Gå til innhold

Ville du advart din datter


livesen

Anbefalte innlegg

Gjest Ketil
http://www.firda.no/nyhende/article3567895.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=567650

Regner med en masse pepper nå, men spør allikevel.

Ville du advart din datter mot å henge sammen med innvandrer gutter ?

Hvorfor ?

Hvorfor ikke ?

Tja, hvorfor jeg ville gjort det ville vært fordi jeg hadde fått et inntrykk av at det var noe i veien med de. At det ikke hadde stemnt.

Hvorfor jeg ikke ville gjort det er fordi jeg hadde fått inntrykk av at de hadde vært ok og koselige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ketil
Tja, hvorfor jeg ville gjort det ville vært fordi jeg hadde fått et inntrykk av at det var noe i veien med de. At det ikke hadde stemnt.

Hvorfor jeg ikke ville gjort det er fordi jeg hadde fått inntrykk av at de hadde vært ok og koselige folk.

Det kom vist en gal n oppi stemt. Men jeg kan altså skrive det serru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen
Så var det det å lese et innlegg litt mer nøye igjen da ;). Jeg sa det som hadde fått meg på generelt grunnlag til å advare er kultur, religion og kvinnesyn. Jeg sa ikke at denne type religion kultur osv = voldtekt, eller er en forklaring på voldtekt. Men helt uavhengig av om det fører til voldtekt, så er min erfaring at de fleste utenlandske menn har - pga religion og kultur og kvinnesyn - slike trekk ved seg - personlighet og holdninger - at jeg håper virkelig min datter ikke finner seg en utenlandsk mann. Det hadde jeg i alle fall sterkt advart mot. Å denne andelen utenlandske menn er langt høyere enn andelen utenlandske menn som voldtar, så her er det all grunn til å advare - det mener nå i alle fall jeg.

Her er jeg ikke enig med deg. :lur:

Min mann er en arabisk muslim, noe som burde skaffe han en VIP billett til den gruppen menn mange mener at har f.eks et tvilsomt kvinnesyn som følge av religiøs og kulturell bakgrunn. Men sannheten er at hans syn er påfallende likt det mange nordmenn har. Vi er likestilt både i og utenfor hjemmet, og det er en selvfølge for han. Selvfølgelig finnes det kulturelle forskjeller om man sammenligner Norge og hans hjemland, men ikke mer alvorlig enn at jeg vet om heilnorske menn som jeg anser for å være innhaver av et mye verre kvinnesyn enn det som er normalen i hans hjemland.

Det betyr ikke at jeg påstår at det ikke finnes problemer og et antikvarisk syn på kvinner i enkelte deler av verden. Men, som en annen her skriver, det er enorme forskjeller fra land til land, og kultur til kultur. Og også fra individ til individ. Både land og religion, til og med tolkning av en religion, varierer veldig.

Det er også årsaken til at jeg ikke ville ha advart en datter mot hele grupper, men heller mot situasjoner og oppfordret til å vise sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg barn, men har jo noen tanker om hvordan jeg vil være som forelder.

Nei, jeg ville ikke advart mot det ene og det andre. Tror jeg ville fulgt mine egne foreldres etikk stort sett. Lære barna å tenke selv, være kritiske til forskjellige situasjoner og folk de møter. Jeg vil også gjerne oppdra barna mine på en slik måte at de presenterer sinne venner og de de kjenner for meg etterhvert, og kan føle at venner er velkommen i vårt hus. Hvis mine barn får den tilliten til å velge selv, og samtidig lar vennene være endel av vår hverdag også -så ville jeg nok følt meg trygg på at de tok riktige beslutninger når tiden kommer til å få mer og mer frihet.

(Bare for å ha sagt det, jeg har hatt venner som gikk i mot det mine foreldre syntes var ok, men på grunn av dem så skjønte jeg det jo også selv etterhvert!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ikke enig med deg. :lur:

Min mann er en arabisk muslim, noe som burde skaffe han en VIP billett til den gruppen menn mange mener at har f.eks et tvilsomt kvinnesyn som følge av religiøs og kulturell bakgrunn. Men sannheten er at hans syn er påfallende likt det mange nordmenn har. Vi er likestilt både i og utenfor hjemmet, og det er en selvfølge for han. Selvfølgelig finnes det kulturelle forskjeller om man sammenligner Norge og hans hjemland, men ikke mer alvorlig enn at jeg vet om heilnorske menn som jeg anser for å være innhaver av et mye verre kvinnesyn enn det som er normalen i hans hjemland.

Det betyr ikke at jeg påstår at det ikke finnes problemer og et antikvarisk syn på kvinner i enkelte deler av verden. Men, som en annen her skriver, det er enorme forskjeller fra land til land, og kultur til kultur. Og også fra individ til individ. Både land og religion, til og med tolkning av en religion, varierer veldig.

Det er også årsaken til at jeg ikke ville ha advart en datter mot hele grupper, men heller mot situasjoner og oppfordret til å vise sunn fornuft.

Ok, da har du funnet deg en bra utenlandsk mann - kan det virke som. Det er jo fint for deg ;). Jeg ville uansett advart mitt datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen
Ok, da har du funnet deg en bra utenlandsk mann - kan det virke som. Det er jo fint for deg ;). Jeg ville uansett advart mitt datter.

Hehe, ja, det har jeg.. Og det kan du jo hende din datter gjør også. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg ville advart mot gutter generelt som eventuelt skulle finne på å bruke vold og den slags, men for meg er det ikke hudfarge eller nasjonalitet som bestemmer det. Er selv oppvokst i et flerkulturelt miljø, og er svært glad for at jeg fikk den erfaringen gjennom oppveksten.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, det har jeg.. Og det kan du jo hende din datter gjør også. :fnise:

Nei, det håper jeg virkelig ikke. Og jeg skrev - kan virke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen
Nei, det håper jeg virkelig ikke. Og jeg skrev - kan virke som.

Hehem du vet aldri.. :lur: Og jeg har det, for å bekrefte at du har rett i dine "det kan virke som" antagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg bor i Florø, og jeg syns denne saken er uendelig trist. Det er ikke fordi det er utlendinger innblandet at jeg blir sint og lei meg på jentas vegne, men at det skjedde henne generellt. Det kunne like så godt vært en nordmann som gjorde det. Håper ikke det skjer igjen, har flere venninner med jenter i den alderen der, som naturlig nok nå er redd for å sende barna sine hjem fra trening eller skole alene. Når slik skjer, så skader det ikke bare de som er innblandet, det ryster et helt samfunn på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehem du vet aldri.. :lur: Og jeg har det, for å bekrefte at du har rett i dine "det kan virke som" antagelser.

Hehe :) Det er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg ville advart min datter mot folk som dømmer folk før de evt er dømt. I loven står det at et hvert menneske er uskyldig intil det motsatte er bevist....

Jeg ville advart min datter mot å tro på at retten dømmer i henhold til loven og ikke i henhold til det som er politisk korrekt eller i dommerens egen interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

"What does rape, then, have to do with these religious conflicts? Unfortunately, everything. The Islamic legal manual ‘Umdat al-Salik, which carries the endorsement of Al-Azhar University, the most respected authority in Sunni Islam, stipulates: “When a child or a woman is taken captive, they become slaves by the fact of capture, and the woman’s previous marriage is immediately annulled.” Why? So that they are free to become the concubines of their captors. The Qur’an permits Muslim men to have intercourse with their wives and their slave girls: “Forbidden to you are ... married women, except those whom you own as slaves” (Sura 4:23-24)."

http://www.jihadwatch.org/archives/003309.php

Disse folka har politikerne her i landet bestemt seg for å ta inn i landet, så kom ikke her og bli overrasket og lure på om du skal advare dine barn eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Some Muslim immigrants admit their bias quite openly. An Islamic Mufti in Copenhagen sparked a political outcry after publicly declaring that women who refuse to wear headscarves are "asking for rape." Apparently, he's not the only one thinking this way. “It is not as wrong raping a Swedish girl as raping an Arab girl,” says Hamid. “The Swedish girl gets a lot of help afterwards, and she had probably fucked before, anyway. But the Arab girl will get problems with her family. For her, being raped is a source of shame. It is important that she retains her virginity until she marries.” It was no coincidence that it was a Swedish girl that was gang raped in Rissne – this becomes obvious from the discussion with Ali, Hamid, Abdallah and Richard. All four have disparaging views on Swedish girls, and think this attitude is common among young men with immigrant background. “It is far too easy to get a Swedish whore…… girl, I mean;” says Hamid, and laughs over his own choice of words. “Many immigrant boys have Swedish girlfriends when they are teenagers. But when they get married, they get a proper woman from their own culture who has never been with a boy. That’s what I am going to do. I don’t have too much respect for Swedish girls. I guess you can say they get fucked to pieces.”

http://fjordman.blogspot.com/2005/12/immig...-in-sweden.html

http://dansk-svensk.blogspot.com/2005/10/n...ldtktsvgan.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Att förövarna ofta har muslimsk bakgrund när det gäller brott av detta slag, förklarar Jamie Glazov, fil dr i historia, i den amerikanska tidskriften Front Page Magazine, med att muslimskt våld mot vantrogna (icke-muslimer) mycket bygger på den kvinnosyn, manssyn, sexualsyn och våldssyn som frodas i muslimska samhällen.

http://dansk-svensk.blogspot.com/2005/10/n...ldtktsvgan.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for du klarte vel ikke å lese innlegget ovenfor og heller IKKE at jeg skrev

"ikke at jeg baserer det på noe så tynt som 1 vg artikkel" - men dette er et eksempel. Tror også det er en fordel å finne mest mulig lette ( og ferdigtygde eksempler) skal det være mulig at du fatter poenget. Ellers går nok tallene og fakta bare rett over hodet på deg.

Take a chill pill.

Er det rasistisk å inneha holdninger som tilsier at man vil advare sin datter mot å henge med utenlandske menn?

Ja, det er rasistisk å anta ting angående menneskers oppførsel og moral på grunnlag av rase alene, det er faktisk det ordet betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Take a chill pill.

Ja, det er rasistisk å anta ting angående menneskers oppførsel og moral på grunnlag av rase alene, det er faktisk det ordet betyr.

Har ingenting med rase å gjøre - det har med kultur å gjøre.

Henger hun med en gruppe japanere, så finns det ingen mer grunn til å advare enn om det var nordmenn hun var sammen med.

Men når det gjelder de som kommer fra muslimsk kultur (araberlandene og store deler av afrika), så sier jeg ja - absolutt! Du burde advare.

Er det somaliere eller irakere som er adopterte i norsk eller vestlig familie og kultur, så er han lik nordmenn. Kommer han fra den muslimske kulturen, er det en helt annen sak. Da er holdningene fullstendig annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...