Gå til innhold

Gym under mensen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har/hadde dere gym under mensen? Hvis dere gjør/gjorde det, var det frivillig, eller ble det ikke sett på som gyldig fraværsgrunn? Jeg har selv ikke vært borti noen lærere som ikke godtar det. Kunne nok hatt gym til nød med tampong og bind under, men dusjingen ville jo blitt mildt sagt udelikat når man lekker. Mot smerter kan vel gym være bra i visse tilfeller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gym under mensen ja, ser ikke helt problemet med dusjinga heller. Man kan bruke tampong, bytte bind før og etter eller rett og slett vente til de andre er ferdige med å dusje.

• Liker 1
Skrevet

Det var ikke noe problem å ha gym. Jeg synes ikke det å ha mensen er gyldig grunn til å stå over gymtimen, kanskje med unntak av de som har store smerter.

Skrevet
Jeg hadde gym under mensen ja, ser ikke helt problemet med dusjinga heller. Man kan bruke tampong, bytte bind før og etter eller rett og slett vente til de andre er ferdige med å dusje.

Hos oss ble vi skysset ut så fort at det ikke ville vært tid til å vente. Vi hadde heller ikke eget toalett der dusjene var, så da måtte vi løpt ned i skolegården, skiftet tampong og løpt opp igjen, så dusjet.

Skrevet
Det var ikke noe problem å ha gym. Jeg synes ikke det å ha mensen er gyldig grunn til å stå over gymtimen, kanskje med unntak av de som har store smerter.

Hm, hos oss sto alle over hver måned. Aldri hørt om noen gymlærer som har nektet noen det. Og de fleste vel ikke begynt å bruke tampong heller i den alderen, så da ville det vært ekstra guffent for en selv og andre.

Skrevet

Ser ikke problemet. Mensen er ingen sykdom. Vi fikk ikke lov til å skulke selv om vi hadde mensen. Om du kan bruke tampong under gymmen, kan du vel bruke den i dusjen også og skifte etterpå?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Ja, selvfølgelig! Jeg hadde t.o.m svømming med mensen. Mensen er definitivt ikke gyldig grunn til å slippe gymmen, med mindre man har ekstreme smerter. Men da er det smertene som er grunnen, ikke mensen i seg selv.

Hvis du føler at du lekker, så bruk tampong, og bytt denne etter dusjen. Og dersom du blør ut en tampong i løpet av en gymtime (90 min), så bruker du for liten tampong. Problem solved!

Skrevet
Ja, selvfølgelig! Jeg hadde t.o.m svømming med mensen. Mensen er definitivt ikke gyldig grunn til å slippe gymmen, med mindre man har ekstreme smerter. Men da er det smertene som er grunnen, ikke mensen i seg selv.

Hvis du føler at du lekker, så bruk tampong, og bytt denne etter dusjen. Og dersom du blør ut en tampong i løpet av en gymtime (90 min), så bruker du for liten tampong. Problem solved!

Igjen, ikke alle jenter har begynt med tampong enda i den alderen. Men noen som vet om gymlærere har endret praksis på dette de siste årene?

Skrevet

Jeg hadde gym under mensen. Vi hadde en kvinnelig gymlærer som snakket med oss om at det var bra for kroppen å trene under mensen, særlig hvis man hadde smerter.

Læreren sendte oss jentene som hadde mensen i dusjen litt tidligere enn de andre slik at vi slapp å være så mange i dusjen. Man bruker jo litt lenger tid når man må inn på toalettet for å ta av og på bind/tamponger.

Gjest Gjest_Nora_*
Skrevet
Har/hadde dere gym under mensen? Hvis dere gjør/gjorde det, var det frivillig, eller ble det ikke sett på som gyldig fraværsgrunn? Jeg har selv ikke vært borti noen lærere som ikke godtar det. Kunne nok hatt gym til nød med tampong og bind under, men dusjingen ville jo blitt mildt sagt udelikat når man lekker. Mot smerter kan vel gym være bra i visse tilfeller.

Jeg hadde en slask av en mannlig gymlærer på videregående,som påstod at jenter var på sitt mest energifulle når de hadde mensen, at menssmerter bare var en illusjon, og at dette ikke var grunn god nok til å slippe gymtimene. Men siden jeg var plaget med menssmerter og blør mye de to første dagene av mensen hadde jeg aldri gym de dagene. Hvis det var på slutten av mensen hadde jeg ofte gym.

Husker det var valig at om en hadde mensen kunne den personen få lov til å forlate gymsalen noen minutter før timen var slutt, slik at det gikk an å dusje alene og ordne seg i fred før de andre kom.

Skrevet

Dette stemmer ikke, jeg kan godt få lekkasje etter kortere tid enn det, selv med den største. Bruker alltid bind under, og hva gjør man da med det når det ikke er toalett tilgjengelig heller? Nå gjelder ikke spørsmålet meg som vokste opp med at alle fikk stå over gymen, og som er ferdig med gym for alltid. Jeg bare lurte på hvordan det er nå til dags, i og med at jeg så i en annen tråd en nevne at hun hadde problemer med mensen under gymtimene.

Skrevet
Jeg hadde en slask av en mannlig gymlærer på videregående,som påstod at jenter var på sitt mest energifulle når de hadde mensen, at menssmerter bare var en illusjon, og at dette ikke var grunn god nok til å slippe gymtimene.

Haha, hva gjorde dere med det? Utrolig mange folk som aldri burde vært lærere som ender opp som det av en eller annen grunn..

Gjest Gjest_Nora_*
Skrevet
Haha, hva gjorde dere med det? Utrolig mange folk som aldri burde vært lærere som ender opp som det av en eller annen grunn..

Han var en tulling,så ingen tok ham alvorlig :ler: Han var ellers en hyggelig lærer så jeg tror han sa det mest for å "trekke opp" oss jenter (halve gymklassen bestod av gutter fra bilmekanikerlinjen og de synes selvsagt dette var morsomt).

Husker forøvrig at på ungdomsskolen hadde vi en gymlærer (kvinnelig) som ikke godtok mensen som gyldig fraværsgrunn.Om vi hadde menssmerter måtte vi ha legeerklæring på det for å slippe unna. Men vi oppga bare en annen fraværsgrunn eller skulket, så en slik "ingen-slipper-gym-pga-mensen"-regel er nok enkel å si, men vanskelig for lærerne å håndheve i praksis.

Skrevet

Jeg hadde ikke gym når jeg hadde menstruasjon, og trener fortsatt ikke når jeg har dette.

Men grunnen til dette er at jeg ikke kan bruke tampong, og at jeg i tillegg har såpass kraftige menssmerter at jeg kaster opp om jeg i det hele tatt pröver å anstrenge meg litt.

Når jeg en sjeldent gang klarer å trene litt, så gjör jeg det da kun hjemme slik at jeg kan dusje hjemme. Jeg blör kraftig og som nevnt, må bruke bind, at jeg har lite lyst til å stå i en fellesdusj å blö.

Skrevet

Jeg hadde ikke gym når jeg hadde mensen, men det er pga ekstreme smerter. Husker jeg hadde en gymlærer som prøvde å dra reglen om at trening hjelper mot smerter. Jeg sa svært klart i fra om hva jeg mente om den saken, og ble aldri mast på igjen. Jævla idiot. Stor forskjell på hva han har lest i en bok for femti år siden og hva som skjer inne i kroppen min. Det er det bare jeg som kjenner.

• Liker 2
Skrevet

noen stod over, andre ikke.

Gjest Slem_Pike
Skrevet

Eg fikk mld fra mora mi med på skolen når eg gikk på ungd.skole for å slippe gym. Ellers vanka det kjeft fra læreren, og han var ganske skummel med barten sin. Gyldig fraværsgrunn da.

På videregående 1 år hadde vi ein gubbe til lærer, skippa gym av og til uten særlige konsekvenser, noen ganger hadde eg gym, men fikk da jogge/løpe for meg selv og gå i dusjen 10 minutter tidligere. Tror han syns det var gyldig grunn.

2 året hadde eg ei hersens hurpe til lærer, såg ut som ei lita spinkel traktorlesbe og var skikkelig streng. Der i gården var ingen grunn god nok til å slippe gym. Med ho var det slik at om man missa gym uten melding/sykemelding mer enn 3 ganger, så ville man stryke i gym. Herlighet... Ingen nåde fra ho nei, ikkje gyldig fraværsgrunn.. I tillegg var det bånn gass igjennom heile timen, men vanskelige aktiviteter. Ikkje så jævlig gøy når man har vondt i magen, og det er dobbeltime. Fikk bare gå 5 minutter før i dusjen i tillegg, rakk knapt få av seg klær og sko innen de andre jentene kom (var bare to andre men likevel.. er ikkje gøy å stå der med blod rennende nedover lårene heller..). Blei til at eg alltid trega meg med avkledning så eg fikk dusjen for meg sjøl. Skippa ein del når vi hadde vikarer selv om eg kanskje ikkje hadde mensen, hata gym.

Skrevet

Hadde gym ja, men dusja ikke. Sistnevnte skyldtes at jeg hadde usedvanlig kraftig blødning. Vasket meg så godt jeg kunne under springen og bytta bind like etter gymmen (og måtte gjerne bytte en gang i løpet av timen også).

Å "skulke" var uaktuelt med mindre man hadde så kraftige smerter at man ikke kunne ha gym, og siden jeg aldri har vært plaget med det så var det bare å trene i vei.

Skrevet
Eg fikk mld fra mora mi med på skolen når eg gikk på ungd.skole for å slippe gym. Ellers vanka det kjeft fra læreren, og han var ganske skummel med barten sin. Gyldig fraværsgrunn da.

Hm, sånn var det ikke hos at, at man måtte ha melding hjemmefra. Moren min ante ikke når jeg fikk mensen, hun tror sikkert jeg aldri fikk den :ler:

Ikke alle som snakker om mødre med slikt. Men alle lærerne godtok det, de noterte det som "vanlig grunn". Men det var en frøken som lagde litt problemer da hun skulle sjekke mot forrige gang at det stemte med tiden. Og det er jo ikke alle som er regelmessige, spesielt ikke i starten.

Skrevet

Læreren både på ungdomskolen og på videregående satt fravær hvis vi ikke hadde gym under mensen (med unntak av svømming, og hvis enkelte ble veldig dårlig. Hadde en i klassen husker jeg som fikk lov på ungd.skolen). Begge steder ble det imidlertid praktisert at de som hadde mensen fikk gå noen minutter før slik at de fikk dusjet raskt alene.

Å la jenter få fri hver gang de har mensen synes jeg er en uting. Mensen er ingen sykdom, men noe som jenter må lære seg å leve med. For de aller, aller fleste er det ikke noe problem å gymme når man har mensen. Skift bind rett før hvis man ikke bruker tampong, og spør om å få gå i dusjen litt før de andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...