Gå til innhold

Når barn er hos samværsforeldre

frosu

Anbefalte innlegg

Jeg er per definisjon far til to barn, som bor sammen med deres mor på en annen kant av landet.

Jeg har overfor henne kommentert at det i få tilfeller følger med nok tøy når jeg har samvær med ungene. For eksempel manglet det regntøy og typisk sommertøy som shortser o.l. da jeg hadde de i min sommerferie. Men derimot typisk høsttøy fulgte med, og det er jo logisk når jeg hadde barna i juli og vi var i syd Sverige og på Østlandet...

Jeg har sagt til henne at mine bidragspenger går til blant annet klær og hvorfor kan jeg ikke da få med nok klær til de når de er på besøk hos far ? Men som tidligere mener hun at jeg skal være glad for at jeg i det hele tatt får med klær i det hele tatt. Det er ifølge henne ikke vanlig at samværsforeldre får med klær når de har samvær med deres barn.

Derfor spør jeg her hvor det sikkert er flere aleneforeldre, om dette virkelig stemmer.

Jeg synes at jeg burde få med klær når jeg henter ungene. Jeg kjøper faktisk sykler o.l. i tillegg til bidraget jeg selvfølgelig er pliktig til å betale. Jeg mener det ikke er mye forlangt å få med klær da mine utgifter på ungene langt overstiger selve bidraget jeg betaler som for eksempel hotellopphold da mor bstemte seg for å flytte langt unna min og hennes familie, deler av reiseutgiftene slipper hun unna, pluss leker som de kan ha både hos mor og far +++++.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SELVFØLGELIG må det sendes med klær når barnet/barna skal ha samvær med den av foreldrene det/de ikke bor hos!!! Noe annet vil jo være helt ulogisk. Jeg kjenner flere som er i din situasjon, og de får selvfølgelig med både nok, og "riktige" klær til barna når de skal ha samvær! Ikke gi deg på denne!

Dina :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tre barn g har alltid sendt med nok klær når ungene er hos faren. men istedet for å drasse på bagen hver helg har jeg heller sendt med klær som er der. når det er noe de mangler/vokst ut av sier han fra så tar jeg med det neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Jeg sender med nok klær med min sønn.

Samboer sine 3 barn kjøper vi full garderobe til...

Pga. manglende garderobe fra mor...

Barna har klær hjemme, men det er fillene og det som er for smått som kom hit...

Når jeg spurte barna sa de at på denne måten kjøpte vi klær til barna som de fikk med seg hjem...

Gjett om det ble slutt på det umiddelbart... :wink:

Nå kjøper vi klærene selv - og de blir her til neste samvær...

Trist, men sant.

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du pappa, kjøp klær til barna dine selv!!

Ærlig talt er du ikke en voksen mann som ønsker at barna dine skal ha det de trenger????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann har sin datter annenhver uke.

Han betaler over 3000,- pr. mnd. i tilegg til sykkel, ski, fritidsaktiviteter osv.

Det skulle da bare mangle at mor sender med klær til jenta!

Vi har da ikke ubegrensede økonomiske midler.

Nei, jeg er glad for at mammaen hennes sender med alt hun trenger.

Vi har tross alt vært med på å betale for det.

Det har aldri vært noe problem.

Dere som skriver at han skal kjøpe klær i tillegg til å betale for livsoppholdet til barnet sitt må tenke dere om.

Det KAN jo tenkes at denne mannen får flere munner å mette!

Er det slik at særkullsbarn skal bli de eneste barna fordi far må betale dobbelt opp for disse?

Må man vinne i Lotto for å tillate seg selv å få barn med flere enn særkullsmoren?

Dette er da en opplagt sak.

Jeg kjenner jeg blir litt irritert når enkelte ikke evner å se hvilken forferdelig situasjon mange fedre er i!

Hvorfor skal de alltid "straffes" når det skjærer seg med barnemoren?

Ungene merker slikt!

La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Her sendes det med klær, ja.. Siden det er jeg som har det økonomiske ansvaret for barna, og mottar bidrag, syns jeg det er en selvfølge.

Ellers må jo samværsforelderen forsørge barna to ganger, først gjennom bidraget og så ved å kjøpe klær til barna.

Dessuten vokser de så fort fra klærne at det blir fort uøkonomisk å kjøpe noe som ikke brukes mer enn annenhver helg.

(problemet mitt er at klærne aldri kommer tilbake hit. Kunne like gjerne ha puttet dem inn i et "sort hull"- svupp! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han betaler over 3000,- pr. mnd. i tilegg til sykkel, ski, fritidsaktiviteter osv.

Nei, jeg er glad for at mammaen hennes sender med alt hun trenger.

Vi har tross alt vært med på å betale for det.

Det har aldri vært noe problem.

Dere som skriver at han skal kjøpe klær i tillegg til å betale for livsoppholdet til barnet sitt må tenke dere om.

Er det slik at særkullsbarn skal bli de eneste barna fordi far må betale dobbelt opp for disse?

Må man vinne i Lotto for å tillate seg selv å få barn med flere enn særkullsmoren?

Dette er da en opplagt sak.

Jeg kjenner jeg blir litt irritert når enkelte ikke evner å se hvilken forferdelig situasjon mange fedre er i!

Hvorfor skal de alltid "straffes" når det skjærer seg med barnemoren?

Ungene merker slikt!

La Guapa

Helt enig med La Guapa :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så den som har barnet boende hos seg deler bare kvadratmeter da og ikke kroner og øre??? :roll:

Klart de deler kroner og øre, men birdagspliktig betaler bidrag til barnets livsopphold. Og mange som denne pappaen her bidrar til ting utover det. Det blir da helt feil at i tillegg til mange tusen i mnd. i bidrag må han kjøpe masse klær som skal brukes annenhver helg. Barn vokser fort og de blir sannelig ikke mye slitt da nei. Og det er vel mye greiere at klærne følger barnet fram og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og det har sikkert moren, så la henne svi!

Synes du virker særdeles lite objektiv her, planlegger dere barn snart...?

:roll:

Hmmm.......

For mødrene har det jo så bra....

Dere er jo to voksne, skal ikke du være med og forsørge dine egne barn?? Slik som mødre flest? Du vet, det går helt fint å klare det på en inntekt..... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Vi har diskutert dette tidligere Tex og blir visst ikke enige... :wink:

Men jeg prøver fordet...

Jeg har en gutt født i -96.

Samboer har 3 barn født i -94/-95/-97.

Tilsammen har vi 4 barn.

Nå er jeg gravid og venter dermed tilsammen "vårt" 5. barn...

Skal ikke vi ha muligheter til å bruke våre penger på kjekke ting til oss, min gutt, vårt felles barn + hans 3 barn utenom barnebidrag + klær til hans 3 barn som er her en helg i mnd?

Skal ikke vi ha muligheter til å etablere oss på nytt uten å måtte bo i en liten leilighet på 50 kvm. som vi gjør nå?

Skal han straffes fordi hun ville skilles samt ha daglig omsorg for barna?

Skal ikke mor delta i hva det koster å forsørge et barn?

Her får mor (i vårt tillfelle):

* bidrag: kr.5600,- pr. mnd

* barnetrygd: ca. 4000,-

* dekning av noe av barnehage og SFO x,- pr mnd

* lavere skatt...

Ikke fortell meg at mor da deltar så mye til hva det koster å ha barna...

En annen ting:

Hvor stort savn hadde det ikke vært for deg dersom du bare fikk se barna dine en helg i mnd?

Her betaler han:

* bidrag: 5600,- (som HELDIGVIS blir kraftig redusert fra oktober...)

* dekker reiseutgifter på kr. 3500,- pr. samvær

* kjøper klær til samværene her

* leker, ski etc som de har her

Og dette mener du er helt greit?

Hva hvis DU måtte betale bidrag for barna dine?

I tillegg måtte du kjøpe nye klær til dem i tillegg til bidraget?

Da hadde du vel ikke vært så bastant...? :wink:

Det er ikke bare omsorgsperson som skal ha privilegiet å etablere seg på nytt vel?

Men litt samarbeid burde ikke dette vært en nødvendig diskusjon i det hele tatt...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første kan ikke jeg fatte at det skal gå så inderlig utover deres budsjett å kjøpe inn et par bukser, noen truser og t- skjorter til en helg i mnd.

For det andre, hvis moren har tre barn å forsørge blir hun ikke rik av 4000 i barnetrygd og 5000 i bidrag.

Om mannen din vil se ungene sine mer kan han vel fixe på det?

Da slipper han jo med å betale enda mindre i bidrag, dà...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Snedig dette; hvordan d er stemødrene som ofte hisser seg kraftig opp fordi deres mann har barn ifra før som de må betale for...

Men nei da; nå er d hennes og helst deres felles barn som gjelder...

Personlig ville jeg ha vært meget forsiktig med å få barn med en mann som har (mange) barn (og kanskje med flere kvinner.) ifra før.

Ett samlivsbrudd kan jo skje igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis DU måtte betale bidrag for barna dine?

I tillegg måtte du kjøpe nye klær til dem i tillegg til bidraget?

Da hadde du vel ikke vært så bastant...? :wink:

Men litt samarbeid burde ikke dette vært en nødvendig diskusjon i det hele tatt...

Mayamor

Jeg klippet litt fra Mayamor her jeg. Som hun sier, det er som oftest ikke mer enn litt samarbeid som skal til og mange ting ville løst seg mye enklere.

Og det er nok en ide å se på det den motsatte veien også, hva om det var en selv som ikke så barna noe særlig, og man var med å betale for det de trenger, som klær og mat og fritidsaktiviteter. Greit nok at man skal dekke mat og sted å oppholde seg når man har barna, men de som ikke ser barna sine har vel søren ta meg rett til å kunne gjøre noe for seg selv for de pengene de jobber og sliter for, ikke bare betale og betale for barna. En garderobe til et barn koster en god del, man må ut med noen tusenlapper for å ha både leketøy, pentøy, regntøy, gummistøvler, lekesko, pensko, +++ det er barn trenger. Og når man alt har betalt dette så skal man ikke måtte gjøre det igjen. Klær som betales av mor og far er jo ikke deres allikevel, de er barnets og skal da følge barnet. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Tex.

Jeg vet ikke helt hvilken livssituasjon du befinner deg i , men for mitt eget vedkommende kan jeg overhodet ikke si meg enig i dine standpunkt.

Tenk deg selv å måtte bli avspist med annenhver helg og to dager i uken.

I tillegg skal du betale store summer som du vet ikke går uavkortet til barnet.

Barnet maser ustanselig om å få og få...og pappa kjøper.

Leker, ski, sykkel, ballett, rollerblades, sparksykkel osv...

"mamma sier at jeg skal ha med meg skoene som er for små hjem, for de har hun kjøpt og venninna hennes skal få dem"....

Og pappas nye små...nei de får ikke bruke den sparkebuksa han husker så godt fra sin første lille.

Ikke boblejakken hun fikk av sin farmor heller, for de skal naboungene til moren ha!

Han betaler og betaler og må ta til takke med det lille samværet han får.

Han tør ikke å protestere for da er det ikke sikkert han får ha barnet sitt neste gang fødselsdagen hans tilfeldigvis faller utenom den torsdagen han har fått tildelt.

De gangene han sier at han ønsker å ha delt omsorg blir han svart med at :

" du må bare prøve, det får du ikke allikevel..."

JA, jeg vet at det sikkert finnes mange som ikke bryr seg.

Har noen tenkt over hvor mange som ikke får SJANGSEN til å bry seg om sine særkullsbarn.

Jeg blir rystet og sjokkert over at noen kan synes at deres eget forgodtbefinnende og luner går foran at barnet skal få en oppvekst med både mor og far!

La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne er vel barnet sine?

Burde følge barnet.

Akkurat som jeg tar med meg klær når jeg reiser bort.

De må selvfølgelig bli med tilbake igjen.

Må moderere meg litt.

Det er nok forskjell her på hvor ofte man har barna. Er det sjelden, så blir det som å reise vekk og man tar med den man trenger.

Er man like mye begge plasser, så har man vel oftere "alt" begge steder.

Er heldigvis ikke i denne situasjonen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Hvor er så denne spy saken når jeg virkelig trenger den SS.

Snedig dette; hvordan d er stemødrene som ofte hisser seg kraftig opp fordi deres mann har barn ifra før som de må betale for...  

Men nei da; nå er d hennes og helst deres felles barn som gjelder...  

Personlig ville jeg ha vært meget forsiktig med å få barn med en mann som har (mange) barn (og kanskje med flere kvinner.) ifra før.  

Ett samlivsbrudd kan jo skje igjen....

Du skjønner det du vil skjønne du. :fy:

Mayamor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...