Gå til innhold

mobbing


livesen

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om dette utspillet fra frp.

Nå er selvfølgelig dette ment som siste utvei.

ER det riktig å flytte mobberene dersom ikke situasjonen kan løses, eller er det bedre slik som idag at mobbeofferenes famile ofte velger å flytte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Hva synes dere om dette utspillet fra frp.

Nå er selvfølgelig dette ment som siste utvei.

ER det riktig å flytte mobberene dersom ikke situasjonen kan løses, eller er det bedre slik som idag at mobbeofferenes famile ofte velger å flytte ?

Forsto ikke helt jeg...hva er FrPs utspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gjerne slik at det er flere enn en enkelt mobber, mens alle disse har et felles offer. Det appellerer sikkert til manges rettferdighetssans å tvangsflytte alle som mobber, men rent praktisk er det veldig mye lettere å flytte den som mobbes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om dette utspillet fra frp.

Nå er selvfølgelig dette ment som siste utvei.

ER det riktig å flytte mobberene dersom ikke situasjonen kan løses, eller er det bedre slik som idag at mobbeofferenes famile ofte velger å flytte ?

Of course the bullies are the ones that should be removed from the situation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KG-mobberen

Jeg synes det er greit slik det er nå. Det tilsvarer virkeligheten.

Om jeg mobber noen på KG, pleier de å slette seg raskt. Jeg derimot, er her fremdeles. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om dette utspillet fra frp.

Nå er selvfølgelig dette ment som siste utvei.

ER det riktig å flytte mobberene dersom ikke situasjonen kan løses, eller er det bedre slik som idag at mobbeofferenes famile ofte velger å flytte ?

Jeg mener at mobberen er "gjerningsmannen", og han som da eventuelt bør få "straffen" - bytte skole - om det ikke er mulig å løse problemet på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest No wonder women

Det er de voksne som er ansvarlig for mobbingen, derfor bør de voksne straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No wonder women Lagt til I dag, 09:12

Det er de voksne som er ansvarlig for mobbingen, derfor bør de voksne straffes.

Enig i dette men , hvordan hjelper dette mobbe offeret ?

tror dere mobberen slutter om mor eller far får bot ?

Vi må ikke forstå ihjel mobbere, ja, noen har det ille selv.

Men det finnes også de som har blitt fullbefarne drittsekker i en alder av 11-12 år.

Hvem sin skyld det er ? Er vel tilbøylig til å mene foreldrene, men dette er mennesker og alle har derfor sin egen historie.

Når det gjelder mobbing i grunnskolen (man kan jo ikke velge vekk å gå på skolen ) synes jeg hensynet til den som blir mobbet må veie tyngst.

Vi vil ikke ha flere fortvilte ungdommer som ikke klarer å se at terroren kommer til å ta slutt og tar livet av seg !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinge

Dette med mobbing er et sammensatt problem, og jeg tror ikke det kan løses med at mobberen må bytte skole. Jeg synes imidlertid at dette burde være en av mulighetene for mobberne, men at man kan prøve å finne en annen løsning på problemet.

Men, jeg har en tro på at de som mobber ofte selv blir mobbet. Jeg tror at mange som tilsynelatende har høy selvtillit ofte sliter med den verste. De må jekke ned på andre for å føle seg bedre med seg selv. Det er ikke sikkert de har det vanskelig hjemme i teorien, men kanskje foreldrene stiller for høye krav til dem, og det er nok til at de sliter selv.

MEN, jeg tror den beste løsningen på problemet er å bygge opp offeret. Gi offeret muligheten til å svare igjen. Gi offeret muligheten til å beskytte seg selv, bli trygg på seg selv, bli sin egen herre. Og det fungerer ikke hvis man tar bort mobberen. Tar man bort mobberen så vil offeret få bekreftet at h*n ikke vil klare kampen, det er en død kamp, mobberen har faktisk vunnet på flere måter.

På en måte kan det hjelpe offeret å ta bort mobberen. Spesielt hvis det er en "bølle" som alle er redd for. Da vil folk tørre å ta kontakt med offeret uten at bølla mobber dem, og offeret vil ha en real sjanse til å bygge opp et sosialt nettverk. Mens andre ganger er det gjenger som mobber, og da er det ikke enkelt å flytte alle på en gang. Det blir feil å straffe halve gjengen. Det er alltid en "gjengleder", men det er vanskelig å si om resten av gjengen ville fortsatt hvis "lederen" forsvant.

Jeg kan se for meg at det kunne gått an å flyttet lederen, og hurtig satt inn tiltak med resten av gjengen. Satt de i forskjellige klasser, og hatt nøye oppfølging. Kanskje konsentrert seg om å integrere de i de nye klassene slik at gruppen opphørte. Man vil da få tid til å jobbe med offeret, integrere h*n i klassen på en skikkelig måte, uten bøllene til stedes.

Som det stod i artikkelen, i byen kunne dette fungert, men ikke på bygda hvor det kun er en skole i mils omkrets, da ville det blitt anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tiril_*

Ja men, Hvor skal vi gjøre av Frp da? er det ikke bedre å forsøke å få dem til å forstå litt etikk og moral heller enn å omplassere dem? Om vi bare skal forvise dem fra landet, vet ikke jeg men, tviler på det er noen andre land som ønsker et sånt folkeslag som er så stri i sin tro på at de er det rette folket og er bedre enn de som ikke er som dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men, Hvor skal vi gjøre av Frp da? er det ikke bedre å forsøke å få dem til å forstå litt etikk og moral heller enn å omplassere dem? Om vi bare skal forvise dem fra landet, vet ikke jeg men, tviler på det er noen andre land som ønsker et sånt folkeslag som er så stri i sin tro på at de er det rette folket og er bedre enn de som ikke er som dem.

Motsier du ikke deg selv litt nå ?

Her fremstiller du alle frp velgere som en homogen gruppe.

Det høres faktisk ut som du mener du er bedre enn dem.

men ok du synes det er greit å mobbe frp folk. ville du synes det var greit om ditt barn mobbet et annet fordi det hadde foreldre i frp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Tiril_*
Motsier du ikke deg selv litt nå ?

Her fremstiller du alle frp velgere som en homogen gruppe.

Det høres faktisk ut som du mener du er bedre enn dem.

men ok du synes det er greit å mobbe frp folk. ville du synes det var greit om ditt barn mobbet et annet fordi det hadde foreldre i frp ?

Det var ment satirsik.

Og, jeg bare spør. Hvis mobberene skal omplasseres, hvor skal vi gjøre av de som mobber.

Problemet som jeg ser det er at Frp sin politikk har så lett for å gå til symptomer på problemene, isteden for å gå til roten av det. Det er etikken i deres politikk som plager meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ment satirsik.

Og, jeg bare spør. Hvis mobberene skal omplasseres, hvor skal vi gjøre av de som mobber.

Problemet som jeg ser det er at Frp sin politikk har så lett for å gå til symptomer på problemene, isteden for å gå til roten av det. Det er etikken i deres politikk som plager meg.

Javel, men de ser iallefall problemet. Det har i flere år vært mobbelov i norge, men det har tydeligvis ikke hjulpet barn på skolen.

Denne mobbeloven gjelder vel for barn på skolen og .

Hva kan man gjøre da ? Når skolen ikke gjør noe ?

Med loven i hånd kan man vel annmelde skoleledelsen , da vil de kanskje gjøre noe.

Jeg synes det er viktig at skolen ansvarliggjøres ovenfor mobbing.

Men ikke bare skolen foreldrene til mobbere og .

Det er ofte sånn at mobbere faktisk har ressurssterke foreldre og mobbere ikke .

Hvem tror du snakker best for seg i et møte da .

Men la oss si alt dette er prøvd , mobbeofferet nekter å gå på skolen av redsel.

Hva ville du som foreldre til et mobbeoffer ønske ?

og hva ville du som foreldre til en mobber ønske ?

Hvordan kan man bryte mobbesirkelen uten å ofre mobbeofferet enda en gang ?

Jeg sier ikke at jeg har alle svara, men vi må jo prøve .

Jeg arbeidet med bl. a hyperaktive barn på en skole .

der var en gutt med adhd, som jo fører til dårlig impulskontroll.

Masse bråk såklart men så så vi det , det var en av de ressurssterke guttene i klassen som fikk ham til å gjøre ting gang på gang .

Vi konfronterte foreldrene til den ressurssterke gutten , men de blånekta. Nei sånn var ikke deres sønn.

Hva synes du burde skje i denne situasjonen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tiril_*
Javel, men de ser iallefall problemet. Det har i flere år vært mobbelov i norge, men det har tydeligvis ikke hjulpet barn på skolen.

Denne mobbeloven gjelder vel for barn på skolen og .

Hva kan man gjøre da ? Når skolen ikke gjør noe ?

Jeg syns ikke skolen skal være hvor barn lærer og ikke å mobbe, dette skal de lære av sine foreldre. Det er der de skal lære sin etikk og moral. Skolen skal forsterke denne lærdommen. Det er ikke skolen som skal oppdra barna. Det er foreldre som skal oppdra barn. Når det er sagt, så syns jeg ikke det er noen menneskerett å få barn, og det er slett ikke alle som egner seg som forledre for våre barn. Skolen er hvor barna skal få kunnskap om samfunnet og livet, og det er dyrebar tid. Den burde ikke kastes bort. Og jeg mener tiden blir kastet bort når foreldre ikke har tatt foreldreansvaret sitt på alvor. Når det er sagt så er mobbeloven en velsignelse som gjør at man faktisk kan hanskes med det når problemene blir prekær.

Med loven i hånd kan man vel annmelde skoleledelsen , da vil de kanskje gjøre noe.

Det er hva som er meningen med mobbeloven ettersom jeg har forstått, om man tar det opp med skoleledelsen og ingenting skjer, så kan man ta det videre til utdanningskontoret og om det da ikke blir tatt til etterrettning er der grunn for å anmelde.

Jeg synes det er viktig at skolen ansvarliggjøres ovenfor mobbing.

Men ikke bare skolen foreldrene til mobbere og .

Dette syns jeg og, men kanskje ikke ansvarliggjøres som i det er skolens skyld at noen mobber, heller i at det er skolens ansvar å forstå hver elevs behov godt nok til at mobbing ikke forekommer

Det er ofte sånn at mobbere faktisk har ressurssterke foreldre og mobbere ikke .

Hvem tror du snakker best for seg i et møte da.

Det vet jeg ikke noe om, altså hvem som avler barn som undertrykker. Men, jeg tviler på at foreldre med ressurssterke sinn avler det.

Uansett så burde det jo ikke ha noe å si hva en forelder sier i et møte på det temaet, altså, barnet mobber det er jo hevet over en hver tvil, ellers så ville der ikke forekommet noe møte? Og det er jo kanskje i et sånt møte dere kan se hvordan tankemønster foreldrene har som jo er en stor påvirkningskraft i forhold til barnet.

Men la oss si alt dette er prøvd , mobbeofferet nekter å gå på skolen av redsel.

Hva ville du som foreldre til et mobbeoffer ønske ?

og hva ville du som foreldre til en mobber ønske ?

Hvordan kan man bryte mobbesirkelen uten å ofre mobbeofferet enda en gang ?

Jeg sier ikke at jeg har alle svara, men vi må jo prøve .

Jeg tror nok at jeg hadde ønsket å komme i dialog med foreldrene til mobberen/den mobbede slik at vi sammen kunne arbeidet oss gjennom situasjonen. Koste hva det koste ville. Det er to ofre, både barnet som mobber og barnet som blir mobbet. Og som foreldre er det mitt ansvar å gjøre om det som har blitt så galt. Jeg har tro på dialog og samarbeid. Når det er snakk om barn så er foreldrene ansvarlig for hvordan de oppfører seg.

Jeg arbeidet med bl. a hyperaktive barn på en skole .

der var en gutt med adhd, som jo fører til dårlig impulskontroll.

Masse bråk såklart men så så vi det , det var en av de ressurssterke guttene i klassen som fikk ham til å gjøre ting gang på gang .

Vi konfronterte foreldrene til den ressurssterke gutten , men de blånekta. Nei sånn var ikke deres sønn.

Hva synes du burde skje i denne situasjonen ?

Dere vet jo hva som skjer, så det er jo ikke noe alternativ for foreldrene. Jeg går utifra at lærer arbeide objektivt og ikke særbehandler. Selvfølgelig alle har sine behov, det legger jeg ikke under særbehandling. Om foreldrene ikke stoler på dere så har dere et troverdighetsproblem ovenfor foreldregruppen og det burde dere muligens arbeide med. Men, dere har jo fremdeles problemet. Og da er dere nødt til å få gutten som mobber til å forstå hvordan man oppfører seg mot andre individer. Når foreldrene ikke kan så er kanskje skolen et sikkerhetsnett hvor nettopp det skal skje?

Nå tenker jeg bare høyt og forsøker ikke si at jeg vet bedre enn andre, som du sier, har alle svarene. Men jeg syns det er viktig å tenke høyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lærar

For ein gongs skuld er eg einig med FrP. Det er mobbar og ikkje offer som må flytte. Rett nok er det oftast fleire med i mobbegjengen, men nesten alltid er det ein eller to leiarar i mobbegjengen. Viss ein flyttar leiarane og innkallar resten av mobbegjengen til rektors kontor (ein om gangen og med føresette) der det tydleg blir sagt kva som har skjedd og at skulen har fokus på situasjonen vil det nok hjelpe ein god del. fortell dei innkalla at offeret og dei gjennverande mobbarane vill bli utspurd på slutten av kvardag ( i starten, så seinare ein gong i veka osv.) om kva som eventuelt har skjedd. Om mobbarane ikkje gjer seg så vil også desse overgriperane bli flytta.

Viss foreldra ikkje gjer jobben sin kan barnevernet bli innblanda.

Dette er kraftige tiltak, men dette er tenkt berre viss alle andre tiltak ikkje hjelp.

Det må også vere andre, oftast mjukare sosiale tiltak som skal verke paralellt.

I overrakande lav alder har nokre elevar fått utvikle seg til tilsynelatande samvitslause dritsekkar. Alle , også mobbarane har godt av at overgriparane får merke samfunnet sine grenser og at handlingane deira får konsekvensar for dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke skolen skal være hvor barn lærer og ikke å mobbe, dette skal de lære av sine foreldre. Det er der de skal lære sin etikk og moral. Skolen skal forsterke denne lærdommen. Det er ikke skolen som skal oppdra barna. Det er foreldre som skal oppdra barn. Når det er sagt, så syns jeg ikke det er noen menneskerett å få barn, og det er slett ikke alle som egner seg som forledre for våre barn. Skolen er hvor barna skal få kunnskap om samfunnet og livet, og det er dyrebar tid. Den burde ikke kastes bort. Og jeg mener tiden blir kastet bort når foreldre ikke har tatt foreldreansvaret sitt på alvor. Når det er sagt så er mobbeloven en velsignelse som gjør at man faktisk kan hanskes med det når problemene blir prekær.

Ja, jeg er enig i at det er foreldrene som har hovedansvaret, men en kan jo ikke velge å holde barna borte fra skolen.

