Gå til innhold

Blir kvinnerollen for tøff for deg?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Vil ikke si at god helse bare er flaks.

Det er mye du kan gjøre for å forebygge sykdom eller vedlikeholde ett sykdomsbilde (sørge for minimal forverring)- men du må være villig til det og ta kostnaden. Vi har alle valg til å gjøre det beste ut av situasjonen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet (endret)
Realiteten er vel en kombinasjon av god helse og flaks.

Men hovedspørmålet til ts gikk vel på å klare kvinnerollen og dette var satt i forbindelse med at kvinner har høyere sykefravær enn menn. Les alt, så ser dere at jeg også påpekte at jeg var atypsk. ;)

Endret av Hilde K S
Skrevet
Vil ikke si at god helse bare er flaks.

Det er mye du kan gjøre for å forebygge sykdom eller vedlikeholde ett sykdomsbilde (sørge for minimal forverring)- men du må være villig til det og ta kostnaden. Vi har alle valg til å gjøre det beste ut av situasjonen.

Såklart kan man forebygge sykdom og vedlikeholde sykdomsbilde ++, men til syvende og sist er det flaks som gjør at du ikke har hatt en sykedag på mange år. All verdens forebygging kan ikke forhindre at du f.eks. faller ned trappa og brekker benet eller blir smittet av et virus innimellom. De fleste av oss har god helse i utgangspunktet og den bør vi ta vare på. Hvis vi holder oss friske bør vi være glade for det, men det bør ikke anses som en prestasjon å ikke være syk.

Gjest Dr Ruth
Skrevet
Såklart kan man forebygge sykdom og vedlikeholde sykdomsbilde ++, men til syvende og sist er det flaks som gjør at du ikke har hatt en sykedag på mange år. All verdens forebygging kan ikke forhindre at du f.eks. faller ned trappa og brekker benet eller blir smittet av et virus innimellom. De fleste av oss har god helse i utgangspunktet og den bør vi ta vare på. Hvis vi holder oss friske bør vi være glade for det, men det bør ikke anses som en prestasjon å ikke være syk.

Trenger ikke engang være din skyld at du blir sykemeldt. Eksempel kan være at du blir påkjørt av en fyllekjører.

Ellers kan vel også de mest veltrente og friske både få epilepsi, hjernehinnebetennelse og problemer med blindtarmen.

Syns også det blir tåpelig å sette "0 sykedager" på skrytelisten.

Gjest Hilde K S
Skrevet
Trenger ikke engang være din skyld at du blir sykemeldt. Eksempel kan være at du blir påkjørt av en fyllekjører.

Ellers kan vel også de mest veltrente og friske både få epilepsi, hjernehinnebetennelse og problemer med blindtarmen.

Syns også det blir tåpelig å sette "0 sykedager" på skrytelisten.

Hvor sto det at det var på skrytelisten? Som sagt så var det i forbindelse med å være atypisk...

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Ser det har vært en del artikler om likestilling og spesielt kvinnerollen i avisene i det siste. Blandt annet at kvinner har et høyere sykefravær enn menn. Forklaringene er mange, men noen mener at kvinnerollen er blitt for tøff for kvinner, med dobbeltarbeid, barn som skal kjøres til fritdsaktiviteter, venner osv, 100% stilling, tid til venner og verv på fritiden. Hva tenker du om dagens kvinnerolle og årsaken til de økende sykemeldingene?

Det er jo ikke at mødrene er utearbeidende som er nytt........det har de vært i maaaaange år nå. Vi har bedre permisjonsrettigheter enn før. Alt er mer tilrettelagt på arbeidsplasser - bedre forståelse for foreldresituasjonen i arbeidsmarkedet. Men nå stiger altså sykefraværet.

Jeg tror det kommer at de som er yngre ikke har samme målestokk på å stå på som de eldre. De gir opp fortere, de kjenner mer vondter.....fokuseringen i media går på "tidsklemma", belastningsskader, hvor strevsomt alt er........og kjenner du godt etter da - så er jeg sikker på at du kan kjenne noe - og da har du en gyldig grunn til å slappe litt av mellom slagene. Man har kanskje ikke den samme ansvarsfølelsen for jobben og ytelse som før?

Skrevet

Hilde K S mener kanskje ikke at hun aldri har vært forkjølet i perioden, men at hun gjør jobben sin selv om hun har et virus i noen dager?

Skrevet

Jeg mener også at noe av grunnen til sykefraværet til kvinner, er at vi lar det gå utover jobben først. Har flere venninner som har sykefravær med begrunnelse at de er for slitne til å klare dagliglivet hjemmet. Men er det da riktig og sykmelde seg? Vil det ikke da være naturlig å se på fritiden sin og gjøre noe med den? Når en går tilbake til jobben, vil jo problemet fremdeles være der.

Når det gjelder dette med at ting faller på oss kvinner; er vi villige til å slippe det til mannen? Tar vi det ikke på oss fordi vi vil ha kontroll? Vi stoler kanskje ikke på at mannen kjøper god nok gave, har på riktige klær osv osv. Så tar vi bare ansvaret og mannen lar oss med glede slippe til..

Er ellers veldig enig med den som sa at gode rutiner er nøkkelen til suksess. Jeg er alene med to barn, full jobb, flere styreverv og har tid til både å trene alene og sammen med barna og ha et sosialt liv. Men alt dette avhenger av god planlegging, gode rutiner og kanskje litt lavere krav til diveres typiske kvinneting...

Men jeg liker å ha et hektisk liv, og det er det ikke alle som gjør, og det må samfunnet lære seg og respektere. Det er lov og si stopp.

Skrevet
Jeg mener også at noe av grunnen til sykefraværet til kvinner, er at vi lar det gå utover jobben først. Har flere venninner som har sykefravær med begrunnelse at de er for slitne til å klare dagliglivet hjemmet. Men er det da riktig og sykmelde seg? Vil det ikke da være naturlig å se på fritiden sin og gjøre noe med den? Når en går tilbake til jobben, vil jo problemet fremdeles være der. Når det gjelder dette med at ting faller på oss kvinner; er vi villige til å slippe det til mannen? Tar vi det ikke på oss fordi vi vil ha kontroll? Vi stoler kanskje ikke på at mannen kjøper god nok gave, har på riktige klær osv osv. Så tar vi bare ansvaret og mannen lar oss med glede slippe til..

Er ellers veldig enig med den som sa at gode rutiner er nøkkelen til suksess. Jeg er alene med to barn, full jobb, flere styreverv og har tid til både å trene alene og sammen med barna og ha et sosialt liv. Men alt dette avhenger av god planlegging, gode rutiner og kanskje litt lavere krav til diveres typiske kvinneting...

Men jeg liker å ha et hektisk liv, og det er det ikke alle som gjør, og det må samfunnet lære seg og respektere. Det er lov og si stopp.

Jeg vet ikke...På en måte tenker jeg at det kanskje er lurt i det lange løp, å bli borte fra jobb en dag eller to for å samle krefter og komme seg ovenpå igjen. Jeg vet ikke.

I fjor jobbet jeg på et sted hvor jeg alltid sa ja og stilte opp når det var behov. Men hva skjedde da det ble snakk om fast ansettelse, jo gubbjævelen som begynte lenge etter meg fikk jobben.

Så, poenget mitt er, man må ta hensyn til seg selv også, for det er det søren meg ingen andre som gjør. Kjenner man at man er totalt utmatta, så er kanskje en time-out tingen. Jeg kommer i alle fall ikke til å stille opp på en slik måte ift en jobb igjen. Fikk ikke en dritt tilbake.

---------

Uten kvinnene hadde både jul og bursdag og alt rundt det dødd ut, satt litt på spissen. Men virkelig, jeg ser ingen menn før advent for eks, stressende etter kalendergaver til de små.

Vi damer kan absolutt senke krava. Problemet da er gjerne at de eldre barna våre spør "hva i svarte, mamma, har du ikke fiksa det eller det?"...men, men, de blir da vant til den nye standarden. ;)

Skrevet

Jeg har ikke LYST til å legge ned julen. Jeg VIL se tindrende øyne til julekalendere og bursdager. Jeg VIL servere bilkake og prinsessekake i barneselskaper. (men jeg driter i støvdottene da)

Jeg VIL at barna skal få utvikle og aktivisere seg og jeg VIL ha tid til å trene for det er viktig for min helse, både den fysiske og mentale. Jeg vil IKKE servere posesuppe full av drit og e-stoffer hver dag og jeg vil IKKE sende unger i barnehagen med møkkete tøy (det blir jo møkkete med en gang likevel). Men jeg kjøper strykefritt og en ekstra dress så jeg slipper å vaske hver dag, jeg tar lang lunsj noen ganger og får unna treningen da. Men jeg sender fortsatt 80 julekort.

Jeg prioriterer det jeg synes er viktig. Og jeg mener seriøst at man må takle det som er et normalt hverdagsliv med barn og familie - og julekort og bursdagsgaver. Gjør man ikke det er det for mye og man håndterer det ulikt. Noen tar en "pause" fra jobb og henter seg inn og bruker tiden til å få hodet over vannet og kanskje lage nye rutiner på ting. Andre reduserer arbeidstiden sin.

Men så lenge man ikke er karrierekvinne og lever gjennom jobben og det etter jobb "bare er noe som hører med" har jeg full respekt for de som "pauser på den måten". En gang er det nok og de fleste av oss må jobbe for å tjener penger - til julegaver. Jeg mener ikke at man skal sykemelde seg for å rydde i klesskap, misforstå meg rett, men det kan noen ganger bli fullt for noen og enhver.

Selv ønsker jeg å jobbe redusert men får ikke lov til det av arbeidsgiver og jeg synes det er vanskelig og dumt. Men jeg holder ut og liker livbet mitt, og livet er det etter arbeidstid hvor jeg kan være med barna, holde på med mine hobbyer og aktiviteter, kysse på min mann og skrelle gulrøtter. Jobben er noe jeg må - verken mer eller mindre. Mulig det er tradisjonell kvinnetenking, men det er sånn jeg liker å ha det og det er pes nok, jeg tenker med gru på om jeg skulle vært alenemor og med en såkalt karriere.

Gjest Mannemann
Skrevet

Dette her er nok et eksempel på at det kvinner er gode til, er først og fremst å sutre. Jeg er singel (og trives med det) og gjør ALT selv av husarbeid, støvsuging, klesvask, inklusive treningstøy pga løping til og fra jobb hver jævla dag, matlaging OG oppvask pga ikke kjøpt oppvaskmaskin, og jeg er ikke halvparten så mye borte fra jobben som mine bedagelige kollegaer av XY typen.

Kvinnerollen er tøff, lol. Ja, sammenliknet med hva da? Mannerollen. Give me a FUCKING BREAK!!! Det er kvinner som forfordeles i samfunnet, både økonomisk og seksuelt per dags dato. Kvinner kan velge og vrake i menn, samme hvor feite og stygge de måtte være. Kvinner kan dra fram kjønnsdiskrimineringskortet, og kvinner kan beføle unger uten at noen skriker opp om det. Kvinner kan dra vulgære vitser uten prob, og kvinner kan banke dritten ut av mannen sin mens de ler deg opp i trynet hos snuten, dersom du anmelder det. Det er ikke noe synd på kvinner i det hele tatt, tvert imot, de som vasker opp og gjør mer husarbeide enn sin mannlige partner (eller en av dem), de gjør det av egen vilje, ettersom de selv velger å være sammen med et rasshøl som ikke gidder å ta sin skjerv. Og det gjør dere, fordi dere tiltrekkes av rasshøl. Vel bekomme. Syns ikke synd på dere.

Skrevet

Nå er det forskjell på en singel person (mann eller kvinne) og på damer (i dette tillfellet) som jobber fulltid, har barn og mann hvor man skal ikke bare ta husarbeide, men også tilfredstille dem alle i tillegg til jobben.

Jeg tar også alt husarbeidet, har samboer som ikke tar noe, men jeg sutrer ikke - nettopp fordi jeg ikke er i jobb eller har barn.

Skrevet
Dette her er nok et eksempel på at det kvinner er gode til, er først og fremst å sutre. Jeg er singel (og trives med det) og gjør ALT selv av husarbeid, støvsuging, klesvask, inklusive treningstøy pga løping til og fra jobb hver jævla dag, matlaging OG oppvask pga ikke kjøpt oppvaskmaskin, og jeg er ikke halvparten så mye borte fra jobben som mine bedagelige kollegaer av XY typen.

Kvinnerollen er tøff, lol. Ja, sammenliknet med hva da? Mannerollen. Give me a FUCKING BREAK!!! Det er kvinner som forfordeles i samfunnet, både økonomisk og seksuelt per dags dato. Kvinner kan velge og vrake i menn, samme hvor feite og stygge de måtte være. Kvinner kan dra fram kjønnsdiskrimineringskortet, og kvinner kan beføle unger uten at noen skriker opp om det. Kvinner kan dra vulgære vitser uten prob, og kvinner kan banke dritten ut av mannen sin mens de ler deg opp i trynet hos snuten, dersom du anmelder det. Det er ikke noe synd på kvinner i det hele tatt, tvert imot, de som vasker opp og gjør mer husarbeide enn sin mannlige partner (eller en av dem), de gjør det av egen vilje, ettersom de selv velger å være sammen med et rasshøl som ikke gidder å ta sin skjerv. Og det gjør dere, fordi dere tiltrekkes av rasshøl. Vel bekomme. Syns ikke synd på dere.

Jeg synes DU var meget sutrete jeg.

Kan vi virkelig velge og vrake blant menn? Det har ikke jeg merket, kanskje fordi jeg vet så lite om menn, hva de tenker osv. Enda jeg er pen, slank, smart, så er jeg fortsatt singel etter 4 år.

Anyway. Alt du ramser opp her var vel ikke det første vi tenkte på når vi snakket om kvinnerollen. Det gikk mer på praktiske gjøremål og hodebry for å få hverdagen til å gå i hop. At mange synes dette blir for tøft i perioder, gir deg vel ingen rett til å rakke ned på de det gjelder?

Gjest Mannemann
Skrevet
Nå er det forskjell på en singel person (mann eller kvinne) og på damer (i dette tillfellet) som jobber fulltid, har barn og mann hvor man skal ikke bare ta husarbeide, men også tilfredstille dem alle i tillegg til jobben.

Jeg tar også alt husarbeidet, har samboer som ikke tar noe, men jeg sutrer ikke - nettopp fordi jeg ikke er i jobb eller har barn.

Hvis du avgrenser dette til å handle om damer som har barn under skolealder, så er jeg tilbøyelig til å være enig. Men å henge et nøkkelhalsbånd rundt ungen, stikke noen grandiosaer inn i kjøleskapet, kjøpe en tv og playstation, og vaske noe ekstra klær, kjøpe akebrett + en kjeledress, det er faen ikke mye stress. Jeg jobber da ikke bare fulltid, jeg jobber da 70-90 timers uker med masse overtid, og ville glatt fikset det kvinner syter over her. Man skal også tilfredsstille dem alle? Oi giiiid. Du får det til å høres ut som en slitsom jobb å ha sex engang i blant. Er det derfor norske kvinner bruker sex som utpressingsmiddel? Makes sense, en kan jo ikke forvente at dere skal bli helt utbrent heller, uten at mannen gjør alt husarbeidet som motytelse, og gjerne fyller kontoen deres, mens dere bruker penger på dyre klær og knuller naboen eller sjefen (30% av dere).

Gjest Hilde K S
Skrevet
Hvis du avgrenser dette til å handle om damer som har barn under skolealder, så er jeg tilbøyelig til å være enig. Men å henge et nøkkelhalsbånd rundt ungen, stikke noen grandiosaer inn i kjøleskapet, kjøpe en tv og playstation, og vaske noe ekstra klær, kjøpe akebrett + en kjeledress, det er faen ikke mye stress. Jeg jobber da ikke bare fulltid, jeg jobber da 70-90 timers uker med masse overtid, og ville glatt fikset det kvinner syter over her. Man skal også tilfredsstille dem alle? Oi giiiid. Du får det til å høres ut som en slitsom jobb å ha sex engang i blant. Er det derfor norske kvinner bruker sex som utpressingsmiddel? Makes sense, en kan jo ikke forvente at dere skal bli helt utbrent heller, uten at mannen gjør alt husarbeidet som motytelse, og gjerne fyller kontoen deres, mens dere bruker penger på dyre klær og knuller naboen eller sjefen (30% av dere).

Objection!

Det er ssåååå 80--tallet å ha nøkkelen rundt halsen.

Moderne mødre lar kke ungene sine få grændis.

PS er ut, det er X-BOX som gjelder. Og akebrett? *ler høyt*

Du følger ikke med i tiden.

BTW; jeg knuller ikke sjefen, jeg ER sjefen. :)

Skrevet
Også er det viktig å ha gode rutiner. Ikke bruk energi på når du skal vaske klær. Ikke bruk energi på å "glemme" skittentøyskurven. Lag en regel f.eks. som jeg har - en del av rutinen i hverdagen:

Sette på vaskemaskin før jeg legger meg hver kveld.

Henge opp klær før jeg går på jobb hver dag.

Mens jeg lager middag - henger jeg bort tøy.

Innkjøp kan du planlegge i helgen - handle inn alt på mandag - så slipper du å finne opp kruttet hver dag.

Hårklipp osv - du må skille mellom vesentlig og uvesentlig. Barna er nok ikke noen slusker om de ikke er nyklippet til en bursdag. Pass det inn i uka - den dagen det er rom for det - ikke stress det med koordinering av uvesentlige ting.

Det gjelder å finne strategier som ikke stresser men som blir en dagligdags rutine som du ikke bruker ekstra energi på. Og det du ikke fikk til i dag - det får du til en annen dag - men ikke prioriter deg og trening sist. Alt ordner seg for snille jenter :)

Det kommer ikke an på hvordan du har det - men hvordan du tar det :)

Husarbeid stresser ikke meg. Det er fysisk rot som man lett fjerner om man ønsker. Av og til kan det virke som meditasjon. Og resultatene ser man med en gang. Om huset er rotete og støvete er ikke det verdens undergang for meg (og heldigvis ikke for mannen min heller). Første prioritet når jeg er hjemme er ungene.

Det som stresser meg er det psykiske jeg føler jeg ikke har kontroll over, feks oppgaver på jobb, omorganiseringer, faglig oppdatering, konfliktsituasjoner på jobb og hjemme, barneoppdragelse, oppfølging av skole/barn osv. Det å hele tiden føle seg utilstrekkelig sliter veldig på meg. Og når man i tillegg har søvnproblemer er man inne i en ond sirkel. (Min mor sliter også veldig med søvn, så det kan vel i tillegg ligge noe i genene).

(Ang. det å sette på klesvasken om kvelden før du legger deg: Tør du virkelig det? Tenker på brannfare.)

Gjest Gjest_kristin_*
Skrevet
Jeg synes DU var meget sutrete jeg.

Kan vi virkelig velge og vrake blant menn? Det har ikke jeg merket, kanskje fordi jeg vet så lite om menn, hva de tenker osv. Enda jeg er pen, slank, smart, så er jeg fortsatt singel etter 4 år.

Anyway. Alt du ramser opp her var vel ikke det første vi tenkte på når vi snakket om kvinnerollen. Det gikk mer på praktiske gjøremål og hodebry for å få hverdagen til å gå i hop. At mange synes dette blir for tøft i perioder, gir deg vel ingen rett til å rakke ned på de det gjelder?

Jeg sier bare: VENT TIL DU SELV FÅR MANN OG BARN!! Det er stooor forskjell på å være singel og bare ha se selv og tenke på. Du har ikke peiling!! Men det har derimot jeg fordi jeg har vært på det stadiet du er nå.

Gjest Hilde K S
Skrevet
Husarbeid stresser ikke meg. Det er fysisk rot som man lett fjerner om man ønsker. Av og til kan det virke som meditasjon. Og resultatene ser man med en gang. Om huset er rotete og støvete er ikke det verdens undergang for meg (og heldigvis ikke for mannen min heller). Første prioritet når jeg er hjemme er ungene.

Det som stresser meg er det psykiske jeg føler jeg ikke har kontroll over, feks oppgaver på jobb, omorganiseringer, faglig oppdatering, konfliktsituasjoner på jobb og hjemme, barneoppdragelse, oppfølging av skole/barn osv. Det å hele tiden føle seg utilstrekkelig sliter veldig på meg. Og når man i tillegg har søvnproblemer er man inne i en ond sirkel. (Min mor sliter også veldig med søvn, så det kan vel i tillegg ligge noe i genene).

(Ang. det å sette på klesvasken om kvelden før du legger deg: Tør du virkelig det? Tenker på brannfare.)

Senk kravene til et nivå der du ikke lenger føler deg utilstrekkelig.

Skrevet
Senk kravene til et nivå der du ikke lenger føler deg utilstrekkelig.

:)

Så sant, så sant, Hilde K S. Men hvordan klarer jeg det, da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...