Gå til innhold

Gotcha gifter seg i mai 2010


gotcha

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 25 år fra Sandnes i Rogaland. Jeg og min samboer vil etter 5 år sammen, endelig gifte oss. Vi hadde ikke et romantisk frieri, men kom fram til at det var nå det passet best, hvis vi ikke skulle vente i 5 år til... Selv om det ikke var så romantisk, er forholdet vårt kjempeflott, og vi vet at vi begge ønsker å holde sammen for alltid!

Første hinder på veien var vielsestype. Vi har hele tiden vært sikre på at kirken ikke er et sted for oss, og at tinghuset ble for kjedelig. Selv om vi ikke er kristne ønsker vi en skikkelig seremoni... Et alternativ var humanetisk forbund, men vi er ikke enige med dem i alt heller, så det slo vi fra oss.

Etter å ha lett etter andre mulige måter å vies på, uten å finne noe særlig info om emnet, kom min kjære pappa med et forslag om å spørre en venn av ham som er dommer. Han sa heldigvis ja, og planleggingen var i gang.

Neste hinder var å finne lokaler; Et til vielsen og et til festen. Vi visste at mye var bortbestilt allerede, og vi slet med å kartlegge mulighetene. Igjen trødde min kjære far til, og foreslo Utstein Kloster. Vi kunne ha vielsen i klostergården, og festen på hotellet. Vi ble veldig begeistret for ideen, og slo til. De hadde en dag ledig begge steder, og den kapret vi!

Noen vil kanskje undre seg over hvorfor vi velger et kloster, når vi går vekk fra det kristne, men dette er det flere grunner til:

1. Det er et vakkert sted med masse historie

2. Vi vies ikke på vigslet grunn

3. Vi har ikke noe kristent innhold i seremonien

Forrige fredag tikket det en melding inn på mobilen min. Denne var (igjen) fra pappa (som har tatt rollen som bryllupsplanlegger). "Salg på Agape i morgen!" Jeg dro bort neste morgen uten noen særlig tro på å finne noe, men andre kjolen var Kjolen! Jeg prøvde noen andre etterpå, men ingen kunne måle seg. Den satt perfekt uten at noe måtte endres. Jeg fikk prøve den igjen, og ville nesten ikke ta den av! Og jeg som ikke hadde trodd jeg kom til å kle brudekjole en gang...

her er kjolen: http://www.agape-brud.no/img.php?img=1292 jeg syntes den så temmelig kjedelig ut på bildet, så jeg vurderte den ikke da jeg så igjennom bildene på nettsiden, men på så var den bare helt perfekt!

Hentet den i dag, og vil sååå gjerne prøve den på, men vet jeg må få hjelp til å snøre den:)

Vi har skrevet gjesteliste, og har kommet opp i 80 personer. Ca det dobbelte av det jeg først hadde tenkt meg. Men slik blir det med to store familier, og når vi begge er fast bestemte på at vi ikke vil gifte oss uten vennene våre der:)

Finansieringen har pappa sagt han skal hjelpe med, men vi kommer til å spare ganske så mange tusen selv, og mamma har tidligere sagt hun skal hjelpe, og det samme har moren hans sagt. Jeg vet ikke hvor mye de har tenkt å hjelpe med enda, så jeg tar utgangspunkt i de pengene vi selv har budsjettert inn, og de pengene som kommer i tillegg bruker vi på bryllupsreise. Jeg drømmer om Mexico http://www.brisas.com.mx/

men det blir nok i dyreste laget...

Det neste som står på planen er å finne en fotograf som vil komme ut til klosteret for å ta bildene, få definert budskjettet helt, og spre ryktet om dato til de på gjestelisten så de ikke bestiller ferie til da!

Endret av gotcha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt videre i planleggingen vår:)

Jeg har bestemt meg for å ha mine to bestevenninner som forlovere. Hun ene blir "hovedforlover" fordi hun andre bor i utlandet. Jeg ønsker imidlertid å gi begge en rolle i bryllupet da de begge er viktige for meg. Derfor blir det to. Jeg var også forlover for"hovedforloveren" min i vår. Han sliter enda med å bestemme seg for sin, da han som burde være mest aktuell har en tendens til å drikke altfor mye og lage store scener... Han får såklart komme i bryllupet, men han får ikke en rolle min kommende mann vet han ikke kommer til å klare takle... Og da gjenstår det en god del andre kandidater, men det er vanskelig å rangere venner slik for ham... Så det tar nok sin tid.

Siden vi ikke gifter oss med dommer, må vi i større grad bestemme alt innholdet i vielsen selv. Jeg har vært i tre bryllup i mitt liv; mamma sitt (tinghus), pappa sitt (også tinghus), og min venninne sitt (kirken).Dette gjør at jeg aner lite og ingenting om hvordan vielser foregår. Men det gjør også at vi mentalt står friere til å velge akkurat det vi vil :) Min bror skal spille fiolin, og min mors kor skal kanskje synge, så da vet vi i det minste noe. Om det blir til at jeg går opp midtgangen spørs på været, da lokalet vi kan bruke inne er ganske lite...

Vi storkoser oss med planleggingen, og jeg synes det er kjempespennende å lese hvordan andre velger å utføre sine bryllup. Lærer mye mer her enn jeg har trodd jeg skulle lære på et nettforum:)

Endret av gotcha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kommet langt med planlegging jo :) og faren din er virkelig engasjert og hjelpsom, jeg er imponert.

Den kjolen var bare nydelig.

Også ser jeg at du gifter deg bare noen dager før meg :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dato har dere valgt? Vi giftet oss tidlig i mai, og det er jeg veldig glad for. Var akkurat passe varmt, fint og vårlig vær og veldig koselig!

Høres ut som dere får et fint bryllup, det er utrolig fint på Utstein! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifter oss 22 mai:)

Jeg er kjempefornøyd med kjolen. Vil gå med den hele tiden :fnise: og tror ikke jeg kommer til å gå lei av den før bryllupet. Kjekt å treffe andre maibruder her inne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også nevne at alle blomstene fikser ei god venninne som er blomsterdekoratør for oss. Hun er kjempeflink, og jeg vet jeg kan gi henne frie tøyler og få et helt fantastisk resultat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Har sendt mail til en fotograf i dag. Har forstått at det ikke er bare-bare å finne seg en proff fotograf, da andre jeg kjenner sa at de slet når de begynte å lete halvannet år før... Men jeg får krysse fingrene. Det som er greit med henne jeg har sendt mail til, er at det er på rennesøy, og dermed slipper vi å enten dra helt til stavanger for å ta bilder, eller å gamble på fint vær og få fotografen ut til oss... Så jeg krysser fingrene :)

Ellers skal vi se på ringer i nærmeste framtid. Tror det kan bli veldig koselig. Tror ingen av oss har lyst til å bruke en formue på ringer, vil heller ha noe enkelt som ikke går av moten enn noe veldig spesielt som jeg kan gå lei av om noen år... Vi har ikke forlovelsesringer, så første gang vi går med symbolske ringer er når vi tar på gifteringene under vielsen :D

Noe annet jeg tenker litt på er kaken. Vet ikke om noen konditorier i området som lager spesielle kaker. Driver med kakepynting på hobbybasis, og har dermed mange ideer om hvordan kaken skal være... Elsker kakekunst hehe :)

Blomsterdekoratørvenninnen min vil at jeg skal bestemme meg for et fargetema. Ve jeg ønsker eføy, men ellers aner jeg ikke. vet rødt passer til eføy, men det blir så dramatisk... Tenkte lilla, men tror ikke det passer eføyen min :ler: Rosa ønsker ikke han, og det hadde dessuten venninnen min i hennes bryllup, og siden vi nesten har bryllupsdatoen hennes (dagen før deres ett års bryllupsdag), så kan de få ha blomstene for seg selv ;)

Må høre med pappa om vi har avtalt et klokkeslett til vielsen, eller om vi kan bestemme selv. Tenker at hvis vi kan velge, er kanskje 2-tiden greit? Da får jeg tid til å ta det med ro og bruke god tid hos frisøren, og ikke måtte haste meg ut til utstein etterpå. Vet egentlig ikke ellers hva mer som skal planlegges på en stund... Trodde dette skulle være travelt ;) Liker å planlegge jeg :ler:

Endret av gotcha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var fotograf også i boks. Hun jeg skrev mail til var opptatt, men svigermor visste råd. Han som de brukte til fotograf da de skulle gifte seg er en gammel venn av henne, og hun spurte ham for oss. Han svarte ja på flekken :) Han har jobbet som fotograf i minst 30 år og sikkert mer, og skal være kjempeflink. Håper bare på bra vær nå så vi kan ta bildene i klosterhagen og ved sjøen :D

Svigers vil også være med å betale på bryllup, og det samme gjelder pappa. Betyr at vi kanskje har litt ekstra penger til en bryllupsreise :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Den kjolen er fiin, jeg har tittet litt på den selv, men har ikke turt å rusle innom forretningen, prøver å drøye lengst mulig ;)

Pappaen din virker veldig engasjert, så koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med kjolen! Hadde aldri trodd jeg skulle kle en brudekjole, men den var helt perfekt <3

Bryllupsreise tenker jeg på (han tenker mer på alpeturen vi skal på i vår), og jeg vil veldig gjerne til mexico! Har funnet et hotell hvor du har et eget lite basseng tilhørende rommet, og frokosten får du gjennom en luke på rommet hver morgen. Jefg er helfrelst, men det er såklart dyrt, og på ingen måte sikkert at vi kan ta oss råd til det... Men jeg kan jo drømme :) Her er hotellet (trykk på acapulco): http://www.brisas.com.mx/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

]Jeg lånte meg en liste :)

Tykk skrift: ferdig

Underlinjert skrift: under arbeid

I parentes: Usikkert om skal være med

Dato 22.05.10

Tidspunkt

Sted for vielsen

Vigsler Dommer -venn av pappa :)

Inngangsmarsj Broren min spiller fiolin

Utgangsmarsj Broren min spiller fiolin

Musikk/musikere Mammas kor, evt dirigenten hennes som er fantastisk!

Seremonipynt Blomster laget av blomsterpiken min :)

Lokalet

Catering

Meny

Servise Fikses av hotellet

Bryllupskake

Vin/annen drikke Fikses av hotellet

Avec

Location for fotografering Hvis fint vær, blir det klosterhagen, hvis stygt vær så har fotograf sagt han skal fikse :)

Mottakelsen- Hva skjer

Mottakelsen- Hvem har ansvar

Ringer

Brudekjole

Underskjørt

Undertøy

Sko

Strømper

Smykker

Hårpynt Blomster

Bestemme frisyre

Forlovere

Fotograf

Toastmaster

Gaveåpnere 2 venninner

Servitører

Bordpynt

Gjesteliste

Transport

Bestemme invitasjoner

Bestemme bordpynt

Bestemme bordkort Holder på å scrappe disse

Bestemme bryllupskake

Bestemme brudebuketter

Bestemme frisør

Bestemme sminkør

Bestemme bryllupsreise

Sende invitasjoner

Bestille frisør

Bestille sminkør

Bestille brudebukett

Bestille blomster til lokalet

Bestille bryllupskake

Bestille rom til bryllupsnatt Hotellet der vielsen skal være

Bestille bryllupsreise mexico :rødme:

Endret av gotcha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) du har kommet langt i planleggingen ser eg :)

Det var en helt nydelig kjole! :jepp: Eg og fant min på salg, og det var 2 kjolen eg prøvde, satt helt perfekt! Veldig kjekt å finne kjole man ikkje trenger å gjøre noe mer med! :)

Skal du ha slør? Er glad eg har god tid på meg for eg har rett og slett ikkje peiling på om eg vil ha slør eller ka frisyre eg skal ha, må finne meg en nettside med bilder av mange frisyrer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! :) du har kommet langt i planleggingen ser eg :)

Det var en helt nydelig kjole! :jepp: Eg og fant min på salg, og det var 2 kjolen eg prøvde, satt helt perfekt! Veldig kjekt å finne kjole man ikkje trenger å gjøre noe mer med! :)

Skal du ha slør? Er glad eg har god tid på meg for eg har rett og slett ikkje peiling på om eg vil ha slør eller ka frisyre eg skal ha, må finne meg en nettside med bilder av mange frisyrer :)

Ligger din kjole også på nett? Jeg digger å se sandres kjolevalg :) Det finnes så mye fint... Har ikke klart å bestemme meg for slør, for jeg skifter mening hele tiden... Frisyren burde være lett å finne ut av, da jeg har jobbet som frisør, og har sett maaange frisyrer, men det gjør det jo bare vanskeligere... Har sett litt på denne [post=http://www.projectwedding.com/photo/browse?photo_to_show=10068&tag=hair&thumbs_page=2]stilen men jeg klarer ikke ha alt håret vekk i fra ansiktet. Men et stramt oppsett blir det ikke! Tror jeg... hehe Har heldigvis god tid på å bestemme meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle skrive en liten liste om hvorfor jeg vil gifte meg med ham :) Bryllupet er tross alt bare en dag, og ekteskapet varer forhåpentligvis livet ut :)

Han er en interessant samtalepartner

Han har alltid stilt opp for meg, til og med i situasjoner hvor jeg ikke vet om jeg kunne ha stilt opp for ham i like stor grad (sykdom)

Han vet om alle fobiene mine, og aksepterer dem.

Han er like glad i katter som jeg er :)

Han har mange hobbyer han holder på med, både med meg og uten meg

Han har en familie som har tatt meg til seg helt fra begynnelsen av, og som stiller opp for oss

Han tar min side, og blir sint hver gang noen gjør meg urett

Han er godhjertet tvers igjennom

Han råkjører ikke :)

Han lager middag til meg hver dag

Han tar det som en selvfølge at vi deler på husarbeidet

han er mer ryddig enn meg

han kan mye om mye, kompisene spør alltid han om råd

han hjelper alle som spør, nesten litt for mye

Han lar ikke meg styre, ham (hadde han latt meg, kunne jeg gjort ham til en skikkelig tøffelhelt, men han står på sitt ;) )

Han har verdens beste armkrok

selv om han vanligvis ikke er romantisk, har jeg alltid fått blomster på valentinsday - helt uoppfordret

Vi har likt syn på barneoppdragelse, og likt syn på livet generelt

Han interesserer seg for hvordan vi har det hjemme, også når det kommer til innredning

Jeg kan stole på ham 100%, han kommer aldri til å være utro

Han trivs med venninnene mine - jeg trivs med kompisene hans

Vi liker begge å dra på fisketurer sammen

Han aksepter og liker meg for den jeg er, fullt og helt

Jeg kan alltid være meg selv på alle måter rundt ham

For hvert skritt framover vi har tatt i forholdet har ting bare blitt bedre (flytte sammen, kjøpe leilighet sammen, planlegge bryllup sammen)

Han hjelper meg med skolearbeid (tok universitetsmatte, og hver gang jeg slet, hjalp ham meg igjennom det selv om det krevte mye av ham også)

Han støtter de valgene jeg har tatt, selv om andre kanskje mener de er dumme (fks ta pause fra skolegang for å jobbe)

Ble en lang liste dette, og det er enda masse mer :) Gleder meg til å feire forholdet vårt 22. mai 2010 :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vinkveld med noen venninner i går kveld. Hun ene røpte at utdrikningslaget mitt allerede er godt på vei planlagt... Skummelt! Jeg fikk skutt inn at alt som inneholder meg i fritt fall, eller at jeg plutselig kan få hodet under vann (som i rafting/sea rafting) er helt fullstendig uaktuelt. Regner med at de tar hensyn til det :) Det som er viktig er at vi venninnene har en dag/kveld til å kose oss, ikke at jeg skal tro jeg kommer til å dø i løpet av dagen... Ellers er jeg ganske modig syns jeg, men jeg må føle en anelse kontroll, eller i det minste være fastspent i noe :fnise: Blir spennende å se hva det blir til. Må tenke litt på hvem jeg ønsker å ha med også, syns egentlig det er koseligst med helst de aller nærmeste venninnene bare jeg... De jeg har vært venner med siden skoledagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Pippelipp

Gotcha, du skrev og sa hei i bryllupsdagboken min, og jeg ser at du gifter deg samme dag som jeg sifter meg borgerlig i Østerrike, så kult sammentreff! Hihi! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gotcha, du skrev og sa hei i bryllupsdagboken min, og jeg ser at du gifter deg samme dag som jeg sifter meg borgerlig i Østerrike, så kult sammentreff! Hihi! :D

Så morsomt :) Håper vi begge får en helt perfekt og minneverdig dag! Du er heldig som får dagen din to ganger også!

I dag var vi og så på ringer. Vi har sånn halvveis bestemt oss for mestergulls [post=http://www.lykkeringene.no/#]Lykkeringer. Er gøy å kunne designe dem selv :) Vi fikk prøve på ringer, og da vbar det lettere å bestemme seg for bredde og form. Vi er litt usikre på farge, ville i utgangspunktet ha gult gull, men så i butikken at rosè og rødt gull også var veldig fint :) Jeg skal ha stjernedryss-diamanter på min, og han skal ha en stripe i hver kant på sin.

Dama i butikken var koselig, og rådet oss til å bruke god tid på å bestemme seg (og vi har jo veldig god tid), og det rådet skal vi ta. Er jo noe vi skal ha for resten av livet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på bryllupsreiser. Er helt fullstendig forelsket i Las Brisas Hotel i Acapulco! Eget svømmebasseng til rommet, frokost levert på rommet... Romantisk atmosfære :rødme: Begynner å se ut som vi kan ha råd til det og :)

Tenkte å dra et par uker etter bryllupet så vi får summet oss først. Tror også vi vil være der et par uker, da det er rundt et døgns reisetid... Håper vi får denne reisen til! Er virkelig drømmeturen!

:hjertesmil:

Har foressten fått oss toastmaster. En typen jobber med, som er proff toastmaster og tidligere standupkomiker. Dette blir bra :D

Endret av gotcha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det høres ut som dere kommer til å få en helt fantastisk fin bryllupsdag. Klosteret er jo helt fantastisk, og kjolen var kjempelekker! Du er jo kjempegodt igang med planlegging:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...