Gjest Tooth Skrevet 31. mars 2011 #401 Skrevet 31. mars 2011 Nei, heldigvis ikke, nå som jeg er ferdig er jeg tilbake til å pusse to ganger om dagen. Bruker Listerine munnskyllevann innimellom pga. strengene på baksiden av tennene og retaineren jeg sover med om natta. Har veeeldig dårlig morgenånde, virker som bakteriene gror godt i den Misfarging på klossene fikk jeg også, men fant ut at om jeg tok en tannpirker av tre og gnei litt på dem så ble det borte. Tannpirkeren er jo såpass myk at jeg tror det er greit. De tok i hvert fall ingen skade av det. Tipset med tannpirker skal jeg virkelig prøve. Det høres ut som en kjempeidé! Suger treet liksom til seg fargen, tro? Hvor lenge må du sove med retaineren før du kun trenger å ha på strengen? Synes jeg har dårlig morgenånde nå jeg, så jeg gruer meg om det blir verre med med streng/retainer! :D
KatteLatte Skrevet 31. mars 2011 Forfatter #402 Skrevet 31. mars 2011 Tipset med tannpirker skal jeg virkelig prøve. Det høres ut som en kjempeidé! Suger treet liksom til seg fargen, tro? Hvor lenge må du sove med retaineren før du kun trenger å ha på strengen? Synes jeg har dårlig morgenånde nå jeg, så jeg gruer meg om det blir verre med med streng/retainer! :D Jeg må ha den i et par år, etter det kunne jeg bruke den annen hver natt tror jeg. Husker ikke nøyaktig, det var i hvert fall leeeenge...
Gjest Tooth Skrevet 31. mars 2011 #403 Skrevet 31. mars 2011 Jeg må ha den i et par år, etter det kunne jeg bruke den annen hver natt tror jeg. Husker ikke nøyaktig, det var i hvert fall leeeenge... Oj, det var jo veldig lenge! Dumt spurt, men vet du om det alltid er slik? Trodde tannlegen hadde min mente at man kunne slippe retaineren når man fikk strengen.. Men at det lønte seg å kjøpe begge deler i tilfell strengen ryker. Hm!
fink Skrevet 1. april 2011 #405 Skrevet 1. april 2011 Jeg må ha den i et par år, etter det kunne jeg bruke den annen hver natt tror jeg. Husker ikke nøyaktig, det var i hvert fall leeeenge... Begge deler, altså? Trodde man kunne velge enten strengen eller retainerskinnen, jeg.
KatteLatte Skrevet 1. april 2011 Forfatter #406 Skrevet 1. april 2011 Begge deler ja. Men det er bare retainer oppe, ikke nede. Var visst oppe det var størst sjanse for at det flytta seg. Har ei venninne som også har hatt regulering i voksen alder, hun har også både streng og retainer.
Bentix Skrevet 1. april 2011 #407 Skrevet 1. april 2011 Jeg bruker bare streng, bruker ikke skinne på natten. strengen skal jeg ha der resten av livet, slik at buen på tennene holder seg der den er nå. Er tydeligvis litt forskjellig hva folk får anbefalt da. Hørt om mange som tar strengen av også, etter noen år!
Tanta Skrevet 2. april 2011 #408 Skrevet 2. april 2011 Lagt ut noen underveis bilder på bloggen hvis noen vil se http://ettskrittvidere.blogg.no/ 1
nattsvermer Skrevet 12. april 2011 #409 Skrevet 12. april 2011 Hei alle! Da har jeg vært hos tannlegen og sett animasjon og fått behandligsplan. Animasjonen fra Invisalign viste en behandling som ville tatt 2 år... Men tannlegen og jeg ble enige om å gjøre det litt anderledes. Det blir nå mindre omfattende og kommer til å ta ca 1 år. Blir litt mindre Hollywood-aktig, men trur jeg absolutt kommer til å bli fornøyd Nå er det bare å telle ned til 16. mai da jeg skal få første skinne 1
Gjest Maja Skrevet 13. april 2011 #410 Skrevet 13. april 2011 Om man trenger streng, nattskinne eller begge deler tror jeg avhenger av hvordan man flytter tennene og hvilke tenner som flyttes. Jeg har i tillegg til å rette opp fortennene i begge kjever også utvidet kjevene for å få plass. Derfor mener min tannlege det er fornuftig å ha nattskinne i tillegg til pålimt streng. Nattskinnen hindrer sidetennene og flytte seg innover igjen. Skal man være helt sikker på at tennene ikke flytter på seg igjen senere må man bruke retensjon.
Gjest jenny Skrevet 18. april 2011 #412 Skrevet 18. april 2011 Damn.. Jeg hadde 16 skinner oppe, og endelig ferdig, men så ville jeg flytte litt på den ene hjørnetannen, og nå har jeg fått 16 nye retainer skinner. Synes det var sykt mye, var egentlig fornøyd med sånn tennene hadde blitt. Jaja.
Gjest Tooth Skrevet 20. april 2011 #413 Skrevet 20. april 2011 Om man trenger streng, nattskinne eller begge deler tror jeg avhenger av hvordan man flytter tennene og hvilke tenner som flyttes. Jeg har i tillegg til å rette opp fortennene i begge kjever også utvidet kjevene for å få plass. Derfor mener min tannlege det er fornuftig å ha nattskinne i tillegg til pålimt streng. Nattskinnen hindrer sidetennene og flytte seg innover igjen. Skal man være helt sikker på at tennene ikke flytter på seg igjen senere må man bruke retensjon. Det samme holder jeg på med! Men vil det si at du for evig og alltid må bruke skinne om natten i tillegg til streng? Damn.. Merker at jeg nesten mister motet ved tanken. Er greit å slippe, synes jeg. :-) Hadde vært deilig med streng, og bare det. Den sitter jo liksom der, uten at man trenger å gjøre noe. Husker jeg spurte tannlegen min om dette, og hun svarte kontant "nei, jeksler har du vel aldri sett at har stått på kryss og tvers? De beveger seg ikke slik som fortennene, så streng blir bra." Men de er jo flyttet de også.. Merkelig
nattsvermer Skrevet 28. april 2011 #414 Skrevet 28. april 2011 Får vel fortsette å holde liv i denne tråden Nå er det under 3 uker til jeg får skinnene mine. Føler dere at klossene deres er veldig synlige, forresten? Tannlegen mente at på mine hjørnetenner ville de ikke bli alt for synlige. Håper han har rett...
fink Skrevet 29. april 2011 #415 Skrevet 29. april 2011 Får vel fortsette å holde liv i denne tråden Nå er det under 3 uker til jeg får skinnene mine. Føler dere at klossene deres er veldig synlige, forresten? Tannlegen mente at på mine hjørnetenner ville de ikke bli alt for synlige. Håper han har rett... Jeg var så heldig at jeg slapp klosser, så vet egentlig ikke.. Men de skal i det minste være tannfarget Hvor mange skal du ha? Begynner på skinne 23 av 30 i dag
nattsvermer Skrevet 30. april 2011 #416 Skrevet 30. april 2011 Jeg var så heldig at jeg slapp klosser, så vet egentlig ikke.. Men de skal i det minste være tannfarget Hvor mange skal du ha? Begynner på skinne 23 av 30 i dag Oi, du har bare noen få skinner igjen! Tror jeg skulle ha 9 klosser på den første behandlingsplanen. Tannlegen skulle gjøre noen forandringer, så nå veit jeg ikke hvor mange jeg skal ha. Så vidt jeg har skjønt så lager de klossene av det samme som de bruker som fyllinger. Jeg klarer ikke å se fyllingene mine, så jeg satser på at jeg bare får en liten klump på tennene som vil synes lite
Gjest Tooth Skrevet 6. mai 2011 #417 Skrevet 6. mai 2011 Får vel fortsette å holde liv i denne tråden Nå er det under 3 uker til jeg får skinnene mine. Føler dere at klossene deres er veldig synlige, forresten? Tannlegen mente at på mine hjørnetenner ville de ikke bli alt for synlige. Håper han har rett... Jeg har en drøss med klosser, havnet på 11 stk, inkludert en på fortannen. (Denne valgte jeg selv. Årsaken til så mange andre ,er at hovedproblemet mitt er roteringer.) La veldig merke til klossene helt i starten, og trodde jeg skulle være veldig bevvist ift til den midt foran, men jeg bryr meg ikke lenger - og deilig er det. Fargen på klossene mine er relativt bra, men litt skuffende at noen av de tar til seg farge veldig fort og blir ekstremt gule. (Hvilket betyr ingen rødvin o.l. før jeg er ferdig.) Men hva gjør man ikke for fine tenner? Jeg holder ut! Til dere andre som er ferdige: Erfarte dere at tannlegen "sølte" med klosslimet på tennene? Jeg antar at de ved ferdig behandling greier å pusse bort alt dette uten å ta med seg resten av emaljen? (Hvis jeg skal bleke tennene, så vil det ikke bli et spesielt pent resultat om ikke alt limet er borte?) Har en del (tannfarget) lim på tenner som skal roteres, og ved behandlingsslutt vil limet være mellom to tenner slik at det ikke kan fjernes.. Tror jeg da.. Erfaringer rundt dette? Eller generelt ift fjerning av klosser?
Gjest henne Skrevet 7. mai 2011 #418 Skrevet 7. mai 2011 Hei! Jeg bare lurte på om tennene deres flyttet veldig på seg når dere har hatt skinnene ute en stund? Jeg er ferdig med behandlingen for 5 måneder siden, og bruker nå nattskinner hver eneste kveld. Når jeg står opp og tar ut nattskinnen er tennene perfekte, men etter 7-8 timer uten nattskinner har tennene flyttet veldig på seg, og de er ikke i nærheten av perfekte.. Lurer på om det er feil?
nattsvermer Skrevet 7. mai 2011 #419 Skrevet 7. mai 2011 Jeg har en drøss med klosser, havnet på 11 stk, inkludert en på fortannen. (Denne valgte jeg selv. Årsaken til så mange andre ,er at hovedproblemet mitt er roteringer.) La veldig merke til klossene helt i starten, og trodde jeg skulle være veldig bevvist ift til den midt foran, men jeg bryr meg ikke lenger - og deilig er det. Fargen på klossene mine er relativt bra, men litt skuffende at noen av de tar til seg farge veldig fort og blir ekstremt gule. (Hvilket betyr ingen rødvin o.l. før jeg er ferdig.) Men hva gjør man ikke for fine tenner? Jeg holder ut! Så bra at du ikke tenker over de mer! Jeg kjenner jeg er glad jeg ikke skal ha på de 4 forreste tennene, men jeg hadde nok holdt ut om jeg måtte jeg og
KatteLatte Skrevet 7. mai 2011 Forfatter #420 Skrevet 7. mai 2011 Til dere andre som er ferdige: Erfarte dere at tannlegen "sølte" med klosslimet på tennene? Jepp, det var litt lim utenfor klossene. Dette ble slip bort da hun fjernet klossene, og jeg var ganske nøye med å si ifra hvis hun ikke hadde fått med alt. Hvis limet "forsvinner" mellom to tenner før du er ferdig ville jeg bedt om å få det slipt vekk før du kommer så langt (altså bare det som er til overs). Hei! Jeg bare lurte på om tennene deres flyttet veldig på seg når dere har hatt skinnene ute en stund? Jeg er ferdig med behandlingen for 5 måneder siden, og bruker nå nattskinner hver eneste kveld. Når jeg står opp og tar ut nattskinnen er tennene perfekte, men etter 7-8 timer uten nattskinner har tennene flyttet veldig på seg, og de er ikke i nærheten av perfekte.. Det er vel derfor det er lurt å ha limt på streng på baksida. Du har ikke det? Det ville jeg tatt opp med tannlegen og bedt om å få.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå