Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #41 Skrevet 1. oktober 2009 Det er nylig kommet ut en undersøkelse som viser at mange skolebarn ikke vil bruke skolens toaletter. Hovedbegrunnelsen er at det ofte er skittent og ekkelt der. Ofte finnes det urin og avføring på toalettringen, gulvet er bløtt og tilsølt. Det mangler toalettpapir, såpe og tørkeruller. Dette er den virkeligheten mange skolebarn må leve med. Derfor velger de heller å holde seg en hel dag enn å bruke skolens toaletter. Undersøkelsen viste at 16% av elevene aldri tisset på skolen. Over 60% svarte at de ikke brukte toalettet til å bæsje. Om skolen ikke først og fremst tar hensyn til barnas behov når de har behov for å gå på toalettet, kan det både utgjøre en risiko for barnas helse og deres trivsel på skolen. En av dem som har forsket på dette, sier at barn som velger å holde seg hele dagen risikerer helseproblem i framtiden. Enten kan de få problemer med å holde seg eller rammes av urinvegsinfeksjoner og forstopping. En voksen skulle aldri akseptere slike forhold på sin arbeidsplass. Hvorfor skal da barna våre gjøre det? Hvis du har en mannlig kollega på jobben som alltid tisser utenfor og griser til hva gjør du da? Du ber ham vaske etter seg eller sitte å tisse for å hindre at han tisser utover igjen ikke sant? Å få disse guttene til å vaske etter seg er kanskje ikke så lett (det er vel jentete det også?) så da må de sitte!! Man kan ikke la de grise til bare for at de er gutter!! Det finnes en svært enkel teknisk løsning på dette. den kalles et pisoar. Det at kommunen bygger en skole med bare jentedoer er ikke småguttenes skyld og skal ikke gå utover småguttene.
Jalp Skrevet 1. oktober 2009 #42 Skrevet 1. oktober 2009 Det kunne ikke falt meg inn å prøve å diktere hvordan folk gikk på do. Verken kvinner eller menn. Og selv kommer jeg til å gjøre dette slik jeg finner det riktig - uansett hva kvinner eller menn mener om det. Og jeg synes ikke det er vanskelig å gå på do uten at det grises til. Hvis noen insisterer på å stå og pisse, så er det åpenbart at da må forholdene legges tilrette for dette. Hvis noen insisterer på å stå og pisse, så har man sine grunner og det mener jeg andre ikke skal legge seg opp i. Det er mangel på respekt for andres oppfatninger hvis man legger seg opp i hvordan man skal gå på do. På samme måte som det er mangel på god oppførsel å gå fra doen i en mindre hygienisk tilstand enn det man fant den i. I denne konkrete saken er det to ting som etter min mening bør være selvfølgelig. Alle må lære seg vanlig folkeskikk,- d.v.s. tørke opp etter seg hvis man er uheldig. Det andre er at det selvfølgelig skal legges tilrette slik at toalettene er tilpasset dem som bruker dem. Da synes det åpenbart at man bør ha pissoar på guttedo. På akkurat samme måte som man tilpasser do for bevegelsehemmede - man tilpasser do for brukerne. Vanskeligere er det ikke. Det er for øvrig typisk at kvinner/ jenter mener at det er en grei sak å tvinge gutter til å sitte på do. Man bagatelliserer dette og synes ikke det er noen stor sak. Nå får dere svar. For mange menn/ gutter er det ikke noen bagatell, så da synes jeg dere kan respektere det.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #43 Skrevet 1. oktober 2009 Siden når har et vanlig toalett blitt "jentetoalett?" Hvor mange av dere har pissoarer hjemme? Betyr dere at dere kun har toaletter til jentene i huset? Hvorfor er det sånn at med en gang gutter ikke er i private hjem så har de helt andre toalettbehov?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #44 Skrevet 1. oktober 2009 Siden når har et vanlig toalett blitt "jentetoalett?" Hvor mange av dere har pissoarer hjemme? Betyr dere at dere kun har toaletter til jentene i huset? Hvorfor er det sånn at med en gang gutter ikke er i private hjem så har de helt andre toalettbehov? Du kan ikke sammenligne toalettfasilitetene eller kapasiteten i et privat hjem og i et offentlig bygg. Det blir tøv. Det er helt selvfølgelig for de fleste at man må ha et handicap toalett i et offentlig bygg, mens man vet at det samme ikke er vanlig hjemme.
