Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Skreste perioden er ca 14 dager etter mensen!

Sikreste perioden for å bli gravid mener jeg med det.

Videoannonse
Annonse
Gjest annemor30
Skrevet
Hei Aryel, denne Humla er 25 år gammel. Jeg er ikke dame og det er lov å spørre om ting man har lite peil på.....det er et ordtak som sier at det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.

Ha en fin dag... :regn:

Du er meg et fint troll du! ikke finn på å lage troll unger når du vet SÅ lite om kroppen og dens funksjoner!

Gjest Gjest
Skrevet
Du er meg et fint troll du! ikke finn på å lage troll unger når du vet SÅ lite om kroppen og dens funksjoner!

Hva mener du med troll?Tror du alle menn er like opplyst som verpesjuke desperate kvinner?

Gjest Gjest
Skrevet

Kan du alt om mannens kjønnsorgan og hvordan den fungerer?

Skrevet

Ang sædkvalitet: dersom du ikke har fått konstatert dårlig sædkvalitet hos lege, er det ikke så utrolig mye som går an å gjøre, eller er nødvendig å gjøre for å forbedre sædkvaliteten. Har du normal sædkvalitet, vil nok ikke tiltakene ha noe å si for hvor fort dama di blir gravid uansett. Dersom du absolutt vil gjøre noe, bør du nok unngå røyk, og alkohol er sikkert ikke så bra heller. Unngå stramt undertøy eller stramme jeans, og varme. Ikke sett lap-topen på fanget, og ikke jobb i en russisk atomubåt... Stress har også negativ innvirkning på sædkvaliteten.

Dersom dama di ikke blir gravid innen et år med aktiv prøving, vil dere kunne bli utredet hos legen, og da vil sædkvaliteten være en av tingene som testes. Har du redusert sædkvalitet, vil legen gi deg råd om tiltak.

Derimot bør dama di ta folat (kjøpes resptfritt på apoteket) hvis dere har tenkt å prøve å lage barn snart. Det er et kosttilskudd som reduserer risikoen for at barnet får ryggmargsbrokk. Det øker altså ikke sjansen for å bli gravid.

Skrevet

Hvis man planlegger graviditet så bør mannen også ta folat, og gjerne multivitaminer og tran. Det er ikke bare kvinnen som må prøve å legge til rette for best mulig avkom, mannen kommer jo med halvparten av arveanleggene. Kjedelig hvis hans halvpart er under pari.

Skrevet

Vedder på at jeg vet mer om mannens kjønnsorgan enn Humle...

Dette minner meg litt om amerikanere som tror Norge er hovedstaden i Sverige. Riktignok bor vi ganske langt borte, men det får være grenser...

Skrevet

Oi! Bør mannen også ta folat? det har jeg aldri lest eller hørt om før?

Her er det bare jeg som gjør det, må vi ut og handle folat til han også?

Gjest Gjest
Skrevet
Oi! Bør mannen også ta folat? det har jeg aldri lest eller hørt om før?

Her er det bare jeg som gjør det, må vi ut og handle folat til han også?

Nei,nei. Mannen behøver ikke å ta folat, men generell multivitamin eller tran kan han ta. Det har vel egentlig ikke noen virkning på sæden, men er heller ikke farlig.

Gjest annemor30
Skrevet

Mensen er vel noe alle er rimelige kjent med!

Gjest annemor30
Skrevet
Hva mener du med troll?Tror du alle menn er like opplyst som verpesjuke desperate kvinner?

Troll: at dette er bare tull og tøys... jeg er ikke verpesjuk hvis det var det du mente...

Gjest Humle
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så stor tabu for en mann å ikke ha peiling på hva mensen er og hvordan kvinners perioder foregår. Jeg er en mann og har aldri før hatt ei dame som kjæreste. Noen begynner med det helt fra 10 års alderen andre blir ikke sammen med noen før de er 25. Er det noe feil i det, mange som ikke har peil på masse forskjellige ting i verden. Mange damer vet ikke hvordan en omskjært penis ser ut, og hvordan foregår omkjæring av menn. Mange damer har aldri sett forskjell på en vanlig og omkjært penis.

Tilbake til saken. Jeg er klar over at mannen må også forbrede seg, og som en del av dere nevner her så bør man ta vitaminer og tran. Jeg har hørt at jern, magnesium, sink og vitamin E er veldig bra. Gevita sin sink og C-vitamin.

Noen nevnte at ca. 14 dager etter mensen er dama klar for befruktning, menes det 14 dager etter at ene syklus er over?

Skrevet

Du vil finne det beste tidspunktet for å gjøre dama di gravid? Ok:

1) Finn ut hvor lang syklus dama di har.

2) Beregn når eggløsning bør finne sted (oppskrifter i innleggene over).

3) Kjøp eggløsningstester (apoteket/nettet) og få dama til å teste om/når hun har eggløsning.

4) Ha sex dagene rundt eggløsning.

Lykke til! :)

Skrevet
Noen nevnte at ca. 14 dager etter mensen er dama klar for befruktning, menes det 14 dager etter at ene syklus er over?

Ja.

Den dagen dama får mensen, er dag 1 i syklusen. Ca dag 14 i syklusen har hun eggløsning og er klar for befruktning. (Altså to uker etter at hun begynte å blø) Dag 28 er siste dag i syklusen, og dagen etterpå (den dagen hun får mensen igjen neste gang) er første dag i neste syklus. Dette gjelder altså dersom dama har 28-dagers syklus, som er det som regnes som normalen.

Men som nevnt, er det altså store forskjeller på hvor lang syklus damer har. Selv har jeg en syklus på 37 dager, med eggløsning på dag 23.

Spør dama di hvor lang syklus hun har, så kan vi hjelpe deg bedre.

Gjest Gjest_Ava_*
Skrevet

Jeg synes egentlig ikke at det er så rart at menn ikke vet så mye om kvinnekroppen. Hvor skulle de lære det? På skolen var det ikke mye man lærte, ihvertfall ikke vi.

Jeg synes det er fint at du spør jeg, så lærer du og andre som leser og lurer litt.

Gjest Humle
Skrevet

Hei,

jeg må tillate meg å spørre igjen, for dette er virkelig forvirrende.

Nå etter å ha lest alle gode svarene har jeg blitt klokere med følgende opplysninger:

- En dame for mensen, og det er en syklus som kan vare fra 20 - 40 dager avhengig av dame.

- Dama blør i 20 - 40 dager...?

- Etter at hun har gått gjennom en slik syklus, må man vente i ca. 14 dager slik at nye egg dannes som kan befruktes.

- Disse eggene kan befruktes på en bestemt periode i en bestemt tid, og klarer man ikke det vil det igjen starte et nytt syklus der dama vil blø i 20 - 40 dager (individuelt for hver dame)

- Slik jeg forstår det nå så har dama en mensen periode, og en befruktingsperiode, det er ca. 1 mnd mellomrom mellom disse to periodene, ergo bør dama en mnd og har en mnd fri for blødning? Stemmer det?

Vennligst korriger meg hvis jeg ikke har forstått alt riktig...

Skrevet

Blør i 20 til 40 dager... Du tuller?

Gjest Gjest
Skrevet

Hehe, 20-40 dager.. Heldigvis ikke. ;)

Dette er tatt ut fra pasienthåndboka, og bør være relativt enkelt forklart:

"Den første menstruasjonen er en del av det som skjer i puberteten. Her kan du lese mer om normal menstruasjonssyklus.

Pubertet

Når en baby-jente fødes, inneholder hennes eggstokker hundretusenvis av egg som forblir inaktive frem til puberteten begynner. Ved puberteten vil hypofysen, en hormonproduserende kjertel inne i hjernen, begynne å lage hormoner som stimulerer eggstokkene til å produsere de kvinnelige kjønnshormonene østrogen og progesteron. Utskillelsen av disse hormonene gjør at en jente utvikler seg til å bli en seksuelt moden kvinne.

Menstruasjon

Mot slutten av puberteten vil jenter begynne å frigi egg fra eggstokkene som en del av den månedlige perioden som kalles menstruasjonssyklusen. Tilnærmet en gang i måneden, under eggløsningen, vil den ene eggstokken skille ut et bittelite egg som fanges opp av den ene egglederen. Dersom ikke egget blir befruktet av en sædcelle (spermie) mens det er i egglederen, så vil egget tørke opp og forlater kroppen omkring to uker senere via livmoren. Denne prosessen kalles menstruasjonen. Blod og slimhinnevev som kler innsiden av livmoren, støtes ut og danner menstruasjonsblodet. Menstruasjonen varer for de fleste jenter 3 til 5 dager. En jentes første menstruasjon kalles menarke.

Menstruasjonsplager

Det er vanlig at kvinner og jenter opplever noe ubehag i dagene frem til menstruasjonen. Noen opplever såvidt mye ubehag at vi kaller det premenstruelt syndrom (PMS). Tilstanden inkluderer både fysiske og følelsesmessige symptomer som mange jenter og kvinner får rett før menstruasjonen. Symptomene forsvinner når menstruasjonen kommer.

Mange jenter kan også få magekramper de første dagene av menstruasjonen (dysmenore). Det skyldes utskillelse av kjemiske stoffer (prostaglandiner) som får den glatte muskulaturen i livmoren til å trekke seg sammen. Disse sammentrekningene som vi ikke har kontroll over, kan enten være vage eller skarpe og intense.

Varighet

Det kan ta opptil to år fra menarke til en jentes kropp utvikler regelmessige menstruasjoner. I løpet av denne perioden vil kroppen tilpasse seg de hormonene som puberteten bringer med seg. I gjennomsnitt er en voksen kvinnes menstruasjonssyklus 28 dager. Det vil si det går 28 dager fra første dag i en menstruasjon til første dag i neste menstruasjon. Hos noen kan varigheten av denne syklusen være nede i 23 dager og hos andre kan den være i opptil 35 dager."

Så nei, man blør- heldigvis- ikke i 20-40 dager!! Det går 20- 40 dager fra FØRSTE dag i en menstruasjon (altså blø- perioden) til første dag i neste.

Gjest Humle
Skrevet

Hei,

takk for svaret. Jeg har hørt og lest at det finnes flere teorier om at riktig timing av samleie kan bestemme barnets kjønn. Jo nærmere kvinnen er eggløsing desto større er sjansene for å få en gutt. Det er fordi den Y-bærende sæden er raskere og når egget først. Dersom kvinnen ønsker en jente bør hun ha sex tre dager før eggløsning eller senere, for da øker sjansene for å få en pike.

En annen studie sier imidlertid at kvinnen har større sjanser for å få en gutt dersom sameleie unngåes rundt eggløsning, og at det er større sjanser for å få en jente med samleie under eggløsning.

Er det noen metoder for å finne dette?

Ser frem til gode svar.

Skrevet

Sjansen for å klare å produsere det kjønnet du har planlagt er så minimal, at det kan du egentlig bare se bort ifra. Dere får det kjønnet dere får. Det er vanskelig nok i seg selv å vite nøyaktig når eggløsning skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...