Noe jeg synes det burde være anledning til i mobbetilfeller.

Så får skolen bekoste lærer hjemme til de har klart å løse problemet.

Som du sier, alle er ikke gode foreldre, men dette kan en ikke beskytte seg for som foreldre (altså hvordan andre oppdrar barna sine ). Men en må kunne beskytte sine egne.

Jeg ville nok nekta at mitt barn måtte reise til en skole der jeg visste de hadde det grusomt, men ville ikke godtatt at skolen brukte lang tid på å løse dette .

Mobbeofferet ville jo miste resten av sitt sosiale nettverk , så ingen god løsning.

Men som du sier , jeg prøver bare å tenke høyt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tiril_*
Ja, jeg er enig i at det er foreldrene som har hovedansvaret, men en kan jo ikke velge å holde barna borte fra skolen.

Noe jeg synes det burde være anledning til i mobbetilfeller.

Så får skolen bekoste lærer hjemme til de har klart å løse problemet.

Som du sier, alle er ikke gode foreldre, men dette kan en ikke beskytte seg for som foreldre (altså hvordan andre oppdrar barna sine ). Men en må kunne beskytte sine egne.

Jeg ville nok nekta at mitt barn måtte reise til en skole der jeg visste de hadde det grusomt, men ville ikke godtatt at skolen brukte lang tid på å løse dette .

Mobbeofferet ville jo miste resten av sitt sosiale nettverk , så ingen god løsning.

Men som du sier , jeg prøver bare å tenke høyt .

Jeg syns faktisk det er et samfunnsansvar å lære barn rett fra galt. Uten å sammenligne barn med en hund så blir de faktisk dressert til å bli mennesker, og de gjør det de lærer, fra hva de blir ekspoenert for og hvordan andre oppfører seg.

Om barnet mitt hadde blitt mobbet så hadde jeg da gått aktivt inn i skolen å påsett at de gjorde noe aktivt for å endre holdningene som rådet der. Eller om jeg ble gjort oppmerksom på at det foregikk mobbing på skolen. Hvorfor skyve vekk ansvaret på noen andre? Lærerene burde helt klart i de skolene det forekommer gjøre mer for å vise hva som er rett og galt, og foreldre burde aktivt delta i prosessene. Barn tilbringer mye tid på skolen og det hadde kanskje vært nytting å endre litt på hvordan kunnskap gis på barneskolenivå. Ikke bare på skolebenken, men gjennom lek og utforskning. Om man hadde klart å være konsekvent både hjemme og på skolen på forskjellen mellom rett og galt, og hvordan man hanskes med så tror jeg faktisk det hadde blitt bedre. Inntil da har vi mobbeloven med anmeldelse som siste instans.

Det hadde kanskje også vært smart å ha to eller tre stillinger på skoler hvor nyutdannede med friske impulser fikk jobb i en toårsperiode slik at systemet innad fikk mulighet til å fornye seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om det. Frp-utspillet forutsetter sedvanlig liberalistisk svada som personlig ansvar.

I mobbetilfeller er det gjerne vanskelig å utpeke enkeltpersoner som er "ansvarlige" for mobbingen. Som oftest inkluderer det en bredere gruppe som gjerne er med indirekte involvert. Slik som alle dem som ler når noen lager vitser på bekostning av mobbeofferet. Den utøvende mobbingen kan jo bare fungere i kraft av å representere et sosialt flertall.

Disse vil da gjerne bli igjen etter at det "personlige ansvaret" er blitt utdelt. Noe som ikke nødvendigvis vil løse problemet for mobbeofferet. Ei heller vil man kunne si at rettferdigheten har skjedd fyllest, ved å straffe enkeltpersoner man har tildelt det "personlige ansvar". Ofte er jo disse også selv mobbeofre.

Jeg har mer tro på kollektive løsninger framfor personlig ansvar og strengere straffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...