nattsvermer Skrevet 15. juli 2011 #461 Skrevet 15. juli 2011 Da har jeg tatt avtrykk og venter spent på video og skinenr fra USA! Har fulgt med i tråden her og er spent på hva mine opplevelser av Invisalign vil bli. En ting jeg er redd for, er dette med dårlig ånde..Jeg er vant til å bruke tyggis men dette kan jeg jo ikke når jeg har skinner på. Man kan vel kanskje heller ikke suge på f.eks Frisk eller lignende (sukkerfri) mens man har skinner på? Så spennende! Jeg kan ikke si jeg har hørt noen si at jeg har dårlig ånde. Bruk tanntråd og puss skinnene i tillegg til tennene, så går det helt sikkert bra Takk for det. De har blitt sånn etter behandlinga. Men tror det fortsatt er litt limsøl der men ikke så mye at det skulle forsvart hvorfor hele tanna er gul. Han skal finpusse tennene litt mer neste gang jeg er der så håper det blir litt bedre da. Ok, kanskje det har noe med klossene å gjøre. Uansett greit å vite at det skjer med andre også. Har hørt skrekkhistorier om tenner som har blitt svarte og døde når folk har fått regulering, så sånne skumle tanker lurer i bakgrunnen. Tror jeg skal spørre ved neste kontroll hva som er grunnen.
Gjest reebok Skrevet 15. juli 2011 #462 Skrevet 15. juli 2011 Til dere som svarer at dere ikke har opplevd dårlig ånde med Invisalign, eller ihvertfall ikke mer enn normalt; Hvordan kan man løse det hvis man likevel pusser tenner og bruker tanntråd til vanlig? Det jeg mener er; siden man åpenbart ikke kan tygge på tyggis med Invisalign på, kan man da ta sukkerfrie pastiller som f.eks Frisk?
Tanta Skrevet 16. juli 2011 #463 Skrevet 16. juli 2011 Det skader sikkert ikke med en frisk i ny og ned. Kanskje munnspray er bedre? Vet egentlig ikke. Hvis du skyller munnen med SB12 etter hver puss så kanskje det kan hjelpe?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2011 #464 Skrevet 16. juli 2011 Hvor mye koster invisalign? Vet det er forskjellig fra person til person, men hva måtte dere betale?
Gjest reebok Skrevet 16. juli 2011 #465 Skrevet 16. juli 2011 Hvor mye koster invisalign? Vet det er forskjellig fra person til person, men hva måtte dere betale? Jeg må betale 30.000,- for skinner oppe og nede.
Tanta Skrevet 17. juli 2011 #466 Skrevet 17. juli 2011 Stor forskjell fra tannlege til tannlege. Hos min tannlege betaler man 25000 kr hvis du trenger max 14 skinner. Og 35000 for 15 skinner og oppover
fink Skrevet 19. juli 2011 #467 Skrevet 19. juli 2011 Til dere som svarer at dere ikke har opplevd dårlig ånde med Invisalign, eller ihvertfall ikke mer enn normalt; Hvordan kan man løse det hvis man likevel pusser tenner og bruker tanntråd til vanlig? Det jeg mener er; siden man åpenbart ikke kan tygge på tyggis med Invisalign på, kan man da ta sukkerfrie pastiller som f.eks Frisk? Jeg gjorde det, men man "bør" jo ikke. In other news. Tannpleieren hos kjeveortopeden som satte på tråden bak tennene, gjorde en elendig jobb. Forarbeidet var så dårlig at da hun var ferdig var den satt på slik at jeg ikke kunne lukke jekslene. Dette sa jeg ifra om, og hun filte bort litt lim på baksiden av tennene. Fortsatt ikke bra. Så hun filte litt til, og sa hun ikke kunne ta mer, for da ville det ikke være nok lim igjen. Jeg gikk bekymret hjem, men etter et par dager føltes det litt bedre. Det viste seg at det bare var fordi mine egne tenner i underkjeven filte limet bort, og dermed datt altså strengen halvveis av etter fire uker. - Samme dag som jeg skulle reise på ferie. Ringer tannlegekontoret, men der er det stengt til 1. august (!). Ringer alle tannleger jeg kommer på til noen endelig kan ta meg imot på dagen. Får den festet igjen, men får beskjed om strengen er bøyd på en sånn måte, at jeg må få kjeveortopeden til å lage en ny, og at løsningen derfor bare er midlertidig. Jeg betaler 600,-. Sitter fortvilet og bitter og lurer på om jeg skal skrive en formell klage av prinsipp, eller bare prøve å krangle meg til at de betaler regningen for strengen, og får de til å ordne ny gratis. Får lyst til å grine bare jeg tenker på det. Er så sykt lei av å ha noe med de folka å gjøre. Denne historien begynner å ligne en parodi.
nattsvermer Skrevet 26. juli 2011 #468 Skrevet 26. juli 2011 6/31 og 6/16 Mer enn 25% ferdig nede Nå kjenner jeg tydelig at det presser mot de tennene jeg vil at det skal presse mot. Juhu! Uff, Fink... Du har rett og slett hatt skikkelig uflaks
Bentix Skrevet 29. juli 2011 #469 Skrevet 29. juli 2011 De burde betale regningen for deg Fink!! Når du til og med ga henne beskjed om at det ikke føltes bra...
Gjest Tooth Skrevet 15. august 2011 #470 Skrevet 15. august 2011 Tanta: Hvordan gikk det når du var ferdig med behandlingen - hvor lang tid gikk det fra du var ferdig til du fikk streng osv? Fikk du av klossene i mellomtiden? Lurer veldig på dette, og har ikke fått spurt tannlegen om det enda. Ser liksom for meg at om man fjerner klossene, så kan tennene rotere litt tilbake innen man får på streng. ;-) Nærmer meg slutten med stormskritt, og lurer på om du vil dele litt når det gjelder dette. :-) Ganske sikker på at det blir refinement på meg, men det blir nok ikke så mange. Har nok blitt litt pirkete selv også, og ønsker litt "mer" enn det jeg fortalte før clinchecken ble laget. ;-)
Bentix Skrevet 15. august 2011 #471 Skrevet 15. august 2011 Hei Tooth Jeg fikk på strengen samme dagen som jeg var ferdig med invisalign. tok bort klossene og fikk på strengen bak på tennene.
Gjest Tooth Skrevet 17. august 2011 #472 Skrevet 17. august 2011 Hei Tooth Jeg fikk på strengen samme dagen som jeg var ferdig med invisalign. tok bort klossene og fikk på strengen bak på tennene. Så deilig det hørtes ut! :-) Gleder meg til å helt uhemmet kunne smile bredt igjen. :-) Lurer litt på hvordan det er når jeg skal vente på refinement - om jeg i mellomtiden må gå med klossene. Skjønner ikke helt det der, hehe. Kan forresten strengen tilpasses av tannlegen? Syntes jeg hørte noe om at den måtte "bestilles", men det høres litt feil ut. ;-D Går det greit å flosse rundt strengen?
Bentix Skrevet 21. august 2011 #473 Skrevet 21. august 2011 Vet ikke hvordan det er med refinements jeg heller, så kan ikke hjelpe deg der. Men er vel noen her inne som har hatt refinements om jeg ikke husker helt feil. Når jeg først fikk på strengen var det veldig uvant, fordi den kjentes veldig godt i munnen og føltes stort.. men man blir veldig fort vant med det også. og det er jo veldig deilig å slippe å vaske skinner og pusse tenner hele tiden De klippet bare til strengen slik at den var passe lang også feste de den til hver tann med hvit fylling som de fyller hull med. den blir festet til de seks mellomste tennene (eller hva jeg skal kalle det) hehe... Strenger er jo bøyelig og elastisk slik at den tilpasser seg tennene dine. Strengen er festet ca på midten av tennene, så man får ikke brukt tanntrå slik som før... siden den ikke kommer helt ned til tannkjøttet pga strengen. Må derfor bruke sånne pinner (vet ikke hva det heter) som man stikker mellom tennene eller floss (har ikke prøvd det).
nattsvermer Skrevet 24. august 2011 #474 Skrevet 24. august 2011 Heldige dere som er ferdige og nesten ferdige! Etter skinnene jeg har på nå er jeg halvveis ferdig nede (men bare en fjerdedel ferdig oppe...). Begynner å se forskjell nå, så nå føler jeg at det er verdt det med ømme tenner, pussing og styr
Gjest reebok Skrevet 2. september 2011 #475 Skrevet 2. september 2011 (endret) I dag starter det! Har nå på skinner nr 1, og skal i alt ha 17 oppe og 10 nede. Det føles ok, selv om jeg nok kommer til å snakke litt rart og smile litt rart den neste tida framover, føler jeg.. Jeg greier altså ikke å få av skinnene oppi uten hjelp av noe, så kjeveortopeden sendte med meg et redskap så jeg får til å løsne skinnen fra tennene. Jeg har rett og slett for myke negler og skinnene sitter for fast! De nede får jeg av uten problemer, da. Kjeveortopeden sa det kan være at det bare er sånn med de første, at det går lettere å få av de neste skinnene. Spennende tid framover! Endret 2. september 2011 av reebok
Gjest Marie Skrevet 20. november 2011 #476 Skrevet 20. november 2011 Er det fortsatt noen som følger tråden? Jeg er så frustrert over denne invisalignen.. Jeg er egentlig ferdig i underkjeven og bruker den siste skinnen som retainer til jeg blir ferdig oppe også. Problemet er at den ene tanna fortsatt er skeiv. Jeg spurte tannlegen om å få limt på en knott på baksiden av denne tanna slik at den vil bli flyttet frem, men det mente han var unødvendig. Den kom i følge han til å flytte seg frem mens jeg bruker skinnen min som retainer. ..Det har fortsatt ikke skjedd, og nå sier han at han bare skal "dytte den frem" når han skal lime på strengen?! Vet ikke om det går, jeg.. Når det gjelder overkjeven har jeg startet på nest siste skinne i dag, og jeg frykter at heller ikke her vil ting bli helt som forventet.. Tannlegen min sier det koster 5000 kroner hvis jeg vil ha flere skinner for å rette opp i dette, det synes jeg er DRØYT når jeg allerede har betalt 50 000 og ikke blir fornøyd med resultatet. Jeg har forresten hatt 8 skinner nede og 15 oppe. Må dere også betale for refinements? Jeg begynner nesten å føle meg lurt. Da vi fikk clincheck-videoen fra invisalign godkjente jeg den, men da jeg skulle dra sa tannlegen min at han skulle gjøre noen små endringer og sende den inn. Nå er jeg overbevist om at han har besilt skinnene mine slik at jeg blir tvunget til å gjøre justeringer og svi av ytterligere 5000 kroner hos han..
Gjest Tooth Skrevet 26. november 2011 #477 Skrevet 26. november 2011 Er det fortsatt noen som følger tråden? Jeg er så frustrert over denne invisalignen.. Jeg er egentlig ferdig i underkjeven og bruker den siste skinnen som retainer til jeg blir ferdig oppe også. Problemet er at den ene tanna fortsatt er skeiv. Jeg spurte tannlegen om å få limt på en knott på baksiden av denne tanna slik at den vil bli flyttet frem, men det mente han var unødvendig. Den kom i følge han til å flytte seg frem mens jeg bruker skinnen min som retainer. ..Det har fortsatt ikke skjedd, og nå sier han at han bare skal "dytte den frem" når han skal lime på strengen?! Vet ikke om det går, jeg.. Når det gjelder overkjeven har jeg startet på nest siste skinne i dag, og jeg frykter at heller ikke her vil ting bli helt som forventet.. Tannlegen min sier det koster 5000 kroner hvis jeg vil ha flere skinner for å rette opp i dette, det synes jeg er DRØYT når jeg allerede har betalt 50 000 og ikke blir fornøyd med resultatet. Jeg har forresten hatt 8 skinner nede og 15 oppe. Må dere også betale for refinements? Jeg begynner nesten å føle meg lurt. Da vi fikk clincheck-videoen fra invisalign godkjente jeg den, men da jeg skulle dra sa tannlegen min at han skulle gjøre noen små endringer og sende den inn. Nå er jeg overbevist om at han har besilt skinnene mine slik at jeg blir tvunget til å gjøre justeringer og svi av ytterligere 5000 kroner hos han.. Hei! Skjønner frustrasjonen, fordi jeg hadde det ganske nøyaktig på samme vis. Jeg skjønte litt over halvveis at resultatet ikke kom til å bli forventet, selv om jeg gjorde alt jeg skulle og kunne. Jeg ytret mine synspunkter om det, og de fjernet et par klosser og satte på nye for å se om det hjalp. Det gjorde det ikke i nevneverdig grad. Da hang jeg allerede litt etter, og skinnene klarer ikke hente dette inn igjen. Da jeg hadde hadde to skinner igjen, spurte jeg om jeg kunne hoppe rett til refinement, fordi jeg visste jeg uansett ikke kom til å bli fornøyd etter primærbehandlingen. Dette fikk jeg lov til, og nå har jeg refinement. Ferdig men skinne to alt. Og hurra - disse gjør jobben. Føler virkelig at resultatet kan bli bra denne gangen! Jeg vet ikke om det er vitenskapelig bevist det jeg sier, men jeg føler kanskje at man nesten MÅ ha refinement dersom det er mange skinner og store forflytninger som skal gjøres. :-) Det du sier med pengene, tror jeg ikke han har gjort.. Jeg fikk iallfall vite at i USA er refinement inkludert i prisen for alle, i motsetning til mange steder i Norge hvor de deler det opp slik at de som er flinke + ikke trenger refinement, heller ikke skal betale for dette. Kan selvsagt hende dette er løgn.. Fikk du ikke vite før behandlingen at det ville koste penger for evt. refinement? Jeg gjorde det, og jeg er enig i at det er dyrt nok. Men synes synd på deg om du ikke fikk vite det/forsto/fikk det med deg, for da virker det nok som et sjokk. I tillegg koster streng + nødskinne 4-5000 kroner.. Akk. Vet ikke om dette hjalp noe, men det er bare å spørre :-)Hvor har du tannlegen din? Bare å dele erfaringer, jeg kan prøve å svare på det jeg vet noe om iallfall :-)
Bentix Skrevet 27. november 2011 #478 Skrevet 27. november 2011 Hei, Jeg fikk også vite at det koster 4000 ekstra om jeg skulle ha refinement før behandlingen min begynte. men jeg var fornøyd med resultatet etter første runde =) Er helt enig i at det er synd at man må betale for refinments om det ikke blir helt bra, siden det koster sykt mye! Tannlegen min sa det var på grunn av at det også kunne være pasientens feil, når ting ikke gikk som det skulle..(sier ikke at det gjelder deg). at de hadde de for kort tid inne eller lignende. og at de fleste ville si at det hadde gjort alt rett for å få nye refinments gratis... skjønner jo hva han mener med det. men er veldig synd for de som faktisk gjør akkurat slik man skal, og ikke får det resultatet man ønsker likevel...
Ixnay Skrevet 12. februar 2012 #479 Skrevet 12. februar 2012 (endret) Er det fremdeles noen av dere som har erfaring med Invisilign her? Jeg vurderer regulering (kosmetiske årsaker) og lurer litt på om jeg kan bruke invisilign. Sprøsmålet er om den bare retter opp tenner, eller om du også kan bruke den til å trekke tennene bakover (jeg har litt overbitt)? Endret 12. februar 2012 av Ixnay
Gjest Lilu Skrevet 12. februar 2012 #480 Skrevet 12. februar 2012 Er det fremdeles noen av dere som har erfaring med Invisilign her? Jeg vurderer regulering (kosmetiske årsaker) og lurer litt på om jeg kan bruke invisilign. Sprøsmålet er om den bare retter opp tenner, eller om du også kan bruke den til å trekke tennene bakover (jeg har litt overbitt)? lurer jeg og på..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå