Gå til innhold

Vil kaste unge ut fra NAV


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ungdom som oppsøker Nav bør bli bedt om å snu i døra. Kommunene må tørre å bli langt tøffere, for ungdom under 30 år skal ikke motta passiv stønad. De skal jobbe

http://www.nettavisen.no/nyheter/valg/article2667084.ece

FRP jeg kan ikke fatte at noen stemmer FRP

Heilt enig! Det skal jobbe! Men da forplikter samfunnet å tildele eit tilstrekkelig antall tilrettelagte oppgaver. Kroppen er til for å brukes til noe produktivt, ikke til å sløve foran tv eller dataspill med! Des lengre unge mennesker surrer rundt uten faste holdepunkt i livet, ja di lettere er det å rote seg bort i rus og annet destruktivt. Her gjelder arbeidslinja, lediggang er rota til alt ondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt enig! Det skal jobbe! Men da forplikter samfunnet å tildele eit tilstrekkelig antall tilrettelagte oppgaver. Kroppen er til for å brukes til noe produktivt, ikke til å sløve foran tv eller dataspill med! Des lengre unge mennesker surrer rundt uten faste holdepunkt i livet, ja di lettere er det å rote seg bort i rus og annet destruktivt. Her gjelder arbeidslinja, lediggang er rota til alt ondt!

Det kan jo like gjerne være at folk som sliter må selge narkotika for å i det hele tatt overleve med dette Frp forslaget. Adolf Hitler og Josef Stalin mente også det var veldig viktige at alle skulle jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Det er jo nettopp ungdom som ikke har etablert seg enda som har størst nytte av nav sine tjenester, så å kaste dem på dør høres ut som en sikker vei til mere svart arbeid og kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrP tar jo helt av med enkle og vanvittige forslag for tiden. Hver gang jeg tror det ikke er mulig for FrP å bli mer fylt av fordommer og enkle løsninger så gjør de mine tanker til skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Dette var jo en kjempegod idé. Alle vet jo at ingen ungdommer blir syke, havner i ulykker og blir uføre, eller har problemer med å skaffe seg arbeid. Heve trygd er jo bare noe man gjør for å sitte hjemme å spille playstation!

:sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var jo en kjempegod idé. Alle vet jo at ingen ungdommer blir syke, havner i ulykker og blir uføre, eller har problemer med å skaffe seg arbeid. Heve trygd er jo bare noe man gjør for å sitte hjemme å spille playstation!

:sarkasme:

FRP klarer som vanlig å forenkle et komplekst problem, og hive ut en enkel løsning. Det gjør dem useriøse, når de egentlig prøver å gripe fatt i et seriøst problem: "Nær 30 prosent av sosialhjelpsmottakerne er i alderen 20-29 år".

Alle disse unge er ikke syke eller uføre... Jeg tror ikke noe på at det er så vanskelig å skaffe seg arbeid, man må tilpasse hvor kresen man er til hvilken kompetanse man har. Har man ingen kompetanse (selvvalgt) så må man ta jobber som er mindre attraktive, kanskje flytte for å finne arbeid også. Det synes jeg ikke er for mye forlangt.

Tror det er mange unge som synes NAV er en lettvint vei til å slippe å anstrenge seg, noe som passer bra hvis de har vokst opp med å aldri måtte anstrenge seg eller blitt stilt krav til. Lurer på hvor mange unge som er f.eks. aspirerende musikere og som finansierer den drømmen via NAV...

Når det er sagt, så er det ikke sikkert dette er et strategisk smart utspill av FRP i valgkampen, da de nok har en del velgere i denne gruppen de henger ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Problemet her er at ting forenkles noe voldsomt, og det å begynne med trygden blir å behandle symptomene i steden for å ta tak i det underliggende problemet, i mine øyne først og fremst den skremmende høye drop-outraten i videregående opplæring, og det totale fraværet av muligheter for personer uten gode teoretiske evner etter at også yrkesfagene ble smekkfulle av teori.

Bedre blir det ikke av at ungdommer er skremmende lite forsikrede og ikke skjønner konsekvensen av å bli ufør i en ulykke dersom man aldri har hatt noe nevneverdig arbeidsinntekt og bare har studert. I tillegg har jeg ikke noen data for hånden (skal grave litt) men det er jo også noe med tidsperspektiv her også. Det er kanskje flere ungdommer som oppsøker nav, men blir de langtidsbrukere eller kommer de fort ut av systemet igjen?

Et annet problem er jo at slik trygdesystemet er utformet i dag, er at det for mange ikke lønner seg i det hele tatt å stå i jobb. Dersom man ønsker, og har mulighet til å jobbe, men ikke har kapasitet eller mulighet over en viss stillingsprosent, kan dette være mindre økonomisk lønnsomt enn å ikke jobbe i det hele tatt. I tillegg har man et problem med tanke på at det er bedrifter som finansierer sykefravær over kortere tid, mens det blir statens "problem" over lenger tid, slik at ikke nødvendigvis bedriften har de beste incentivene til tilretteleggig heller.

Det bør også kanskje nevnes at folk burde bli flinkere til å rapportere inn trygdesvindel/misbruk av disse tjenestene når de ser det. Det er en merkelig holdning ute og går om at det å stjele fra staten nærmest er "greit" og at folk skal passe sine egne saker, men om folk hadde vært flinkere til dette hadde både kostnadene knyttet til systemet gått ned, og det hadde både vært mindre stigmatiserende for dem som mottok tjenestene og vi kunne gitt bedre tjenester for dem som faktisk fortjente det.

Jeg ser absolutt et stort problem med at vi får et stort antall sosialhjelpsklienter spesielt blant de yngre, men dette er helt feil ende å begynne i. Og det å begynne i den samme gamle tralten med å stemple alle som bruker NAVs tjenester som late snyltere som bare mangler tiltaket til å gjøre noe med sin egen situasjon er bare et rent populistisk utspill som ikke tar tak i noe som faktisk betyr noe. Mange unge på NAV er et symptom, ikke problemet i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg faktisk litt slem som sier det, men er faktisk helt enig i at det bli vanskeligere å motta sosial støtte fra NAV. Tror faktisk det ødelegger for like mange som det hjelper (av de som er relativt unge). Selvsagt må de som trenger det få hjelp, men det er så fryktelig mange som ikke trenger det..

Naboen min er 16 år og droppet vgs fordi han ikke gadd, fordi det var så kjedelig. Nå får han støtte av NAV og gidder ikke skaffe seg en jobb.. fordi det er så greit sånn som det er nå. Han vet akkurat hvor mange timer han må stille opp på ting for å motta det han før - og gjør minstekravet.. Verste er at han er stolt av at vennegjengen hans lever sånn. At vi som samfunn skal gjøre dette greit, vil jeg ikke være med på.. Tenk på all utdannelsen og arbeidserfaringen han går glipp av. Antakeligvis hjelper NAV han nå til å nettopp forbli hos NAV resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo penger selv om man søker jobb! Kollektiv transport etc. koster det òg! Selv fikk jeg støtte fra NAV i et halvt år etter midlertidig avsluttet skolegang pga. psykiske problemer og samtidig søkte jeg jobber. Hvis jeg ikke hadde fått sosialstøtte hadde jeg ikke hatt noen mulighet til å søke jobb og så videre. Nå skal det og nevnes at NAV satte krav til at jeg tok jobbene de fant til meg, eventuelt praksisplasser, om noe dukket opp, og de lette de òg!

Det er ikke slik at nittenåringer som får sosialstønad tenker at "Hei. Dette er jo riktig så chill. Tror jeg stagnerer her de neste ti årene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at nittenåringer som får sosialstønad tenker at "Hei. Dette er jo riktig så chill. Tror jeg stagnerer her de neste ti årene".

Problemet er jo at det nettopp er sånn noen av de tenker.. Prøver ikke å svartmale de som trenger hjelp - men vi må være realistiske nok til å se at det er et system det er lett å utnytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg faktisk litt slem som sier det, men er faktisk helt enig i at det bli vanskeligere å motta sosial støtte fra NAV. Tror faktisk det ødelegger for like mange som det hjelper (av de som er relativt unge). Selvsagt må de som trenger det få hjelp, men det er så fryktelig mange som ikke trenger det..

Ja, utgiftene til sosialtrygd utgjør nesten en helt prosent av det offentlige sine utgifter. Her trenger det virkelig tiltak må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utgiftene til sosialtrygd utgjør nesten en helt prosent av det offentlige sine utgifter. Her trenger det virkelig tiltak må jeg si.

Flott du er enig....

Blåser vel i hvor mange prosent det utgjør, poenget er jo at det er mange som utnytter det - og hvorfor skal det være greit?

Hvorfor skal jeg gidde å gå på jobb og slite meg ut hver dag, når jeg kan være hjemme og kose meg med ungen min? Det utgjør jo bare en prosent, allikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Flott du er enig....

Blåser vel i hvor mange prosent det utgjør, poenget er jo at det er mange som utnytter det - og hvorfor skal det være greit?

Hvorfor skal jeg gidde å gå på jobb og slite meg ut hver dag, når jeg kan være hjemme og kose meg med ungen min? Det utgjør jo bare en prosent, allikevel!

Det var sarkasme fra hans side. Men det er jo enkelt for folk med jobb og utale seg.

Og finne jobb er ikke lett ihvertfall ikke i tider med finnanskrise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sarkasme fra hans side. Men det er jo enkelt for folk med jobb og utale seg.

Og finne jobb er ikke lett ihvertfall ikke i tider med finnanskrise.

Det var sarkasme fra min side også :)

Vet det ikke er lett å finne jobb i disse tider. Eneste jeg har sagt er det er lett å utnytte systemet og at det burde fikses - ikke at de som trenger hjelp ikke skal få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Antakeligvis hjelper NAV han nå til å nettopp forbli hos NAV resten av livet.

Neppe, de kjører han som regel bare hardere og hardere på det med å skaffe jobb, jo lengre tid det går. De har mulighet til å holde på han hele uka, med ulike tiltak, så dersom Nav bruker de mulighetene de har, vil det tilslutt bli enklere for han å bare jobbe/studere.

Hvis din lokale Nav ikke bruker disse mulighetene er det de som gjør en dårlig jobb, systemet er det ikke noe galt med, sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Stjernedryss
Neppe, de kjører han som regel bare hardere og hardere på det med å skaffe jobb, jo lengre tid det går. De har mulighet til å holde på han hele uka, med ulike tiltak, så dersom Nav bruker de mulighetene de har, vil det tilslutt bli enklere for han å bare jobbe/studere.

Hvis din lokale Nav ikke bruker disse mulighetene er det de som gjør en dårlig jobb, systemet er det ikke noe galt med, sånn sett.

Hva i all verden skal de "kjøre" på han som blir så hardt mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at det nettopp er sånn noen av de tenker.. Prøver ikke å svartmale de som trenger hjelp - men vi må være realistiske nok til å se at det er et system det er lett å utnytte.

Helt enig! Noen unge trenger hjelp og skal få det, det er kjernen i velferdsstaten. Men alle de som ikke trenger hjelp, som bevisst utnytter systemet, og i tillegg er stolt av det - det er begredelig. Jeg synes ikke noe om å betale skatt til slike formål.

Noen unge hadde hatt godt av et spark i rumpa, som at "vil du ha noe her i livet så må du skaffe deg det selv", heller enn å spille katt og mus med NAV om hvem som klarer å trette ut hverandre.

Minner litt om den negative siden av bistand dette, at man trener opp folk til å bli passive mottakere til de til slutt ikke eier et fnugg av ambisjoner eller ønsker på egne vegne. Litt sånn er det også med asylsøkere, de kobles opp til trygdesystemet som om det er en slange med heroin, så ligger de der sløve i blikket og dag for dag mister mer og mer av livsgnisten og tanker om at det er en hel verden der ute man kan delta i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo like gjerne være at folk som sliter må selge narkotika for å i det hele tatt overleve med dette Frp forslaget. Adolf Hitler og Josef Stalin mente også det var veldig viktige at alle skulle jobbe.

Ja.. så la dem bare selge knark da! For da få jo felleskapet et påskudd for å reinske det sanne kriminelle `jeg`bort fra gata og inn bak låste dører der dem hører hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Hva i all verden skal de "kjøre" på han som blir så hardt mener du?

Å få han til å møte opp mest mulig på jobbklubb, kreve lister over søkte jobber ol. De har mulighet til å få han til å møte opp, og være der 6-8 timer daglig, fem dager i uka. Dvs at han ender opp med å bruke samme tid på dette som på en vanlig jobb, men for vesentlig mindre penger. Hvis han fortsatt synes dette er greit er det nok ikke håp for han, men da er han nok så dum at han neppe vil fungere i arbeidslivet uansett.

Ellers er jeg foresten litt nysgjerrig på hva slags stønader en 16-åring får fra nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...