canya Skrevet 27. september 2009 #1 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Jeg er ute etter å se hvor mange som egentlig vet at vi faktisk er afrikanske aper. Det er utrolig mange som er uenig i dette og det synes jeg er utrolig rart, siden vitenskapen har bevist at vi er primater/aper. Vi er i nær slekt med sjimpansen. Mange sier "vi stammer fra apene, men vi er ikke aper" og dette er rett ogslett en misoppfattelse og en dårlig oppbrukt myte. Vi har felles stamfar med apene, men vi stammer ikke fra noen av de nålevende primatene. Det er på tide at folk lærer seg at vi er dyr, vi er aper. Innenfor vitenskapen er vi mennesker kjent som den femte ape" vi er også kjent som den nakne ape, fordi vi ikke har denne heldekkende pelsen som de andre primatene. "The Great Apes" består av menneske, sjimpanse, gorilla, orangutang og bonobo. Det er utrolig frustrerende å se hvor mange som benekter dette og/eller er uenig! Hva med dere her? Dere er vel enig i dette? *oppgitt, men håpefull* Endret 28. september 2009 av canya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2009 #2 Del Skrevet 27. september 2009 Vi er jo, etter det jeg har hørt, nærmere beslektet med sjimpanser enn sjimpanser er med gorillaer, så det høres jo ikke dumt ut at vi faktisk er aper, vi også. Egentlig høres det ganske fornuftig ut, når jeg tenker etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
canya Skrevet 27. september 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 27. september 2009 (endret) Du aner ikke hvor godt det var å få et slikt svar, etter å ha mottatt hundrevis av svar som handlet om "nei, vi er ikke aper, vi er mennesker, et helt annet vesen" på forskjellige andre forum. *litt mer håpefull nå* Endret 27. september 2009 av canya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuith Skrevet 27. september 2009 #4 Del Skrevet 27. september 2009 Vi er vel strengt tatt "aper" like mye som hunder er ulver. Er fullt enig i at vi er meget nær beslektet med aper, men tror poenget i disse argumentene sjelden er vitenskapelige, det går vel mest på hva ordene i seg selv betyr. Og hvis du sier "se, en ape!" vil så godt som hvert eneste menneske se seg rundt etter en sjimpanse eller lignende, ikke etter nabodama. Så ja, vi er en del av apeslekten men vår artsbetegnelse er uansett "menneske" og ikke "ape". Om det gjør oss noe bedre enn dem eller mer verdt, kan godt diskuteres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
canya Skrevet 28. september 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Vi kaller oss ikke for aper til vanlig, men vi er aper selvom vi ikke bruker betegnelsen flittig. Poenget mitt med denne traaden er at fler skal vite at vi ikke bare er i slekt med de andre apene, men at vi selv er aper. Vi og gorillaen er de eneste 2 naalevende apene fra hominidae familien som lever paa bakkenivaa. Vi er den femte og nakne ape. Vi kan derfor kalle oss aper paa lik linje som vi kaller oss mennesker, selvom vi ikke pleier det. Bare for aa sette et poeng her. ps. Jeg bruker ordet ape her som et synonym til primat. Bare saa det er klaart. Endret 28. september 2009 av canya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 28. september 2009 #6 Del Skrevet 28. september 2009 Vi er vel strengt tatt "aper" like mye som hunder er ulver. Er fullt enig i at vi er meget nær beslektet med aper, men tror poenget i disse argumentene sjelden er vitenskapelige, det går vel mest på hva ordene i seg selv betyr. Og hvis du sier "se, en ape!" vil så godt som hvert eneste menneske se seg rundt etter en sjimpanse eller lignende, ikke etter nabodama. Så ja, vi er en del av apeslekten men vår artsbetegnelse er uansett "menneske" og ikke "ape". Om det gjør oss noe bedre enn dem eller mer verdt, kan godt diskuteres. Dette blir litt forgrepsbevirring, egentlig. Hunder og ulver tilhører samme art i utgangspunktet. Det er slett ikke slik at det finnes en haug av arter som kalles "ulver" og én av dem er "hunder". "Ape" er ikke betegnelse på en art, men på en gruppe av arter; på norsk betegner det nærmere bestemt underordenen Haplorrhini av primatene. En gruppe som så absolutt inkluderer vår egen art. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
canya Skrevet 28. september 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 28. september 2009 Håper det er flere her som vil delta, jeg er veldig ivrig på å se hvor mange som sier seg enig med førstepost, og også hvis de ikke er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #8 Del Skrevet 29. september 2009 Vi kaller oss ikke for aper til vanlig, men vi er aper selvom vi ikke bruker betegnelsen flittig. Poenget mitt med denne traaden er at fler skal vite at vi ikke bare er i slekt med de andre apene, men at vi selv er aper. Vi og gorillaen er de eneste 2 naalevende apene fra hominidae familien som lever paa bakkenivaa. Vi er den femte og nakne ape. Vi kan derfor kalle oss aper paa lik linje som vi kaller oss mennesker, selvom vi ikke pleier det. Bare for aa sette et poeng her. ps. Jeg bruker ordet ape her som et synonym til primat. Bare saa det er klaart. Vi er ikke aper vi er i slekt med dem. Vi har en felles stamfar vi er søskenbarn kan vi vel si. Det blir som deg og dine kusiner\fettere dere er i slekt men du er ikke dine søskenbarn du er i slekt med dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #9 Del Skrevet 29. september 2009 Det har vært 34 menneske typer på jorden. Siden de første sto på 2 bein. Så vi er nok mer den 35 ape en den 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
canya Skrevet 29. september 2009 Forfatter #10 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Nei, vi er den 5. ape. Vi er en av "The Great Apes" det er oss, og de fire andre: gorillaene, sjimpansene, orangutangene og gibbonene. Ikke 35, men 5. Gjest: Ikke sikker på om du helt skjønner hva du skriver selv, du skriver at vi ikke er våre kusiner, og det er jeg helt enig i. Men mener du virkelig at vi liksom da er noen helt andre type dyr/vesener enn våre kusiner? I din familie, er du et annet vesen enn dine egne kusiner og fettere? Det tviler jeg sterkt på.. skjønner du hvor jeg vil hen? Vi er alle aper. Endret 29. september 2009 av canya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #11 Del Skrevet 29. september 2009 Nei, vi er den 5. ape. Vi er en av "The Great Apes" det er oss, og de fire andre: gorillaene, sjimpansene, orangutangene og gibbonene. Ikke 35, men 5. Gjest: Ikke sikker på om du helt skjønner hva du skriver selv, du skriver at vi ikke er våre kusiner, og det er jeg helt enig i. Men mener du virkelig at vi liksom da er noen helt andre type dyr/vesener enn våre kusiner? I din familie, er du et annet vesen enn dine egne kusiner og fettere? Det tviler jeg sterkt på.. skjønner du hvor jeg vil hen? Vi er alle aper. jeg vet hva jeg skriver. Men jeg tror du ikke helt forstår den menneskelige evolusjonen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
canya Skrevet 29. september 2009 Forfatter #12 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Det er skrivefeil i førstepost at vi er afrikanske aper, det er kun de som er født i afrika som er afrikanske aper, du og jeg er europeiske aper. Cro magnon har felles stamfar med sjimpansen, right? HVa gjør det oss til da? Når våre slektninger er aper? Er vi plutselig et helt annet dyr? Sitat fjernet. vimse-mod. Endret 30. september 2009 av vimse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 30. september 2009 #13 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Er du et høyere vesen? Det reflekteres ikke hverken i gramatikken, rettskrivningen eller setningsbygningen din. Første setning motsier din egen hovedkonklusjon. 2. setning er klønete og tvetydig formulert. Du bryter dessuten konvensjonen om samnevn, i det du skriver "asiater" og "kaukasiater" med stor bokstav. Det heter for øvrig "kaukasier". Og den siste setnignen burde vært noe à là "Vi er på god vei til å bli høyere vesner". Slik du har skrevet det, blir meningen at vi som gruppe er i ferd med å nærme oss et høyere vesen som ikke er oss. "Det uklart uttrykte, er også uklart tenkt" heter det seg, og jeg syns ikke formen i dine utgytelser støtter konklusjonen din. Du er helt klar ikke på god vei til å bli et høyere vesen. Sitat fjernet. vimse-mod. Endret 30. september 2009 av vimse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helen Skrevet 30. september 2009 #14 Del Skrevet 30. september 2009 Tråden er ryddet iht. KGs regler. Helen, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #15 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Hvorfor høyere vesen? Kanskje er det bedre å ha 99% likhet med sjimpanser enn 98%, alt ettersom hvilke gener man mister/beholder/får. Dette er det opp til naturen å bestemme. Sitat fjernet. vimse-mod. Endret 30. september 2009 av vimse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 30. september 2009 #16 Del Skrevet 30. september 2009 vet ikke med deg, men jeg går ikke rundt å kaller meg for ape væffal... ganske store forskjeller tross alt på mennesker og aper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #17 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg synes det er skammelig og sammenligne oss med aper. Tenk og fornærme apene på den måten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
canya Skrevet 30. september 2009 Forfatter #18 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) vet ikke med deg, men jeg går ikke rundt å kaller meg for ape væffal... ganske store forskjeller tross alt på mennesker og aper Ja, det er klart det er forskjell på de forskjellige apene her i verden, men det gjør oss da vitterlig ikke noe mindre ape selvom vi ser og oppfører oss noe annerledes?? Ingen trenger å kalle seg for ape i og med at vi sånn sett ser på aper som Julius vesener, men vi er primater=aper, selvom vi kalles mennesker. Her i tråden kaller jeg oss aper fordi jeg kaller en spade for en spade. For prinsippet sin skyld. Men sann Darwin sine ord, vi er aper. Endret 30. september 2009 av canya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2009 #19 Del Skrevet 30. september 2009 Men sann Darwin sine ord, vi er aper. Darwin sa ikke vi er aper. Darwin sa vi har felles stamfar med apene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
canya Skrevet 30. september 2009 Forfatter #20 Del Skrevet 30. september 2009 Darwin sa ikke vi er aper. Darwin sa vi har felles stamfar med apene Ja, det har jeg allerede sagt, at vi har felles stamfar med apene. Men han sa også at vi er aper, det samme sier enhver vitenskapsmann som har hodet sitt i behold. Eller mener du at en stamfar kan produsere 2 forskjellige dyr? Dvs. hvis du mener at vi er dyr da selvsagt. jeg må be deg forklare nærmere om du kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå