Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg synes ikke IKEA-deigen er god. Her er min favorittoppskrift (kan gjerne halveres hvis du ikke vil ha så mange pepperkaker, eller ikke lager pepperkakehus i tillegg).

300 g romtemperert smør

5 dl sukker

1 dl sirup

1 ss malt ingefær

2 ss kanel

2 ts malt nellik

2 ts kardemomme

1 ss natron

2 dl vann

ca 1,5 liter (900 g) hvetemel

Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut).

Stek ved 200 grader til de blir sprø og får fin farge (ca 10 min). De delene som skal brukes til pepperkakehus bør ikke kjevles for tykke.

Jeg har bestemt meg for å prøve denne i år, Arkana! ;)

Kjøpte ferdigdeig i fjor på Rema og synes ikke den var så god...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vet noen om deigen de selger på Rema er noe god, for oss som ikke orker å ta bussen til Ikea?

Kjøpte på rema i fjor, aldri mer. Ikke god på smak og dårlige bakeegenskaper.

Så jeg ville tatt en busstur til ikea.

Gjest Gjest_Ginger_*
Skrevet

Pepperkaker

150 g smør eller margarin

1 dl sirup

2 dl sukker

1 dl kremfløte

1/2 ts nellik

1/2 ts ingefær

1/2 ts pepper

2 ts kanel

1 ts bakepulver

ca. 450 g hvetemel

Bland smør, sirup og sukker i en kjele. Varm opp til sukkeret er helt smeltet. Ta kjelen av platen og la blandingen bli litt kaldere.

Rør i fløten og sikt i krydder, bakepulver og det meste av melet. Rør alt sammen til en jevn deig. La deigen stå kaldt til neste dag.

Elt deigen i litt mel på bordet og kjevle den ca. 3 mm tykk. Stikk ut forskjellige figurkaker og stek dem gyllenbrune på 175°C i ca 10 minutter. Avkjøl kakene på rist.

Pynt kakene med melis, sjokolade, gelétopper.

Dette er verdens beste pepperkakeoppskrift! Har brukt den i flere år, og må alltid lage trippel oppskrift fordi alt for mye forsvinner under bakingen... *fnis*

Skrevet
Pepperkaker

150 g smør eller margarin

1 dl sirup

2 dl sukker

1 dl kremfløte

1/2 ts nellik

1/2 ts ingefær

1/2 ts pepper

2 ts kanel

1 ts bakepulver

ca. 450 g hvetemel

Bland smør, sirup og sukker i en kjele. Varm opp til sukkeret er helt smeltet. Ta kjelen av platen og la blandingen bli litt kaldere.

Rør i fløten og sikt i krydder, bakepulver og det meste av melet. Rør alt sammen til en jevn deig. La deigen stå kaldt til neste dag.

Elt deigen i litt mel på bordet og kjevle den ca. 3 mm tykk. Stikk ut forskjellige figurkaker og stek dem gyllenbrune på 175°C i ca 10 minutter. Avkjøl kakene på rist.

Pynt kakene med melis, sjokolade, gelétopper.

Dette er verdens beste pepperkakeoppskrift! Har brukt den i flere år, og må alltid lage trippel oppskrift fordi alt for mye forsvinner under bakingen... *fnis*

Hvor mange kaker eller brett med kaker får du av denne oppskrifta?

Skrevet

Syne ikke ikea deien er god, skeptisk til atden ikke står kjørlig. Jeg pleier å kjøpe ferdig dei fra bakerie, og den er kald når man kjøper den og den smaker sån jeg mener hjemmelaged skal smakke. :wow:

Skrevet

Jeg syns ikeadeigen er veldig god :fnise: - og pepperkakene blir kjempegode - hvertfall etter alle jeg kjenner sin mening :) Jeg smaker hvertfall ingen forskjell fra hjemmelaget og kjøpt.

Skrevet

Den IKEA deigen er supergod å gomle ustekt :P Er god stekt også, bare at hvis pepperkakene blir for tynne, blir disse etter min erfaring mye hardere enn andre deiger.

Gjest Gjest_Ginger_*
Skrevet
Hvor mange kaker eller brett med kaker får du av denne oppskrifta?

Godt spørsmål. I og med at en god andel havner i magen før det blir stekt, så har jeg ikke helt oversikten. Men pleier å bli en stor kakeboks + tre-fire store hjerter til å henge i vinduet av en dobbel porsjon, tror jeg.

Deigen skal spes ut med hvetemel til du kan "klappe" lett på den uten at den sitter fast på fingrene dine, forresten. Deigen er jo varm, så den er en smule "flytende" før den får kost seg litt i kjøleskapet.

Ekstratips (og dette er mitt superhemmelige triks, ikke si det til noen! :fnise: ) Bland 50/50 med lys og mørk sirup. Da blir deigen ikke for søt eller for bitter.

Skrevet
Godt spørsmål. I og med at en god andel havner i magen før det blir stekt, så har jeg ikke helt oversikten. Men pleier å bli en stor kakeboks + tre-fire store hjerter til å henge i vinduet av en dobbel porsjon, tror jeg.

Deigen skal spes ut med hvetemel til du kan "klappe" lett på den uten at den sitter fast på fingrene dine, forresten. Deigen er jo varm, så den er en smule "flytende" før den får kost seg litt i kjøleskapet.

Ekstratips (og dette er mitt superhemmelige triks, ikke si det til noen! :fnise: ) Bland 50/50 med lys og mørk sirup. Da blir deigen ikke for søt eller for bitter.

Takk for tipset :) Vil tro at oppskriften som den er da blir til en middels/normalstor kakeboks da - akkurat passe for oss :)

Skrevet

ikea deigen er supergod!!! 2. året jeg har kjøpt vår derfra:):)

Skrevet

Jeg liker ikke hjemmelaget, faktisk. (Ja, har smakt flere varianter) IKEA sin derimot synes jeg er kjempegod!

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Kjøpte på REMA 1000 og stekte med ungene i går, den var aldeles nydelig. Måtte stoppe minstemann fra å spise opp all deigen :-)

Må vel kjøpe et par kilo til før jul, og da er det bare REMA 1000 for oss.

Skrevet

ikea deigen er kjempe god!:) kjøpte en boks bare for å spise den ustekt..MmMmm. men det blir også gode pepperkaker av deigen:)

Skrevet

Et lite spørsmål til alle som liker IKEA-deigen. Har dere laget hjemmelaget deig og sammenlignet med IKEA-deigen? Er det slik at IKEA-deigen er best av alle ferdig-deiger, men at hjemmelaget deig er enda bedre?

Har full forståelse for at man liker ulike ting, slik at det er sagt. Lurer på dette, siden jeg ikke liker IKEA-deigen, men alltid har laget pepperkakedeig selv... :sjenert:

Skrevet

ja, jeg både kjøpte IKEA deigen å laget... men må innrømme at jeg syntes IKEA deigen var Best:) Venner å familie av meg lager alltid selv, så jeg har jo smakt mange forskjellige oppskrifter, men etter min smak er IKEA best....

Skrevet

Jeg er ikke noe glad i hjemmelaget deig, ei heller i pepperkaker av hjemmelaget deig. IKEA-deigen derimot... :sikle:

Skrevet

Ikea-deigen er helt brukbar til pepperkaker, og god til mauling, selv om hjemmelagde kaker blir best.

Til laging med små barn ville jeg foretrukket Ikeas deig fremfor vanlig, fordi den bakes ut myk i romtemperatur. Hjemmelaget (i hvertfall de oppskriftene jeg har forsøkt) får stå i kjøleskapet over natten så fettet stivner og deigen blir fast og tung å kjevle.

Skrevet

Jeg har aldri laget pepperkaker før og i pur latskap kjøpte jeg med meg en IKEA pepperkakedeig som min 1.5 år gamle sønn skal få "kladde" med, så med andre ord er det ikke så viktig at de er så veldig gode.

Men siden jeg ikke baker så veldig mye at det gjør noe så lurer jeg på hvor mange grader jeg skal steike pepperkakene på og hvor lenge?

Skrevet
Jeg har aldri laget pepperkaker før og i pur latskap kjøpte jeg med meg en IKEA pepperkakedeig som min 1.5 år gamle sønn skal få "kladde" med, så med andre ord er det ikke så viktig at de er så veldig gode.

Men siden jeg ikke baker så veldig mye at det gjør noe så lurer jeg på hvor mange grader jeg skal steike pepperkakene på og hvor lenge?

200 grader, ca 8 minutter, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...