Gå til innhold

Pepperkakedeig fra Ikea


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg syns ofte ferdigdeigen gir litt "skarpe" pepperkaker om dere skjønner hva jeg mener (skarp smak). I år hadde jeg derfor tenkt at pepperkakene skulle lages med ekte hjemmelaget deig, men det ser ikke ut som overskuddet er der helt. Mannen må jobbe 60-70 timer uka neste tiden :snurt: og jeg har fire små, inkl. to spedbarn. Så egentlig baker vi mest for at det to eldste skal få "kladde" litt og kose seg med å lage 10-20 pepperkaker. Vi er ikke kakemonser, men er jo greit at de kan smake litt på kakene de har bakt da. Et år orket ingen av oss å spise kakene for de var så "kunstige"...

Noen som har erfaring med Ikea deigen?

Men.. OM det nå skulle bli hjemmelaget. Er det ikke slik at deigen må stå kaldt over natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikea deigen er vist veldig god har jeg hørt... Tenkte selv å prøve den i år... Om du lager hjemmelaget, skal den stå i kjøleskap over natten ja:) Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt kakedeig både på Rema, Rimi og Ikea. Gode alle sammen. Har aldri laget selv, men kjenner ikke forskjell om jeg får servert hjemmelagete pepperkaker hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke at deigen fra IKEA er noe god, men det kan hende den er bedre enn andre ferdigdeiger (har bare prøvd den fra IKEA, lager ellers deigen selv...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigpepperkakedeig er ikke godt. Men skal du bare ha til ungenes lek så kan den sikkert være like grei som noe annet.

Jeg forstår også at det virker overveldende å lage deig selv, men det tar faktisk ikke lang tid. Litt ekstra tid i butikken for å finne ting du vanligvis ikke kjøper og så den tiden det tar å koke opp og røre sammen. Og ja, deigen skal stå kaldt over natten.

Denne deigen ser ikke vanskelig ut.

http://www.tine.no/page?id=28&key=7165...CFRww3godKVuJAw

http://www.mollerens.no/oppskrifter/jul/Pepperkaker.html

Her var en uten sirup... hm... merkelig. Sukkerkulør...?!

Uansett - kan du hente frem det lille ekstra, tror jeg du vil ha stor glede av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigpepperkakedeig er ikke godt. Men skal du bare ha til ungenes lek så kan den sikkert være like grei som noe annet.

Jeg forstår også at det virker overveldende å lage deig selv, men det tar faktisk ikke lang tid. Litt ekstra tid i butikken for å finne ting du vanligvis ikke kjøper og så den tiden det tar å koke opp og røre sammen. Og ja, deigen skal stå kaldt over natten.

Denne deigen ser ikke vanskelig ut.

http://www.tine.no/page?id=28&key=7165...CFRww3godKVuJAw

http://www.mollerens.no/oppskrifter/jul/Pepperkaker.html

Her var en uten sirup... hm... merkelig. Sukkerkulør...?!

Uansett - kan du hente frem det lille ekstra, tror jeg du vil ha stor glede av det.

Takk for linken. Tror nok jeg vil prøve meg på hjemmelaget deig. :) Får bare håpe de minste sover godt i et par netter først :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke smakt IKEA sin pepperkakedeig, men har hørt fra andre at den er veldig god. Men, det må da være mange tilsetningsstoffer i deigen når den skal holde seg så lenge og samtidig distribueres til IKEA sine butikker her og der? Er ikke noe tilhenger av "ferdigmat" og syns det er bedre å bruke den tiden det tar å lage deigen selv, ikke pga smak men tilsetningstoffer. Syns jeg da :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke smakt IKEA sin pepperkakedeig, men har hørt fra andre at den er veldig god. Men, det må da være mange tilsetningsstoffer i deigen når den skal holde seg så lenge og samtidig distribueres til IKEA sine butikker her og der? Er ikke noe tilhenger av "ferdigmat" og syns det er bedre å bruke den tiden det tar å lage deigen selv, ikke pga smak men tilsetningstoffer. Syns jeg da :nisse:

Enig i det med tilsetningsstoffer og slikt. Synes det er skummelt, og jeg prøver å lage mat fra bunnen av. Da har jeg kontroll på hva jeg får i meg.

TS:Pepperkakedeig går fort å lage, og den bør ligge en natt i kjøleskapet, men tåler godt flere netter i kjøleskapet. Lag den når du får tid, og bruk den noen dager etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den i fjor, men rakk aldri å steke dem. Spiste opp alt ustekt :rodme: Den virka i alle fall utrolig god, og om det er på grunn av selve aktiviteten og ikke nødvendigvis for spisingen sin skyld, så synes jeg du godt kan kjøpe ferdigdeig fra ikea :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke IKEA-deigen er god. Her er min favorittoppskrift (kan gjerne halveres hvis du ikke vil ha så mange pepperkaker, eller ikke lager pepperkakehus i tillegg).

300 g romtemperert smør

5 dl sukker

1 dl sirup

1 ss malt ingefær

2 ss kanel

2 ts malt nellik

2 ts kardemomme

1 ss natron

2 dl vann

ca 1,5 liter (900 g) hvetemel

Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut).

Stek ved 200 grader til de blir sprø og får fin farge (ca 10 min). De delene som skal brukes til pepperkakehus bør ikke kjevles for tykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte den i fjor, men rakk aldri å steke dem. Spiste opp alt ustekt :rodme: Den virka i alle fall utrolig god, og om det er på grunn av selve aktiviteten og ikke nødvendigvis for spisingen sin skyld, så synes jeg du godt kan kjøpe ferdigdeig fra ikea :)

Ja, dette er vel også en del av grunnene til at jeg tenker på ferdigdeig. Her i huset går 70-80% av kakene til småfuglene rundt påsketider :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er vel også en del av grunnene til at jeg tenker på ferdigdeig. Her i huset går 70-80% av kakene til småfuglene rundt påsketider :fnise:

Er det bare meg som liker julekaker? Virker som de fleste ikke syns det er noe godt, men lager det fordi de "må"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som liker julekaker? Virker som de fleste ikke syns det er noe godt, men lager det fordi de "må"..

Jeg ELSKER julekaker! :strix: I familien jeg har vokst opp pleier vi å bake langt mer enn syv sorter, og ikke en smule går til småfuglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her pleier kakene være oppspist FØR jul, så ingen problemer med rester her nei. (men jeg baker ikke 7 sorter heller da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står denne IKEA-deigen kjøling når den oppbevares og kjøpes? Om ikke så lurer jeg på hvor mange prosent konserveringsmiddel og og andre ulumskheter den faktisk består av.

Edit: Det var visst allerede tatt opp.

Uansett. Pepperkakedeig man lager selv kan utmerket dypfryses. Jeg har brukt deig som var ett år gammel uten problemer. Oppskriften over ligner på den jeg bruker, men jeg pleier å ha i litt pepper også

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...