Gå til innhold

Muscle women


Gjest Icere

Anbefalte innlegg

Gjest lucy d-.-b
Nå "makser" jeg ofte akkurat slik; i forbindelse med en vanlig økt. Så lenge man er sikker på teknikken og er "up for it", gjør det jo ikke noe, man man like fort skade seg på et vanlig sett helt på slutten hvis man fortsetter å presse seg. Også må man huske at maksing ikke nødvendigvis betyr 1RM (selv om det nok er vanligst å makse på nettopp 1RM). :)

Nei, men det var nok 1RM han snakket om, og det var det jeg siktet til da jeg sa at man ikke bør kjøre det på slutten av en vanlig økt.

Men smalt/medium/bredt grep kommer jo bare an på hvordan man vil utføre øvelsen, så det skjønner jeg ikke. Bredt grep er jo ikke ensbetydende med at teknikken er feil. :klø:

Nei, men Sandvik mener at man ikke skal ha for bredt grep, derfor er det jo ikke så rart at han skriver det.

I styrkeløft har de ofte bredt grep fordi løftebanen blir kortere. De trener derimot mye smalbenk og med mellombredt grep slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at når man får inn mer løping så blir man etterhvert mindre støl i beina under beintrening. Du kan kanskje også prøve å lette bare bittelitt på hvor tungt du løfter når du trener bein og se om det hjelper på stølheten?

Ja - jeg tror det blir sånn. Jeg trente riktignok "lett" bein (etter intervall) for et par dager siden, og jeg er hinsides støl nå, men det kom vel mest sannsynlig av at øvelsene var nye (mye ettbeinsøvelser som jeg tidligere så på som litt kjerringøvelser, men ehem, tar det tilbake :ler: ). Ellers er det jo faktisk mulig at jeg blir mer støl av beintrening med veldig fokus på kontakt enn på f.eks. tung bøy i korte serier.

Vi får se!

Intervaller i forbindelse med bentreninga er jeg litt skeptisk til, men mulig det går å trene bein etterpå hvis jeg får i meg noe skikkelig næring imellom. Etterpå er bare å glemme. :ler: Får se an om stølheta venter til dag to når jeg får inn mer kontinuerlig beintrening fremover, så kan jeg kanskje gjøre som dere foreslo; ta det dagen etter (men igjen: problem at jeg er så lenge støl, når jeg skal ha minst 3 løpeøkter).

Etterhvert klarer man også å løpe ganske greit selv om man er støl, det har litt med vane å gjøre, så lenge du ikke er så støl at du har gangsperre.

Ja, litt støl er ok, men jeg får (omtrent) alltid skikkelig gangsperre.

Bla bla bla... Takk for innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det var nok 1RM han snakket om, og det var det jeg siktet til da jeg sa at man ikke bør kjøre det på slutten av en vanlig økt.

Nei, men Sandvik mener at man ikke skal ha for bredt grep, derfor er det jo ikke så rart at han skriver det.

I styrkeløft har de ofte bredt grep fordi løftebanen blir kortere. De trener derimot mye smalbenk og med mellombredt grep slik jeg har forstått det.

Jeg synes ikke det nødvendigvis er feil å prøve på 1RM heller. Forutsetningen da bør jo være at man kjenner kroppen sin såpass godt at man vet at man ikke tar en ekstra risko. Feks var det ikke noe problem for meg å prøve på 1RM i benkpress etter den vanlige økten, men det var jo fordi jeg visste at jeg ikke tok noen unødige sjanser. Jeg er nok heller ikke enig i at teknikken nødvendigvis blir dårligere for hvert sett man tar, fordi man blir sliten. Hvis man har holdt på en stund og er trygg på teknikken, tror jeg at en svikt her vil være minimal. Jeg tror nok det største "problemet" er, som du sier, at man ikke får tatt så mye som man ville gjort ellers. :)

Ang. Sandviks uttalelse om smalt/mellombredt grep blir det litt meningsløst uten at han sier noe om hvorfor disse bør brukes foran bredt, i samme artikkel. Men han forventer kanskje at alle har lest alt han har skrevet. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Feks var det ikke noe problem for meg å prøve på 1RM i benkpress etter den vanlige økten, men det var jo fordi jeg visste at jeg ikke tok noen unødige sjanser.

Så lenge teknikken er ok, er det vel greit, men er det ikke litt "bortkastet"? Et 1RM-løft etter en vanlig benkøkt vil jo garantert bli dårligere enn et 1RM-løft hvor man ikke har brent alt krutt i forkant? Jeg foretrekker i alle fall å ta maksløftet tidlig, for så å trene til utmattelse med lettere belastning etterpå.

Edit: så plutselig at du nevnte dette med at man ikke ville klart så mye som ellers nederst i avsnittet ditt :)

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge teknikken er ok, er det vel greit, men er det ikke litt "bortkastet"? Et 1RM-løft etter en vanlig benkøkt vil jo garantert bli dårligere enn et 1RM-løft hvor man ikke har brent alt krutt i forkant? Jeg foretrekker i alle fall å ta maksløftet tidlig, for så å trene til utmattelse med lettere belastning etterpå.

Edit: så plutselig at du nevnte dette med at man ikke ville klart så mye som ellers nederst i avsnittet ditt :)

Hvis formålet er å ha en makseøkt, er det helt klart best å følge oppskriften til Sandvik. Men for meg som er såpass skadeutsatt, har jeg bevisst aldri lagt opp til rene makseøkter. Jeg tar de heller litt sånn innimellom som slik i det siste. :laugh: Men nå føler jeg meg veldig trygg når jeg plutselig bestemmer meg for å prøve på maks. Tror nok hovedpoenget mitt er at man ikke nødvendigvis løper en risiko for å skade seg bare fordi man er litt ut i økten/settene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Tror nok hovedpoenget mitt er at man ikke nødvendigvis løper en risiko for å skade seg bare fordi man er litt ut i økten/settene. :)

Det var heller ikke det jeg mente :) Hvis man legger opp økten slik at man tenker at man skal løfte tyngre mot slutten blir det jo noe annet. Men jeg kunne aldri i verden ha kjørt 1RM etter en vanlig markøkt for eks, da jeg er såpass sliten i ryggstrekkerne (noe som er litt av poenget) at jeg ikke kunne garantert at jeg ville ha holdt en like god rygg som hvis jeg hadde lagt opp til at jeg skulle løfte litt tyngre mot slutten. Et 1RM-løft vil gå på grensen til hva man klarer, og å ikke være frisk og rask i muskulaturen da er jo ikke noe godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment
Tror nok hovedpoenget mitt er at man ikke nødvendigvis løper en risiko for å skade seg bare fordi man er litt ut i økten/settene. :)

Neida, og da er man i alle fall sikker på at man er god og varm før 1RM-løftet. Jeg tror det er slik jeg har påført meg selv smertene som av og til dukker opp i venstre skulder i forbindelse med benk. Altså litt dårlig oppvarming før et maksløft jeg hadde i fjor. Ingen god idé... :riste:

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, og da er man i alle fall sikker på at man er god og varm før 1RM-løftet. Jeg tror det er slik jeg har påført meg selv smertene som av og til dukker opp i venstre skulder i forbindelse med benk. Altså litt dårlig oppvarming før et maksløft jeg hadde i fjor. Ingen god idé... :riste:

Huff, skulderissues er noe dritt. Men jeg kan virkelig anbefale de rotasjonsøvelsene med manualer jeg gjør nå. Sannsynligvis er disse en av årsakene til at jeg har økt såpass på vektene i det siste. Skal få filmet de en dag, for finner ingen videoer som viser nøyaktig hvordan de utføres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg en gitt:

Sjekk på 0:52. Jeg utfører denne øvelsen saktere og mer kontrollert, og med såpass tunge manualer at jeg såvidt klarer 10 reps á 3 sett. Når dette blir for lett skal jeg øke. Det er ingen vits å pingle rundt med 1 kg eller strikk, da bygger man jo ikke opp musklaturen! Jeg begynte for øvrig på 2 kg, og nå har jeg nettopp gått over til 6 kg på siste settet. Har aldri hatt så lite vondt i skulderen etter benk, som etter at jeg begynte med denne + "rotator cuff 2", der jeg ligger på benk, har armene i samme posisjon rett opp, og roterer bakover. Endret av Icere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Takk for tips, det må prøves ut. Forklaringen av rotator cuff 2-øvelsene var litt vanskelig å skjønne (eller kanskje jeg er dum :fnise:), men jeg kan prøve å søke litt mer på YT. Eller så tar jeg gjerne imot en hjemmelaget treningsvideo à la Icere :)

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Jeg trenger en ny boks med selolje, men det handler jeg like gjerne på helsekosten. Litt styr når vi for øyeblikket ikke befinner oss i samme by en gang, og det er strengt tatt ikke så mye å spare uansett :)

Hva står på handlelisten din denne gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Ja, litt upraktisk når vi ikke er i samme by ;) Jeg skal ha erteprotein, tenkte å kutte ut gaineren nå fordi den er melk (og det er jeg i følge legen allergisk for) og heller lage min egen kombo med frukt og M-factor til ettertreningsshake. Litt usikker på om jeg skal ha Dark Chocolate eller Tropisk smak, noen som har erfaring med M-factor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment

Jeg har en boks M-Factor med sjokoladesmak (sikkert Dark Chocolate) liggende. Funker greit i proteinpannekaker, men jeg takler shaken svært dårlig. Smaken er forsåvidt ok i begynnelsen, men ettersmaken er ekkel. Vet ikke noe om Tropical Delight (er det det den heter?) er god, men sammen med frukt i en blender er den kanskje grei?

Kunne sikkert ha sendt deg en smaksprøve på sjokoladevarianten hvis du vil ha. Ofte så smaker det imidlertid ganske ok første gangen, og så blir det verre og verre. Uansett - bare si ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Jeg har en boks M-Factor med sjokoladesmak (sikkert Dark Chocolate) liggende. Funker greit i proteinpannekaker, men jeg takler shaken svært dårlig. Smaken er forsåvidt ok i begynnelsen, men ettersmaken er ekkel. Vet ikke noe om Tropical Delight (er det det den heter?) er god, men sammen med frukt i en blender er den kanskje grei?

Kunne sikkert ha sendt deg en smaksprøve på sjokoladevarianten hvis du vil ha. Ofte så smaker det imidlertid ganske ok første gangen, og så blir det verre og verre. Uansett - bare si ifra!

Skjønner. Jeg syns som regel sjokolade smaker greit som shake uansett, men det er sikkert litt forskjellig. Det eneste jeg ikke er så glad i er shake som smaker veldig kunstig. Jeg sender deg en PM, vil gjerne ha en smaksprøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bolledeig
Ja, litt upraktisk når vi ikke er i samme by ;) Jeg skal ha erteprotein, tenkte å kutte ut gaineren nå fordi den er melk (og det er jeg i følge legen allergisk for) og heller lage min egen kombo med frukt og M-factor til ettertreningsshake. Litt usikker på om jeg skal ha Dark Chocolate eller Tropisk smak, noen som har erfaring med M-factor?

Sjokolade er spiselig men smaker av naturlige årsaker ikke like godt som whey. Jeg synes den er best i blandinger (altså ikke shakes) litt sånn som Fragment nevner. Tilvenningssak. Tropisk er udrikkelig. Alt for søtt, alt for kunstig. IMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...