Gå til innhold

Achmedens achmosiske achpeditter


Achmed

Anbefalte innlegg

Gjest mattahara

hoster å kremter....

hilser pent god kveld :enig: (jeg bukker pent)

var egentlig bare det....

Lykke til med videre eksamner da... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En helg i fjellet, og BANG der satt forkjølelsen. Men når man drar av gårde med sår hals, overnatter i telt og sliter seg ut i drøyt 2000 meters høyde, er det vel ikke annet å vente...

Dro opp til Spiterstulen fredag kveld, og satte opp telt i regnvær. Dette var en ekte far/sønn-tur, og som seg hør og bør var det far-delen av turen som sto for de økonomiske ressursene, mens sønn-delen bidro med rosiner og snørr. Da min kjære far skulle betale for telt-plassen, så jenta bak disken bort på meg, og tok betalt for et barn og en voksen. Enten bør jeg ta det som et kompliment, eller så så jenta bak disken bare så dårlig at undertegnedes helskjegg forsvant på veien.

Lørdag var vi oppe på Galdhøpiggen en tur. Halvveis opp merket jeg at det var 3 år siden sist jeg trente, og den siste biten opp gikk jeg med krampe i kneet. Patetisk, men sant... Galdhøpiggen kan i tillegg til fra Spiterstulen også nås fra Juvashytta, som ligger 4-500 (hvis jeg ikke husker helt feil) høydemeter lenger oppe enn vårt utgangspunkt. Det er med andre ord mindre anstrengende å gå derfra, men man må gå over bre i tau med fører. På grunn av dårlig vær, hadde det ikke gått noen bre-turer hele uka, så på lørdag kom rushet. Noen mente det var 200 som hadde ventet i kø for en tur, andre mente 300. Uansett var det sinnsykt mange mennesker som stod ved hytta på toppen samtidig, og vi måtte vente til noen taulagene hadde dratt ned igjen før vi i det hele tatt kunne tusle opp på toppen.

Og du verden for en utsikt vi hadde! Tåka lå som en bhurka over toppen, og vi så kanpt nok 5 meter ut. Snakk om slit til ingen nytte. La oss oppsummere:

-Bryggende forkjølelse

-Dårlig trent mann

-Kø for å komme fram

-0 sikt

Hurra! :-?

Forrige gang jeg prøvde å nå toppen, gikk vi fra bre-siden. Like før toppen begynte det å sludde, og det la seg is på stenene, så vi hadde ikke en sjanse til å komme opp med livet i behold. Bare breføreren som hadde stegjern, krabbet opp. Jeg tror ikke Galdhøpiggen vil ha meg.

I utgangspunktet gjør det meg egentlig ingen ting. Norge har vanvittig mye fjell å ta av, og selv om Piggen er det høyeste, er det langt fra det som har den beste utsikten, hverken i Norge, eller spesifikt i Jotunheimen. Da jeg var mindre, var jeg motstander av både Besseggen og Jotunheimen som turmål, men jeg har etter hvert måtte krype til korset og gå begge deler.

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det å gå i fjellet for mange er synonymt med å ha gått besseggen eller Galdhøpiggen. Jeg må si jeg gremmer meg når jeg går på disse stedene og ser hvor utrolig lite folk har tenkt over hva de faktisk gjør. Den forrige hytta som stod på Galdhøpiggen regelrett blåste bort. Plankebitene lå strødd, og komfyren fra hytta ble funnet igjen på breen flere hundre meter unna. I fjellheimen snur været på null komma svisj, og jeg ser med gru på hvordan det hadde gått med en del personer om været hadde snudd da vi var på toppen.

Dagens oppfordring fra meg til dere, er derfor: Ikke gå på fjellet fordi det er status å ha vært der. Ikke gå opp om du ikke kan putte utstyr i sekken din som gjør deg forberedt på stiv kuling og snø. Fjellet er flott, men det kan også være livsfarlig. Husk det.

Dæven, så ble det en moralpreken til slutt i dagt også. *Tromme fornøyd på magen*

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

pøh, som om tåke på galdhøpiggen er noe å klage over. Prøv å gå til Galdhøpiggen fra Juvasshytta, og ende opp i snøstorm før man når toppen. Det er en utfordring det! Har lyst til å gå dit en gang og kanskje få sett litt også, det hender jo det er pent vær der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pøh, som om tåke på galdhøpiggen er noe å klage over. Prøv å gå til Galdhøpiggen fra Juvasshytta, og ende opp i snøstorm før man når toppen. Det er en utfordring det! Har lyst til å gå dit en gang og kanskje få sett litt også, det hender jo det er pent vær der også :)

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. :wink:

Neida, stiv kuling og piskende snø er ikke noe stas. Jotunheimen har som sagt mange topper med langt bedre utsikt enn Galdhøpiggen, så det er nok en stund til det blir en neste gang for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel snauklippes nå da......Æddabææææædi!!! Pass på så du ikke ender dine dager som lammekjøttdeig i en gresk moussaka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor lenge skal du være borte, 'a?? :roll: Skulle hatt litt avatarhjelp snart, så jeg tror du må avlyse resten av ferien og komme hjem igjen :lol:

:vinke:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar hjem loerdag kveld. Overnatter paa Gardermoen til soendag, og saa drar vi hjem. OG da skal jeg ta igjen to tapte uker med matematikk, ha et loennsutvalgsmoete, et styremoete, og et styremoete til, tror jeg. Det blir rett og slett hektisk... MEn kom med saken, skal vi se om vi faar sneket ut en avatar alikevel...

I dag har jeg blitt uvenner med en greker. Vi var paa baattur, og da vi gikk om bord, ble alle fotografert. Under veis gikk de rundt med de fremkalte bildene, og dumme grekeren ble fly forbannet da jeg sa "no thank you" til aa se paa bildene. Jeg visste da at jeg ikke ville kjoepe dem uansett, men han syntes jeg var frekk.

Fra foer har jeg ogsaa ertet paa meg den lokale bilutleieren, men det gjorde egentlig ingenting. Han er bare korrupt uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Frokost: Bolle

Etter-frokost: Brødskive med kokt egg.

Lunsj: Sitronkake, bolle, og bolle.

Middag: Vafler og øl.

*sniff sniff*

Dette blir en bra natt.

*RUMLE*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vafler og øl til middag?????

Tror hu dama di må få et kokkekurs (eller være hjemme?)

Det kan da umulig være sunt!

(takk, nå fikk jeg og lyst på vaffler!! :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Heisann og hoppsan, Achmed!

Har ikke hilst på deg før, så jeg tenkte jeg skulle stikke innom dagboken din og si hei! :vinke:

Du har jammen en morsom avatar!!! Han står der så uskyldig, leeenge, og så plutselig *bing* :hoho: Du fikk i alle fall meg i godt humør da jeg oppdaget det!

Ha en flott dag i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj :o

Tror nok Huldre-lise likte det hun så siden hun stirret så lenge som hun gjorde... Jeg oppdaget ikke denne effekten før det nå ble nevnt :roll:

Hvor lang tid tar det egentlig å få den rullet opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, besøk, jo :D

Jaja... Litt treg av meg. Men nå får vi kanskje ta en oppdatering.

I dag ruslet vi til byen. Jeg hadde bursdag for noen dager siden, så jeg måtte nedover og bytte ei skjorte jeg hadde fått. Hadde fått en god dose penger også, så jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg ny jakke. Nuhvel... Vi tok skjorta førs. Jeg fant meg ikke noe i butikken der, så jeg fikk tilgodelapp. Tusla videre til den gamle jobben min, fant jakka jeg skulle ha, og betalte så det svei godt på kontoen. Så gikk vi ned på det lokale kjøpesenteret, og her ligger Hennes og Mauritz. Som det står å lese på side 4 i denne dagboken, hater jeg H&M som pesten. Men i dag, ja i dag gjorde vi noe lurt.

Mens frøkna kikket rundt der, tuslet jeg til den andre sida av senteret og fant en klesbutikk til meg selv, hvor jeg også kunne bruke tilgodelappen. Gikk inn, fant ei bokse, prøvde den på (satt som et skudd), tok med meg et par boxere, og betalte. Så gikk jeg tilbake til H&M. Da var frøken Snupp nesten ferdig, og vi var begge klare til å gå. Det betyr at en runde på H&M for henne, og en lang gåtur, klesprøving og en lang retur for meg tar like lang tid. En ting å tenke på.

Apropos boxershortser...

Vi menn hører ofte fra våre kvinner at boxershortsene vi går i er hullete og stygge, og at de burde kastes og eventuellt også erstattes med noen nye. Her tror jeg dere må få litt opplæring.

Det har seg nemlig slik at herreboxere ikke skal kastes. En herrebokser blir ikke utslitt. Den kan bli hullete, men ikke utslitt. Den eneste måten en boxer kan returnere til naturens kretsløp på, er hvis den pulveriseres. «Pulveriseres?» tenker dere sikkert nå. Det er helt naturlig at dere tenker det. Dere skal jo få opplæring.

Som sagt, boxershortser kastes ikke. De brukes og brukes og brukes og brukes (osv...), til de enten går over i haugen kalt «nødboxere», eller rett og slett brukes til den blir slitt bort. Det er det siste som kalles «pulverisering». Merk dere at en flenge på 4 cm, og ufrivillig rumpelufting ikke inngår i denne kategorien. Disse er i kategorien «godt brukt», og det er som regel på dette stadiet at de blir nødboxere.

Nødboxere har en viktig funksjon. De er nemlig vårt eget overskuddslager i tilfelle force majoure. I force majoure-begrepet inngår normalt krig, sultkatastrofe, streik og andre former for naturkatastrofer, men i denne sammenhengen inngår også ødelagt vaskemaskin, kone-tar-med-barna-til-svigermor, samt nå-vasker-du-klærne-dine-selv-opprør.

La oss beholde nødboxerene. De er viktige for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Det betyr at en runde på H&M for henne, og en lang gåtur, klesprøving og en lang retur for meg tar like lang tid. En ting å tenke på.

.

:Nikke: Absolutt. *tenker så det knaker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...