Gå til innhold

Finnes det norske sigøynere?


Bernardette

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnes sigøynerfamilier som har hatt base i Norge på hele 1900-tallet, selv om de reiser mye. Har hørt at det er rundt 500 sigøynere med norsk statsborgerskap, hvis det er det du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er Rom-folk sier at tatere og sigøynere (Rom-folk) ikke er det samme.

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor kommer sigøynere, samer og indianere fra? Hvorfor er de så spesielle?

Hvor kommer hvilken som helst folkegruppe ifra? Det finnes teorier om at nordmennene kom sør fra via Sverige og Danmark, fra Tyskland, og at de der igjen kom fra steppene i øst. Men det er ingen som vet sikkert selvsagt. Samene kom nok direkte østifra, altså uten en sving innom kontinentet. Indianerne i USA, mener forskere kom over på det amerikanske kontinentet via Beringstredet. Det heter at menneskets vugge var i Great Rift Valley i Øst-Afrika.

Jeg tviler på at noen er så spesielle. Det er nok heller det at vi synes andre kulturer, måter å løse hverdagsproblemene på, er fremmed i starten, og derfor spesielt. Det som noen synes er spesielt er en selvfølge for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer sigøynere, samer og indianere fra? Hvorfor er de så spesielle?

Det er vel ikke det at de er så spesielle? Ikke noe mer enn alle oss andre, hvertfall.

Jeg bor i et land med veldig mange sigøynere og de har en annen kultur enn vi som ikke er sigøynere, litt annerledes språk har de og.

*skynder meg for å lese mer om dem på nett*

Jeg syns det er et interessant tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et land med veldig mange sigøynere.

Da bor du kanskje i Bulgaria, Ungarn, Romania eller øst-Europa et sted, f.eks. Polen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tror det... Jeg er 1/4 sigøyner :fnise: . Men min bestefar er fra sverige, så da er han/vi vel svensk-sigøyner. Ellers tysk... hm...vanskelig det her... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bor sigøynere (Romani) i Norge. De er en del av den norske urbefolkning og det er derfor deres språk er med i den nye språkloven sammen med de 4 andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Meg_*
Ja, jeg tror det... Jeg er 1/4 sigøyner :fnise: . Men min bestefar er fra sverige, så da er han/vi vel svensk-sigøyner. Ellers tysk... hm...vanskelig det her... :forvirret:

Hvis det er ham du har valgt nicket ditt etter, så vet jeg hva han heter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_meg_*
Ja, det bor sigøynere (Romani) i Norge. De er en del av den norske urbefolkning og det er derfor deres språk er med i den nye språkloven sammen med de 4 andre.

Sigøynere (rom-folket) er ikke en del av den norske urbefolkningen. Du forveksler kanskje med begrepet "nasjonale minoriteter?"

I Norge har vi fem nasjonale minoriteter, rom ("sigøynere"), romani ("tatere"), jøder, kvener og skogfinner. Samene regnes som urfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigøynere og tatere er ikke det samme.

rom ("sigøynere"), romani ("tatere").

Nå er jeg forvirret. Hva er forskjellen på rom og romani? Eller sigøynere og tatere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått er ikke sigøynere og tatere det samme.

Tatere har jo vært i Norge i "alle tider". De var det reisende folk, og de tok ofte inn på gårder og husmannsplasser rundt om på reisene sine. De var svært ofte flinke med henden sine, og mot betaling for å få bo på gården fikset de ofte ting og tang til familien, og i tillegg hjalp til på gården. Spesielt i onner og høsteperioder var taterne til stor hjelp. Det var også forskjellig hvem som ble kalt tatere eller ikke. Mange fordomsfulle kalte jo alle hjemløse og fattige, tatere, selv om det vel ikke stemmer. Men i den sammenheng var det jo mer et slengord...

Sigøynere er vel de som kommer østfra, men med gener fra flere land og folkeslag. Egentlig litt vanskelig å definere forskjellen på tatere og sigøynere, men at de er fra samme folkslag, mener jeg de ikke er.

Kanskje her er noen som kan litt om emnet som kan undervise oss litt? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...