Gå til innhold

Kvinner bør holde seg hjemme og passe barn !


Gjest Gjest_Dina_*

Anbefalte innlegg

Det finnes internasjonal forskning som viser at det får barnas stressnivå til å skyte i været. At det kan svekke deres psykiske helse på sikt. Men vi hører ikke om det.

Fritt oversatt fra tabloidmøl: "Det finnes kvasi-akademiske bestillingsverk fra agendadrevne "forskere" hvis oppdragsgiveres bakstreverske, kristne tankegang krever at kvinner skal være hjemme med barn og ellers oppholde seg på kjøkkenet. Denne forskningen faller imidlertid utenfor rammene for faktisk vitenskap*, derfor later vi som om det er undergrunnsvitenskap som skjules i regi av en vitenskapelig-statlig konspirasjon."

* som tvert om viser tydelige korrelasjoner mellom å ha gått i barnehage og å ha høyere utdanning, inntekt, og levealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Mir_*

Vel, er dette et likestillings spørsmål?

For det første er man to stykker om å få barn. Men ingen kan være hjemme med barnet. Hva gjør man med det? snakker om likestilling? Har vi feil fokus? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er dette et likestillings spørsmål?

For det første er man to stykker om å få barn. Men ingen kan være hjemme med barnet. Hva gjør man med det? snakker om likestilling? Har vi feil fokus? :sjenert:

Dette landet har tapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg tjener dobbelt så mye som min mann, og han er dobbelt så flink på kjøkkenet som meg. Husarbeidet ellers tar hushjelpen seg av.

Så dersom han føler for å være hjemme står han fritt til det, jeg har råd til å forsørge det. Men siden han foretrekker å jobbe har jeg ingen planer om å tvinge han til å være hjemme på heltid.

Med tanke på barnets beste løser vi det ved at han er i barnehagen maks syv timer hver dag, og maks fire dager i uka. En ordning som fungerer for oss.

Og hushjelpen da...? Det er vel en underbetalt uutdannet fembarnsmor med snekkermann...? Eller enda bedre, en importert dame?

Du er virkelig likestilt du Anne... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA - jeg vil ha barna mine i bhg

NEI - jeg vil ikke ha dem fulltid i bhg før de er 3-3,5 år gamle. Fra 2 årsalderen kan de være 1/2 dag et par ganger i uken for å venne seg til bhg.

Selv så fordro jeg ikke bgh. Gikk selv i park og det var greit, men jeg var EN dag i barnehage da jeg var 5 og sluttet tvert. Det var grusomt der! Så jeg skal ikke tvinge mine barn til å være i bhg hvis de ikke vil.

Håper selvsagt at det blir en endring i dette med at man taper pensjonspoeng på å være hjemme med barn, jeg kommer sent ut i arbeidslivet pga lang utdanning og har i grunn ingen tid å miste hvis jeg skal få full opptjening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt oversatt fra tabloidmøl: "Det finnes kvasi-akademiske bestillingsverk fra agendadrevne "forskere" hvis oppdragsgiveres bakstreverske, kristne tankegang krever at kvinner skal være hjemme med barn og ellers oppholde seg på kjøkkenet. Denne forskningen faller imidlertid utenfor rammene for faktisk vitenskap*, derfor later vi som om det er undergrunnsvitenskap som skjules i regi av en vitenskapelig-statlig konspirasjon."

* som tvert om viser tydelige korrelasjoner mellom å ha gått i barnehage og å ha høyere utdanning, inntekt, og levealder.

Ok, dette er din mening, men finnes det forskning som ser på barn som går i barnehage fra de er 1 år kontra de som begynner når de er 3 ?

3 åringer trenger klart sosialisering og dersom man ikke har søsken eller andre barn som er hjemme på dagtid, synes jeg barnehage er bra.

Men trenger en 1 åring dette ?

Jeg skjønner at det er nødvendig for foreldrene om begge må jobbe, men er det det beste for så små barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom jeg hadde fått pensjonspoeng og 75 % lønn skulle jeg gjerne ha vært hjemme med barna, vært på kjøkkenet, ryddet og holdt det rent og koselig hjemme og gjort alt for å investere i familielivet.

Men jeg gjør det ikke gratis eller hvis jeg taper påå det - får jeg mer igjen for å jobbe enn for å være hjemme så jobber jeg. Og vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde fått pensjonspoeng og 75 % lønn skulle jeg gjerne ha vært hjemme med barna, vært på kjøkkenet, ryddet og holdt det rent og koselig hjemme og gjort alt for å investere i familielivet.

Men jeg gjør det ikke gratis eller hvis jeg taper påå det - får jeg mer igjen for å jobbe enn for å være hjemme så jobber jeg. Og vice versa.

Er det kun økonomien som styrer det altså, ikke noe om dine , familiens eller barnas ønsker.

Og hvorfor skal du ha betalt for å ta deg av dine egne barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* som tvert om viser tydelige korrelasjoner mellom å ha gått i barnehage og å ha høyere utdanning, inntekt, og levealder.

Og som artikkelen sier, så er det foreldre med høy inntekt, utdanning og levealder som er ivrigst på å bruke barnehagen fra så tidlig som mulig.

Selvfølgelig stiller disse barna sterkere enn barna til gruppen av ufaglærte/lavtlønte/trygdede, både pga genetisk arv,sosial arv, stimulering, økonomiske forutsetninger, forventninger osv.

Hverdagen til noen av hjemmemedmammabarna er faktisk at treåringen får en tåteflaske med saft på morgenen og blir satt ( i bleien fra natten + pysj) foran tegnefilmkanaler og DVD-er, så mor får være i fred og det ikke blir mas om frokost. Måltidene er ferdigmat og pommes frites, og grønnsaker er altfor dyrt når foreldrene røyker, dessuten liker ikke barna det. Fritidsaktiviteter eksisterer ikke. Leksehjelp eksisterer ikke. Når barna begynner å henge i sentrum nattestid, er det ingen som leter etter dem, setter grenser og bryr seg.

I den store gruppen av barn som ikke er i barnehage, er det noen barn som ikke blir tatt vare på og prioritert av foreldrene, og disse barna får ingenting når de ikke heller har barnehage. De vil trekke statistikken grovt ned, og mange vil overføre problemene til egne barn senere.

Disse barna har en tragisk skjebne som samfunnet må ta tak i, men de sier ingenting om hvordan en toåring med normalt ressurssterke, interesserte foreldre har det hjemme/hos bestemor, og hvordan det påvirker barnets fremtidsutsikter.

Jeg håper jeg slipper å benytte barnehage i særlig grad for mine fremtidige barn før de er 3 år. De minste har ingenting i barnehage å gjøre hvis de har mentalt noenlunde friske, edru og interesserte foreldre, og det er et svik mot et hjelpeløst lite vesen å fremstille barnehagen som et behov for dem. Klart foreldrene trenger å betale regningene sine, det er greit. Men det er ikke greit at alle skal forledes til å tro at 1-åringen ikke trenger mor og far.

Mvh tidligere barnehageansatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er så innmari metta av den linjen SV og Ap har lagt seg på i spørsmålet om barnehager, skoler og SFO.

Jeg er helt overbevist om at veldig mange 1-åringer ville hatt det mye bedre hjemme hos en av foreldrene enn å bli parkert i en barnehage fra 7.30 -16.30 mens mor og far jobber fulltid, og skaffer skatteinntekter som regjeringen kan finansiere det enorme offentlige driftsbudsjettet sitt med.

Jeg er for kontantstøtten fordi den åpner opp for alternative måter å løse dette på. Kontantstøtten slik den var under Bondevikregjeringen tilsvarte den summen staten subsidierer en barnehageplass med, så da kan foreldrene selv velge om de vil bruke denne summen på noe annet enn en kommunal barnehageplass. For eksempel dagmamma eller at en av foreldrene er hjemme.

Om det er far eller mor som er hjemme er ikke jeg så opptatt av, ikke fordi jeg ikke synes det er viktig med likestilling men jeg mener det er feil virkemiddel i denne kampen.

Foreldrene må selv få anledning til å bestemme hvem som tar ut svangerskapspermisjon og hvem som arbeider og hvem som tar ut kontantstøtte, det er en privatsak staten ikke har noe med.

At menn tjener bedre enn kvinner må vi løse på andre måter enn å tvinge 1-åringer i barnehage.

Det eneste argumentet jeg ser for at flest mulig barn skal være i barnehage er på grunn av integreringen av barn med minoritetsbakgrunn inn i det norske samfunnet, men kontantstøtten er heller ikke ment til å vare opp til skolepliktig alder så det argumentet holder egentlig ikke vann det heller.

Det mest provoserende i barnehagepolitikken i dag er SV som skryter av å ha oppnådd nesten full barnehagedekning i denne perioden. (Ikke full som hun lovet, men nesten)

Og hvorfor er det slik? Jo, fordi de private aktørene i mye større grad har fått lov til å slippe til med utbyggingen og driften!

Det samme kunne vi sett i skolen; privatskoler kunne tatt unna for mye av det presset den offentlige skolen nå sliter med hvis de hadde fått lov til å åpne skoler og drifte disse som et alternativ til den sosialistiske kverna SV og AP insisterer på at alle norske borgere skal gjennom.

Det hadde også åpnet opp for barnehager og skoler med alternative pedagogiske opplegg, og så kunne de som har mulighet til det fått lov til å benytte seg av dette tilbudet.

Vinn-vinn her, altså. Mere valgfrihet i forhold til barnehager og skoler og mindre press på det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så irritert over at noen tydeligvis vet hva som er best for alle 1- og 2-åringer. Jeg er overbevist om at det hadde vært trasig for mine barn å være hjemme med meg eller pappaen til de ble 3 år. Hvorfor? Fordi vi ikke ønsket å være hjemme. Vi trives i jobbene våre, og trenger den faglige utfordringen og den voksenkontakten vi får der. Betyr det at vi er dårlige foreldre som ikke prioriterer barna våre? Burde vi ikke fått barn? Vi venter nå nr. 3, og velger å ta ut den korteste permisjonen. Jeg tar 32 uker, han tar 14. Da er vi vel ikke egnet til å være foreldre da, siden vi sender barnet i barnehage før vi strengt tatt må? For vi kunne jo tatt ut 56 uker permisjon, i stedet for 46.

Våre to har stortrivdes i barnehage. Den eldste fra hun var 3 år (var ikke full dekning den gang, så vi måtte ty til dagmamma) og den yngste fra hun var 1 år. Yngstejenta fant raskt sin plass i barnehagen, og utviklet en flott relasjon både til de voksne og til barna. Å si at 1-åringer generelt ikke har noe i barnehagen å gjøre er bullshit! Neida, det passer kanskje ikke for alle, men for noen er det toppers. Alternativet, å gå hjemme med foreldre som kjenner på savnet etter arbeidslivet, hadde neppe vært noe bedre. Foreldrene må da selv kunne vurdere hva som er best for sine barn og for familien som en helhet?

Og kontantstøtta, den kommer jeg aldri til å skjønne meg på. Den gir familien valgfrihet? Javel? Den gir et fast beløp per måned, uavhengig av inntekt forut for permisjonen. Valget blir dermed veldig ulikt for de ulike familier, avhengig av hvor mye man taper på å gå hjemme. Jeg mener det er bedre å øke permisjonen, slik at alle småbarnsfamilier får være hjemme lenger med sine små. Jeg har heller aldri skjønt hvorfor man skal få betalt for å la vær å bruke en offentlig velferdsordning. Min bestemor er frisk og har ikke behov for plass på eldrehjem. Burde ikke hun da få noen tusenlapper i måneden, hun også? Hvorfor kvinner skal få betalt for å stå utenfor arbeidslivet i inntil to år etter permisjonen er for meg en gåte. Og hvorfor er det liksom så fint at man kan få kontantstøtta for å lønne dagmamma? Man prioriterer jo ikke da å være sammen med barna, som det liksom snakkes så varmt om. Da vi hadde vår eldste hos dagmamma (hvit for øvrig) fikk vi kontantstøtta pluss skattefradrag. I praksis hadde vi ingen utgifter til barnepass i to år. Hvorfor det liksom skal være så flott og fint har jeg ennå ikke skjønt. Men det er klart, når staten slenger penger min vei tar jeg jo imot.

Og å si at det er de pivate aktørene alene som har gitt (nesten) full barnehagedekning er å overdrive. I hjemkommunen min er det blitt full dekning nå, takket være en sterk satsing fra det offentlige. Ikke en eneste privat aktør har kommet til de siste årene. Også i min tidligere hjemkommune, Tromsø, er det nå full dekning. Og også her har kommunen selv gjort et løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 50 gram mindre hjerne enn mannen,30 prosent mindre muskler og en høyde over havet oppunder navern min skjønner selv en advokat fra Kongo at et kvinnemenneske passer best til å amme og kose og behage mannen sin.

Hadde mannen min bedt meg amme ham hadde jeg bedt ham dra til hel****

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun økonomien som styrer det altså, ikke noe om dine , familiens eller barnas ønsker.

Og hvorfor skal du ha betalt for å ta deg av dine egne barn ?

Det er ikke til å komme unna at økonomien styrer en del, hvordan gi barna et godt og trygt oppvekstmiljø hvis du ikke har penger annet enn kun det nødvendigste?

Jeg gikk i barnehage fra jeg var 1 år og til jeg begynte på skolen. Samboeren min gikk aldri i barnehage, men var gjemme med hjemmeværende farmor. Kan ikke si at det "vises" på oss i voksen alder at oppveksten var forskjellig. Vi har begge fagbrev, tjener like mye, begge er godt tilpassede og sosiale mennesker.

Hos oss vil det helt sikkert være økonomien som spiller en stor rolle i valget. Sånn som det er nå, må begge jobbe fulltid for at ting skal gå rundt! Unge etablerere med stort huslån...

Men som sagt tidligere kunne jeg godt tenke meg å være hjemme noen år med små barn hvis det blir aktuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke til å komme unna at økonomien styrer en del, hvordan gi barna et godt og trygt oppvekstmiljø hvis du ikke har penger annet enn kun det nødvendigste?

Jeg gikk i barnehage fra jeg var 1 år og til jeg begynte på skolen. Samboeren min gikk aldri i barnehage, men var gjemme med hjemmeværende farmor. Kan ikke si at det "vises" på oss i voksen alder at oppveksten var forskjellig. Vi har begge fagbrev, tjener like mye, begge er godt tilpassede og sosiale mennesker.

Hos oss vil det helt sikkert være økonomien som spiller en stor rolle i valget. Sånn som det er nå, må begge jobbe fulltid for at ting skal gå rundt! Unge etablerere med stort huslån...

Men som sagt tidligere kunne jeg godt tenke meg å være hjemme noen år med små barn hvis det blir aktuelt!

Ja jeg vet man er avhengig av to inntekter, som sagt jeg har også måttet gjøre det.

Det jeg lurer på er hva man ville gjøre om man kunne velge fritt ?

Noen vil f.eks ha 1 åringer i barnehage uansett fordi de tror det er det beste for barnet.

Andre vil være hjemme med barnet iallefall til 3 års alderen.

Jeg ville nok ønsket å være hjemme om det hadde vært mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mannen min bedt meg amme ham hadde jeg bedt ham dra til hel****

Da kan jeg trøste deg med at det er akkurat der du ER selv.Gleder meg til å se dere når avslutningen kommer!Skal bli deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er lett og ungå dette problemet. Bare slutt med forplantningen

Ingen grunn lenger til denne oppfordringen.Det har de gjort for lenge siden.Og det som kommer er bare drittunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så irritert over at noen tydeligvis vet hva som er best for alle 1- og 2-åringer. Jeg er overbevist om at det hadde vært trasig for mine barn å være hjemme med meg eller pappaen til de ble 3 år. Hvorfor? Fordi vi ikke ønsket å være hjemme. Vi trives i jobbene våre, og trenger den faglige utfordringen og den voksenkontakten vi får der. Betyr det at vi er dårlige foreldre som ikke prioriterer barna våre? Burde vi ikke fått barn? Vi venter nå nr. 3, og velger å ta ut den korteste permisjonen. Jeg tar 32 uker, han tar 14. Da er vi vel ikke egnet til å være foreldre da, siden vi sender barnet i barnehage før vi strengt tatt må? For vi kunne jo tatt ut 56 uker permisjon, i stedet for 46.

Det er ingen som sier dere er dårlige foreldre, men det må være lov å ha andre ønsker enn du har?

Flott at du og familien din trives med det offentlige barnehagetilbudet!

Det er heller ingen som ønsker denne ordningen avviklet.

Våre to har stortrivdes i barnehage. Den eldste fra hun var 3 år (var ikke full dekning den gang, så vi måtte ty til dagmamma) og den yngste fra hun var 1 år. Yngstejenta fant raskt sin plass i barnehagen, og utviklet en flott relasjon både til de voksne og til barna. Å si at 1-åringer generelt ikke har noe i barnehagen å gjøre er bullshit! Neida, det passer kanskje ikke for alle, men for noen er det toppers. Alternativet, å gå hjemme med foreldre som kjenner på savnet etter arbeidslivet, hadde neppe vært noe bedre. Foreldrene må da selv kunne vurdere hva som er best for sine barn og for familien som en helhet?

Ja, nettopp! Det er jo det som er stridens kjerne, det er jo hvis man mener noe annet enn deg problemet oppstår, hvis man ønsker noe annet enn offentlig barnehageplass fra 1 år.

De rød-grønne er så ivrige på å fremstille det som at det er deres verdisyn som blir utfordret her når det i virkeligheten er omvendt.

Alternativt forsøker de å få dette til å handle om likestilling, helt i tråd med Ottars linje som ble nevnt i en annen tråd her; det spiller ingen rolle om dere som familie har vurdert det som den beste løsningen at mor er hjemme med ungene og det er en løsning alle foretrekker. Staten sier at dette er kvinneundertrykkende, så da må du pent finne deg i å sende 1-åringen din til barnehagen.

Og kontantstøtta, den kommer jeg aldri til å skjønne meg på. Den gir familien valgfrihet? Javel? Den gir et fast beløp per måned, uavhengig av inntekt forut for permisjonen. Valget blir dermed veldig ulikt for de ulike familier, avhengig av hvor mye man taper på å gå hjemme. Jeg mener det er bedre å øke permisjonen, slik at alle småbarnsfamilier får være hjemme lenger med sine små. Jeg har heller aldri skjønt hvorfor man skal få betalt for å la vær å bruke en offentlig velferdsordning. Min bestemor er frisk og har ikke behov for plass på eldrehjem. Burde ikke hun da få noen tusenlapper i måneden, hun også? Hvorfor kvinner skal få betalt for å stå utenfor arbeidslivet i inntil to år etter permisjonen er for meg en gåte. Og hvorfor er det liksom så fint at man kan få kontantstøtta for å lønne dagmamma? Man prioriterer jo ikke da å være sammen med barna, som det liksom snakkes så varmt om. Da vi hadde vår eldste hos dagmamma (hvit for øvrig) fikk vi kontantstøtta pluss skattefradrag. I praksis hadde vi ingen utgifter til barnepass i to år. Hvorfor det liksom skal være så flott og fint har jeg ennå ikke skjønt. Men det er klart, når staten slenger penger min vei tar jeg jo imot.

De som ønsker å bruke barnetilsynstilskuddet (aka kontantstøtten) fra regjeringen må gjerne bruke den på (hvit) dagmamma hvis det er det som passer best for deres familie. Har en av foreldrene mulighet til og ønsker om å være hjemme med barnet lenger enn permisjonstiden, flott.. gjør det!

Kontantstøtten balanserer en fundamental urettferdighet i det at det kun er de barna som får offentlig tilsyn som blir subsidiert.

Sammenligningen din med helsevesenet blir absurd, jeg går heller ikke til helseministeren og ber om å få utbetalt den summen det offentlige ville brukt på meg hvis jeg hadde hatt diabetes eller trengt en hjerteoperasjon.

Og å si at det er de pivate aktørene alene som har gitt (nesten) full barnehagedekning er å overdrive. I hjemkommunen min er det blitt full dekning nå, takket være en sterk satsing fra det offentlige. Ikke en eneste privat aktør har kommet til de siste årene. Også i min tidligere hjemkommune, Tromsø, er det nå full dekning. Og også her har kommunen selv gjort et løft.

Her hadde det lønt seg med en liten faktasjekk før du svarte.

Halvparten av alle barnehageplasser her i landet bygges og drives av det private, jeg tror vi trygt kan påstå at det har en avgjørende effekt på barnehagedekningen.

Les gjerne mer om dette her:

http://www.hsh-org.no/eway/default.aspx?pi...=5822:0:10,2151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun økonomien som styrer det altså, ikke noe om dine , familiens eller barnas ønsker.

Og hvorfor skal du ha betalt for å ta deg av dine egne barn ?

Fordi det er best for familien og barna at jeg eller far er hjemme med barna til de er gamle nok til å vennes til barnehage (50%) og til de kan sendes fulltid i barnehage.

Det har vi ikke råd til å gjøre hvis det ikke lønnes og at vi ikke taper pensjonspoeng på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er best for familien og barna at jeg eller far er hjemme med barna til de er gamle nok til å vennes til barnehage (50%) og til de kan sendes fulltid i barnehage.

Det har vi ikke råd til å gjøre hvis det ikke lønnes og at vi ikke taper pensjonspoeng på det.

ja, jeg ser at det samfunnsmessig kan lønne seg for samfunnet.

Men om det er best for akkurat din familie er ikke noen grunn til at samfunnet skal betale .

Dersom flertallet i stortinget mener det er best for samfunnet at folk får velge selv, vil det kanskje bli mer økonomisk kompensasjon til de som velger å være lenger hjemme med barna .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...