Gå til innhold

Tråd uten relevans


Fremhevede innlegg

Gjest gjesten med ask a aspie linken
Skrevet
Ja, det er sånn man må gjøre det, og det kan føles veldig slitsomt for begge parter. Nærmest som at man haele tidne må være på "alerten" - uten at det til slutt vil gå på "autopilot".

Jo, det går til slutt på autopilot.

Tenkt deg svelging, gange, pust osv. Det er ting vi aller har automatisk fra naturens side, og ikke tenker over.

Tenk så på bilkjøring. Det er ikke lett i starten, men etter en tid, og etter mye bevisst trening, så går det over til ubevisste reflekser.

Men en ting som er viktig er at begge parter må samarbeide her. Jeg får et inntrykk av at det jevnt over er du som tar mesteparten av jobben her, og det er ikke rett. Om du kan, reis bort en helg, og slapp av.

Videoannonse
Annonse
Gjest Fru Sliten
Skrevet (endret)

---

Endret av Fru Sliten
Gjest Fru Sliten
Skrevet (endret)

---

Endret av Fru Sliten
Skrevet
Vil du fortelle hvordan hjelp du har fått Saiph?

Det finnes nesten ingen hjelp å få fra det offentlige - det er som å se ned i en dyp mørk brønn. Så stort sett all den hjelp vi har fått, mine barn og meg selv, har vi fått fra mennesker rundt oss og ved at jeg selv har studert problemet. Vi har prøvd å få hjelp til våre to barn, nå som de begge er voksne, men det finnes ingen slik hjelp her. Det finnes et offentlig autismeteam, men de driver stort sett bare med diagnostisering og opplegg for mindre barn. Det finnes ingen snarveier, og veien er mørk, uoversiktelig og krunglete fordi det finnes så mange myter og feilaktige konklusjoner. Det er som å kjøre rally i mørket uten lys på bilen. Det er få fagpersoner som virkelig kan asperger - siden diagnosen, sett i et psykologihistorisk perspektiv, er relativt ny. Hjelp til selvhjelp blir et sentralt tema her, og det må være en vilje fra den som har diagnosen å motta slik hjelp - både direkte som instruksjoner og indirekte ved at man oppfatter og analyserer hvert eneste signal fra omverdenen i et faglig perspektiv. Dog er vi ikke fagpersoner, men vi er personer som KAN tolke i et slikt perspektiv. Jeg går jevnlig hos psykolog og det hjelper meg å holde en viss form for kontroll på all tilleggsproblematikk. Jeg har studert mye, prøvet og feilet og prøvet igjen og igjen til det ble riktig. Jeg vet ikke hvordan det er å leve normalt ... skulle bare ønske jeg slapp å analysere alt hele tiden - det er slitsomt ... veldig veldig slitsomt.

Ja, det er en treningssak, det er helt sikkert. Min mann holder stort sett i 14 dager, så er han tilbake i gammelt mønster igjen. Når jeg spør hvorfor, så sier han at det glipper når han begynner å slappe av. Dette blir det en utfordring å finne en løsning på, for han kan ikke gå på høygir og være hyperbevisst på egen væremåte hele tiden, men han kan heller ikke unnlate å ta hensyn til dette og gjøre noe med det. Vi får ta en ting av gangen. Regner med at vi får begynne med å definere hva det er som må endres, så får vi gripe tak i en og en ting.

Ja, det er jeg enig i - en ting om gangen - øve, øve, øve til det blir riktig. Det finnes et håp.

Beklager at dette ble veldig generelt, men jeg kunne ha skrevet en bok om dette - hvis jeg bare hadde hatt energi til det.

Du får spørre mere spesifikt, så kan jeg prøve å svare.

Gjest Fru Sliten
Skrevet (endret)

---

Endret av Fru Sliten
Skrevet

Hurra for fru Sliten!!

Heia! :5:

Gjest Fru Sliten
Skrevet (endret)

---

Endret av Fru Sliten
Gjest gjesten med ask a aspie linken
Skrevet

Jeg er isolert pga svineinfluensa og kjeder meg, så jeg blander meg inn her litt igjen jeg. Bare overse det som ikke klaffer inn :)

1: Dette høres ut som "meltdowns". Hjelper kanskje å ha noe å google etter?

Du tenker utrolig rett her forøvrig. Dine sterke sider faller godt sammen med hans svake, og da går det an å bruke det slik.

2: Dette hjelper svært godt mellom dere. Men, han bør på sikt ha et mål å lære flest mulig metaforer ol. (Det er ikke helt uvanlig at en aspie kan ta "det regnet katter og hunder i syden!" som et meget skremmende værfenomen). Det er begrenset hvor mange rundt han som vil være obs til enhver tid på hvilke utrykk de kan bruke.

3: Hva er årsaken til at han lyver? For å stille seg i et bedre lys, unngå konflikter, unngå å såre? Hvilken type løgn er det? Vaghet, eller direkte usannheter?

4: Typisk triggerord. Gramatisk gymnastikk kan egentlig bli litt artig til slutt ;) Kan "jeg lurer på" være en mulig måte å omgå det på?

Du imponerer meg forresten! Glad for å høre du fikk gått deg en god tur i dag :)

  • 2 uker senere...
Gjest Fru Sliten
Skrevet (endret)

---

Endret av Fru Sliten
Gjest Fru Sliten
Skrevet
Du imponerer meg forresten!

Takk, jeg synes egentlig at jeg er ganske flink selv også. :fnise:

Skrevet

Dette var en lang tråd, har skummet igjennom den. Sliter litt med konsentrasjonene hele veien, det var for langt til å kommentere detaljert akkurat nå. Jeg har selv asperger, og det ble ikke oppdaget før jeg tilfeldigvis forsto det selv i en alder av 37 år. Det er nå 1,5 år siden. Det er alt for lite kunnskaper i norge, om voksne med asperger, og særlig de voksne som har levd mesteparten av livet uten diagnose.Det er også mange som sliter med å få diagnose på grunn av manglende kunnskap blant fagfolk.

Det var en enorm lettelse da jeg endelig forsto at jeg hadde asperger.Jeg ville ikke tro det først, men da jeg hadde lest mye og grundig skjønte jeg at det var forklaringen på det meste i livet mitt. Dette er en typisk reaksjon for mange som plutselig får diagnose eller innser at de har asperger som voksne.

Jeg håper at det vil være til hjelp for deg, og dere at du har fått denne innsikten. Det viktigste er ikke å ha en diagnose på papiret, det hjelper ikke nødvendigvis. Det er foreløpig lite hjelp å få, så det er ikke noe hjelp som automatisk utløses av diagnose. Mange ønsker en diagnose for å få det formalisert og anerkjent, men dette er ikke særlig relevant før den personen dette gjelder føler et behov for dette selv.

Jeg har kjøpt en del bøker på internet om asperger og parforhold. De fleste bøkene har vært skrevet av NT-kvinner som er i forhold med AS- menn. Jeg vil tro at du kan finne støtte og gode råd i den engelskspårklige litteraturen.

Dette er ikke enkelt, hverken for dem som har en partner med AS eller for den som har AS, og kanskje attpåtil har en NT-partner.

Jeg har nok med å ha AS selv, og har lagt forhåpninger om parforhold på hylla for en stund. Det er meget komplisert, og jeg vet ikke om jeg kommer til å prøve igjen, etter at jeg nå fikk diagnosen og innser at disse komplikasjonene ikke forsvinner.

Jeg har selv funnet ut at den beste støtten så langt, har jeg funnet i diskusjonsgrupper på internet. For min del har det å diskutere med andre voksne med AS eller andre som er pårørende eller har interesser for AS vært motiverende, mens jeg samtidig strever med å få hjelp i systemet. Det er veldig vanskelig å komme i kontakt med noen med relevant kompetanse.

Kanskje mannen din vil få et annet forhold til det å ha asperger, hvis han får et annet inntrykk av hva asperger er? Kan anbefale diskusjonsforumet autismesiden.no, om du ønsker å diskutere med andre pårørende, eller andre voksne aspergere.

Vi har jo ingen løsninger, men det er mange som kan komme med innspill, i forhold til hvordan vi tenker og reagerer selv.

Der diskuteres alt mulig som er relatert til asperger syndrom.

Anbefaler deg å ta en titt, hvis du ikke kjenner til dette forumet fra før. Det er daglig nye diskusjoner der. Jeg tenker kanskje det å lese hvordan andre aspergere diskuterer seg i mellom, kan bidra til at du bedre kan få økt innsikt og forståelse for din manns måte å fungnere på.

Ønsker deg lykke til!

Iqita

Aspie m/adhd

Gjest Fru Sliten
Skrevet (endret)

---

Endret av Fru Sliten
Skrevet

Skjønner godt at du har nok med ditt eget, vil tro at det kanskje kan være mer relevant for din mann hvis han etter hvert skulle være interessert. Er i alle fall mange med erfaringer, av ulike slag der.

Håper det kan bli lettere etter hvert, nå når dere vet hva dere forholder dere til.

Det er ikke kynisk å fokusere på det som er mest relevant for deg og dine.

Høres ut som du har en sunn innstilling og det beste utgangspunktet for å klare å komme igjennom dette med positivt fortegn.

Tvi tvi :tommelopp:

Skrevet

hei!

dette er helt utenfor fokus og unskyld for det!

og du har kanskje fått det med deg- men på tv2 tirsdager halv 10 på kvelden er det greys anatomy og hun ene som er lege der da har asperger,sikkert spill men der kan man se litt...

beklager nok en gang, for at dette er helt uten mening!!!

Gjest Fru Sliten
Skrevet (endret)

---

Endret av Fru Sliten
Gjest Fru Sliten
Skrevet (endret)

---

Endret av Fru Sliten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...