Gå til innhold

mobbing


livesen

Anbefalte innlegg

I mobbetilfeller er det gjerne vanskelig å utpeke enkeltpersoner som er "ansvarlige" for mobbingen. Som oftest inkluderer det en bredere gruppe som gjerne er med indirekte involvert. Slik som alle dem som ler når noen lager vitser på bekostning av mobbeofferet. Den utøvende mobbingen kan jo bare fungere i kraft av å representere et sosialt flertall.

Disse vil da gjerne bli igjen etter at det "personlige ansvaret" er blitt utdelt. Noe som ikke nødvendigvis vil løse problemet for mobbeofferet. Ei heller vil man kunne si at rettferdigheten har skjedd fyllest, ved å straffe enkeltpersoner man har tildelt det "personlige ansvar". Ofte er jo disse også selv mobbeofre.

Jeg har mer tro på kollektive løsninger framfor personlig ansvar og strengere straffer.

Enig i dette men etterlyser løsninger når det er gått så langt at mobbeofferet ikke ser andre løsninger enn å utebli fra skolen.

Jeg regner med at de fleste mobbesituasjoner som oppstår blir tatt tak i lenge før det kommer så langt.

Men det er fremdeles en personlig tragedie for de som ikke får hjelp, hva da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke noe om det. Frp-utspillet forutsetter sedvanlig liberalistisk svada som personlig ansvar.

I mobbetilfeller er det gjerne vanskelig å utpeke enkeltpersoner som er "ansvarlige" for mobbingen. Som oftest inkluderer det en bredere gruppe som gjerne er med indirekte involvert. Slik som alle dem som ler når noen lager vitser på bekostning av mobbeofferet. Den utøvende mobbingen kan jo bare fungere i kraft av å representere et sosialt flertall.

Disse vil da gjerne bli igjen etter at det "personlige ansvaret" er blitt utdelt. Noe som ikke nødvendigvis vil løse problemet for mobbeofferet. Ei heller vil man kunne si at rettferdigheten har skjedd fyllest, ved å straffe enkeltpersoner man har tildelt det "personlige ansvar". Ofte er jo disse også selv mobbeofre.

Jeg har mer tro på kollektive løsninger framfor personlig ansvar og strengere straffer.

Enig. Mobbing er et gruppedynamikkfenomen, og det ville ikke kunne eksistere utenfor et miljø som tillater det og som gir mobberen status. Det vil neppe fungere å flytte en mobber og la miljøet han var en synlig eksponent for, bli igjen. Ser man at det er mobbing på gang på en skole, så må man gjøre noe med miljøet og de holdningene som florerer der. Og jeg tror heller ikke at det finnes noen lettvinte administrative løsninger på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette men etterlyser løsninger når det er gått så langt at mobbeofferet ikke ser andre løsninger enn å utebli fra skolen.

Men det er fremdeles en personlig tragedie for de som ikke får hjelp, hva da ?

Skal jeg forstå det dit hen at Frp her kommer med en "løsning" der ingen andre gjør noe produktivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg forstå det dit hen at Frp her kommer med en "løsning" der ingen andre gjør noe produktivt?

Nei, det var ikke det jeg mente.

jeg var bare ute etter løsninger, for det er vel ikke akkurat optimalt sånn som det fungerer nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke det jeg mente.

jeg var bare ute etter løsninger, for det er vel ikke akkurat optimalt sånn som det fungerer nå ?

Nei, det fungerer ikke spesielt godt i dag, men på de annen side er det fint lite som tyder på at det blir bedre av å fokusere på et "personlig ansvar". Dette er et kollektivt problem som fordrer en kollektiv løsning. All lykke til dem som klarer å oppdrive det!

Når det er sagt må jeg si at jeg ikke helt forstår hvorfor det i seg selv er negativt å flytte mobbeofre? Ofte kan jo et helt nytt miljø være akkurat den medisinen som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det fungerer ikke spesielt godt i dag, men på de annen side er det fint lite som tyder på at det blir bedre av å fokusere på et "personlig ansvar". Dette er et kollektivt problem som fordrer en kollektiv løsning. All lykke til dem som klarer å oppdrive det!

Når det er sagt må jeg si at jeg ikke helt forstår hvorfor det i seg selv er negativt å flytte mobbeofre? Ofte kan jo et helt nytt miljø være akkurat den medisinen som trengs.

Jeg syns ikke det er riktig å flytte offeret.

Dette fordi når det er gått så langt har neppe offeret veldig mye selvtillit igjen.

Da vil det vel bli vanskelig å skaffe seg nye venner ?

På den skolen offeret kommer ifra har han/hun kanskje noen venner fremdeles ?

Mobbeofferet vil også ved flytting til annen skole bli isolert fra fritidsaktiviteter i nærmiljøet .

Og hvis ikke hele familien flytter er det kanskje ikke lett å være ute i nabolaget dersom mobberen får bli, og på en måte har vunnet. (han/hun klarte jo å drive vekk mobbeofferet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke det er riktig å flytte offeret.

Dette fordi når det er gått så langt har neppe offeret veldig mye selvtillit igjen.

Da vil det vel bli vanskelig å skaffe seg nye venner ?

På den skolen offeret kommer ifra har han/hun kanskje noen venner fremdeles ?

Mobbeofferet vil også ved flytting til annen skole bli isolert fra fritidsaktiviteter i nærmiljøet .

Og hvis ikke hele familien flytter er det kanskje ikke lett å være ute i nabolaget dersom mobberen får bli, og på en måte har vunnet. (han/hun klarte jo å drive vekk mobbeofferet)

Et seriøst mobbeoffer vil ikke ha noen venner i nærmiljøet. I slike tilfeller er det jo nettopp nærmiljøet som er mobberne. En insistering på at mobbeofferet skal bli værende igjen i mobbemiljøet, kan jeg ikke forstå skal tjene annet enn liberalistenes ideologiske forhold til det personlige ansvar.

Endret av Max Motstand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Et seriøst mobbeoffer vil ikke ha noen venner i nærmiljøet. I slike tilfeller er det jo nettopp nærmiljøet som er mobberne. En insistering på at mobbeofferet skal bli værende igjen i mobbemiljøet, kan jeg ikke forstå skal tjene annet enn liberalistenes ideologiske forhold til det personlige ansvar.

Hæ!? Mener du det helt alvorlig? Så lenge man har venner i nærmiljøet eller på skolen så kan man ikke være et mobbeoffer? Skjønner ikke helt hva du mener med "seriøst mobbeoffer" heller.. Har ihvertfall aldri hørt om useriøse mobbeofre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tiril_*
Nei, det fungerer ikke spesielt godt i dag, men på de annen side er det fint lite som tyder på at det blir bedre av å fokusere på et "personlig ansvar". Dette er et kollektivt problem som fordrer en kollektiv løsning. All lykke til dem som klarer å oppdrive det!

Når det er sagt må jeg si at jeg ikke helt forstår hvorfor det i seg selv er negativt å flytte mobbeofre? Ofte kan jo et helt nytt miljø være akkurat den medisinen som trengs.

Jeg tror kanskje samfunnet hadde kommet et godt stykke på veien hva en løsning angår, om det hadde kommet litt forståelse rundt hva et liv er og hva ansvar for eget liv innebærer.

Liversen du klarer ikke overbevise meg om at du forstår argumentene og forslag til løsninger som har blitt gitt i tråden. For meg virker det som om du ikke forstår familieenhet og miljø som noe singulært. Det virker som om du forstår mennesket som enkeltindivider uten reflekterende og kommuniserende evner. Hvorfor skal en lov bestemme at en indikator på et problem skal flyttes? Hvorfor skal ikke enkeltindividet selv skjønne og vite at det som skjer nå er galt? Hvorfor ikke utdanne folk, foreldre og lærere i etikk og moral i stedenfor? Da ville problemet forduftet av seg selv. Hvorfor bruke penger og sette igang tiltak, omflytting mm, vet ikke helt hvordan dere skulle løse det, Er det for å skape arbeidsplasser, er det for å få ro i klasserommet, er det for å gi et bedre liv til en som ikke hadde det så godt?

Jeg kan godt forstå og være enig i en god del hvordan jeg oppfatter politikken deres i forhold til næringslivet, men de sosiale sidene sånn som det eksemplet du kom med nå der ser jeg ikke logikken deres hverken økonomisk eller samfunnsbyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje samfunnet hadde kommet et godt stykke på veien hva en løsning angår, om det hadde kommet litt forståelse rundt hva et liv er og hva ansvar for eget liv innebærer.

Liversen du klarer ikke overbevise meg om at du forstår argumentene og forslag til løsninger som har blitt gitt i tråden. For meg virker det som om du ikke forstår familieenhet og miljø som noe singulært. Det virker som om du forstår mennesket som enkeltindivider uten reflekterende og kommuniserende evner. Hvorfor skal en lov bestemme at en indikator på et problem skal flyttes? Hvorfor skal ikke enkeltindividet selv skjønne og vite at det som skjer nå er galt? Hvorfor ikke utdanne folk, foreldre og lærere i etikk og moral i stedenfor? Da ville problemet forduftet av seg selv. Hvorfor bruke penger og sette igang tiltak, omflytting mm, vet ikke helt hvordan dere skulle løse det, Er det for å skape arbeidsplasser, er det for å få ro i klasserommet, er det for å gi et bedre liv til en som ikke hadde det så godt?

Jeg kan godt forstå og være enig i en god del hvordan jeg oppfatter politikken deres i forhold til næringslivet, men de sosiale sidene sånn som det eksemplet du kom med nå der ser jeg ikke logikken deres hverken økonomisk eller samfunnsbyggende.

Nei vel ,jeg hører hva du sier , jeg forstår altså ikke argumentene.

Men her har du kanskje litt motstridende argumenter , først sier du at jeg ikke forstår familie og miljø som noe unikt (singært).

Deretter skal jeg forstå mennesket som individer som ikke kan kommunisere ?

Jeg lurer på hvor jeg har sagt dette ? Eller er det sånn at du har bestemt deg for at sånn er jeg !

I en ideel verden hadde selvfølgelig alle skjønt når noe galt skjedde og reagert deretter, men du kan vel være enig i at verden ikke ser sånn ut ?

Undervisning i etikk og moral , jaha, hvem skal undervise å bestemme hva som er riktig etikk og moral ?

Jeg tviler på at man forandrer sin tankegang p.g. a. kveldskurs i etikk.

Tanken var å gi et bedre liv til mobbe offeret ja .

Når det faktisk gjelder mitt menneskesyn så ser jeg mennesket som et selvstendig tenkende vesen med ansvar for eget liv.

Men alle mennesker er produkter av et samfunn, du går selvsagt ikke upåvirket gjennom livet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle flokker er det noen dyr som blir støtt ut, noen dyr som er sjefen, og det er helt naturlig å tråkke på andre for å få bedre samhold med de som er godt plasserte i flokken. Noen unger klarer seg bra etter mobbing, noen klarer seg bra med nytt miljø, andre gjør det ikke. Noen unger har en personlighet som gjør dem mer åpne for mobbing, andre har det ikke.

Det som løser problemet med mobbing aller best er vold. Den som mobbes må yte grov vold mot gjerningsmannen eller kvinnen. Det er den beste måten å gjenvinne respekt på. Det låter ikke spesielt fint, og det er ingen som vil gå med på at dette er en god løsning, for det strider imot hva voksne mennesker har akseptert av regler i samfunnet rundt seg. Men det forandrer ikke på faktum; at vold er det mest effektive.

Fremmedvold, dvs hente en storebror til å banke dritten ut av mobberene, eller få en skarpskytter til å drepe hovedmobberene, hjelper ikke stort. Problemet i psyken til mobbeofferet er der fremdeles. Men allikevel kan dette være en god kompromissløsning (unntatt drap). Send en storebror under den kriminelle lavalderen med balltre til skolen, for å banke livsskiten ut av de som mobber, jenter som gutter.

Det er vel ikke stort vits å kommentere Tiril sine toskete utsagn her. Allikevel så drister jeg meg til en selvfølgelig kommentar. Det er forskjell på hvordan du mener foreldre BURDE oppdra ungene sine, og hvordan oppdragelsen fungerer i praksis. Det ene er empiri, det andre er dine ønskedrømmer, bruk resten av dagen til å sortere utsagn inn under riktig kategori, kanskje klarer du det. Dumme kjerring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tiril_*
Nei vel ,jeg hører hva du sier , jeg forstår altså ikke argumentene.

Men her har du kanskje litt motstridende argumenter , først sier du at jeg ikke forstår familie og miljø som noe unikt (singært).

Deretter skal jeg forstå mennesket som individer som ikke kan kommunisere ?

Jeg lurer på hvor jeg har sagt dette ? Eller er det sånn at du har bestemt deg for at sånn er jeg !

Jeg mener, akkurat som du sier her ".. alle mennesker er produkter av et samfunn, du går selvsagt ikke upåvirket gjennom livet ". Jeg lurte på om du så det sånn eller ikke. Når jeg snakker om familieenheten så er det snakk om det sosiale samfunnet som eksisterer der, altså påvirkning og kommunikasjon, som i at det er et sammensatt problem at moen mobber, ikke noe som automatisk løses av å flytte folk som har problemer. Det er nor grunnleggende galt med det sosiale samfunnet som gjør at kanskje ikke ser en sammenheng mellom seg og andre. Grunnen til at jeg lurte på om du så på mennesket som enkelt individer som ikke kommuniserer er forslaget om å fjerne en floke istede for å løse den. Jeg har ikke bestemt meg for hvordan du er, jeg bare leser det du skriver og når jeg oppfatter noe som jeg syns er litt merkelig så er det naturlig å spørre hvor jeg missforstår.

I en ideel verden hadde selvfølgelig alle skjønt når noe galt skjedde og reagert deretter, men du kan vel være enig i at verden ikke ser sånn ut ?

Undervisning i etikk og moral , jaha, hvem skal undervise å bestemme hva som er riktig etikk og moral ?

Jeg tviler på at man forandrer sin tankegang p.g. a. kveldskurs i etikk.

Jeg tror ikke et kveldskurs i etikk heller er den beste løsningen, hva som hadde vært best ville vel vært om alle i et samfunn forsto at du skal respekterer din neste. Og, det er jo ikke så vanskelig. Lytt til personen du møter, finn ut hvor det trenger hjelp. Dette er basale ting foreldre skal lære sine barn. Det er slett ikke for mye og forlange at man skal oppdra barna etter det samfunnssystemet vi har. Bor vi ikke i Norge, følger vi ikke norsk lov? Det er ikke noe overtramp å skulle kreve at slik kunnskap skal barnet ha og leve etter.

Tanken var å gi et bedre liv til mobbe offeret ja .

Grunnen til at jeg spør er fordi flytting av en mobber, uten å arbeide seg gjennom det som en gruppe er ikke veldig langsiktig tenkning. Problemer skal ikke feies under et teppe. De forsvinner ikke der.

Når det faktisk gjelder mitt menneskesyn så ser jeg mennesket som et selvstendig tenkende vesen med ansvar for eget liv.

Men alle mennesker er produkter av et samfunn, du går selvsagt ikke upåvirket gjennom livet.

Og, her mener jeg også siden alle mennekser er produkter av et samfunn, har de også et ansvar for hvordan samfunnet blir produserer.

I alle flokker er det noen dyr som blir støtt ut, noen dyr som er sjefen, og det er helt naturlig å tråkke på andre for å få bedre samhold med de som er godt plasserte i flokken. Noen unger klarer seg bra etter mobbing, noen klarer seg bra med nytt miljø, andre gjør det ikke. Noen unger har en personlighet som gjør dem mer åpne for mobbing, andre har det ikke.

Det som løser problemet med mobbing aller best er vold. Den som mobbes må yte grov vold mot gjerningsmannen eller kvinnen. Det er den beste måten å gjenvinne respekt på. Det låter ikke spesielt fint, og det er ingen som vil gå med på at dette er en god løsning, for det strider imot hva voksne mennesker har akseptert av regler i samfunnet rundt seg. Men det forandrer ikke på faktum; at vold er det mest effektive.

Fremmedvold, dvs hente en storebror til å banke dritten ut av mobberene, eller få en skarpskytter til å drepe hovedmobberene, hjelper ikke stort. Problemet i psyken til mobbeofferet er der fremdeles. Men allikevel kan dette være en god kompromissløsning (unntatt drap). Send en storebror under den kriminelle lavalderen med balltre til skolen, for å banke livsskiten ut av de som mobber, jenter som gutter.

Det er vel ikke stort vits å kommentere Tiril sine toskete utsagn her. Allikevel så drister jeg meg til en selvfølgelig kommentar. Det er forskjell på hvordan du mener foreldre BURDE oppdra ungene sine, og hvordan oppdragelsen fungerer i praksis. Det ene er empiri, det andre er dine ønskedrømmer, bruk resten av dagen til å sortere utsagn inn under riktig kategori, kanskje klarer du det. Dumme kjerring.

Problemet ligger i tankemønsteret til en mobber, han forstår ikke en gang at han gjør det muligens. Eller så har han ikke lært seg hvordan man forholder seg til andre mennesker. Hvordan man snakker og forsøker å forstå hva som blir sagt. Det er ikke et uoverkommelig problem. Om man kanskje kunne fått litt mer oppmerksomhet rundt refleksjon av egen oppførsel hadde vi vært langt på vei. Den viktigste ressursen vi har i Norge er barna våre og det burde være en selvfølge at de ble oppdratt deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sammen mot mobbing

Det er på tide at vi setter et større fokus på mobbing, hvem har ansvar?

Jeg har selv blitt utsatt for trakasering og mobbing over lengre tid, skole tok ikke

ansvar og jeg ble ikke hørt. Nå vil jeg hjelpe andre, samt å sette et fokus på skolens

rolle.

Besøk min blogg:

sammenmotmobbing.blogg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke et kveldskurs i etikk heller er den beste løsningen, hva som hadde vært best ville vel vært om alle i et samfunn forsto at du skal respekterer din neste. Og, det er jo ikke så vanskelig. Lytt til personen du møter, finn ut hvor det trenger hjelp. Dette er basale ting foreldre skal lære sine barn. Det er slett ikke for mye og forlange at man skal oppdra barna etter det samfunnssystemet vi har. Bor vi ikke i Norge, følger vi ikke norsk lov? Det er ikke noe overtramp å skulle kreve at slik kunnskap skal barnet ha og leve etter.

Grunnen til at jeg spør er fordi flytting av en mobber, uten å arbeide seg gjennom det som en gruppe er ikke veldig langsiktig tenkning. Problemer skal ikke feies under et teppe. De forsvinner ikke der.

Og, her mener jeg også siden alle mennekser er produkter av et samfunn, har de også et ansvar for hvordan samfunnet blir produserer.

Problemet ligger i tankemønsteret til en mobber, han forstår ikke en gang at han gjør det muligens. Eller så har han ikke lært seg hvordan man forholder seg til andre mennesker. Hvordan man snakker og forsøker å forstå hva som blir sagt. Det er ikke et uoverkommelig problem. Om man kanskje kunne fått litt mer oppmerksomhet rundt refleksjon av egen oppførsel hadde vi vært langt på vei. Den viktigste ressursen vi har i Norge er barna våre og det burde være en selvfølge at de ble oppdratt deretter.

Det du sier her (som jeg oppfatter det da) er selvfølgelig riktig.

Selvfølgelig hadde det vært bra om alle mennesker oppdro barna sine til å bli empatiske og samfunnsnyttige mennesker.

Men er det sånn ?

F.eks la oss si du har en sønn, han er rolig, liker å tegne å danse. Han kan ikke fordra lagspill som f.eks fotball.

Naboen har en sønn som elsker å spille fotball og ikke har noen forståelse for at din sønn ikke gjør det .

