Gå til innhold

Den "gode" og billige kyllingen på REMA 1000


Gjest nextlife

Anbefalte innlegg

Yes!! :) Å "ikke ha råd til å la være å kjøpe billig (aka mishandlet) kylling" blir for meg litt absurd - man MÅ ikke ha kylling... og så kan man jo gjøre som Bolledeig og f.eks spise mer belgfrukter (som er supersunt, superbillig og kan tilberedes på fryktelig mange måter) - det sparer man mye penger på, så kan man heller evt kjøpe kjøtt av bedre kvalitet. Det går jo an å spise noen kjøttfrie middager i uken uten å bli vegetarianer. ;)

Å erstatte kjøtt med f.eks belgfrukter noen middager i uken er bra for helsen, for klima/miljø, for dyrene og ikke minst for lommeboken :veggispropaganda: :ler:

Man må ikke ha kylling, nei, og derfor så spiser vi heller ikke kylling hver dag. Men da ingen av oss er vegeterianere (sikkert fint for dem som er det, men det er deres sak), så er kylling vårt alternativ. Ja, vi elsker kylling, vi synes det er vanvittig godt - og det er det eneste kjøttet vi liker, foruten fisk.

Det blir for meg dumt å se ned på de som spiser kylling, når man selv antagelig går med t-skjorter laget av barn på en fabrikk i India. Jeg har ikke noe problem med å forstå at mishandla kylling er ille, men da får man lage et alternativ som både er billig og bra da - for det er lommeboka som styrer her, dessverre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må ikke ha kylling, nei, og derfor så spiser vi heller ikke kylling hver dag. Men da ingen av oss er vegeterianere (sikkert fint for dem som er det, men det er deres sak), så er kylling vårt alternativ. Ja, vi elsker kylling, vi synes det er vanvittig godt - og det er det eneste kjøttet vi liker, foruten fisk.

Det blir for meg dumt å se ned på de som spiser kylling, når man selv antagelig går med t-skjorter laget av barn på en fabrikk i India. Jeg har ikke noe problem med å forstå at mishandla kylling er ille, men da får man lage et alternativ som både er billig og bra da - for det er lommeboka som styrer her, dessverre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Det blir selvfølgelig en prioriteringssak - noen er ikke opptatt av dyrevelferd, andre har ikke samvittighet til å kjøpe produktet når de vet at kyllingen i frysedisken på Rema (eller Rimi, eller...) hadde et grusomt liv - hvordan man prioriterer blir selvsagt opp til hver enkelt.

Jeg tviler vel på at billigkyllingspisere har lavere forbruk av t-skjorter laget av indiske barnearbeidere, så jeg ser ikke helt sammenhengen ;) - altså, selvfølgelig er man ikke en 100% etisk forbruker om man dropper billigkylling, men akkurat når det gjelder kylling VET man at kjøttet produseres på en veldig lite dyrevennlig måte - billigkyllingproduksjon er dyremishandling, det er rimelig godt dokumentert etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Det som forbauser meg er at folk faktisk har apetitt til å spise disse kyllingproduktene.

Å sitte ved matbordet å spise slik mat når man har denne kunnskapen er takk for maten for meg i alle fall.

Det er bare ikke innbydene eller fristende i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forbauser meg er at folk faktisk har apetitt til å spise disse kyllingproduktene.

Å sitte ved matbordet å spise slik mat når man har denne kunnskapen er takk for maten for meg i alle fall.

Det er bare ikke innbydene eller fristende i det hele tatt.

Så enig, så enig!

En spiser faktisk lidelse for å si det litt enkelt. Selv om en har lite penger så er det alltid en mulighet. Spis en blomkålsuppe en dag istedet for billigkylling. Koster maks tjue kroner. Eller en grønnsakssuppe. Valgene er mange (se bloggen til Frosk), og det er mulig å velge annet enn dyremishandling uansett om en har litt dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskegjest
Bare vær oppmerksom på at en stor del av ørreten kommer fra Peru. Brislingen kommer ofte fra Vietnam. Tenk på hvilke klimautslipp som følger med å frakte frossen fisk over halve jordkloden. Det er mange hensyn å ta når det kommer til mat (i alle fall hvis man vil ta vare både på dyrene og på miljøet)

Nå snakket jeg om fersk norsk oppdrettsørret (som jo heller slett ikke er uproblematisk mht dyrevelferd, som jeg nevnte), og om fersk brisling, som sagt, som for mitt vedkommende er fisket i Hardangerfjorden, der det har vært et fantastisk brislingfiske de siste par årene.

Og jada, det er mange hensyn å ta ikke bare mht kortreist mat, men også når det gjelder overfiske på enkelte arter (sei, makrell og sild er derimot seksempler på såkalt "sustainable fish"). Men da beveger vi oss vel langt utenfor tema for tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir selvfølgelig en prioriteringssak - noen er ikke opptatt av dyrevelferd, andre har ikke samvittighet til å kjøpe produktet når de vet at kyllingen i frysedisken på Rema (eller Rimi, eller...) hadde et grusomt liv - hvordan man prioriterer blir selvsagt opp til hver enkelt.

Jeg tviler vel på at billigkyllingspisere har lavere forbruk av t-skjorter laget av indiske barnearbeidere, så jeg ser ikke helt sammenhengen ;) - altså, selvfølgelig er man ikke en 100% etisk forbruker om man dropper billigkylling, men akkurat når det gjelder kylling VET man at kjøttet produseres på en veldig lite dyrevennlig måte - billigkyllingproduksjon er dyremishandling, det er rimelig godt dokumentert etterhvert.

Jeg synes det er forferdelig, men dessverre er det pengene som styrer. Sånn er det bare. Det handler ikke om at jeg ikke er opptatt av dyrevelferd, det er ikke noe jeg ønsker selv, i en perfekt verden ville vi alle levd i herlig harmoni uten overgrep, men jeg blakker meg ikke totalt og ikke har råd til strøm fordi jeg *må* kjøpe økologisk mat. Vi er ikke akkurat de største storspiserne som sløser bort penger unødvendig heller, vi gjør det så godt det går innen for den økonomiske rammen vi har - og vi har blant annet prioritert å gå vekk fra en del ferdigprodusert mat, deriblant fisk. Dessverre er jeg ikke Ole Brum - ja takk, begge deler. Jeg må nemlig velge. Det er ikke slik at jeg gjør det med letthet.

Og jeg snakket som sådan ikke om forbruket av t-skjorter, men heller prinsippet om barnearbeid. Jeg finner barnearbeid minst like avskyelig som dyremishandlig, det var vel det jeg ville fram til. Og det blir litt hyklersk i mine øyne å fordømme f. eks en som meg som spiser kylling, når man vet at det er millioner av mennesker som lever under 1 dollar dagen for at vi i Vesten kan gå med t-skjorter - og antagelig eier det fleste her inne en slik t-skjorte. Man er med andre ord like ille selv.

Det er politisk vilje som må til for å bedre vilkårene til arbeiderne eller kyllingene som slaktes verden rundt. Dette gjelder selvsagt også prisene. Prisene på matvarer som er økologisk vennlige må senkes, ellers blir det ikke et alternativ - beklager å si det (ihvertfall ikke for mitt vedkommende så lenge jeg er student og har en husleie som må betales).

Det er ikke slik at jeg gjør det på trass, med vilje eller god samvittighet, heller tvert i mot, men jeg ønsker et variert kosthold - ikke bare med nudler og Bjørns havregrøt, og da må jeg også tenke økonomi.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så enig, så enig!

En spiser faktisk lidelse for å si det litt enkelt. Selv om en har lite penger så er det alltid en mulighet. Spis en blomkålsuppe en dag istedet for billigkylling. Koster maks tjue kroner. Eller en grønnsakssuppe. Valgene er mange (se bloggen til Frosk), og det er mulig å velge annet enn dyremishandling uansett om en har litt dårlig råd.

Mhm, men når man allerede gjør dette, så hva mener du da man skal gjrøe? Jeg er ikke en vegetarianer, jeg ønsker litt kjøtt i kostholdet mitt jeg, sånn er det bare, og andre kjøttyper er ofte ikke et alternativ.

Jeg regner selvsagt med at klærne du har på deg ikke er laget av barnearbeidere eller arbeidere som lever på under 1 dollar dagen. Jeg mener, du vil vel ikke gå med klærne laget av de i lidelse?

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg synes det blir å snu argumentasjonen helt på hodet. En god gjerning - uansett hva den er - er bedre enn alternativet. Det handler ikke om hvem som er bedre enn hvem heller.

"Hvis man ikke kan gjøre alt perfekt er det ikke vits å gjøre noenting" er en farlig tankegang. Det er summen av alle våre handlinger som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir å snu argumentasjonen helt på hodet. En god gjerning - uansett hva den er - er bedre enn alternativet. Det handler ikke om hvem som er bedre enn hvem heller.

"Hvis man ikke kan gjøre alt perfekt er det ikke vits å gjøre noenting" er en farlig tankegang. Det er summen av alle våre handlinger som teller.

Det er heller ikke det jeg sier, men når jeg ikke har råd til å være så økologisk jeg gjerne ville, så vil jeg gjerne ha meg frabedt å få det på seg at man ikke tenker på dyra. Vel, hadde jeg hatt økonomi skulle jeg gjerne gjort det - det har jeg ikke.

Jeg/vi har valgt å spise mindre kjøtt i uka, det er det vi har gjort. Det høres sikkert lite ut, men det gjør ihvertfall vi. Så vi prøver å gjøre noe. Det blir dog for dumt for meg å gå løs på den som faktisk ikke har råd, da får man heller skylde på politikere med manglende vilje til å faktisk gjøre noe.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Det er heller ikke det jeg sier, men når jeg ikke har råd til å være så økologisk jeg gjerne ville, så vil jeg gjerne ha meg frabedt å få det på seg at man ikke tenker på dyra. Vel, hadde jeg hatt økonomi skulle jeg gjerne gjort det - det har jeg ikke.

Jeg/vi har valgt å spise mindre kjøtt i uka, det er det vi har gjort. Det høres sikkert lite ut, men det gjør ihvertfall vi. Så vi prøver å gjøre noe. Det blir dog for dumt for meg å gå løs på den som faktisk ikke har råd, da får man heller skylde på politikere med manglende vilje til å faktisk gjøre noe.

Mvh Yvonne :heiajente:

Det er bare rett og slett for dumt å gå løs på politikerne når man velger lav pris foran kvalitet og dyrevelferd.

I landet Norge har vi en lovgivning som sier sånn og slik, og et kontrollorgan som heter mattilsynet som nå anmelder og roper varsko.

At DU, som forbruker prioriterer lav pris foran kvalitet og dyrevernhensyn, til tross for at du er gjort oppmerksom på hvordan de faktiske forhold er,- får du ta på din egen kappe.

At du faktisk velger å spise kylling som har brannsår og etseskader foran å droppe det når du vet hvordan ståa er , er ditt valg,-ikke veggiser, idealister, politikere eller mattilsynet.

Hvis alle sitter på gjerdet å venter på at politikere skal skåne oss forbrukere for de stakkar mishandlede kyllingene før vi lar være å kjøpe de, ja da skal vi få vente lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forferdelig, men dessverre er det pengene som styrer. Sånn er det bare. Det handler ikke om at jeg ikke er opptatt av dyrevelferd, det er ikke noe jeg ønsker selv, i en perfekt verden ville vi alle levd i herlig harmoni uten overgrep, men jeg blakker meg ikke totalt og ikke har råd til strøm fordi jeg *må* kjøpe økologisk mat. Vi er ikke akkurat de største storspiserne som sløser bort penger unødvendig heller, vi gjør det så godt det går innen for den økonomiske rammen vi har - og vi har blant annet prioritert å gå vekk fra en del ferdigprodusert mat, deriblant fisk. Dessverre er jeg ikke Ole Brum - ja takk, begge deler. Jeg må nemlig velge. Det er ikke slik at jeg gjør det med letthet.

Og jeg snakket som sådan ikke om forbruket av t-skjorter, men heller prinsippet om barnearbeid. Jeg finner barnearbeid minst like avskyelig som dyremishandlig, det var vel det jeg ville fram til. Og det blir litt hyklersk i mine øyne å fordømme f. eks en som meg som spiser kylling, når man vet at det er millioner av mennesker som lever under 1 dollar dagen for at vi i Vesten kan gå med t-skjorter - og antagelig eier det fleste her inne en slik t-skjorte. Man er med andre ord like ille selv.

Det er politisk vilje som må til for å bedre vilkårene til arbeiderne eller kyllingene som slaktes verden rundt. Dette gjelder selvsagt også prisene. Prisene på matvarer som er økologisk vennlige må senkes, ellers blir det ikke et alternativ - beklager å si det (ihvertfall ikke for mitt vedkommende så lenge jeg er student og har en husleie som må betales).

Det er ikke slik at jeg gjør det på trass, med vilje eller god samvittighet, heller tvert i mot, men jeg ønsker et variert kosthold - ikke bare med nudler og Bjørns havregrøt, og da må jeg også tenke økonomi.

Mvh Yvonne :heiajente:

Som sagt: selvfølgelig blir man ikke en 100% etisk forbruker av å la være å kjøpe billigkylling. Men det du sier er med andre ord at man som forbruker ikke behøver å gjøre noe som helst forsøk på å velge produkter laget på en ok måte, siden det uansett foregår andre ting i verden som også er ille - det syns jeg er en skremmende tankegang.

Hvis du velger å lukke øynene for at kyllingen du spiser faktisk blir grovt mishandlet gjennom hele livet sitt før den havner på middagsbordet hos deg - så er det er DITT personlige valg, ikke politikernes. Politikene vil ikke foreta endringer i lovverket før forbrukerne presser dem til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke råd til å kjøpe annen kylling så ofte som jeg ønsker å spise kylling, men nei - jeg kommer ikke til å fortsette å kjøpe kylling på rema 1000 eller andre butikker. Jeg får gå over til svinekjøtt el.l. inntil det blir fokus på hvor fælt grisene har det også :sur: Jeg begynte å kjøpe økologiske egg for vel et år siden pga velferden til rugehønene og har hatt dårlig samvittighet pga kyllingen lenge. Men nå er det nok.

Så lenge jeg er student så må jeg ty til uøkologiske dyreprodukter men så snart jeg blir i arbeid og husholdningen vår får to inntekter har jeg lovet meg selv at jeg skal fokusere på velferden til dyrene som jeg skal servere familien min.

Nå skal det sies at jeg har kuttet ned på kjøttforbruket mye siden det ble fokus på dyrevelferd og prøvd å erstatte halvparten av den ingrediensen i mat med andre ting, men den dårlige samvittigheten biter i nakken min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir å snu argumentasjonen helt på hodet. En god gjerning - uansett hva den er - er bedre enn alternativet. Det handler ikke om hvem som er bedre enn hvem heller.

"Hvis man ikke kan gjøre alt perfekt er det ikke vits å gjøre noenting" er en farlig tankegang. Det er summen av alle våre handlinger som teller.

Takk.. :tristbla: sikkert flere enn meg som trengte å høre det.

jeg prøver, men jeg føler ikke at jeg kan gjøre alt det jeg føler jeg bør gjøre. Jeg har ikke råd til å gjøre alle kjøttvalgene mine økologiske nå, men en dag så skal jeg! Inntil videre må jeg gjøre det jeg har råd til, og økologiske egg er faktisk bare LITT dyrere enn vanlige egg. Dersom man kutter ned forbruket i tillegg så er det opp-i-opp. Veggis er ikke et valg for meg, det har jeg mange begrunnelser for. Men en veggisdag i uken og å kutte ned kjøttforbruket til middag er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk.. :tristbla: sikkert flere enn meg som trengte å høre det.

jeg prøver, men jeg føler ikke at jeg kan gjøre alt det jeg føler jeg bør gjøre. Jeg har ikke råd til å gjøre alle kjøttvalgene mine økologiske nå, men en dag så skal jeg! Inntil videre må jeg gjøre det jeg har råd til, og økologiske egg er faktisk bare LITT dyrere enn vanlige egg. Dersom man kutter ned forbruket i tillegg så er det opp-i-opp. Veggis er ikke et valg for meg, det har jeg mange begrunnelser for. Men en veggisdag i uken og å kutte ned kjøttforbruket til middag er ikke noe problem.

meg igjen: nå skal det sies av vi spiser for lite fiskemiddager, da. Det er så vanskelig å få det til når jeg har en samboer som stønner hver gang jeg sier det er fisk til middag. Men fiskepålegg går det mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.. :tristbla: sikkert flere enn meg som trengte å høre det.

jeg prøver, men jeg føler ikke at jeg kan gjøre alt det jeg føler jeg bør gjøre. Jeg har ikke råd til å gjøre alle kjøttvalgene mine økologiske nå, men en dag så skal jeg! Inntil videre må jeg gjøre det jeg har råd til, og økologiske egg er faktisk bare LITT dyrere enn vanlige egg. Dersom man kutter ned forbruket i tillegg så er det opp-i-opp. Veggis er ikke et valg for meg, det har jeg mange begrunnelser for. Men en veggisdag i uken og å kutte ned kjøttforbruket til middag er ikke noe problem.

Sånn rent dyrevelferdsmessig er det vel gjerne ikke så enormt stor forskjell på f.eks økologisk og ikke-økologisk sau - men når det gjelder egg, kyllingkjøtt og svin ER forskjellen stor (selv om det er etiske problemer med økologisk produksjon også - som f.eks at uønskede hanekyllinger i eggproduksjonen kan avlives ved å kastes i en kvern med roterende kniver (!)) - så når man velger økologisk kylling, økologiske egg og økologisk svin er man et stykke på vei... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(selv om det er etiske problemer med økologisk produksjon også - som f.eks at uønskede hanekyllinger i eggproduksjonen kan avlives ved å kastes i en kvern med roterende kniver (!))

:kjefte::sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor får man tak i økologisk kjøtt? Ser det bare sporadisk i butikkene, mulig jeg ikke er bevisst nok eller ser godt nok etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Sånn rent dyrevelferdsmessig er det vel gjerne ikke så enormt stor forskjell på f.eks økologisk og ikke-økologisk sau

Det er sant. Sau er jo stort sett ute og tasser i naturen store deler av året, om de er økologiske eller ikke.

Et annet problem med økologisk produksjon er jo at det er mindre effektiv drift - som gjør at matproduksjonen blir mindre. Det er jo litt dårlig nytt i en verden der vi er nesten 7 milliarder mennesker og folk sulter. Da er det bedre å spise lavere på næringskjede og ikke bare gjøre det nåværende forbruket økologisk. Når det er sagt mener jeg ikke at folk skal velge vekk kjøtt helt av den grunn - jeg gjør det ikke selv heller.

Men ellers for å ikke dra helt off topic er det bra at folk bryr seg om dette, om vi ikke bruker forbrukermakten vår og gir beskjed, så skjer tross alt ingen ting... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare rett og slett for dumt å gå løs på politikerne når man velger lav pris foran kvalitet og dyrevelferd.

I landet Norge har vi en lovgivning som sier sånn og slik, og et kontrollorgan som heter mattilsynet som nå anmelder og roper varsko.

At DU, som forbruker prioriterer lav pris foran kvalitet og dyrevernhensyn, til tross for at du er gjort oppmerksom på hvordan de faktiske forhold er,- får du ta på din egen kappe.

At du faktisk velger å spise kylling som har brannsår og etseskader foran å droppe det når du vet hvordan ståa er , er ditt valg,-ikke veggiser, idealister, politikere eller mattilsynet.

Hvis alle sitter på gjerdet å venter på at politikere skal skåne oss forbrukere for de stakkar mishandlede kyllingene før vi lar være å kjøpe de, ja da skal vi få vente lenge.

Og det er rett og slett for dumt at du uttaler deg helt uten hensyn til økonomi. Det er jo klart: for de som har råd til det så er det jo lett å være så miljøvennlige og dyrevennlige som bare det - men når jeg har så vidt i måneden til å gå rundt, så sorry mac, da prioriterer jeg at jeg får mat på bordet. Om det gjør meg til en forferdelig person, so be it.

Jeg ville valgt økologiske produkter om det hadde vært billigere - og nei, det er ikke min feil at disse produktene er dyrere enn alle andre.

Som sagt: selvfølgelig blir man ikke en 100% etisk forbruker av å la være å kjøpe billigkylling. Men det du sier er med andre ord at man som forbruker ikke behøver å gjøre noe som helst forsøk på å velge produkter laget på en ok måte, siden det uansett foregår andre ting i verden som også er ille - det syns jeg er en skremmende tankegang.

Hvis du velger å lukke øynene for at kyllingen du spiser faktisk blir grovt mishandlet gjennom hele livet sitt før den havner på middagsbordet hos deg - så er det er DITT personlige valg, ikke politikernes. Politikene vil ikke foreta endringer i lovverket før forbrukerne presser dem til det.

Jaja, og penger vokser på trær. :roll:

Jeg kjenner jeg ikke klarer å ta det seriøst når man får kritikk av folk som antagelig går med klær som ikke akkurat er etisk forsvarlig produsert. Hva med heller å se på seg selv? Eller betyr kanskje dyra mer for dere?

Eller jo, jeg kan jo velge å kjøpe oppdrettslaks sånn at den stakkars kyllingen får det bedre, men jeg må nemlig velge jeg. Det har med økonomi å gjøre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg kjenner jeg ikke klarer å ta det seriøst når man får kritikk av folk som antagelig går med klær som ikke akkurat er etisk forsvarlig produsert. Hva med heller å se på seg selv? Eller betyr kanskje dyra mer for dere?

Eller jo, jeg kan jo velge å kjøpe oppdrettslaks sånn at den stakkars kyllingen får det bedre, men jeg må nemlig velge jeg. Det har med økonomi å gjøre.

Hva har egentlig "etisk forsvarlig produserte klær" med kyllingproduksjon å gjøre? Å tenke dyrevennlig og etisk når man kjøper mat utelukker ikke at man også kan være opptatt av hvor klærne man kjøper kommer fra, gjør det vel? Jeg gjentar: selvfølgelig gjør ikke det at man lar være å kjøpe mishandlet kylling noen til 100% etiske forbrukere - MEN at "det fins andre ting i verden som også er ille" er ingen unnskyldning for å la være å gjøre noe som helst.

Jeg levde på studentøkonomi selv inntil for et par mnd siden, og klarte meg veldig fint uten å kjøpe billigkylling - det handler om prioriteringer, ikke sant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...