Gå til innhold

Får du mindre vondt av å trene under mensen?


leirbål

Anbefalte innlegg

Jeg har vokst opp med at mensensmerter blir redusert eller borte ved trening.

Ikke for godt, naturligvis, men for en del timer.

Stemmer det for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg har menssmerter er det 90% av tida såpass vondt at det å reise seg er nærmest umulig, men de gangene jeg har prøvd å trene ved mer moderate smerter har jeg desverre ikke merket noen bedring.

Har du prøvd det selv, leirbål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg går fra vondt til verre. Så for meg er det to dager med varmeflaske og smertestillende.

Men jeg lurer på om andre blir bedre av å trene, siden jeg har hørt det av trenere så mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det ingen effekt verken i positiv eller negativ retning. (Men så har jeg aldri vært plaget med store menssmerter heller, så mulig det gjør at jeg ikke så lett kjenner forskjell.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har merket noe forandring av trening har det vært til det verre.

Og jeg har forresten også "vokst opp med" at det skal hjelpe...

Endret av vingle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg går fra vondt til verre. Så for meg er det to dager med varmeflaske og smertestillende.

Men jeg lurer på om andre blir bedre av å trene, siden jeg har hørt det av trenere så mange ganger.

Jeg har det på samme måte som deg. Men nå har jeg endelig fått anbefalt å ta smertestillende på kvelden rett før jeg legger meg, når jeg vet at jeg skal få mensensmerter morgenen etter. Jeg blir alltid vekket av mensensmerter. Det hjelper faktisk. Og hvis jeg da slenger innpå med smertestillende så snart jeg våkner, har jeg faktisk allerede klart å senke toppnivået.

Noen dager kan jeg klare å gå en rolig tur, og det føler jeg at hjelper. Kanskje mest for sjelen. Men selv etter de to dagene med smertehelvete er jeg redusert hele den uken, og lar enten være å trene, eller trener veldig mildt.

Jeg gikk på yoga i mange år, og da fikk jeg beskjed om at dersom man følte at man ikke skulle gjøre yoga den uken, så skulle man ikke det.

Jeg tror vi alle er forskjellige på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ta smertestillende på tom mage uten å kaste opp? Eller har du noe mat på nattbordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

For meg hjelper det, men det er helt forferdelig å komme i gang. Men føler det bare har en effekt hvis jeg trener meg skikkelig sliten, å tusle en liten tur hjelper ikke. Har hørt at det skal hjelpe fordi musklene spenner seg mindre når man slapper av etter en treningsøkt. Men, hva vet jeg...kjekt å ha noe å tro på uansett. Lenge leve placeboeffekten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det på tom mage. Er så kvalm likevel at enten så kaster jeg opp, eller så gjør jeg det ikke, smertestillende utgjør ikke store forskjellen akkurat der. Mat derimot fungerer ikke.

Jeg tar tonnevis av smertestillende. På kvelden før jeg legger meg. Om morgenen med en gang jeg våkner, og gjennom dagen med en gang jeg merker det minste rykk der nede. Med legens velsignelse.

Så tar jeg det ekstra rolig de dagene, og er ekstra snill og god med meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen forskjell, men jeg har også hørt at det skal hjelpe. Men jeg lurer på en ting: hvem er det dere har hørt det fra? De fleste personene jeg har hørt dette fra er menn, bl.a en mannlig gymlærer som mente at siden datteren hans ikke hadde store menssmerter, så ville ikke han godta at mensen var en god nok grunn til å slippe gym for oss andre. :P dumme mannen :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten også "vokst opp" med dette. Hørt fra helsesøstre, lest i brosjyrer, hørt fra gymlærere og trenere. Har likevel aldri hørt en kvinne si at det faktisk hjelper for henne. :klø:

Fikk lyst til å gi en klem til alle de andre damene med smerter, haha. Litt følsom ja. :ler::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest menn, ja, men også kvinner har sagt dette til meg. Mn hvem som har sagt det til dem, og om de har vondt selv, er jo en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redstar

Jeg har ufattelige smerter når jeg har menstrasjoenen, og det eneste som hjelper en en hau med smertestillinde og trening, så JA trening hjelper mot smerter under menstrasjonen, iallefall hos meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ina_*

For meg funker det å vaske ;) Må selvfølgelig tvinge meg i gang, men akkurat mens jeg holder på, forsvinner smertene og hybelen blir aldri så rein som når jeg har menssmerter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper trening før mensen. Jeg merker godt på styrken på smertene om jeg har vært i aktivitet tiden før mensen og under mensen når jeg har mensen. Det er nok ikke likt for alle, men for meg er trening/være i bevegelse bra for mindre menssmerter. Nå er jeg ikke i så mye bevegelse pga sykdom generelt, så menssmerter har jeg store problemer med, og når de først er der er det beste å ta smertestillende, varmeflaske og være i ro da jeg uansett ikke klarer så mye bevegelse da. Menssmerter er fælt. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg får mindre vondt av trening da jeg har mensen. Så jeg trener gjerne hver dag da jeg har mensen. Det hjelper mye på smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

For meg hjelper det også med trening med middels intensitet under mensen. Det føles som om det blir mindre kramper i magen når andre muskler i kroppen blir varme og blodomløpet øker.

Og ja, jeg er dame :)

Jeg gjorde meg faktisk denne erfaringen ganske tidlig, og før treningsmoralistiske gymlærere begynte å snakke om det i gymtimene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har moderate smerter blir det litt bedre, kanskje fordi jeg får noe annet å tenke på også! Men når jeg har skikkelig vondt orker jeg rett og slett ikke å drasse meg på trening.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke plaget med menssmerter i utgangspunktet. Jeg merker ingen forskjell om jeg trener eller ei, men det er sikkert noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...