Gjest Marlo Skrevet 1. oktober 2009 #45 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg har selv jobbet på både skoler og barnehager, og har värt sjeleglad for at jeg ikke er vaskedame der. På guttedoene var det grusomme situasjoner hver eneste dag, med urin bokstavelig talt opp etter veggene. I barnehagen kan man jo fölge med og sörge for at det går skikkelig for seg, men på barneskolen får man sjeldent lov rett og slett. Når det er store vanndammer av urin på gulvet, så skjönner jeg godt at de önsker at guttene skal sette seg når de tisser.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #46 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg har selv jobbet på både skoler og barnehager, og har värt sjeleglad for at jeg ikke er vaskedame der. På guttedoene var det grusomme situasjoner hver eneste dag, med urin bokstavelig talt opp etter veggene. I barnehagen kan man jo fölge med og sörge for at det går skikkelig for seg, men på barneskolen får man sjeldent lov rett og slett. Når det er store vanndammer av urin på gulvet, så skjönner jeg godt at de önsker at guttene skal sette seg når de tisser. og dette var et sted med urinaler montert i riktig høyde for de guttene som skulle benytte fasilitetene?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #47 Skrevet 1. oktober 2009 Du kan ikke sammenligne toalettfasilitetene eller kapasiteten i et privat hjem og i et offentlig bygg. Det blir tøv. Det er helt selvfølgelig for de fleste at man må ha et handicap toalett i et offentlig bygg, mens man vet at det samme ikke er vanlig hjemme. Det kan da vitterlig sammenlignes! De som trenger handicaptoaletter har det hjemme. Gutter trenger ikke pissoar for å kunne tisse. Latterlig argument.
Gjest Marlo Skrevet 1. oktober 2009 #48 Skrevet 1. oktober 2009 og dette var et sted med urinaler montert i riktig høyde for de guttene som skulle benytte fasilitetene? I den ene barnehagen så var det det ja. På begge skolene jeg har jobbet hadde de også urinaler i tilpasset höyde.
Lurvina Skrevet 1. oktober 2009 #49 Skrevet 1. oktober 2009 Samboeren min har fortalt meg at det ofte pleier å være piss foran urinaler på plasser som voksne menn bruker, så jeg kan ikke se for meg at små gutter kommer til å være noe flinkere enn de voksne mennene.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #51 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg har selv jobbet på både skoler og barnehager, og har värt sjeleglad for at jeg ikke er vaskedame der. På guttedoene var det grusomme situasjoner hver eneste dag, med urin bokstavelig talt opp etter veggene. Når det er store vanndammer av urin på gulvet, så skjönner jeg godt at de önsker at guttene skal sette seg når de tisser. Stadig flere unge gutter vokser opp bare sammen med mamma, De vet ikke hva en far er. Det er far som skal lære gutter sosial pottetrening. Så til dere kvinner. Skill dere gjerne, men ta konsekvensen og tørk pisset opp.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #52 Skrevet 2. oktober 2009 Her er det en tråd om akkurat det samme: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=442273
Gjest kenneth Skrevet 3. oktober 2009 #54 Skrevet 3. oktober 2009 For meg høres det ut som pissoar er på sin plass. Å skylle ned ned med 20 liter for hver dose urin, er også litt sløsete. Selv er jeg (heldigvis) såpass "androgyn" at jeg er fleksibel på området. Jeg sitter hjemme men står borte. Det er flere årsaker til urinsøl, men av og til kan selv "den beste" feile. For å være 100% sikker på at innertieren ikke blir til en skjev firer, skal man daske, riste, og true snoppen med myndig stemme. Shit happens, også ved urinering... Jeg er såpass lite glad i urin (også min egen!) at jeg gladelig planter stumpen på treverket og lar det stå til med snoppen. Nytelsen overgår uansett metode. Hvis man setter "tørke opp ("unødvendig") urin" opp mot urineringsmetode, heller min sympati til renholdspersonalet.
Gjest me Skrevet 4. oktober 2009 #55 Skrevet 4. oktober 2009 Selv om man har penis betyr det ikke at man må stå og tisse. Det er absolutt ikke noe "mannelig" over det, det er sosialt innlært fra barndommen fra fedre til fedre, kanskje noen mødre lærer dette bort også. Hadde små gutter lært å sitte hadde de sittet resten av livet!Uansett så er jeg ikke en av dem som skal lære min gutt å stå og tisse!!Manne doer lukter piss!!Dere mødre bør tenke over at det er bedre at gutten deres lar doringen være nede for det er SÅÅ mange av hankjønnet som lar den bli oppe!!
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 4. oktober 2009 #56 Skrevet 4. oktober 2009 I vårt hus, er vi 6 stykker: 4 gutter og 2 jenter. Av " fasiliteter ", ar vi 3 bad og tre separate toaletter. Mor har stått for " pottetrening av datter, og far for de 4 guttene. Uten at noe har vært " avtalt på forhånd ", har guttene blitt lært opp til å sitte å tisse - av hensyn til andre, og av hygieniske hensyn. Gutter / menn flest tar det nærmest for gitt at de konsekvent får en innertier ved stående urinering - noe som overhodet ikke er tilfelle. Eldstemann er nå 18 år. Han har mye besøk av venner, og har egen hybel-del i huset m/ tilhørende bad/toalett. Hybelen rengjør han selv, og har fått egen erfaring i hva som funker/ikke funker for ham..... Etter diversen vaksesjauer rundt toalettet sitt, hvor skvetteflekker har vært hovedårsak til vond lukt og gule/klissete flekker, samt kjønnshår-dryss på toaletttoppen - var han mektig lei, og ga grei beskjed i form av skilt over toalettet : " Kjære deg som står og tisser! Med mindre du trives med å tråkke i andre sin urin, tørke opp andre menneskers kjønnshår og finner en vemodig sjarm i gamel pisselukt, vil jeg gjerne takke deg på forhånd, for at du sitter og tisser. 8 Jeg tar det for gitt at du sitter når du driter..? ) Dette er noe som blandt annet våre jente-venner setter stor pris på, da også de legger godt merke til hvem som " synder " med dette..... Det er, ifølge dem ikke imponerende kvaliteter..... Så gutta: vær litt gentleman -ta litt hensyn til eier (meg )og damene, så blir det flere hurrakvelder, og gladere damer på oss alle !! - Chief. Man er ikke mindre mann, om man sitter og tisser...... hva er egentlig problemet her?
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #57 Skrevet 4. oktober 2009 Man er ikke mindre mann, om man sitter og tisser...... hva er egentlig problemet her? Problemet er sånne som deg som ikke fatter hva gutter tenker. Folk som ikke har emosjonell intelligens.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #58 Skrevet 4. oktober 2009 Problemet er sånne som deg som ikke fatter hva gutter tenker. Folk som ikke har emosjonell intelligens. Apropos emosjonell intelligens: Hva om du selv prøver å ha litt sympati med de som skal rengjøre toalettene?
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #59 Skrevet 4. oktober 2009 Apropos emosjonell intelligens: Hva om du selv prøver å ha litt sympati med de som skal rengjøre toalettene? Hva med at de har folk som har rengjøring av toaletter som jobb. Man får heller prøve å få guttene til å bli mer forsiktig, og kanskje også leie in rengjøringspersonell som faktisk er flinke til å gjøre jobben sin og ikke syter og klager for at de må gjøre jobben sin.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #60 Skrevet 4. oktober 2009 Det finns folk som vasker, som helst ville sittet på kontor, og da er det et slit å gå på jobben å vaske. Da skal det helst være rent allerede når man kommer på jobben.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå