Gå til innhold

Eliza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange ubetenksomme mennesker der ute!!!!! Har flere ganger tenkt, hmm kanskje hun er gravid når bekjente har unnlatt å drikke på fest, men har aldri fallt meg inn å mase om årsak, fy til dem :fy:

Sender en stooooor trøsteklem og ønske om en flott helg!

:klem2:

også pittelittegranne blått

Skrevet

Takk for trøstende ord, Hanni og Bizzy. Det går bedre med meg nå, men jeg skal innrømme at jeg ble litt lei meg tidligere i dag... Og stappfull av hormoner som jeg er så måtte jeg felle noen tårer også. Men jeg blir ganske overrasket over hvor ubetenksomme folk av og til er...

Skrevet

Du vet jo hva jeg mener om dette etter mitt lille utbrudd om at "det burde jo være lov å gå på julebord uten at folk begynner å mase..."

Synes det var veldig upassende, om enn ubetenksomt gjort av vedkommende. Håper du klarer å heve deg over det. :klem:

Skrevet

Da er første legesjekk gjort unna! Du verden så mye blod de tappet da! Men heldigvis skal de ikke ha like mye hver gang... Har egentlig ikke noe i mot å ta blodprøve jeg da, så sånn sett har det ikke noe å si. Jeg får jo ikke svar på blodprøvene før om en ukes tid, men ellers var alt bra. Og legen kunne tydelig kjenne at livmor var forstørret (faktisk dobbelt så stor som normalt), så nå føler jeg at jeg kan slappe av litt mer. Det er iallefall noe inni der som vokser! :D

Formen er veldig bra fremdeles, ikke kvalm og ikke så veldig trøtt lenger. Har derimot fått forferdelig masse kviser! Æsj... Tror jeg skal legge meg i solarium et par ganger, så føler jeg meg sikkert litt bedre. Og så har jeg fått litt ubehag fra korsryggen og nedover høyre lår. Håper ikke det er de første symptomene på bekkenløsning... Kan vel ikke få det så tidlig vel?

Hilsen Eliza, 8+4

Skrevet

Skönt att första kontrollen är avklarad, alltid lite lugnare då.

Det du känner så här tidigt är troligtvis livmodern som växer. Det sträcker och drar lite i underliv och rygg och kan kännas lite obehagligt. Bäckenlösning så här tidigt är väldigt ovanligt. Tänk på att din lilla livmoder som är som en knutennäve redan har växt till dubbel storlek och mer ska till.

lykke til

Skrevet

Tar tilbake det jeg skrev om at den verste trettheten har gitt seg... I går sov jeg 2 timer på sofaen etter middag (med et halvt øre som fulgte med håndballkampen mellom Norge og Argentina), og når klokka var 23 var jeg så trøtt igjen at jeg sloknet momentant. Og i morges var det kjempeslitsomt å stå opp... Heldigvis er det helg om noen få timer, og da skal det soves!!! Mannen skal på fest i kveld, så da blir det god gammeldags fredagsunderholdning på TV for meg. Skal lage meg en deilig wok eller noe til middag, og kanskje ta en liten ettermiddagshvil sammen med kattepusen vår...

I Trondheim er det skikkelig ruskevær for tida, det har blåst sterk kuling og storm i to-tre dager nå, og i natt kom det litt julesnø! Men nå regner det dessverre igjen, så snøen forvinner vel like fort som den kom...

Håper alle får en fin helg med juleforberedelser og annen adventskos!

Hilsen Eliza - snart 9 fullgåtte uker! Tiden flyr...

Skrevet

GOD HELG ELIZA!

Håper du finner igjen litt overskudd og får kost deg masse i helgen :Nikke:

*Klem*

Skrevet

Hehe, det innlegget kunne like gjerne jeg skrevet, er også kjempetrøtt, og skal være alene hjemme med fredagsunderholdningen på NRK i kveld.. :wink:

På mandag skal jeg til legen på første kontroll, og ultralyd.. gleder meg sånn!! :D

Skrevet

Tusen takk for hilsen i min dagbok som nå lever opp til navnet sitt!

Jeg er lykkelig, ydmyk, og glad for at jeg kan dele det med andre i samme situasjon!!!

Husker vi snakket om første legekontrollen din. Endte det med at mannen din ble med? Jeg har min om en uke. Utrolig rart å tenke på!

Ser du var trøtt, hvordan går det nå?

Skrevet

Dette svaret burde kanskje stått i dagboka di Havsulen, men jeg regner med du svipper innom her også... Det er nok mange rare tanker som surrer rundt i hodet når man nettopp har funnet ut at man er gravid ja... Og så føler man på seg at alle kan se det på deg (men det gjør de selvfølgelig ikke)! Jeg vurderte å ta med mannen min på første legekontroll ja, men det ble ikke noe av det. Og det var kanskje like greit, for det hadde nok ikke vært så veldig utbytterikt for hans del. Satt i en evighet og ventet på å komme inn på laben for å ta blodprøve, men resten gikk egentlig veldig fort. Legen fortalte stort sett ting jeg visste fra før, og han lyttet ikke etter hjertelyden (altfor tidlig). Så jeg tror kanskje at mannen min ville følt seg litt utilpass dersom han hadde vært med. Det er jo ingenting i veien for at du kan ta med mannen din, men jeg tror han vil få mer ut av det ved en senere kontroll. Neste gang skal vi til jordmor, og da skal mannen få være med (for da får vi forhåpentligvis høre hjertelyden)! Dessverre er den kommunale jordmortjenesten fullstendig full for tiden, så det kan hende jeg må gå til privat jordmor. Det er jo litt irriterende, siden den kommer til å koste en del penger... :(

Ellers er fomen min fin. Er ikke så trøtt lenger, og greier å holde det gående helt til leggetid uten å slokne på sofaen. Har heller ikke vært kvalm enda, så nå regner jeg ikke med at jeg kommer til å bli det heller (er i uke 10 nå). Som nevnt litt tidligere har jeg litt vondt i ryggen/låret på høyre side, men jeg tror rett og slett at jeg bare har fått meg en kilevink som ikke vil gå over med det samme. Jeg håper iallfall at det ikke er en begynnende bekkenløsning... Magen har ikke begynt å vokse enda, men det gjør puppene! kan fremdeles bruke mine gamle BH'er, men føler jeg skulle hatt noen som dekket brystene litt mer nå. Får shoppe litt på januarsalget! Så nå går jeg egentlig bare rundt og gleder meg til to ting: Juleferie og fullgåtte 12 uker!

Skrevet

Tusen takk for svaret, Eliza! Mannen kan slippe første legekontroll, men har allerede begynt å glede seg til første jordmortimen!

Har du funnet ut mer om jordmortilbudet? Jeg synes det er helt urimelig at du skal måtte gå til privat helsetjeneste! Hvis de ikke har kapasitet måt de vel kunne henvise deg til et annet sted eller leie inn en vikar? Hva er begrunnelsen deres?

Godt å høre at du ikke er så trøtt lenger! Bank i bordet når det gjelder kvalmen.

Skrevet

Jeg ble også litt oppgitt over at jordmorkapasiteten i kommunen var sprengt. Damen i telefonen sa at mest sannsynlig greide de å få tak i en vikar før juli (!), så jeg skulle slippe å gå til privat jordmor hele svangerskapet... :roll: De skulle uansett undersøke hvilke muligheter som finnes for å få plass til meg, og så skulle de ringe meg tilbake før jul. Dersom det ikke er plass, skal jeg iallfall hive meg rundt og bestille time på en privatklinikk. Jeg har ikke tenkt å vente til våren før jeg får gått til jordmor! Koste hva det koste vil...

Ellers er jeg ganske fornøyd om dagen, for jeg tror nemlig jeg har begynt å få litt mage! De fleste buksene mine er iallfall i trangeste laget nå, og mannen påstår at han kan kjenne at babyen vokser der inne! :ler: Tror nok ikke det er så lenge før jeg må shoppe et par mammabukser! Det blir stas! Snart kan vi også fortelle det til alle som ikke allerede vet det, og da trenger jeg jo ikke å skjule magen lenger heller!

Ble litt bekymret før i dag når jeg så litt lyserosa farge på dopapiret når jeg tørket meg. Men jeg og mannen hadde litt sengekos i går kveld, og da kan det jo som kjent bli noen små rifter. Det er borte igjen nå, så jeg regner med at alt er i orden.

Huff, har vært en forferdelig stressende dag på jobb i dag, men nå skal jeg hjem! Får vel strikke videre på mine uferdige julegaver (som det begynner å haste noe j..... med)!

Skrevet

Det der jordmorgreiene var ikke serlig holdbart! Krysser fingrene for at de klarer å skaffe deg jordmor, og veldig mye raskere enn i juli!

Er sikker på at du kommer til å bli kjempefin med mage :blunke: Høres så morsomt ut å se de første antydningene!! Kos deg med den begynnende magen :D

Har vel egentlig ikke så mye vettugt å skrive, men ville bare stikke nesen innom å si hei :vinke:

Skrevet

Takk for hilsen i dagboka mi Eliza! Jeg husker deg også godt fra august da vi skulle starte å prøve. Gøy at vi klarte det så fort begge to. Har nå lest meg gjennom dagboka di, og kommer til å følge med videre. Ok for meg som henger litt etter :blunke:

Jeg skal til første legetime den 12 januar, skal sannelig mase om jordmor tvert...

Vi sees vel her inne :-)

Skrevet

Hei og hopp! I dag er det (forhåpentligvis) siste dag på jobb før en lang og velfortjent juleferie! Har stort sett alle julegavene i boks, og i dag ble jeg ferdig med mannen også. Har ikke bakt en eneste julekake enda, men skal se hva vi får tid til i kveld og i morgen. Skal være hos mine foreldre både julaften, 1. og 2. juledag, så det er jo begrenset hvor mye kaker vi trenger å bake... Nyttårsaften skal vi ha vennefest, og da blir det full pakke med 5-retters middag og tilhørende vin. Er kanskje litt sur for at jeg ikke kan smake på all den utsøkte vinen, men så slipper jeg til gjengjeld å slite med bakrus 1.nyttårsdag! Jeg kan jo kanskje ta en liten slurk av glasset til mannen bare for å få en smak...

Nå vet også mine arbeidskolleger at jeg er gravid. Fortalte det under den tradisjonelle julelunsjen før helgen. Alle synes det var veldig hyggelig, og når min mann kom for å hente meg senere på kvelden vanket det opptil flere gratulasjonskonjakker på ham (så jeg måtte selvfølgelig kjøre hjem)! Det er en lettelse å ha fortalt det, så slipper folk å lure på hvorfor jeg av og til er så oppfarende og irritert... :roll:

Formen er stadig vekk fin, men jeg synes kanskje magen kunne vokst litt fortere :D ! Kan se en "kant" rett over dusken nå som etter mitt skjønn må være livmor? Og stadig flere klær må legges til side fordi de er for trange. Har bestilt et gravid-skjørt i dongeri på H&M Rowells, og det skal bli behagelig å ha på. Har også fått time til jordmor, men det ble privat første gangen. Får se om den kommunale jordmortjenesten får ledig kapasitet utover våren. Men (sukk...) det er jo en hel måned til jeg skal dit enda (har time i midten av januar). Jeg gleder meg jo sånn til å høre hjertelyden, så jeg skulle gjerne vært der nå med en gang!

Regner med jeg kommer til å snoke litt her inne i jula også, men vil likevel ønske alle sammen

:nisse: GOD JUL OG GODT NYTTÅR!!!

Lykke til med babylaging og graviditeter!

Klem fra Eliza, ENDELIG i uke 12!

Skrevet

Fint å høre at du er over de første 12 skumle ukene. Nå får du bare kose deg resten av svangerskapet. Håper det ordner seg med jordmor ut over våren. Men hvis ikke det er kapasitet hos den offentlige får du ikke dekket utgiftene til privat behandlig da? Alle lege og jordmor utgifter skal jo være gratis.

GOD JUL & GODT NYTT ÅR! :nisse:

Klem fra

Zianta

Skrevet

Gratulerer med endelig fullgåtte 12 uker :hoppe:

God Jul :nisse:

:klem2:

Skrevet

Gratulerer med å ha passert det magiske tallet - det må være deilig!

Godt at kollegene vet også, så de kan vise ekstra omsorg for en oppfarende gravid. :wink:

Jeg har også hørt noen si at utgifter til privat jordmor skal dekkes hvis den kommunale er full. Noe å sjekke?

God jul!

Skrevet

På julaften fikk vi brev fra sykehuset om at vi har fått time til ultralyd i midten av februar! Gleder meg!

I dag var det familieselskap med tanter og onkler og søskenbarn, og vi fikk da fortalt alle at vi skal ha barn i juli. Så nå er det bare å slippe magen ut og slappe av! Og det begynner å bli litt mage å slippe ut også... Den har vokst noe vanvittig bare den siste uka. Det er ikke lenger mulig å holde den inn for at den skal se flat ut. Det er en bulk nederst uansett hva jeg gjør! :ler: Utrolig kult!

Skrevet
På julaften fikk vi brev fra sykehuset om at vi har fått time til ultralyd i midten av februar! Gleder meg!  

Å, så heldig du er som har fått brev om det!

Jeg venter i spenning om når jeg skal få time!

Legen fant ut at min termin er ca 13 juli, mens jeg selv har funnet ut 11...

Hadde passet perfekt om den kom den 12. for da fyller mamma 50 år. Det hadde vært litt av en "gave" på dagen.

(samtidig vil jeg ikke gå over tiden...og hvertfall ikke på varme sommeren. Husker hvor varmt jeg hadde det sist. Lå i et soverom som var 0 grader, oppå dyna, uten klær...Og jeg svettet :o

Vanligvis er jeg en frossenpinne.. :ler:

Stakkars deg som ikke har fått jordmor i Trondheim.. :-?

Jeg bodde der da jeg var gravid med Lille for 2 år siden, og da var jeg heldig å få jordmor i sentrum, men også da var det ganske "sprengt" kapasitet.

Jeg skal ringe her jeg bor nå og høre om jeg får jordmor.

Hvilken dato i juli er det du har termin?

Blir spennende å følge deg!

Jeg opplevde også at det ble rosa på papiret.(også det var dagen etter sengekos).

Ble rimelig hysterisk, men legen sa det var normalt...

Men uff så redd man blir!

Klem fra Smurfa 12+1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...