Gå til innhold

Yuppi, polizen får masse lønn!


Gjest Fornøyd!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Hardt arbeidende i privat sektor
Kjenner jeg er lei politiet.

Hvor hard arbeidsdag kan man ha når alle diskusjonsfora på nettet blir teppebombet av PB som klager over lønna si.

Og hvor stor respekt får man av de midler som er brukt. Gå sakte aksjon, politi er det verste og hardeste yrket i verden osv. :spy:

Min respekt for lærere og politi er sterkt svekket.

Dette innlegget her er ganske typisk synest jeg:

Buhu, vi har det vondt, ingenting er bra nok. La oss sutre litt mer, og snu det positive til noe negativt. Pleier ikke å være de som virkelig står på og som fortjener ekstra ros og betaling som går frem på denne måten.

Er så enig med deg.

Selv jobber jeg i et stort selskap og der har vi ingen innvirkning på lønnen vår. Vi får det vi får år etter år. Riktignok har stillingen vi blir ansatt i en llnns"ramme", men utover det har vi, akkurat som i staten, ikke noen individuell forhandlingsrett, eller selv mulighet til å påvirke lønnsøkning. Og i år fikk vi så og si ingenting, på grunn av finanskrisen (som Norge ikke merker noe særlig til uansett, men bedriften ser sitt snitt til å spare).

Jeg kjenner flere lærere, og har jobbet i lærermiljøet selv (uten å være lærer), og kjenner også til noen politifolk. Har fulgt med siste årene i media og sett ulike utspill.

Det som overrasker meg mest er at både lærere og politifolk kommer med trusler; og at staten lar seg true. Det er ikke fortjent for noen av disse gruppene, den enormt høye lønnen de sitter på. De går hjem tidlig og har det avslappet og fett på jobb, disse to gruppene. Norge er et Kardemome-land og det er ikke NY-tilstander her.

Politifolk har det lønnsmessig godt, da de har mange interne ordninger med masse tillegg! Mange politifolk sliter heller ikke all verden, de gjør mye rutinearbeid innenfor vanlige tider.

Politi, lærere og offentlige sektor har mistet mye respekt i måten de krever på.

I Norge tjener alle likt: offentlige ansatte og private ansatte. Det er ikke slik i resten av verden! Husk at offentlige lønninger sponses av våre skattepenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Synes i grunnen politiet her til lands tjener kjempebra som det er!!!

Det synes jeg også. Forstår ikke at de fikk viljen sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette innlegget er bare oppspinn.

Jeg er operasjonsleder i politiet og har i dag en grunnlønn på ca 400.000,-.

Alle tilleggene du får utgjør over 100.000 i året. Din reelle lønn er derfor godt over 500.000. Det er smellbra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
15 000 kr. for én time ekstra jobbing pr uke

Vi er mange i privat sektor som yter ekstra, og som gladelig jobber en time ekstra i uken. Vi får ikke mer betalt av den grunn.

Det er bare politi og lærere som måler sekunder av hvor lenge de drikker kaffe på jobb, for så å kreve betalt for det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, de har det jo helt fett. Spiller jo ingen rolle om de må jobbe masse overtid - de trenger jo ikke være skjerpet på jobb. Det er jo ikke som om deres arbeidsdag er annerledes enn andres. Vi vil vel ikke at flere ønsker å bli politi, jo mer vold det blir i samfunnet.

Politiet løser få krimgåter og det er ofte de ikke er der de burde ha vært. De får masse ressurser, men klarer ikke å prioritere å bruke pengene på de viktige tingene, de går bort til kaffe, uniformer og lønnstillegg...

Politiet får, som alle andre i henhold til norsk lov, betalt for overtidsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så enig, så enig. Jeg synes også politi som bor og jobber i Oslo burde fått litt ekstra som kompensasjon for stive boligpriser.

Vi er mange ulike yrkesgrupper som flytter til Oslo - og ikke får kompensasjon for høye boligpriser. Og vi tjener like bra som politiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Politifolk generelt må jobbe mye overtid for å ha en brukbar lønn.

Det er ulovlig å spekulere i planlagt overtid...det burde politiet vite.

Lønnen er kjempegod sett i forhold til at politiutdanning og det yrket som en vanlig politibetjent er. Mange sitter på kontor fra 8 til 16 og skriver på PC..og kjeder seg litt og drikker mye kaffe. Av og til flyr de ute med hunden sin og snakker med noen harmløse narkomane. De tjener bra og bedre enn mange andre.

De har selv valgt å bli politi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi er mange ulike yrkesgrupper som flytter til Oslo - og ikke får kompensasjon for høye boligpriser. Og vi tjener like bra som politiet!

Politiet er lønnet av staten og er således forskjellig fra private og kommunale yrkesgrupper. De sistnevnte kan fritt øke lønningene.

Men jeg glemte å nevne at et bostedstillegg selvfølgelig bør være forbeholdt de nyutdannede. På noen av Oslos politistasjoner står i dag nær halvparten av politibetjentstillingene ubesatt. Dette er et reelt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
På noen av Oslos politistasjoner står i dag nær halvparten av politibetjentstillingene ubesatt. Dette er et reelt problem.

Politiet har aldri fått så mye penger overført som i de senere år.

Politiet velger å bruke pengene til lønn og andre goder (reiser osv.) og da står stillinger ubesatt, fordi de har ikke prioritert å bruke pengene på stillinger.

Det er politiets egen feil....dårlig planlegging og prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Selv jobber jeg i et stort selskap og der har vi ingen innvirkning på lønnen vår.

Men du har antagelig langt større muligheter til å skifte jobb enn en politibetjent.

Hvis du ikke har innvirkning på din egen lønn, er du trolig relativt nyutdannet. Da vil dette endre seg når du kommer oppover i systemet.

Hovedgrunnen til at politiet må få en skikkelig lønn er at vi ikke må få inn søppel der. Midt inntrykk er at norsk politi er langt mer smidige og kompetente enn deres kolleger i utlandet. Det kan jeg dessverre ikke si om de fleste andre statsansatte i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Politiet velger å bruke pengene til lønn og andre goder (reiser osv.) og da står stillinger ubesatt, fordi de har ikke prioritert å bruke pengene på stillinger.

Ikke flere bortforklaringer, nå. Stillingene er der. Det er bare ingen som vil ta dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lemona_*
Alle tilleggene du får utgjør over 100.000 i året. Din reelle lønn er derfor godt over 500.000. Det er smellbra!

Hvor kommer dette vaset om de store tilleggene til politiet fra? Vis meg oversikt over lønnsslippen til en politibetjent som viser at han tjener over 500 000 uten masse overtid.

Det har blitt skapt en illusjon om tillegg i 100 000-kroners klassen som det virker som mange tar for en sannhet etter at uvitende har fremsatt den gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Ikke flere bortforklaringer, nå. Stillingene er der. Det er bare ingen som vil ta dem.

Tull og tøys . Er nok av politifolk og nye politidamer fra skola i det landet her!

Sytegruppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet får, som alle andre i henhold til norsk lov, betalt for overtidsarbeid.

Jeg ser for meg at pålagt overtid over en lengre periode vil føre til en dårligere utført jobb.

De har selv valgt å bli politi.

Hva om færre velger å bli politi? Det er mange med politiutdannelse som velger bort å jobbe i politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
De har selv valgt å bli politi.

Jeg tror dette må være den dummeste kommentaren jeg vet om i debatter om lønn og arbeidsvilkår.

Nå er det vel slik at de flest har valgt sitt yrke selv, men de har allikevel lov til å ha meninger om lønna deres er i samsvar med jobben de gjør, og lønnsnivå i arbeidslivet for øvrig.

Så er det jo også slik at arbeidshverdagen for en del har endret seg betraktelig fra den gang de valgte å gå inn i politiyrket, og mens politiutdanningen tidligere var en yrkesutdanning er det nå en høyskoleutdanning.

Det er også et moment at politifolk tidligere hadde lønn under utdanning (slik som tollerne fortsatt har), mens man nå ikke engang har betalt mens man er et år i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg ser for meg at pålagt overtid over en lengre periode vil føre til en dårligere utført jobb.

I all verden...! snakk om latskap og dovenhet.

Enhver som jobber som politi må da vite at ved vaktordninger og skiftarbeid, så er en del overtid obligatorisk/pålagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er også et moment at politifolk tidligere hadde lønn under utdanning (slik som tollerne fortsatt har), mens man nå ikke engang har betalt mens man er et år i praksis.

Herregud...det er det få andre som har! Det er ikke vanlig i privat og offentlig sektor å få betalt før de begynner å jobbe!

Bare staten og forsvaret som har frynsegoder som det.

Lønnstaperne i Norge er folk i privat sektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Lønnstaperne i Norge er folk i privat sektor.

Mange politifolk velger å forlate politiyrket til fordel for jobb i privat sektor. Sikkert fordi det er så dårlige vilkår der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...