Naboens sønn sin far (altså naboen :fnise: ) er ganske homofobisk og har stor toleranse for at hans sønn plager folk som ikke spiller fotball.

Han kan ikke se at det er noe feil med å få med seg flere til å plage din sønn.

I hans øyne er det din sønn det er noe galt med .

Naboens sønn er da selvfølgelig et produkt av sin oppdragelse, og din sønn er selvfølgelig og et produkt av sin oppdragelse .

Hvordan hjelper det da å tenke at hele samfunnet må dra sammen i jobben med å oppdra barn ?

Verden er dessverre slik at folk er så forskjellige, til og med om de er oppvokst på samme lille sted .

Ville du prøve å gjøre noe for din sønn ?

En mulighet som har vært nevnt her er vold tilbake. Jaha så får din sønn gå på kickboksing å lære å ta igjen.

Løser det problemet ?

Tror du det nytter å prate med naboen ?

Hvis ingen ting hjelper , hva da ?

Bør man ha mulighet til å anmelde foreldre til mobbere ,få "besøksforbud" eller dom på at de ikke har lov å være nærmere din sønn enn f.eks. 100 m.?

Eller bør man gi opp å flytte og håpe man får bedre naboer et annet sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for en gangs skyld helt enig med noe FrP klarer å lire utav seg. Og jeg er møkk lei av venstresida blir helt "ånei det skal være likt for alle buhuhu!!!"

Likhet for alle betyr at alle skal få samme respekten og samme mulighetene. Når noen da ødelegger for seg selv (ved å mobbe!), så kan de ha det så godt.

Husker på ungdomsskolen at det var en egen skole en solid busstur unna som var "trusselen" til mange elever som IKKE klarte å oppføre seg. Som herjet rundt og ødela ting og slengte dritt til alle. Aner ikke om det var en spesialskole eller rett og slett "pass deg ellers må du gå på en skole kjempelangt unna!"-trussel. Noen ble flyttet dit også vet jeg. Og det gjør jo ingenting, da får disse tilpasset undervisning og forhåpentligvis en psykologtime eller to i uka til å få løst hva enn som gnager inni dem, slik at de MÅ ødelegge alt de ser. Noe må jo være galt?

Og jeg støtter også argumentet med at mobberen må "begynne på ny" på en annen skole, og plutselig mister hele gjengen sin. Da kanskje man lærer å oppføre seg ordentlig for å ikke miste alt igjen. Man kan likegjerne være"gjengleder" med god oppførsel, og dermed bli populær.

Det man ikke bør gjøre er at man forteller den nye skolen grunnen (ihvertfall ikke elevene, helst ikke læreren heller, mens rådgiveren godt kan vite hvorfor eleven flyttes. Slik at man ikke forhåndsdømmer noen. Blir det problemer, så sendes ungdommen til rådgiver, og får da beskjeden "vil du virkelig skifte skolen ENDA EN GANG?")

Alle fortjener en sjanse til. Mest av alt mobbeofrene. De har tross alt ikke valgt selv å bli mobbet. Mobberne valgte selv å være idioter og drittsekker.

Så jeg er 100% for å "spre" gjenger, og fjerne gjenglederne. Eller ha en bitteliten bygdeskole på lur et sted slik at de kan være 5 stk der alene hele ungdomsskolen, og måtte ta buss 1 time. Kanskje man da lærer litt folkeskikk :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tiril_*
Det du sier her (som jeg oppfatter det da) er selvfølgelig riktig.

Selvfølgelig hadde det vært bra om alle mennesker oppdro barna sine til å bli empatiske og samfunnsnyttige mennesker.

Men er det sånn ?

F.eks la oss si du har en sønn, han er rolig, liker å tegne å danse. Han kan ikke fordra lagspill som f.eks fotball.

Naboen har en sønn som elsker å spille fotball og ikke har noen forståelse for at din sønn ikke gjør det .

Naboens sønn sin far (altså naboen :fnise: ) er ganske homofobisk og har stor toleranse for at hans sønn plager folk som ikke spiller fotball.

Han kan ikke se at det er noe feil med å få med seg flere til å plage din sønn.

I hans øyne er det din sønn det er noe galt med .

Naboens sønn er da selvfølgelig et produkt av sin oppdragelse, og din sønn er selvfølgelig og et produkt av sin oppdragelse .

Hvordan hjelper det da å tenke at hele samfunnet må dra sammen i jobben med å oppdra barn ?

Verden er dessverre slik at folk er så forskjellige, til og med om de er oppvokst på samme lille sted .

Ville du prøve å gjøre noe for din sønn ?

En mulighet som har vært nevnt her er vold tilbake. Jaha så får din sønn gå på kickboksing å lære å ta igjen.

Løser det problemet ?

Tror du det nytter å prate med naboen ?

Hvis ingen ting hjelper , hva da ?

Bør man ha mulighet til å anmelde foreldre til mobbere ,få "besøksforbud" eller dom på at de ikke har lov å være nærmere din sønn enn f.eks. 100 m.?

Eller bør man gi opp å flytte og håpe man får bedre naboer et annet sted ?

Det første jeg tenker på er vet ikke naboen hva ytringsfrihet baserer seg på?

Kanskje det er her man kan begynne for å høyne oppmerksomhet rundt hvordan man ter seg. Jeg tror at det hadde vært fordelaktig om mobbeofferet og mobberen hadde blitt informert om hva det er og hvilke linjer det legger for enkeltmennesket, før de kom på skolen. At naboen er homofob er bare trasig, det ser jeg på som om samfunnet har villedet en deltaker. Heldigvis er det slik at folk er forskjellig, til og med om de er oppvokst på samme lille sted. Det er hele poenget med å respektere den neste. Hadde vi alle vært lik, så hadde du vært som meg og jeg vært som deg og vi vært som... Så utrolig kjedelig. Ikke noe nytt i sikte.

Jeg har opplevd å overhøre ungdom (14-16) som til tross for uenighet klarer å skille mellom person og sak, og det er ikke mye og forlange.

"Selvfølgelig hadde det vært bra om alle mennesker oppdro barna sine til å bli empatiske og samfunnsnyttige mennesker.

Men er det sånn?"

Om det ikke er sånn, som mobbeproblematikken viser at det ikke er, er det da ikke på tide å gjøre noe med det. Virkelig gjøre noe med det, ikke bare stryke problemet på skinnet, men ta det fra roten. Man kan selfølgelig kreve respekt for loven, men så mye enklere det hadde blitt om man hadde et fundament med respektert for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg tror kanskje samfunnet hadde kommet et godt stykke på veien hva en løsning angår, om det hadde kommet litt forståelse rundt hva et liv er og hva ansvar for eget liv innebærer.

Så det 10 000 generasjoner ikke har fått til, dreier seg altså om en manglende forståelse for det personlige ansvar? For en fantastisk arroganse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit slik det er nå. Det tilsvarer virkeligheten.

Om jeg mobber noen på KG, pleier de å slette seg raskt. Jeg derimot, er her fremdeles. :sjarmor:

Ikke for at jeg tror du er stolt av det (da er det bare synd på deg selvom du selvsagt ikke innrømmer det) men at du mobber noen ut herfra er vel ikke noe å skryte av!?!

Syns du er kjempeteit og veldig feig som sitter anonym bak en PC og liker å "mobbe" andre ukjente!

Hva får du ut av det egentlig?

Føler du at du da får tatt igjen for den mobbingen du selv blir utsatt for i virkeligheten men som du ikke selv makter å ta igjen på?

Dersom det er tilfelle så er det veldig, veldig leit om du blir utsatt for noe slikt noe!!! :(

De fleste vet at de som mobber blir selv mobbet!

Det å erte andre folk for selv å nyte det har jeg aldri skjønt meg på, og ingen kan forklare hvorfor de gjør det heller!

Mobbere går gjerne på de som er svakere enn seg selv!Tviler på at en mobber hadde frivillig gått bort til Mike Tyson å slengt med kjeften til han......Hvorfor ikke?

Mobbing er stygt og meningsløst og det bør stoppes fra alle hold!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...