Gå til innhold

Den "gode" og billige kyllingen på REMA 1000


Gjest nextlife

Anbefalte innlegg

Jeg levde på studentøkonomi selv inntil for et par mnd siden, og klarte meg veldig fint uten å kjøpe billigkylling - det handler om prioriteringer, ikke sant ;)

Strengt tatt så handler vel akkurat det om at du er veggis og ikke kjøper kylling i det hele tatt, ikke sant? ;)

Jeg syns det er prisverdig at noen av dere velger økologisk kylling, men jeg syns allikevel ikke det gir dere rett til å angripe dem som velger annerledes blant annet av økonomiske årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Jeg holdt meg unna billig kylling fra før på grunn av den elendige kvaliteten, men nå fikk jeg enda en grunn til å holde meg unna.

Jeg er sannelig glad for at det går an å få tak i stangekylling der jeg bor. Heller spise god kylling en eller to ganger i måneden enn ekkel fabrikkylling to dager i uka.

Endret av strykebrett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Jeg kjenner jeg ikke klarer å ta det seriøst når man får kritikk av folk som antagelig går med klær som ikke akkurat er etisk forsvarlig produsert. Hva med heller å se på seg selv? Eller betyr kanskje dyra mer for dere?

Om ingenting teller med mindre man gjør alt, så vil jo ingen gjøre noe :) Det må være lov å være uenige om hva som er riktige prioriteringer. Det må også være greit å få lov til å ytre slike uenigheter i en tråd der akkurat dette diskuteres.

Det er jo ikke akkurat sånn at det å ikke ønske å kjøpe varer fra en slik produsent er ensbetydende man bryr seg ikke om noen andre saker. Det finnes mange viktige saker å ta tak i, om det skulle være etisk handel, utdanning til alle, hvordan fremme vekst i fattige land, kvinners rettigheter, barns rettigheter, tilgang til gode medisiner for alle, forskning på tropesykdommer, bekjempe analfabetisme og så videre.

Men denne tråden handler altså om kyllinger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt så handler vel akkurat det om at du er veggis og ikke kjøper kylling i det hele tatt, ikke sant? ;)

Jeg syns det er prisverdig at noen av dere velger økologisk kylling, men jeg syns allikevel ikke det gir dere rett til å angripe dem som velger annerledes blant annet av økonomiske årsaker.

Selvfølgelig kjøper jeg ikke kylling i det hele tatt - at jeg er vegetarianer har jeg vel nevnt en del ganger allerede ;) Som sagt: å "ikke ha råd til å la være å kjøpe billig (aka mishandlet) kylling" blir for meg litt absurd - man MÅ ikke ha kylling. Eventuelt, om man vil spise kylling, så går det for de fleste an å heller kjøpe kylling litt sjeldnere men da velge et kvalitetsprodukt i stedet for billigvarianten. Det blir uansett et spørsmål om prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har strengt tatt økonomi til å få det til å gå rundt når man skriver at man jobber og setter av penger til boligsparing. Egentlig koker det ned til at man gjør sine egne valg og må ta ansvar for disse! Samme om man velger eller velger bort noe. Detter er KUN snakk om en prioritering... Når det gjelder klær så kjøper jeg det meste brukt, men selvsagt har ingen her helt blodfrie hender. Det er vel nærmest umulig så lenge en lever i et av verdens rikeste land og lever på andres bekostning. Men det hjelper jo å gjøre noe, på de områdene hvor det lar sg gjøre. Jeg ser heller ikke helt behovet for å _forsvare_ at man f eks kjøper billigkylling med alskens argumenter; jeg har kjøpt billigkylling selv, men trenger jo ikke si annet enn at jeg har dårlig samvittighet og mister matlysta når jeg tenker på det?

Å skylde på andre kommer jeg ingen vei med. Å vente på politisk handling uten å ha noen egen mening som forbruker - det funker jo ikke. Å forvente at prisen på etisk produsert mat skal være like billig som konvensjonell, da tror jeg ikke man har forstått noe som helst av hva som er reelle kostnader i matproduksjonen. Det er ikke bare snakk om _penger_ og at noen kan "bestemme" pris, men at råvarer, produksjonstid, arbeidstimer osv faktisk koster noe. Klart en kylling som er föret opp på fiskeavfall og kunstgjødslet korn er billigere enn en økologisk. I hvert fall til det blir energimangel og det blir dyrere å produsere kunstgjødsel. Samtidig får man jo et bedre produkt og en mer bærekraftig jord. "Egentlig" skulle nok all mat vært dyrere enn det den er nå, men ting henger dessverre ikke helt på greip :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Coarvi_*
Og det er rett og slett for dumt at du uttaler deg helt uten hensyn til økonomi. Det er jo klart: for de som har råd til det så er det jo lett å være så miljøvennlige og dyrevennlige som bare det - men når jeg har så vidt i måneden til å gå rundt, så sorry mac, da prioriterer jeg at jeg får mat på bordet. Om det gjør meg til en forferdelig person, so be it.

Unnskyld meg, men nå må bare jeg blande meg inn også. Du nevner om og om igjen at du ikke har økonomi til å kutte ut kyllinga. For noe tull! Du er student, du jobber 50% og du bor i studentbolig. Da har du mest sannsynlig mye mer inn av penger i måneden enn jeg har... ;) And guess what, jeg har råd til å kutte ut billigkylling.

Det handler om prioriteringer, som du sier. Og vet du, det er HELT ok at du velger å prioritere deg selv foran dyrevelferden. Men da må du pinadø være kvinne nok til å kalle en spade for en spade, og si at du rett og slett ikke bryr deg nok om denne saken til å kutte ut favorittkjøttet ditt til middag flere ganger i måneden.

For joda, du har RÅD til å kutte ut kylling, du vil spare mye penger på å IKKE spise kylling i det hele tatt...;) Ingen kylling koster mye mindre enn billigkylling - VIL du så klarer du å lage annen god, billig mat i stedet.

Men du har bare ikke lyst. Du er så utrolig glad i kylling at du ikke vil kutte det ut selv om de lider.

Og det er som sagt OK. Så lenge du bare kan stå for det du faktisk mener i stedetfor å skylde på økonomi. Jeg har faktisk full respekt for sånne meninger - så lenge man altså kaller en spade for en spade. Men når man ikke tør å stå for det, og skal vase med andre argumenter som ikke har rot i virkeligheta, da blir det litt verre.

Så bare innrøm det. Du har ikke LYST til å kutte ut den kyllinga di, selv om det vil være økonomisk lurt, og etisk riktig. Selv har jeg kuttet ut kyllinga i stor grad, både av etiske og økonomiske grunner, men er kynisk nok til å innrømme at grunnet dårlig tilgang på økokylling spiser jeg av og til mishandlet kylling. Hvorfor? Fordi jeg har så utrolig lyst på det. Jeg er en egoistisk jævel de gangene ja, men jeg vet det i hvertfall selv...;)

Bare så det er sagt, yvonne, jeg har full respekt for valget ditt her, jeg syns bare det er synd at du ikke kan innrømme svart på hvitt hvorfor du velger som du gjør, uten å skylde på økonomien. Hadde du vært allergisk for all annen mat enn kylling, ja da kunne jeg forstått argumentene dine, men vi vet jo at det ikke er tilfelle...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld meg, men nå må bare jeg blande meg inn også. Du nevner om og om igjen at du ikke har økonomi til å kutte ut kyllinga. For noe tull! Du er student, du jobber 50% og du bor i studentbolig. Da har du mest sannsynlig mye mer inn av penger i måneden enn jeg har... ;) And guess what, jeg har råd til å kutte ut billigkylling.

Godt mulig jeg har mer enn deg i måneden, men du glemmer at vi er to - at jeg jobber for to ved siden av studiene. Om du har lest hva jeg har skrevet tidligere, så har ikke jeg tenkt til å leve i en studenthybel hele livet. Bolig er blant annet ganske dyrt, bryllup like så - og begge er det jeg som står for ift sparing. Så selv om jeg totaltsett antagelig tjener mer enn deg, så har jeg ikke nødvendigvis ikke mer å rutte med - rett og slett fordi jeg sparer til bolig, bryllup, samt et stort studielån som jeg også prøver å få redusert.

Det handler om prioriteringer, som du sier. Og vet du, det er HELT ok at du velger å prioritere deg selv foran dyrevelferden. Men da må du pinadø være kvinne nok til å kalle en spade for en spade, og si at du rett og slett ikke bryr deg nok om denne saken til å kutte ut favorittkjøttet ditt til middag flere ganger i måneden.

Jeg har ikke sagt at jeg er noe annet enn glad i kylling jeg, men det er ikke jeg som sitter her og fordømmer andre. Jeg kan både være dyrevenn og være glad i kylling, det er ikke mitt problem at du ikke forstår det. ;)

For joda, du har RÅD til å kutte ut kylling, du vil spare mye penger på å IKKE spise kylling i det hele tatt...;) Ingen kylling koster mye mindre enn billigkylling - VIL du så klarer du å lage annen god, billig mat i stedet.

Og hva mener du jeg skal spise i stedet for? Jeg er nemlig ikke vegetarianer, og jeg spiser lite annet kjøtt enn kylling (da det er faktisk det eneste jeg liker), og selv om er fisk er godt har jeg ikke lyst til å spise det hver dag. Og forøvrig har vi rundt 2-3 dager i uka hvor vi ikke spiser kjøtt.

Men du har bare ikke lyst. Du er så utrolig glad i kylling at du ikke vil kutte det ut selv om de lider.

Handler vel mer om at det finnes få alternativer slik jeg ser det. Jeg spiser allerede mye fisk og har kuttet ut store deler av annen kjøttspising.

Jeg kjenner min kropp best, og jeg vet den fungerer best med en variasjon mellom kjøtt (henholdsvis kylling, fisk og litt okse). Sånn er det bare.

Og det er som sagt OK. Så lenge du bare kan stå for det du faktisk mener i stedetfor å skylde på økonomi. Jeg har faktisk full respekt for sånne meninger - så lenge man altså kaller en spade for en spade. Men når man ikke tør å stå for det, og skal vase med andre argumenter som ikke har rot i virkeligheta, da blir det litt verre.

Verden er ikke svart-hvit.

Så bare innrøm det. Du har ikke LYST til å kutte ut den kyllinga di, selv om det vil være økonomisk lurt, og etisk riktig. Selv har jeg kuttet ut kyllinga i stor grad, både av etiske og økonomiske grunner, men er kynisk nok til å innrømme at grunnet dårlig tilgang på økokylling spiser jeg av og til mishandlet kylling. Hvorfor? Fordi jeg har så utrolig lyst på det. Jeg er en egoistisk jævel de gangene ja, men jeg vet det i hvertfall selv...;)

Hadde gjerne spist økokylling jeg om jeg ble stilt ovenfor to like alternativer i pris. Ja, jeg er glad i kylling, det er faktisk noe av det beste jeg vet - OG det har jeg aldri lagt skjul på. Men spørsmålet her ikke om jeg er glad i det eller ikke, men hvilket alternativ man velger. Jeg må velge i mange tilfeller det mest økonomisk forsvarlige for vår økonomi.

Bare så det er sagt, yvonne, jeg har full respekt for valget ditt her, jeg syns bare det er synd at du ikke kan innrømme svart på hvitt hvorfor du velger som du gjør, uten å skylde på økonomien. Hadde du vært allergisk for all annen mat enn kylling, ja da kunne jeg forstått argumentene dine, men vi vet jo at det ikke er tilfelle...;)

Og hvordan kan du vite at jeg ikke har andre grunner enn også økonomiske? Det er mye her jeg ikke er villig til å kommentere på et forum, men la meg si det slik: det er ikke bare økonomien som styrer, og det har ikke bare med at jeg er glad i kylling.

Jeg synes faktisk det er rimelig spesielt at du kan uttale deg uten i det hele tatt å ha noen innsikt i min situasjon. Du har tydeligvis klare meninger om min økonomi, men du har ingen forutsetninger for å faktisk dømme meg. Du vet ikke mine personlige grunner til å måtte velge økonomi, og det har jeg ikke tenkt til å forsvare mer enn jeg allerede har gjort. Bare la meg si det slik: at jeg tjener mer enn deg, betyr verken at vi lever over styr eller fråtser i masse usunn mat. Heller tvert i mot, og når studielån, bolig, bryllup og alle andre utgifter kommer samtidig, så ja, da blir det faktisk en del. Det er synd du ikke kan se det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mer ville økokylling kostet i uken, da? En femtilapp? (Jeg aner ikke, jeg kjøper som nevnt ikke kylling.)

Om viljen er til stede vil de fleste ha mulighet til å a) spise kylling sjeldnere, og heller kjøpe økologisk de gangene man skal ha kylling, eller b) droppe en flaske brus og en sjokolade, eller kjøpe en genser mindre i måneden, eller... Prioriteringer. Valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mer ville økokylling kostet i uken, da? En femtilapp? (Jeg aner ikke, jeg kjøper som nevnt ikke kylling.)

Om viljen er til stede vil de fleste ha mulighet til å a) spise kylling sjeldnere, og heller kjøpe økologisk de gangene man skal ha kylling, eller b) droppe en flaske brus og en sjokolade, eller kjøpe en genser mindre i måneden, eller... Prioriteringer. Valg. :)

Eller spare 50-100 kr mindre i måneden til bryllup og bolig. Jeg har aldri spart til bryllup, jeg klarer meg fint likevel :ler: Det er vel egentlig bare fordi jeg synes det er et "dårlig" argument for at man har dårlig råd, når man kan sette av (antagelig en god del) penger til både bolig og bryllup mens man studerer. Det er mer realt å BARE si at man prioriterer å bruke pengene sine på andre ting enn kylling. Jeg vil jo ellers gjerne si at Yvonne stort sett virker som et godt menneske og høres heller ikke til å ha noe stort forbruk sammenliknet med antagelig mange andre som føler seg "bedre" på akkurat det med kjøttvalg, så det er på en måte litt dumt at diskusjonen har dreid seg så veldig inn på henne. Men det skyldes vel framhevingen av det argumentet jeg nevner over som en "unnskyldning" for valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mer ville økokylling kostet i uken, da? En femtilapp? (Jeg aner ikke, jeg kjøper som nevnt ikke kylling.)

Om viljen er til stede vil de fleste ha mulighet til å a) spise kylling sjeldnere, og heller kjøpe økologisk de gangene man skal ha kylling, eller b) droppe en flaske brus og en sjokolade, eller kjøpe en genser mindre i måneden, eller... Prioriteringer. Valg. :)

Med to stykker koster det nok mer enn femti kroner. Og med et budsjett på ca 3-400 for to personer hver uke vil 50 kr i uka spise opp altfor mye av vårt budsjett. Og for å si det slik: med tanke på at vi skal ha 7 middager i uka, pluss frokost, lunsj, mat på ettermiddagen (jeg jobber en god del og er nødt til å få i meg mat mellom forelsninger og jobb) - så vil 50 kr på kyllingfilét være altfor stor utgiftspost. Så kan man jo selvsagt si at 50 kr i uka er ingenting, vel - det er det for oss.

Vi drikker omtrent aldri brus - det er noe av det første vi kuttet ut, godteri like så, bare så det er sagt.

Og vi spiser da uansett ikke mye kjøtt, vi spiser det maks 3 ganger i uka, så kommer fisken 2 ganger i uka, og resten er gjerne middager uten kjøtt.

Om folk synes det er en "unnskyldning" for mitt valg, så må de gjerne gjøre det, men da trenger de heller ikke å kaste stein i glasshus. Jeg tviler på at de selv er så perfekte som de gir inntrykk av. ;)

Bare for å ha sagt det: vi må spare til bolig og bryllup, slik er det bare - og vi har ikke akkurat sett for oss et gedigent bryllup, men allikevel: jeg prioriterer heller bolig og bryllup nå og dermed leve sparsommelig et par år, framfor å nedprioritere dette og leve sparsommelig i mange år fordi man ikke klarte å spare nok penger. Det er nemlig nå jeg kan spare, barn, bolig og alt annet vil antagelig komme i veien om et par år. Dessuten har jeg et studielån som jeg/vi må tenke på, og jeg vil helst redusere dette med et par hundre tusen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har ingenting med REMA å gjøre, men om en enkelt produsent som ikke har greid å passe bra nok på dyrene sine. Han har fått en siste advarsel. Om han ikke tar den alvorlig vil han bli kuttet ut som leverandør til Solvinge. At det var Solvinge denne gangen er tilfeldig. Har dere glemt krigsoverskrifter om varer fra Prior, Gilde, Nortura og Tine? Om en uke har "alle" glemt denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fokuserer på pris. Som student har jeg faktisk ikke råd til å bare kjøpe økologisk rettferdig handel laget av full lønnede blinde jomfruer fra cuba-kolleksjonen. Hvorfor? Jo, fordi det koster 10 ganger mer enn First Price Leverpostei.

Gjør det meg til et forferdelig menneske? Jaja, dere får ringe til lånekassa med klagene.

Jeg kan faktisk ikke redde hele verden alene. Dere fantastisk idealistiske vegetarianere: Hvor mange fadderbarn har dere? Hvor mye utslipp ble det fra plastskoene deres? Hvor mange gasser fra regnjakka? Jeg tror alle på sin måte bidrar til å gjøre verden både verre og bedre. Jeg kildesorterer, jeg har fadderbarn, jeg gir bort ting jeg ikke trenger til andre som har mer bruk for det, jeg sparer strøm. Nei, jeg går ikke inn for å støtte industri som er skadelig for naturen, dyr eller mennesker, men man kan da ikke slutte å spise bare fordi det er mulighet for at et eller annet dumt skjedde da maten ble laga. Grønnsaksindustrien er ikke 100% naturvennlig den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chiffon
Jeg fokuserer på pris. Som student har jeg faktisk ikke råd til å bare kjøpe økologisk rettferdig handel laget av full lønnede blinde jomfruer fra cuba-kolleksjonen. Hvorfor? Jo, fordi det koster 10 ganger mer enn First Price Leverpostei.

Gjør det meg til et forferdelig menneske? Jaja, dere får ringe til lånekassa med klagene.

Jeg kan faktisk ikke redde hele verden alene. Dere fantastisk idealistiske vegetarianere: Hvor mange fadderbarn har dere? Hvor mye utslipp ble det fra plastskoene deres? Hvor mange gasser fra regnjakka? Jeg tror alle på sin måte bidrar til å gjøre verden både verre og bedre. Jeg kildesorterer, jeg har fadderbarn, jeg gir bort ting jeg ikke trenger til andre som har mer bruk for det, jeg sparer strøm. Nei, jeg går ikke inn for å støtte industri som er skadelig for naturen, dyr eller mennesker, men man kan da ikke slutte å spise bare fordi det er mulighet for at et eller annet dumt skjedde da maten ble laga. Grønnsaksindustrien er ikke 100% naturvennlig den heller.

Du er klar over at det ene ikke utelukker det andre? Man kan ha fadderbarn, kildesortere, gi bort ting, spare strøm og droppe mishandlete dyr til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig
Denne saken har ingenting med REMA å gjøre, men om en enkelt produsent som ikke har greid å passe bra nok på dyrene sine. Han har fått en siste advarsel. Om han ikke tar den alvorlig vil han bli kuttet ut som leverandør til Solvinge. At det var Solvinge denne gangen er tilfeldig. Har dere glemt krigsoverskrifter om varer fra Prior, Gilde, Nortura og Tine? Om en uke har "alle" glemt denne saken...

Norsk Kylling har vært involvert i langt mer enn en sak i den senere tiden...

http://www.adressa.no/meninger/leder/article1066745.ece

http://www.adressa.no/nyheter/dokument/article975898.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at det ene ikke utelukker det andre? Man kan ha fadderbarn, kildesortere, gi bort ting, spare strøm og droppe mishandlete dyr til middag.

Vel, å gjøre alt utelukker ihvertfall egeneksistens. Om man ikke skal kjøpe en eneste ting som er skadelig for enten natur, dyr eller mennesker, må man gå uten både mat og klær, og da lever man ikke særlig lenge. Å kjøre fra butikk til butikk med de "rette" produktene er ikke akkurat miljøvennlig det heller. Hvis jeg skal droppe mishandlede dyr til middag er det ihvertfall KG ikke noe kjøtt jeg kan spise, fordi det å avlive et dyr automatisk betyr mishandling. Og så må jeg da luke ut sprøytede grønnsaker, transporterte grønnsaker, ikke-norske grønnsaker, billige grønnsaker og dyre grønnsaker. Hva er det igjen da? Vann! NEI! det er jo også tilsatt stoffer for å bli rent, så det må jeg droppe. Takk for meg, verden, jeg skal bli miljøvennlig. Bare et problem: både gravlegning og kremering er skadelig for miljøet. Jaja, legg meg i en skog for å råtne.

Joda, jeg setter det på spisse, i håp om at noen skal forstå mitt poeng også. Å spise kjøtt er ikke ensbetydende med være et grusomt menneske som nyter å se andre lide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chiffon
Vel, å gjøre alt utelukker ihvertfall egeneksistens. Om man ikke skal kjøpe en eneste ting som er skadelig for enten natur, dyr eller mennesker, må man gå uten både mat og klær, og da lever man ikke særlig lenge. Å kjøre fra butikk til butikk med de "rette" produktene er ikke akkurat miljøvennlig det heller. Hvis jeg skal droppe mishandlede dyr til middag er det ihvertfall KG ikke noe kjøtt jeg kan spise, fordi det å avlive et dyr automatisk betyr mishandling. Og så må jeg da luke ut sprøytede grønnsaker, transporterte grønnsaker, ikke-norske grønnsaker, billige grønnsaker og dyre grønnsaker. Hva er det igjen da? Vann! NEI! det er jo også tilsatt stoffer for å bli rent, så det må jeg droppe. Takk for meg, verden, jeg skal bli miljøvennlig. Bare et problem: både gravlegning og kremering er skadelig for miljøet. Jaja, legg meg i en skog for å råtne.

Joda, jeg setter det på spisse, i håp om at noen skal forstå mitt poeng også. Å spise kjøtt er ikke ensbetydende med være et grusomt menneske som nyter å se andre lide.

Ja, du setter det på spissen og gjør det mer komplisert en det er. Jeg skjønner at du gjør det for å unnskylde deg selv. Rart andre klarer det du tydeligvis ikke klarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

... Å spise kjøtt er ikke ensbetydende med være et grusomt menneske som nyter å se andre lide.

Det er det vel heller ingen som har sagt (i alle fall ikke i denne tråden ;)). Denne tråden handler om produksjon av billig kyllingkjøtt - en produksjon som ikke er annet enn en avansert form for dyremishandling - og om at det går an å la være å kjøpe mishandlet kylling (enten man velger å droppe kylling helt, eller man velger å kjøpe økologisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du setter det på spissen og gjør det mer komplisert en det er. Jeg skjønner at du gjør det for å unnskylde deg selv. Rart andre klarer det du tydeligvis ikke klarer?

Det er godt mulig jeg vet for lite om det, så du må gjerne informere meg om hvordan jeg skal gjøre det. Hvor skal jeg handle, hva skal jeg kjøpe og hvordan skal jeg tilberede det? Men det må utelukke egg, melk, hvete, gluten, spelt, sukker, gjær, asparges, agurk, kaffe, skalldyr, sesam, tunfisk, nøtter og honning og holde seg til et budsjett på 300,- i uken.

Men jeg står fremdeles på det at man ikke er et forferdelig menneske fordi man ikke gjør alt "rett" (ifølge deg) hele tiden. Det er nok mange som er mye verre enn meg.

Endret av Tante
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du setter det på spissen og gjør det mer komplisert en det er. Jeg skjønner at du gjør det for å unnskylde deg selv. Rart andre klarer det du tydeligvis ikke klarer?

Og jeg velger f. eks ikke å kjøpe oppdrettsfisk, i tillegg til at jeg gir min støtte til Amnesty og Redd Barna. Man må velge, man må prioritere. Om man har masse penger er jo saken grei, da kan man jo velge å gjøre alt, men noen ganger må man velge. Dette er tydeligvis vanskelig å forstå.

Det er greit nok at mange andre klarer å ikke velge billigkylling som er mindre økologisk, men jeg er ganske sikker på at de da velger bort andre ting igjen, f. eks å ikke gi sin støtte til sultende barn i Afrika eller Leger uten grenser. Det er jo det som er saken her, at med mindre man har mye penger, så kan man ikke støtte absolutt alt. Så enkelt er det bare. Jeg har valgt mine hjertesaker, og støtter ergo disse - det innrømmer jeg gjerne, men det handler fremdeles om økonomi. Jeg valgte f. eks å skifte alle pærer til slike sparesparer, og skal si det sprengte busjettet, noe som igjen gjorde at jeg måtte være ekstra sparsommelig denne måneden, men jeg tar det litt og litt. Neste gang jeg finner økologisk kylling på salg kommer jeg garantert til å kjøpe det framfor den vanlige billigkyllingen, men ikke så lenge prisen er som den er. Det er synd å si det, for jeg skulle veldig gjerne støttet alt mulig om jeg hadde hatt råd, inkludert økologisk kylling.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg syns det blir litt spesielt å se bildene av brannskadet kylling i avisa og så gå og kjøpe den etterpå.

Ikke alle vet eller tenkter over hvordan de som dyrker morgenkaffen deres har det, men det å se bevisst vekk i fra tydelig informasjon om mishandling blir noe helt annet enn uvitenhet.

Det er et bevisst valg å vite hvordan kyllingen blir alet fram men å drite i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...