Gå til innhold

Finnes det norske sigøynere?


Bernardette

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Nå er jeg forvirret. Hva er forskjellen på rom og romani? Eller sigøynere og tatere?

Kortversjonen: Romanifolket kom til Norge via Sverige på 15- og 1600-tallet, hovedsaklig som leiesoldater.

De første rom kom til Norge på 1860-tallet, men forlot landet igjen rundt 1930. På 20-tallet kom et rundskriv fra Justisdepartementet som sa at "Hvis det kommer zigøinere som har norsk pass hvori det er angitt at de er norske statsborgere, er slikt pass uriktig og bør inndras." Dette vanskeliggjorde selvsagt innreise for norske rom.

En gruppe på 68 rom forsøkte i 1934 å komme tilbake til Norge, men ble stoppet på den danske grensen ved Padborg. På forespørsel til norske myndigheter fikk man beskjed om at man ikke ville ha dem inn i Norge og de ble nektet gjennomreise og sendt tilbake til Tyskland. Rundt 20 av disse omkom i konsentrasjonsleirene i 2. verdenskrig.

På slutten av 50-tallet fikk en del rom norsk statsborgerskap ved bevilling, antagelig mye på grunn av "dårlig samvittighet" etter behandlingen som indirekte medførte at mange døde i konsentrasjonsleirene under 2. verdenskrig. I dag bor det cirka 500 norske rom i Norge.

Kildene mine på det som angår rom, er St. meld. Nr. 37 (1972-73) "Om tiltak for de norske sigøynere" med diverse underlagsmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for info. :) Men hvor kom så romanifolket fra på 15- og 1600-tallet? Og hvor kom romfolket fra? Har begge gruppene en annen etnisk opprinnelse enn nordmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigøynere (rom-folket) er ikke en del av den norske urbefolkningen. Du forveksler kanskje med begrepet "nasjonale minoriteter?"

I Norge har vi fem nasjonale minoriteter, rom ("sigøynere"), romani ("tatere"), jøder, kvener og skogfinner. Samene regnes som urfolk.

Mulig urbefolkning er feil begrep. Nasjonal minoritet er imidlertid et begrep jeg aldri har hørt, så jeg forveksler ikke med det. Det kan godt være det er riktig likevel. Jeg har mest innsikt i det lingvistiske og da brukes andre grupperinger og tydeligvis andre begreper.

Men jeg skjønner ikke hvorfor samer regnes som urbefolkning når andre grupper ikke gjør det, selv om de har vært her like lenge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både sigøynere og tatere stammer i utgangspunktet fra samme folkegruppe som utvandret fra India for ca 1000 år siden. Men skiltes etter dette og utviklet egne språk og kulturer. De er også ofte veldig negative til hverandre, og vil ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Det bor mange sigøynere i Irland også.

Nei, der har vi vel skillet, det samme som i Norge mellom tatere og sigøynere. Tinkers kalles vel reisende folk i Irland, i motsetning til gipsies, som er sigøynere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tatere er lyse.

Sigøynere er mørke.

Vel, jeg har nå lest at tatere er ganske mørke de også. Både i håret og til en viss grad i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har nå lest at tatere er ganske mørke de også. Både i håret og til en viss grad i huden.

Kan være, men slett ikke alle. Mange blonde og blåøyde. Her er det nok store forskjeller som hos resten av oss. :) Sigøynere er nok generelt litt mørkere enn tatere.

Endret av Iah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er forsåvidt enig med deg, men jeg bare gikk ut i fra at de fleste var et hakk mørkere enn andre nordmenn da, om du skjønner, siden det er omtrent bare mørkere jeg har lest om her og der :) Men selvfølgelig, alle er nok ikke det :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett
Hvorfor er samer urbefolkning, mens tatere, romfolket og sigøyere ikke er det?

Samer var her fra starten av, før "oss". Taterne og sigøynerne er reisende folk som har kommet litt mer etterhvert.

Har lest litt rundt om disse folkeslagene og ut i fra hva jeg greier å tolke er det forskjellene på tatere og sigøynere mange ting. Taterne reiser i andre områder og er ast bosatt i lengre perioder av året enn sigøynerne. Mange har også vanlige jobber og ungene går på skolen.

Sigøynerne reiser i lengre perioder i strekk og de har ikke jobber (de er litt motstandere mot å "være med på" den vanlige samfunnet). Ungene blir ofte tatt ut av skolen i lengre perioder i strekk. De livnærer seg blandt annet av å kjøpe ting i billigere land og selge dem når de reiser til dyrere land.

Jeg er absolutt ikke noen ekspert her så vennligst arrester meg om jeg er helt på jordet her.

Det ligger noen fine dokumentarer ute på NRK Nett-TV, en som heter "arven" somhandler om sigøynere og en som heter "tater-og stolt av det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...