Gå til innhold

Blir kvinnerollen for tøff for deg?

Fremhevede innlegg

Gjest Hilde K S
Skrevet
Nettopp!

Interessant diskusjon. Jeg synes kvinnerollen er for tøff i perioder. Jeg er alenemor til 2, jobber 100%, trener 4-5 ganger i uka. Uten treninga hadde jeg nok vært dypt ulykkelig, for den gir meg mye på så mange plan.

Har ikke noe særlig sosialt liv, og har sjelden eller aldri avlastning, så da sier det seg selv at sofaen blir hyppig brukt.

Synes at husarbeid og rydding er fryktelig slitsomt, det blir rot og smuler på et øyeblikk. Men greit nok, sånn er det bare. Jeg er ikke flink på den fronten, det blir nedprioritert, drar heller på trening.

Er lite borte fra jobben av egne grunner, er helst hvis barna er syk eller skal til noe.

Heldigvis sover jeg godt om natta, ikke alle damer som gjør det har jeg skjønt.

Ja. Et sunt søvnmønster er viktig for meg også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber full tid med et arbeid som krever mye konsentrasjon og hjernevirksomhet. I tillegg har vi 3 unger på barneskola. Av ulike praktiske årsaker faller det meste av såkalt vanlig husarbeid på meg. I tillegg kommer mye leksehjelp til ungene. Heldigvis liker ungene å være hjemme, så det er lite med kjøring/oppfølging til aktiviteter. Bare et par ganger i uka.

Jeg syns hverdagen er tøff. Ikke fysisk, men psykisk. Føler mange ganger på jobb at jeg ikke har noe å hente fra hodet mitt. Faglig merker jeg at jeg henger mer og mer etter. Fysisk kunne jeg jobbet og jobbet. Hadde bare vært deilig.

Sliter med søvnproblemer. Sovner som regel rundt 22.30 og vokner rundt 03.00 tiden og får ikke sovet mer. Da har jeg enda mindre å yte på jobb. Og om ettermiddagene er jeg irritabel overfor mann og unger.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Jobber full tid med et arbeid som krever mye konsentrasjon og hjernevirksomhet. I tillegg har vi 3 unger på barneskola. Av ulike praktiske årsaker faller det meste av såkalt vanlig husarbeid på meg. I tillegg kommer mye leksehjelp til ungene. Heldigvis liker ungene å være hjemme, så det er lite med kjøring/oppfølging til aktiviteter. Bare et par ganger i uka.

Jeg syns hverdagen er tøff. Ikke fysisk, men psykisk. Føler mange ganger på jobb at jeg ikke har noe å hente fra hodet mitt. Faglig merker jeg at jeg henger mer og mer etter. Fysisk kunne jeg jobbet og jobbet. Hadde bare vært deilig.

Sliter med søvnproblemer. Sovner som regel rundt 22.30 og vokner rundt 03.00 tiden og får ikke sovet mer. Da har jeg enda mindre å yte på jobb. Og om ettermiddagene er jeg irritabel overfor mann og unger.

Så sett av ett par dager i uken med 1 - 2 timer til deg selv og trening. Trening hjelper på psyken og sliter kroppen ut - og derav bedre søvn og mer overskudd. Det er verdt - og dere er to voksne - dette får du til om du vil!

Gjest Hilde K S
Skrevet

Dersom man har en stillesittende jobb hjelper det også med mosjon, for søvnkvalitet og sånt noe.

Skrevet

Jeg elsker livet mitt som småbarnsmor og med have og familie og sunn mat på bordet hver dag, alltid hjemmebakt brød og frukt tilgjengelig. Jeg har en vaskehjelp innimellom og min mann gjør da virkelig sitt. Men det er maset, huske på, alle lappene, ansvaret som jeg synes er slitsomt. Som Sissel Gran sa i en avis, kvinnene er nå i full gang med planlegging av julekortsesongen...

Jeg har verv og trener, både hjemme og ute av huset, jeg har mine egne aktiviteter og sammen med barnet. Vi er aktive. Likevel får jeg med meg en god del på tv - og hvorfor blir man da sliten. Jeg er noen ganger så inderlig tung i kroppen og sliiiiten.

Vi har diskutert dette hjemme nå i det siste og min mann er faktisk den første til å si at han forstår godt at mammaer er dødslitne med "alt de har å tenke på". Det handler ikke bare om å huske å ta med dressen eller skoene i barnehagen, men å sørge for at den er ren og tilgjengelig også.

Det handler ikke om å henge tøy til tørk, men å komme på at skittentøyskurven er full. Det er ikke noe problem å lage mat, men å sørge for at råvarene er i hus. Sånne ting blir jeg sliten av. Ikke nødvendigvis gjøre det.

Nå skal vi snart i dåp og 95 årsdag - det er mitt ansvar å passe på at barna får en hårklipp. Må det gjøres? Nei, de kan gå som slamper og veifarende, men det vil ikke mammaen at skal skje. Sånne småting er det hele tiden.

Men jeg elsker livet mitt - må bare lage meg noen lommer innimellom.

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet
Kvinnerollen hadde blitt tøff for menn også, om menn skulle vært like mye dobbeltarbeidende som dagens kvinner er. Menn er feige og snor seg unna når det virkelig kommer ned til å ta grunnleggende ansvar for andre enn seg selv. Det tragiske er at kvinner ikke KAN tillate seg å gjøre det samme, selv om vi sikkert også ønsker å gi faen en gang i blant. Hvis vi gir faen, går det til helvete med barna, når verken far eller mor stiller opp. Så det er et kollossalt stort ansvar menn lemper over på kvinner. Slutter aldri forundre meg over denne egoismen.

Dette er vel noe av det mer bitre man kan lese her inne. Skyld ikke på menn generelt for at du har funnet deg en latsekk.

Tror du for pokker ikke menn sliter med akkurat det samme som kvinner? Følge opp barn, familie, gjerne alt av reparasjoner ute og inne samt å være familiens hovedforsørger. Sistnevnte blir stort sett ikke forventet av kvinner i dag, stort sett er man fornøye om hun finner seg en deltidsstilling.

Mens mange kvinner finner seg gjerne en ny mann når han ikke lenger kan finansiere luksusforbruket hennes lenger. Så det er nok ikke så klart hvem som er mest egoistisk skjønner du.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Dette er vel noe av det mer bitre man kan lese her inne. Skyld ikke på menn generelt for at du har funnet deg en latsekk.

Tror du for pokker ikke menn sliter med akkurat det samme som kvinner? Følge opp barn, familie, gjerne alt av reparasjoner ute og inne samt å være familiens hovedforsørger. Sistnevnte blir stort sett ikke forventet av kvinner i dag, stort sett er man fornøye om hun finner seg en deltidsstilling.

Mens mange kvinner finner seg gjerne en ny mann når han ikke lenger kan finansiere luksusforbruket hennes lenger. Så det er nok ikke så klart hvem som er mest egoistisk skjønner du.

Jeg synes du fremstår som minst like bitter som "bare bea".

sjekk linken her :)

http://www.youtube.com/watch?v=GuMZ73mT5zM

ganske fornøyelig

Skrevet

Ja jeg tror kvinnerollen blir for slitsomm for mange. Kvinner anpasser jobben slik at den passer til det å ha barn(for eks. ved deltidsjobbing), mens hos menn er det motsatt.

Skrevet
Jeg synes du fremstår som minst like bitter som "bare bea".

sjekk linken her :)

http://www.youtube.com/watch?v=GuMZ73mT5zM

ganske fornøyelig

Vel, jeg forstår hvertfall at alle kvinner ikke er like og at det også finnes mange fornuftige. Likevel er det et faktum at en del kvinner klager over å være dobbelt og trippeltarbeidende. Trippeltarbeidende? bullshit, tar man utgangspunkt i en vanlig arbeidsdag så vil det være det samme som å si at man er våken 24 timer i døgnet og aldri sover. Det tror jeg faktisk ikke de fleste kvinner gjør :P

Dette til tross for at menn tar mer og mer ansvar for oppgaver som tidlighere har vært definert som kvinneoppgaver. Ja, jeg er enig i at kvinner tar en noe større andel hjemme statistisk sett, menn menn tar altså stadig mer av dette. Problemet slik jeg ser det er at kvinner ikke tilbyr det samme, nemlig ta mer av det tradisjonelle mannsoppgavene. Fortsatt jobber menn mest, og tar mest av de store reparasjonsoppgavene samt det tyngre husarbeidet.

Skrevet
Nevnte jeg at jeg ikke har sykefravær de siste fem årene?

Vil du ha medalje for å ikke ha hatt sykefravær på fem år? Jeg kaller det flaks.

Skrevet

Kvinnerollen blir for tøff fordi vi ikke blir møtt på halvveien!

- Det er kvinner som går ned til deltid for å få det til å gå rundt.

- det er kvinner som tar seg av gamle foreldre (og av og til svigerforeldre)

- Ca 96% av de som er hjemme med kontantstøtte er kvinner

- det er kvinner som er "administativ leder" i heimen, som planlegger hva som skal gjøre i forhold til innkjøp, gaver, handling etc...

- osv osv...

Skrevet
Så sett av ett par dager i uken med 1 - 2 timer til deg selv og trening. Trening hjelper på psyken og sliter kroppen ut - og derav bedre søvn og mer overskudd. Det er verdt - og dere er to voksne - dette får du til om du vil!

Er på aerobic 1,5 t i uka. Ellers går jeg mye lange turer i rask tempo. Men det hadde sikkert vært bedre med mer.

Gjest bare beaf
Skrevet

Sånn apropos bitterhet, liksom: Skyld ikke på kvinner generelt for at du har funnet deg en du må kjøpe dyre sko til for å få sex :fnise:

Menn VELGER å være familiens hovedforsørger, ved å velge vekk de nære ting. Menn har førstevalget på hvem som skal jobbe. Kvinner må velge vekk arbeidslivet og til nød nøye seg med deltidsjobb, fordi menn ikke finner det statusinnbringende nok å gå hjemme med barna. Å være hovedforsørger er en klovnerolle hvor menn pleier sitt ego på arbeidsplassen. Penger er vel og bra, men hvor blir det av ansvarsfølelsen for andre enn seg selv? En bieffekt av mannens yrkesinnsats er at familien får penger til mat og hus, men dette er ikke hovedmotivasjonen til mannen. Han skal ha statusen sin, han. Å skaffe til veie penger til familien mestrer kvinner like bra som menn, men kvinner tvinges til å prioritere ansvar for det menn finner som annenrangs arbeid og da sier det seg selv at skal man fostre opp velfungerende unger må noen være til stede for ungene og kjenne ungenes behov. Det har ikke menn peiling på.

Skal man ha et menneske med både velfungerende hode og hjerte må man styre unna menn. Egoisme er nesten like primært for menn som den daglige runken. Menn er ekle skapninger som aldri blir ekte mennesker. De burde heller kategoriseres som aper, ikke som mennesker. :popcorn:

Gjest bare bea
Skrevet
Dette til tross for at menn tar mer og mer ansvar for oppgaver som tidlighere har vært definert som kvinneoppgaver. Ja, jeg er enig i at kvinner tar en noe større andel hjemme statistisk sett, menn menn tar altså stadig mer av dette. Problemet slik jeg ser det er at kvinner ikke tilbyr det samme, nemlig ta mer av det tradisjonelle mannsoppgavene. Fortsatt jobber menn mest, og tar mest av de store reparasjonsoppgavene samt det tyngre husarbeidet.

Hvor har du dokumentasjon på at menn tar mer ANSVAR for oppgaver som er typisk kvinneoppgaver, og ikke bare at de GJØR (på oppfordring fra kvinner) mer kvinneoppgaver? Det administrative ansvaret for barna og hjemmet er det nok svært få menn som har. Selv om de i større grad enn før vet hvordan en vaskeklut skal vris opp så må de nok fortsatt bes om å gjøre det. Dette er ikke ansvar. Store reparasjonsarbeider og tyngre husarbeid utføres sånn ca. hvor ofte i en valig norsk husholdning? Sjelden. Det daglige hovedansvaret er hvor tyngende og belastende å ha alene? Veldig. Med andre ord er du bare enda en dum mann som farer med sprøyt.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Er på aerobic 1,5 t i uka. Ellers går jeg mye lange turer i rask tempo. Men det hadde sikkert vært bedre med mer.

Også er det viktig å ha gode rutiner. Ikke bruk energi på når du skal vaske klær. Ikke bruk energi på å "glemme" skittentøyskurven. Lag en regel f.eks. som jeg har - en del av rutinen i hverdagen:

Sette på vaskemaskin før jeg legger meg hver kveld.

Henge opp klær før jeg går på jobb hver dag.

Mens jeg lager middag - henger jeg bort tøy.

Innkjøp kan du planlegge i helgen - handle inn alt på mandag - så slipper du å finne opp kruttet hver dag.

Hårklipp osv - du må skille mellom vesentlig og uvesentlig. Barna er nok ikke noen slusker om de ikke er nyklippet til en bursdag. Pass det inn i uka - den dagen det er rom for det - ikke stress det med koordinering av uvesentlige ting.

Det gjelder å finne strategier som ikke stresser men som blir en dagligdags rutine som du ikke bruker ekstra energi på. Og det du ikke fikk til i dag - det får du til en annen dag - men ikke prioriter deg og trening sist. Alt ordner seg for snille jenter :)

Det kommer ikke an på hvordan du har det - men hvordan du tar det :)

Skrevet
Sånn apropos bitterhet, liksom: Skyld ikke på kvinner generelt for at du har funnet deg en du må kjøpe dyre sko til for å få sex :fnise:

Oi da, noen som har funnet en logisk slutning? Var jo akkurat samme konklusjonen jeg brukte, skyld ikke på menn for at du har funnet deg en lathans.

Menn VELGER å være familiens hovedforsørger, ved å velge vekk de nære ting. Menn har førstevalget på hvem som skal jobbe. Kvinner må velge vekk arbeidslivet og til nød nøye seg med deltidsjobb, fordi menn ikke finner det statusinnbringende nok å gå hjemme med barna. Å være hovedforsørger er en klovnerolle hvor menn pleier sitt ego på arbeidsplassen. Penger er vel og bra, men hvor blir det av ansvarsfølelsen for andre enn seg selv? En bieffekt av mannens yrkesinnsats er at familien får penger til mat og hus, men dette er ikke hovedmotivasjonen til mannen. Han skal ha statusen sin, han.

Feil igjen. Mange menn YTRER faktisk ønske om å være mer hjemme med familien, men det blir ofte ikke populært hos kvinner. Mange kvinner VELGER faktisk å være hjemme, tror du virkelig at menn tvinger kvinner til å gjøre det i vestlige samfunn? Snakk om paranoia og offermentalitet.

Ser man på statistikken på hva slags menn som får familie vil du også finne belegg for deg jeg skriver; at kvinne i stor grad velger menn etter status. Så rollemønsteret er nok minst like mye kvinners ansvar som menn.

Å skaffe til veie penger til familien mestrer kvinner like bra som menn, men kvinner tvinges til å prioritere ansvar for det menn finner som annenrangs arbeid og da sier det seg selv at skal man fostre opp velfungerende unger må noen være til stede for ungene og kjenne ungenes behov. Det har ikke menn peiling på.

Feil igjen. Forskere peker nettopp på at familier der barna har god kontakt med begge foreldrene veldig ofte klarer seg bedre, og er mer suksessfulle enn når kun den ene forelderen tar seg av barna.

Skal man ha et menneske med både velfungerende hode og hjerte må man styre unna menn. Egoisme er nesten like primært for menn som den daglige runken. Menn er ekle skapninger som aldri blir ekte mennesker. De burde heller kategoriseres som aper, ikke som mennesker. :popcorn:

Joda, det avsnittet sier vel mer om deg enn om noe annet. Men du velger selv å fremstille deg som useriøs. Forslår at du stikker et annet sted med hatet ditt.

Gjest Hilde K S
Skrevet
Vil du ha medalje for å ikke ha hatt sykefravær på fem år? Jeg kaller det flaks.

Jeg kaller det god helse....

Skrevet

Muligens, men noen prestasjon er det ikke ;)

Gjest Dr Ruth
Skrevet

Muligens, men noen prestasjon er det ikke ;)

Realiteten er vel en kombinasjon av god helse og flaks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...