å få vognen inn på bussen. Eneste var at det ikke virket som om noen av de som satt lengre fremme i bussen (bak inngangen bak, men fremfor meg) enset damen med STOR barnevogn som skulle inn på bussen. Siden damen også ble overrasket lurer jeg på om hun ikke har fått noe spesielt hjelp tidligere for å få vognen inn på bussen.

Når jeg en gang evt kommer til å ta buss med barnevogn håper jeg at det er noen som hjelper meg inn og ut av bussen med vognen.

Jeg har opplevd akkurat det samme. Når du hjelper de inn blir de svært overrasket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur med vogna for to dager siden. Måtte ta til sammen fire busser. På de første tre måtte jeg spørre om noen kunne lempe i foran.

Så ble temmelig overrasket og glad når det på siste turen kom en "frivillig ubedt".

Så det er nok ikke SÅ vanlig at folk hjelper, er ikke noe automatikk i det hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg pleier å tilby meg å hjelpe når jeg ser en vogn.

En ting er forresten at folk ikke tilbyr seg å hjelpe (de kan jo ha det veldig travelt, vondt i ryggen osv), men når de slenger igjen dører "rett i ansiktet" på deg synes jeg det blir litt for dumt.

Jeg må ofte gjennom en liten gang med to tunge dører med min vogn. Det er mye kaving for å komme gjennom der på egenhånd (må gå gjennom og dra vogna etter meg, mens jeg holder tak i den tunge døra på strak arm). Og da synes jeg det er litt unødig av folk å omtrent slenge igjen døra i ansiktet mitt. Det hadde ofte vært til STOR hjelp om de bare hadde holdt tak i døra ca 1-2 sekund lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre vi generelt er blitt så individualister (egoister) at mye som ble ansett som vanlig høflighet før i tida, er blitt borte. Nå reiser sjeldent yngre seg så eldre får sitte på bussen osv. Vi holder ikke oppe dører, presser oss fram i køer og inn på t-banen før folk har gått av osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre vi generelt er blitt så individualister (egoister) at mye som ble ansett som vanlig høflighet før i tida, er blitt borte. Nå reiser sjeldent yngre seg så eldre får sitte på bussen osv. Vi holder ikke oppe dører, presser oss fram i køer og inn på t-banen før folk har gått av osv.

Nå generaliserer du litt vel mye.

Jeg er faktisk veldig overrasket over hvor hjelpsomme folk er. De siste årene har jeg nesten uten unntak opplevd at yngre har gitt plassen sin til eldre og at det er alltid noen som gir plassen sin til tydelig gravide. Jeg har inntrykk at folk i Oslo, i hvert fall de som bruker kollektiv transport, tar hensyn til hverandre og hjelper hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå reiser sjeldent yngre seg så eldre får sitte på bussen osv.

Nå er vel ikke dette et så aktuelt tema lenger. Før gjorde barna det av respekt. Våre normer og regler har forandret seg siden den gang. Kommer du inn som pensjonist med en stokk i den ene hånda og holder deg fast i seteradene med den andre skal du nok se at ganske mange er villige til å gi opp plassen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Nå er kanskje dette litt utenom tema, men siden dere snakker om at yngre mennesker skal reise seg for de eldre på bussen. Det virker som mange ikke tenker på at det er noen av oss unge som selv har problemer med å stå på en kjørende buss. Husker da jeg tok buss regelmessig, var ikke så morsomt med noen av blikkene jeg fikk fordi jeg var heldig og hadde et sete å sitte på...

Ikke for å bli upopulær, men om mødre (eller fedre, for den saks skyld) trenger hjelp med å få vognen inn på bussen, kan de ikke spørre noen da? Hvorfor skal de forvente at andre hopper opp for å hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist mye med vogn på både buss og tog, og alltid fått hjelp uten å måtte spørre. Hjelper alltid andre i samme situasjon også.

Dessuten er det utrolig sjelden jeg ser eldre uten sitteplass. Men de gangene det har vært fullt, har alltid noen reist seg. Dessuten, når ungene er små så reiser alltid noen voksne seg så ungene får sitte. Og jeg reiser meg hvis jeg har plass og det er små barn som står.

Jeg kan ikke ha reist på de samme stedene som enkelte andre i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig folkeskikk å hjelpe folk som trenger hjelp, om man er i stand til å yte hjelp selvfølgelig.

Ryggproblemer og slikt er ikke lett å se på folk, men stort sett er det friske folk som sitter på bussen, og det er veldig få som ikke klarer å hjelpe til med et lite løft av barnevogn og liknende inn i en buss.

Syns det er rart at folk mener man ikke kan forvente hjelp jeg. Hvordan hadde samfunnet kommet hit det er i dag om ingen hadde gitt hjelp til andre i ny og ne?

Gir det ikke en god følelse å gjøre noen glad lenger?

Syns foreldre bør gå litt lenger for å lære barna sine å hjelpe andre når de trenger det.

Dette gjelder jo ikke alle selvfølgelig, men jeg syns nordmenn har blitt dårligere og dårligere til å ta hensyn til andre mennesker i det daglige.

Alt i fra å holde igjen heisen når man ser noen kommer, til å hjelpe gamle damer med sitteplass på bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hmm, jeg ser at innlegget mitt kanskje kan ha blitt litt misforstått... forklaring: jeg mener ikke at man skal automatisk forvente hjelp, men jeg mener at om noen spør om hjelp, og man har muligheten, bør man hjelpe dem. Men jeg mener fortsatt at man ikke skal forvente, også bli sur og sende stygge blikk, om man ikke får hjelp uoppfordret.

Nå har jeg heldigvis fått hjelp for det problemet som gjorde at jeg selv hadde problemer med å stå på bussen, men et problem som legene ikke klarer å hjelpe meg med, er den til tider forkrøplende eksemen/psoriasisen jeg har på hendene. Når jeg ikke klarer å holde en mobiltelefon i hånden, klarer jeg ikke å ta tak i og løfte inn en barnevogn. Syns ikke det skal være slik at jeg skal måtte vise frem hendene mine til gud og hvermann for å forklare dette heller.

Men min innstillingen til hele temaet grunner nok mye i egne og venners erfaringer. Er nok over gjennomsnittet pessimist, og blant dem som ikke forventer hjelp selv, fordi mange kun er ute etter å "mele sin egen kake".

Igjen: kan ikke de som trenger hjelp med vognen, spørre? Eller føler man at man trenger seg på? Jeg bare lurer siden jeg ikke har vært i situasjonen "ta med barnevogna inn på bussen/toget" selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man stå der utenfor bussen og rope da? "Unnskyld, er det noen som kan hjelpe meg inn med vogna?" Syns jeg ser det... Jeg holder selvfølgelig døren for folk med barnevogn eller rullator og hjelper inn på buss og trikk hvis ikke noen kommer meg i forkjøpet. Skulle da virkelig bare mangle. Tror forresten at denne egoismen er et typisk norsk fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ta buss med stor tvillingvogn? Om eg hadde vært i den situasjonen hadde eg gjort utrooolig mye for å unngå akkurat det.

Den tar jo opp ekstremt mye plass inne på bussen, og er en hel jobb i seg selv å få inn og ut. Folk blir gjerne mørkeblå i trynet av irritasjon om en stakkar ikkje har tatt av seg ryggsekken inne på bussen, men en svæææær tvillingvogn er helt ok..

Men for all del, eg hjelper gjerne til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for folk flest er det vell normalt å hjelpe til, men for andre ikke=/ for meg er det en selvfølge å hjelpe folk, som ser ut til å trenge hjelp. Irriterer meg over folk som sitter å slapper av f.eks på buss, mens gamle STÅR å har problemer med å holde seg fast i den humpette bussen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medpassasjer

Det er vanlig folkeskikk å hjelpe folk med barnevogner inn/ut av bussen. Det er også vanlig folkeskikk å tilby sitteplassen sin til eldre, syke, gravide eller andre som trenger det mer enn deg selv.

Lurer litt på om det er et typisk Oslofenomen, altså at man ikke gidder/ikke tenker på å hjelpe andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Beate_*
Skal man stå der utenfor bussen og rope da? "Unnskyld, er det noen som kan hjelpe meg inn med vogna?" Syns jeg ser det... Jeg holder selvfølgelig døren for folk med barnevogn eller rullator og hjelper inn på buss og trikk hvis ikke noen kommer meg i forkjøpet. Skulle da virkelig bare mangle. Tror forresten at denne egoismen er et typisk norsk fenomen.

Jeg har måttet rope/spørre om hjelp flere ganger....

Hvorfor ta buss med stor tvillingvogn? Om eg hadde vært i den situasjonen hadde eg gjort utrooolig mye for å unngå akkurat det.

Den tar jo opp ekstremt mye plass inne på bussen, og er en hel jobb i seg selv å få inn og ut. Folk blir gjerne mørkeblå i trynet av irritasjon om en stakkar ikkje har tatt av seg ryggsekken inne på bussen, men en svæææær tvillingvogn er helt ok..

Men for all del, eg hjelper gjerne til:)

Hvorfor?

Hvis man skal fra A til B og buss er eneste transportmiddel så må man nok! Det er nok de færreste som tar med tvillingvogn på buss om de har andre transportmuligheter.

--------

Jeg hjelper veldig ofte folk med vogn på bussen.

Men husk en ting dere med vogn. Det er lettest å få inn vogna når man løfter inn vogna med styret først. Det er vanskelig når den som skal hjelpe må løfte hjulene foran og rygge opp trappene i bussen. Det er mye bedre at mammaen/pappaen selv rygger inn i bussen med med styretsisden, og at den som hjelper løfter opp fra andre siden. Skjønner?

Det er flere nybakte mødre som liksom skal trille inn i bussen med vogna og da kommer jo hele vogna helt i ubalanse og det er vanskelig å hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Jeg mener ikke at man skal stå på utsiden mens dørene er igjen og gaule... men mammaen/pappaen kan jo stikke hodet inn døren og spørre om hjelp da. Og når hendene mine ikke har vært for ille, har jeg hjulpet med barnevogn inn på tog, og som en annen nevner her, det er utrolig upraktisk for den personen som står foran og bøyer seg ned og tar foran ved hjulene. Og da er det gjerne mindre bratt enn inn på buss. I tillegg kan det jo ikke akkurat være behagelig for barnet som ligger helt på sneia heller...

Og jeg har aldri tatt buss i Oslo jeg, så nei, det er nok ikke et "Oslofenomen"... skjer nok over hele landet.

Men hvorfor skal en som er 60 ha større rett på å sitte på bussen enn en som er 20? Nå mener jeg om begge har like store problemer med å stå, altså at de stiller likt, unntatt alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur med vogna for to dager siden. Måtte ta til sammen fire busser. På de første tre måtte jeg spørre om noen kunne lempe i foran.Så ble temmelig overrasket og glad når det på siste turen kom en "frivillig ubedt".

Så det er nok ikke SÅ vanlig at folk hjelper, er ikke noe automatikk i det hvertfall.

Jepp, og hvis jeg må ta i forran på vogna, da gidder jeg ikke hjelpe til. Skal jeg være med å løfte skal jeg holde i håndtaket, mens mor/far/den som passer ungen kan ta løftet der vognen har skitne hjul og skittent understell. Gidder ikke skitne meg til for din unge faktisk, men de fleste foreldre vil ikke holde forran, og da får de heller irritere seg grønn over at ingen hjelper. Ikke forstår jeg hvor for de med dige vogner og hauger med poser på død og liv må ta bussen i verste rushtrafikken når de alikevel er hjemme i perm og har hele dagen til disp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eks småbarnsmor
Jepp, og hvis jeg må ta i forran på vogna, da gidder jeg ikke hjelpe til. Skal jeg være med å løfte skal jeg holde i håndtaket, mens mor/far/den som passer ungen kan ta løftet der vognen har skitne hjul og skittent understell. Gidder ikke skitne meg til for din unge faktisk, men de fleste foreldre vil ikke holde forran, og da får de heller irritere seg grønn over at ingen hjelper. Ikke forstår jeg hvor for de med dige vogner og hauger med poser på død og liv må ta bussen i verste rushtrafikken når de alikevel er hjemme i perm og har hele dagen til disp.

Vanligvis snur vel de fleste vogna slik at de som står inne i bussen får tatt i handtaket. Dersom dette ikke skjer, er det vel ikke så fryktelig vanskelig å spørre om de kan snu vogna? Noen har kanskje ikke tatt buss med barnevogn før, og har ikke fått med seg at det er enklere å løfte den slik du sier.

Kanskje var ikke planen å ta bussen i den verste rushtrafikken, men at de av en eller annen grunn ikke rakk den forrige bussen. Kanskje hadde de time hos lege, helsestasjon eller en annen viktig avtale som gjorde at de måtte ta akkurat den bussen for at de skulle rekke å hente storesøster i barnehagen. Ikke alltid så enkelt å få ting til å gå på skinner når man har flere enn seg selv å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje
Kanskje var ikke planen å ta bussen i den verste rushtrafikken, men at de av en eller annen grunn ikke rakk den forrige bussen. Kanskje hadde de time hos lege, helsestasjon eller en annen viktig avtale som gjorde at de måtte ta akkurat den bussen for at de skulle rekke å hente storesøster i barnehagen. Ikke alltid så enkelt å få ting til å gå på skinner når man har flere enn seg selv å ta hensyn til.

Jeg synes ikke det er nødvendig å ha en god grunn til å ta bussen midt i rush- trafikken! Mødre med barnevogn må da få lov til å ta bussen akkurat når det passer dem, uten at noen skal irritere seg over det!

Her er det vanlig at den som sitter nærmest utgangsdøra der vogna skal inn, hjelper til. Hvis folk har nølt med å hjelpe, så har sjofføren (husker visst ikke hvordan dette skrives!)ropt at noen måtte hjelpe med vogna. Hvis det ikke er mange andre som skal inn på bussen så pleier også han og hjelpe med vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...