stjernekyss Skrevet 14. september 2009 #21 Skrevet 14. september 2009 Mensen er ingen sykdom, men noe som jenter må lære seg å leve med. For noen er faktisk mensen en sykdom. 1
Gjest Gjest_Eva_* Skrevet 14. september 2009 #22 Skrevet 14. september 2009 Læreren både på ungdomskolen og på videregående satt fravær hvis vi ikke hadde gym under mensen (med unntak av svømming, og hvis enkelte ble veldig dårlig. Hadde en i klassen husker jeg som fikk lov på ungd.skolen). Begge steder ble det imidlertid praktisert at de som hadde mensen fikk gå noen minutter før slik at de fikk dusjet raskt alene. Å la jenter få fri hver gang de har mensen synes jeg er en uting. Mensen er ingen sykdom, men noe som jenter må lære seg å leve med. For de aller, aller fleste er det ikke noe problem å gymme når man har mensen. Skift bind rett før hvis man ikke bruker tampong, og spør om å få gå i dusjen litt før de andre. Som Stjernekyss har påpekt, så er faktisk mensen en sykdom for enkelte.På fagspråket kalles det dysmenore (sterke menssmerter) og det er ganske utbredt. Menssmerter som er sterke kan ikke alltid dempes med tabletter, og tilleggsplager som kvalme,diare og svimmelhet følger ofte med. Slike nazi-gymlærere som konsekvent nekter jenter å få fritak pga.mensen må ha svært begrenset kunnskap om sykdomslære, eller så har de vel aldri vært plaget av det selv. 1
Gjest Gjesten Skrevet 30. november 2011 #23 Skrevet 30. november 2011 Hva med de som synes det er fælt å ha mensen. Sånn som meg som holder på å begynne å grine pga. mageproblemer og tør ikke å si i fra til lærer. Hva skal de liksom gjøre? Bare gymme i vei selv om de føler seg usikre, og redde i gymtimene og garderoben.
Leksie Skrevet 30. november 2011 #24 Skrevet 30. november 2011 Det kommer ikke så fravær så lenge du er tilstede i timen. I fjord var vi to rene jenteklasser. Halvparten hadde mensen hver eneste gymtime. Gymlæreren lurte på hvordan vi kunne ha mensen 3 uker i måneden, men satt aldri fravær så lenge vi var der hehe.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #25 Skrevet 1. desember 2011 På barneskolen slapp vi gym pga mensen, men på ungdomsskolen når det ble mer normalt at alle hadde det slapp man ikke. I dag drar jeg ofte på hardtrening på mensens første dag da det letter smertene for hele perioden for meg.
Kladd Skrevet 1. desember 2011 #26 Skrevet 1. desember 2011 Vi fikk så vidt slippe svømming med mensen på mellomtrinnet og ungdomsskolen vi! Da fikk vi beskjed om at tamponger fiksa det! Det var kanskje litt drøyt, siden de færreste brukte tamponger i 6-7-8. klasse. Kunne aldri falt meg inn å ikke ha gym pga mensen... Skal man ha en ukes treningsfri en gang i måneden fram til man er 50 da eller? Om dusjinga er problemet med at det ikke er toalett på garderoben, så kan du jo kanskje prøve å få til en avtale om å gå 10 minutter før?
Gjest Tigress Skrevet 1. desember 2011 #27 Skrevet 1. desember 2011 Som Stjernekyss har påpekt, så er faktisk mensen en sykdom for enkelte.På fagspråket kalles det dysmenore (sterke menssmerter) og det er ganske utbredt. Menssmerter som er sterke kan ikke alltid dempes med tabletter, og tilleggsplager som kvalme,diare og svimmelhet følger ofte med. Men då er det jo ein smal sak å få ei legeerklæring på det, då, og elles praktisere at ein har gym under mensen. Til vanleg synest eg verkeleg at ein skal ha gym som vanleg når ein har mensen. Eg er til og med litt overraska over at jenter som menstruerer får lov til å gå tidlegare, det er jo veldig omsynsfullt. På ungdomsskulen fekk vi ikkje ha symjing under mensen. Dritstas: alle visste dermed at dei jentene som satt på kanten hadde mensen. Skulle tru ein praktiserte at jenter er ureine under menstruasjonen.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #28 Skrevet 1. desember 2011 Det er ikke bare de som har sterke smerter som har problemer under gym (for ikke å snakke om under svømming!), men også de som blør veldig mye. Da kan gym være et temmelig håpløst prosjekt... 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #29 Skrevet 1. desember 2011 Mensen er ingen sykdom, men noe som jenter må lære seg å leve med. Jeg er passert tredve, og min måte å leve med mensen er at da bader jeg ikke, siden jeg ikke greier å bruke tampong. De første par dagene kan jeg heller ikke trene, pga smerter, men på slutten går det fint, så lenge jeg slipper fellesdusj. Og akkurat slik var det for 15 år siden også. Livet er ikke som en jævla Libresse-reklame hvor alle kan turne, ri og gymme når de har mensen. 1
Klematis Skrevet 1. desember 2011 #30 Skrevet 1. desember 2011 De som fikk mensen på barneskolen måtte ha gym, men kunne slippe å dusje. På ungdomsskolen fikk de som hadde mensen dusje i lærergarderoben (uten lærereren der, selvsagt). Skjønte aldri helt poenget, for ofte var halvparten av jentene samlet der... Men gym måtte vi ha, eller melding hjemmefra. Svømming tror jeg vi kunne slippe, husker ikke helt. På videregående ble det forventet at vi hadde både gym og svømming og dusjet som normalt (ingen som sjekket at vi dusja, selvsagt). Vi kunne nok slippe, men først etter en samtale med gymlærer om hva som var problemet. De som da eventuelt var plaget med unormalt sterke blødninger eller sterke smerter fikk da aksept for å slippe. Men læreren førte oversikt, og det gikk absolutt ikke å sylde på mensen annenhver uke
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #31 Skrevet 1. desember 2011 Men læreren førte oversikt, og det gikk absolutt ikke å sylde på mensen annenhver uke Du kan tro det var morsomt å inn i lærergarderoben og dra av seg trusene og vise fram de blodige bindene sine uke etter uke for oss med uregelmessig og hyppig mens...
Gjest Spinell Skrevet 1. desember 2011 #32 Skrevet 1. desember 2011 Hadde bestandig gym under mensen. Mens var og er verken en sykdom i seg selv eller gyldig fraværsgrunn. Dersom man har helseproblemer som gir plager relatert til aktivitet under mens, eller helt ekstreme blødninger, er det selvsagt noe annet. At man blør og at det er ekkelt er ingen sykdom i seg selv. De tilpasningene som er vanlig er fritak for svømmetimer (man kan ikke tvinge folk til å bruke tampong) pluss mulighet for å dusje alene (dvs gå tidligere i garderoben).
Gjest Iah Skrevet 1. desember 2011 #33 Skrevet 1. desember 2011 Måtte gymme og dusje som vanlig både på ungdomsskolen og VGS. PÅ ungdomsskolen fikk vi dusje i lærergarderroben, men på VGS var det ingen slike muligheter. Da fikk vi vel gå litt før, hvis jeg husker riktig. Svømming hadde jeg bare på ungdomsskolen, og da mener jeg bestemt at man fikk slippe hvis man ønsket.
Gjest anonym2233 Skrevet 1. desember 2011 #34 Skrevet 1. desember 2011 På ung.skolen/ vgs, gymmet jeg under mensen. For meg er det ingen gyldig fravær, og dessverre syns jeg det er litt tåpelig av de som tar seg "fri". Hva så om man har mensen smerter, ta en smertestillende! Gym er akkurat som en vanlig skoletime, bare fysisk aktiv. Har man mensen, bør man kunne klare å delta og heller ta det litt roligere. - Jeg brukte å dusje når alle ble ferdige, eller så var det egen dusj for de fukjonshemmede som jeg kunne låne litt. Har alltid dusjet Er ingenting å skjemmes over, det ligger i vår kvinnelige natur. Det er bare å være diskre, enn å skrike det ut
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #35 Skrevet 1. desember 2011 På ung.skolen/ vgs, gymmet jeg under mensen. For meg er det ingen gyldig fravær, og dessverre syns jeg det er litt tåpelig av de som tar seg "fri". Hva så om man har mensen smerter, ta en smertestillende! Gym er akkurat som en vanlig skoletime, bare fysisk aktiv. Har man mensen, bør man kunne klare å delta og heller ta det litt roligere. - Jeg brukte å dusje når alle ble ferdige, eller så var det egen dusj for de fukjonshemmede som jeg kunne låne litt. Har alltid dusjet Er ingenting å skjemmes over, det ligger i vår kvinnelige natur. Det er bare å være diskre, enn å skrike det ut Ta en smertestillende, ja. Du tror ikke de med mest smerter kanskje har prøvd det? ;-) Du aner tydeligvis ikke hvordan det er å ha så vondt at du både svimer av og spyr uansett hvor mye smertestillende du har innabords. Det er mulig det er "tåpelig" å ville ha litt "fri" da, men det er jammen tåpelig å ikke se at folk er forskjellig og har forskjellige behov også. Og angående å være diskre når man dusjer istedenfor å skrike det ut... Jeg skal love deg at det ikke er så lett å være diskre når det ser ut som et slakteri alle steder man har gått eller stått både inni dusjen og på vei til og fra. Det varierer hvor mye man blør, vet du. ;-) 2
Gjest anonym2233 Skrevet 1. desember 2011 #36 Skrevet 1. desember 2011 AB, nå siktet jeg til mer moderate smerter enn ekstreme smerter. Per i dag vet jeg det finnes smertestillende rettet mot menstruasjnssmerter. Og jo, jeg vet og opplever ofte å ha smerter som nesten får deg til å svime av eller spy. Så da hjelper det å drikke riklig med vann, og hvile når du kan. Kjipt om du synes det er "tåpelig" at folk ikke kan se forskjellige folks behov. Tåpelig for deg å tro at det er det jeg mener... Kortere sagt hver gang når vi hadde gym, var det alltid de samme jentene som nestn aldri hadde gym pga "mensen" smerter, da er det automatisk man får et helt annerledes syn på dette. (MIN erfaring) Takk for infoen, jeg var ikke klar over hvor mye man blør Så da er det vel greit å ta forhåndregler og ha binden/tampongen klar straks du går ut av dusjen, ei heller dusje etter alle andre. Men skal ikke se bort i fra det at, har man ekstreme smerter så er det greit. Det er alltid mulig å delta på noen aktiviteter, som passer alle. Er det "harde ball", er kanskje greit. En slik problemstilling bør du ta helst opp med din kontaktlærer. :)
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #37 Skrevet 1. desember 2011 AB, nå siktet jeg til mer moderate smerter enn ekstreme smerter. Per i dag vet jeg det finnes smertestillende rettet mot menstruasjnssmerter. Og jo, jeg vet og opplever ofte å ha smerter som nesten får deg til å svime av eller spy. Så da hjelper det å drikke riklig med vann, og hvile når du kan. Kjipt om du synes det er "tåpelig" at folk ikke kan se forskjellige folks behov. Tåpelig for deg å tro at det er det jeg mener... Kortere sagt hver gang når vi hadde gym, var det alltid de samme jentene som nestn aldri hadde gym pga "mensen" smerter, da er det automatisk man får et helt annerledes syn på dette. (MIN erfaring) Takk for infoen, jeg var ikke klar over hvor mye man blør Så da er det vel greit å ta forhåndregler og ha binden/tampongen klar straks du går ut av dusjen, ei heller dusje etter alle andre. Men skal ikke se bort i fra det at, har man ekstreme smerter så er det greit. Det er alltid mulig å delta på noen aktiviteter, som passer alle. Er det "harde ball", er kanskje greit. En slik problemstilling bør du ta helst opp med din kontaktlærer. :) Men du gymmer i vei mens du svimer av og spyr, du, og forventer at alle andre skal greie det samme? Og angående å ha bind eller tampong klart med en gang man er ferdig med å dusje, det holder ikke for å være diskre hvis man blør mye! Og særlig rart er det vel ikke at det var de samme jentene som hadde menssmerter hver gang - det var vel helst de jentene som hadde menssmerter, det da, kontra de som ikke hadde det... 2
Gjest anonym2233 Skrevet 1. desember 2011 #38 Skrevet 1. desember 2011 Du kjære AB, jeg er dessverre ikke interessert i være kvarulant. Nr 2: Jeg deler min mening ut i fra min opplvelse fra ung.skole/ vgs. og det jeg opplevde ved de jentene. Jeg kom bare frem med konstruktiv kritikk. Før du svarer i vei, er det vel greit å lese gjennom hele innlegget mitt. Men siterer gjerne : "(...)Men skal ikke se bort i fra det at, har man ekstreme smerter så er det greit.(...)" Blør du mye, så ta kontakt med din fastlege, har du vonde smerter og ikke kan gymme.. Så ta kontakt med din kontaktlærer Jeg svarte til innlegget til TS, det var ikke meningen å treffe et sårt punkt på deg eller rettet mot deg. Just shared my opinion
Ego Skrevet 1. desember 2011 #39 Skrevet 1. desember 2011 Jeg deltok aldri på svømming de gangene jeg hadde mensen, og gjennom ungdomskolen avsto jeg stort sett også fra gymtimene. På VGS gikk det greiere med gym, for da opplevde jeg ikke like kraftige blødninger. Det var likevel enkelte ganger jeg ikke klarte, fordi kroppen de første par dagene føles som den er på vei å utvikle kraftig influensa. Det var endel diskusjoner på ungdomskolen husker jeg, med lærere som mente å vite nøyaktig hvordan det føltes. Jeg var normalt veldig snill og grei, men kunne bli ganske så hissig spesielt når mannlige lærere skulle fortelle meg hvor flott det er å røre på seg når man har mensen. Godt å kjefte litt da ja! :gjeiper: 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #40 Skrevet 1. desember 2011 Vi fikk lov til å slippe, men opplevde aldri at noen ikke hadde gym, var èn jente som fikk gjøre styrkeøvelser på bassengkanten istedenfor ordinær svømming men det var fordi moren hennes nektet henne å bruke tampong.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå