Gå til innhold

Kan barn være psykopater?


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Han skal ikke få glemme det, for det er jo ikke tvil om at det blir aktuelt når han begynner på skolen til neste år!

Dette er en av mine hjertesaker å lære han! Det henger sammen med alt; det å tenke selv og ikke bare labbe etter!

Det er så viktig uansett hva det gjelder!

Ok, selv har jeg fått meg noen på trynet her i livet fordi jeg kanskje har gjort det litt for mye, men heller det enn det motsatte. Og kanskje nettopp derfor, fordi jeg er den siste som fortsatt taler saken når alle de andre har gitt opp, gjør at jeg ikke kan fordra disse sauene som ikke tør å si noe.

Heldigvis/dessverre har jeg blitt LITT mer likegyldig med alderen, men IKKE likegyldig!

Synes også det er veldig merkelig at de andres foreldre ikke vil snakke om det, helt utrolig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn ble mobbet på skolen. Jeg var ikke fornøyd med skolens håndtering av saken. Jeg tok kontakt met ppt som fortalte meg hvordan jeg skulle gå frem ovenfor skolen(de var forøvrig sjokkerte over hvordan skolen behandlet saken). Du kan skrive en skriftlig klage til skolen. I denne klagen så skriver du opp hva du ikke er fornøyd med. Henvis til lov om sosialt miljø på skolen(husker ikke ordrett hva denne loven heter). Skolen SKAL svare deg skriftlig og vise til hvordan de har tenkt å løse problemet. Hvis du fortsatt ikke er fornøyd med skolens håndtering, så sender du klage til skolesjefen i din kommune.

Ikke la skolen slippe unna! Din sønn skal ikke måtte "holde seg unna " mobberen. Mobberen skal holde seg unna din sønn.

Stå på og lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skrev til barneombudet for å forhøre meg om i hvilken grad foreldre til mobbere kan stilles ansvarlige. Her er svaret:

Det er i dag reaksjonsformer som indirekte kan stille foreldre til ansvar. Dersom foreldre ikke følger opp barn som mobber andre, kan det gi grunn til bekymring rundt omsorgssituasjonen og igjen gi grunnlag for en bekymringsmelding til barnevernet. Det at et barn mobber er etter vår vurdering også i seg selv grunnlag for en bekymringsmelding til barnevernet. Det følger av barnevernloven § 4-24.

Lovgiver har i første rekke valgt å plassere et ansvar på de voksne som har tilsynet med barnet mens det er på skolen. Etter opplæringsloven kapittel 9a kan ansatte ved skolen stilles til ansvar for ikke å gripe inn eller stanse mobbing. De kan idømmes bøter og/eller fengsel inntil 3 måneder. Vi kjenner derimot ikke til saker hvor ansatte ved skolen eller dens ledelse er blitt idømt straff etter bestemmelsen. Derimot kjenner vi til et stort antall henleggelser. Vi er derfor bekymret for at loven ikke innebærer noen reell rettighet for elever som mobbes, dersom skolen selv ikke ønsker å beskytte barnet. Vi har tatt dette opp med Kunnskaps-minister Bård Vegard Solhjell og bedt departementet vurdere behovet for andre virkemidler som gjør det presserende for skoler og skoleeiere å stanse mobbing. Vi vil følge opp denne problemstillingen videre.

Å stille foreldre til ansvar dersom de kjenner til, men ikke samarbeider om å stanse mobbingen, er en interessant problemstilling. Av de mange henvendelser vi får, synes det likevel som om det er skolen som svikter, mer enn foreldre til mobberen. Ofte nekter skolen å ta kontakt med hjemmet overhode. Foreldrene får enten ikke vite det som skjer, eller de får opplysningen fra foreldrene til mobbeofferet. Når skolen velger å stå på samme side som mobberen, blir det etter vårt skjønn riktig å stille skolen til ansvar.

Håper at dette kan være til hjelp, TS. Og lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tiger_*

tror enkelte personer dømmer andre alt for lett, og prøver å leike hobbypsykolog ved å gi andre diagnoser.

feks hvis du kjente et problembarn på barneskolen, som hadde diverse adferdsproblemer, som feks sinne og at han kom lett i krangler med andre og drev med mobbing,

heller at du har en venn med dårlig humør som syter hele tiden,

slike ting betyr ikke at man er psykopat, det kan skyldes alt fra "barnslighet" til depresjoner til adhd til autisme til generelle problemer i hjemmet.

er det så tidlig som på barnehagen og barneskolen, er det mest sansynlig at det skyldes umodenhet, adhd osv. psykopati er ikke reel i så ung alder. man har heller ikke lært helt hva som er rett og galt ennå.

tror mange her ikke vet hva psykopati innebærer.

en psykopat feks kan komme og skylde på DEG for sine problemer, fordi han rett og slett ikke forstår at han har personlige svakheter selv. han kan si feks "hadde jeg ikke møtt deg, ville alt vært bra, det er din skyld, ditt krek"

han har ofte store problemer på hjemmebane, kan splitte opp familien og til og med komme med drapstrusler hvis han ikke får det som han vil.

de kan altså innrøme at de sliter med ett eller anna, men ikke at de har skyld i det selv.

de kan også sijkanere deg på det groveste, ikke på kødd, men helt seriøst, bare for å psyke ned sine ofre. silk får han det bedre selv.

han kan faktisk angre på det, og komme og si unskyld, men det blir glemt straks, og han er tilbake til sitt sanne seg.

han får også svært lett nye venner, ofte er han midtpunktet i en forsamling.

på skolen kan han være den mest populære, og lærernes favoritt.

dette elsker han. (ofte finner man slike i lederposisjoner)

men det er altså ikke før man blir "kjent" med personen før man ser hvordan han er. han kan også rakke ned på andre, men bare så lenge det ikke går ut over populariteten hans.

han har en flask sjarm, er svært narcicisstisk, han bruker gjerne flere timer ofte hvær dag, for å ordne på utsende. han er opptatt av å se ut som en gentleman.

når han feks har fått seg kjæreste, og etter det har gått en stund (ofte en god stund) så viser han sitt virkelige seg. han blir voldelig, kontrollerende, hatsk, er opptatt av "regler" og at det er hans regler som følges.

han prater ofte om storhetsplaner, at han skal bli suksessfull og rik.

samtidlig kan han si til DEG som VENN, at du ikke har noen evner, og ikke kan bli suksessfull, feks at du har alt for lav IQ.

prøver du feks å fortelle om framtidsplaner, kan han bare hånflire av deg.

hvis du gjør det bra i livet, vil psykopaten bli sykelig missunelig, og kan gå inn for å ødelegge det for deg, feks ved å spre falske rykter.

personlig tror jeg ikke psykopati er medfødt, men at manglel på empati kan være det. jeg tror psykopater "formes" i barndommen, ved at foreldre feks er hatsk mot dem, og at han vokser opp med hat og omsorgssvikt. dette blir innlært og han lærer og være slik mot andre, for å oppnå autoritet.

jeg studerer psykiatri / psykologi, og leser mye om dette, men noe her har jeg tatt fra egne erfaringer:)

min plan er å komme med et bedre behandligsopplegg for slike personer.

synes psykopati er såpass destruerende for samfunnet at det lønner seg for alle å bedre slike personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ingrid_*

Jeg tror du vet innerst inne hva du må gjøre ts. Støtt sønnen din så godt du kan til ungdomsskolen og sørg for at han og mobberen blir skilt i hver sin klasse.

Det er ikke lett når de voksne som har ansvaret stiller det døve øret til. Vet hvor lett de kan gjøre det når det gjelder skjult mobbing.

Har du prøvd å bytte klasse tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du skal holde deg for god til å skrive inn som "ekspert" når du åpenbart ikke er det. For eksempel:

de kan også sijkanere deg på det groveste, ikke på kødd, men helt seriøst, bare for å psyke ned sine ofre. silk får han det bedre selv.

han kan faktisk angre på det, og komme og si unskyld, men det blir glemt straks, og han er tilbake til sitt sanne seg.

Du burde ikke skrive at en psykopat angrer på oppførselen sin. De kan gi uttrykk for anger, men de mangler evnen til empati og angrer ikke på fysiske eller emosjonelle skader de har påført andre. Uttrykk for anger er dermed et middel for manipulasjon. En ekspert (en ekte en) skrev at den eneste måten man kan leve med en psykopat på, er å gjøre det klart for psykopaten at det er en egeninteresse for vedkommende å holde forholdet godt gjennom å benytte pressmidler. En psykopat vil aldri moderere sin oppførsel av hensyn til omgivelsene, men kan gjøre det for å oppnå noe selv.

personlig tror jeg ikke psykopati er medfødt, men at manglel på empati kan være det. jeg tror psykopater "formes" i barndommen, ved at foreldre feks er hatsk mot dem, og at han vokser opp med hat og omsorgssvikt. dette blir innlært og han lærer og være slik mot andre, for å oppnå autoritet.

Du burde ikke synse rundt hvorvidt psykopati er medfødt eller tilegnet. Forskningsprosjekt har vist at psykopater har en fysisk defekt i hjernen,og at psykopati er arvelig. Som fagperson ville du visst om denne forskningen, og at resultatene ikke er endelig anerkjent.

jeg studerer psykiatri / psykologi, og leser mye om dette, men noe her har jeg tatt fra egne erfaringer:)

Du kan ikke studere psykologi/psykiatri. Det er enten/eller. Studerer du psykiatri, så er du først en ferdig utdannet lege. Psykiatere kan blant annet utskrive medikamenter. Studerer du psykologi, burde du vite at det ikke er psykiatri du studerer.

Det er ikke noe på fagspråket som heter psykopat lengre. Hadde du vært fagperson, ville du tatt de medisinsk korrekte begrepene i bruk. Vi amatører bruker ordet psykopat fordi vi ikke vet bedre.

min plan er å komme med et bedre behandligsopplegg for slike personer.

synes psykopati er såpass destruerende for samfunnet at det lønner seg for alle å bedre slike personer.

Til det kan jeg si at det ikke skal godt gjøres å lage et bedre behandlingsopplegg, ettersom det per i dag ikke finnes noe behandlingsopplegg. Tvert imot så er man tilbakeholden med å gi psykopater terapi. Ekspertene er nemlig enige om, at man kan ikke helbrede psykopaten, men psykopater har en tendens til å lære av terapien nye måter å manipulere på. Terapien blir dermed til nytte for psykopaten i hans utnyttelse av omgivelsene, og dermed til skade for omverdenen. Så om du skal lage et behandlingsopplegg for dem vil du revolusjonere fagfeltet, for å få til det håper jeg inderlig du leser deg godt opp på temaet før du setter i gang.

tror enkelte personer dømmer andre alt for lett, og prøver å leike hobbypsykolog ved å gi andre diagnoser.

...

tror mange her ikke vet hva psykopati innebærer.

Nettopp.

Endret av salma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i dag reaksjonsformer som indirekte kan stille foreldre til ansvar. Dersom foreldre ikke følger opp barn som mobber andre, kan det gi grunn til bekymring rundt omsorgssituasjonen og igjen gi grunnlag for en bekymringsmelding til barnevernet. Det at et barn mobber er etter vår vurdering også i seg selv grunnlag for en bekymringsmelding til barnevernet. Det følger av barnevernloven § 4-24.

Lovgiver har i første rekke valgt å plassere et ansvar på de voksne som har tilsynet med barnet mens det er på skolen. Etter opplæringsloven kapittel 9a kan ansatte ved skolen stilles til ansvar for ikke å gripe inn eller stanse mobbing. De kan idømmes bøter og/eller fengsel inntil 3 måneder. Vi kjenner derimot ikke til saker hvor ansatte ved skolen eller dens ledelse er blitt idømt straff etter bestemmelsen. Derimot kjenner vi til et stort antall henleggelser. Vi er derfor bekymret for at loven ikke innebærer noen reell rettighet for elever som mobbes, dersom skolen selv ikke ønsker å beskytte barnet. Vi har tatt dette opp med Kunnskaps-minister Bård Vegard Solhjell og bedt departementet vurdere behovet for andre virkemidler som gjør det presserende for skoler og skoleeiere å stanse mobbing. Vi vil følge opp denne problemstillingen videre.

Å stille foreldre til ansvar dersom de kjenner til, men ikke samarbeider om å stanse mobbingen, er en interessant problemstilling. Av de mange henvendelser vi får, synes det likevel som om det er skolen som svikter, mer enn foreldre til mobberen. Ofte nekter skolen å ta kontakt med hjemmet overhode. Foreldrene får enten ikke vite det som skjer, eller de får opplysningen fra foreldrene til mobbeofferet. Når skolen velger å stå på samme side som mobberen, blir det etter vårt skjønn riktig å stille skolen til ansvar.

Veldig bra å få innhentet dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene fra dere.

Vi har snakket med skolen på nytt, denne gang en annen lærer. I følge gutten vår går det nå bedre. Krysser fingrene og håper det varer veldig lenge. Dersom skolen ikke selv ikke gir oss tilbakemelding om ikke så lenge kommer vi til å kontakte skolen og be om rapport om tiltakene/utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste forskere er enige om at man blir født psykopat, og at man ikke utvikler det. Så ja, barn kan absolutt være psykopater. Men så skal det også sies at absolutt alle mennsker har psykopatiske tendenser, i større eller mindre grad.

Dårlig folkeskikk kombinert med ADHD vil vel også kunne ligne på psykopati, så det kan jo være at denne gutten har uoppdaget ADHD og i tillegg er dårlig oppdratt?

Men å være dominerende og samtidig tråkke på andre er jo et ganske typisk psykopatisk trekk. Det finns også tester du kan ta på denne gutten for å se hvor mange poeng han får. Får han over 25 eller lignende er han deffinert som psykopat, og for han opp mot 40 er han så psykopatisk som han kan bli.

Uansett, det er ikke lov å stemple barn som psykopater, så dette er vansklig å bekrefte, men igjen - de fleste forskere mener de har nok bevis til å kunne si at man allerede er psykopat fra fødsel, med en eventuel mulighet for å bli ennda sykere under utviklingen. Det er heller ingenting som tyder på at noen blir mindre psykopatisk, men heller mer

Men det stilles ikke en slik diagnose før man er eldre. Barn kan ha slike trekk, men det ligger i selve diagnosen at man må være eldre. Man bruker skjelden dette utrykket i dag medisinsk, og bruker i stedet antisosial personligetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...