Gjest Humle Skrevet 26. juni 2009 #1 Skrevet 26. juni 2009 Hei, jeg lurer på om hvordan blir en dame gravid. Hva må en mann gjøre for å få en dame til å bli gravid. Jeg vet jo at man må knulle en dame for å gjøre henne gravid, men det er visse perioder i måneden da dama høyst sannsynlig kan bli gravid, og perioder hun ikke kan bli gravid. Dette vet jeg ikke om, og la oss si at en mann har pult en dame, hvor lang tid tar det før man vet at hun har blitt gravid? Jeg er veldig interresert i det og lurer på om hva damer kan gjøre for å hindre seg fra å bli gravide. Når sæd har gått inn i vagina, hvor stor sannsynlighet er det da for at dama kan bli gravid? Hvordan må en mann forbredre seg for å gjøre en dame gravid? Jeg tenker da ¨på hva slags kosthold og trening gir sunne spermer....noen vitaminer, frukt etc? ser frem til gode svar...på forhånd takk.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2009 #2 Skrevet 26. juni 2009 Hei, jeg lurer på om hvordan blir en dame gravid. Hva må en mann gjøre for å få en dame til å bli gravid. Jeg vet jo at man må knulle en dame for å gjøre henne gravid, men det er visse perioder i måneden da dama høyst sannsynlig kan bli gravid, og perioder hun ikke kan bli gravid. Dette vet jeg ikke om, og la oss si at en mann har pult en dame, hvor lang tid tar det før man vet at hun har blitt gravid? Jeg er veldig interresert i det og lurer på om hva damer kan gjøre for å hindre seg fra å bli gravide. Når sæd har gått inn i vagina, hvor stor sannsynlighet er det da for at dama kan bli gravid? Hvordan må en mann forbredre seg for å gjøre en dame gravid? Jeg tenker da ¨på hva slags kosthold og trening gir sunne spermer....noen vitaminer, frukt etc? ser frem til gode svar...på forhånd takk. Foreslår at du får mammaen og pappaen din til å fortelle deg om blomsten og bien :-) Lykke til videre!
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2009 #3 Skrevet 26. juni 2009 Hei, jeg lurer på om hvordan blir en dame gravid. Hva må en mann gjøre for å få en dame til å bli gravid. Jeg vet jo at man må knulle en dame for å gjøre henne gravid, men det er visse perioder i måneden da dama høyst sannsynlig kan bli gravid, og perioder hun ikke kan bli gravid. Dette vet jeg ikke om, og la oss si at en mann har pult en dame, hvor lang tid tar det før man vet at hun har blitt gravid? Jeg er veldig interresert i det og lurer på om hva damer kan gjøre for å hindre seg fra å bli gravide. Når sæd har gått inn i vagina, hvor stor sannsynlighet er det da for at dama kan bli gravid? Hvordan må en mann forbredre seg for å gjøre en dame gravid? Jeg tenker da ¨på hva slags kosthold og trening gir sunne spermer....noen vitaminer, frukt etc? ser frem til gode svar...på forhånd takk. Normalt har jenta eggløsning 10-14dager etter 1 menstruasjonsdag. Dette er da denne perioden hun kan bli gravid hvis hun da har sex.og det kommer sædceller i vagina selfølgelig. Man oppdager graviditeten gjerne med at mensen uteblir da neste gang. Noen får en slags feeling før det,men mensen som uteblir og en urinprøve gir det sikre svaret. De fleste mannfolk kan befrukte en kvinne.De som er fruktbare da.Vitaminer osv tror jeg ikke er så viktig.
sunflower87 Skrevet 26. juni 2009 #4 Skrevet 26. juni 2009 (endret) tåpelig svar fra første gjest over, og helt legitimt spørsmål Jenta kan bli gravid hvis man har sex rundt eggløsningsperioden, og når dette er, er helt forskjellig fra jente til jente. Standarden er vel rundt 14 eller 15 dager etter første dag av menstruasjon. I følge Clear Blue graviditetstest, så bør man teste rundt 19 dager etter ubeskyttet samleie. Dette er også relativt. Noen jenter produserer det hormonet som slår ut på en test ved graviditet raskere enn andre. Hvor stor sjangse det er for å bli gravid ved ubeskyttet sex, er jeg ikke helt sikker på, men jeg har hørt snakk om 25 % (rett meg dere kloke damer her inne dersom jeg har feil her). Dersom man har hatt ubeskyttet sex og er redd for graviditet, kan man ta en såkalt angrepille innen 72 timer. Dette skal da forhindre uønsket svangerskap. Man skal IKKE bruke denne pillen som prevansjon, slikt har man p- piller (og andre) til Når det gjelder kosthold og livsstil for å forbedre fertilitet, så vil jeg tro at vanlig sunn fornuft er det beste. Godt variert kosthold, fysisk aktivitet, ingen røyk og normal bruk av alkohol gjør vel susen. Selvfølgelig kan det være andre årsaker til at man har vansker med å bli gravid, men så generelt er dette gode tips dersom man ønsker å bli gravid. Håper dette gjorde deg litt klokere Endret 26. juni 2009 av sunflower87
GlaJenta88 Skrevet 26. juni 2009 #5 Skrevet 26. juni 2009 Hvor stor sjangse det er for å bli gravid ved ubeskyttet sex, er jeg ikke helt sikker på, men jeg har hørt snakk om 25 %. Så vidt jeg har lest, er det ca. 20% sjans for befruktning ved samleie under eggløsning. Så den generelle prosenten ved ubeskyttet sex spredd utover syklusen, er nok mye lavere. Dessuten ender nesten 50% av svangerskapene i spontanaborter, og den absolutte majoriteten av disse før kvinnen produserer nok hcg til å slå ut på en test. Man mister altså før man vet man har hatt noe på en måte. Altså de fleste mister altså i uke 3-4. (Dette var jo heelt off-topic, men skitt au. )
Gjest Humle Skrevet 14. juli 2009 #6 Skrevet 14. juli 2009 Hei, jeg skjønte ikke helt det med menstrasjonsperiode. Hva er menstrasjonsperiode og hvor lenge varer den. For å være helt ærlig så er jeg helt blond på dette, visste ikke at damer har menstrasjon problemer før nå. Det høres litt rart ut men vil gjerne lære mer om dette. Litt teit å spørre dama om alt dette, for det virker litt uprofesjonelt. Fint om dere kan skrive noen ord om dette slik at jeg forstår mekanismen til damer, og hvordan den fungerer. Hva er eggløsning ? Jeg skjønte ikke helt 14 - 15 dager etter første menstrasjon???? Varer ikke menstrasjon en hel måned? Beklager men jeg har null peil på dette.....
Gjest Aryel Skrevet 14. juli 2009 #7 Skrevet 14. juli 2009 Hei Humle, ikke for å være frekk , men kan jeg spørre hvor gammel du er?
Gjest Humle Skrevet 14. juli 2009 #8 Skrevet 14. juli 2009 Hei Humle, ikke for å være frekk , men kan jeg spørre hvor gammel du er? Hei Aryel, denne Humla er 25 år gammel. Jeg er ikke dame og det er lov å spørre om ting man har lite peil på.....det er et ordtak som sier at det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Ha en fin dag...
Gjest Aryel Skrevet 14. juli 2009 #10 Skrevet 14. juli 2009 Hei Aryel, denne Humla er 25 år gammel. Jeg er ikke dame og det er lov å spørre om ting man har lite peil på.....det er et ordtak som sier at det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Ha en fin dag... ja for all del, er bare posetivt å spørre. synes bare det var litt merkelig at du ikke har fått informasjon om slike grunnleggende ting som menstruasjon på skolen... men det sier kanskje litt mer om utdanningssystemet.
Tiarra Skrevet 14. juli 2009 #11 Skrevet 14. juli 2009 Hei! Må si meg enig i at det er veldig spesielt at en på 25 ikke kan noen ting om dette! Menstrasjon varer en uke i snitt, for noen 4 dager for andre opptil 10 eller mer. Så en dame kan bli gravid i perioden etter første menstrasjonsdag til og med den 14/15 ca. Det er den perioden dama kan ha eggeløsning. Hva eggeløsning er kan jeg ikke forklare da norsken min ikke er helt topp, men så at noen foreslo pernille.no. Sjekk også Wikipedia! Lykke til!
Concertina Skrevet 14. juli 2009 #12 Skrevet 14. juli 2009 Menstrasjon varer en uke i snitt, for noen 4 dager for andre opptil 10 eller mer. Så en dame kan bli gravid i perioden etter første menstrasjonsdag til og med den 14/15 ca. Det er den perioden dama kan ha eggeløsning. Hva eggeløsning er kan jeg ikke forklare da norsken min ikke er helt topp, men så at noen foreslo pernille.no. Sjekk også Wikipedia! Kan er ordet, for det er bare gjennomsnittskvinnen som har en syklus på 28 dager, det er like vanlig med en på 23 dager eller 35 dager, og eggløsningen skjer da i snitt 10-15 dager FØR menstruasjon. Her står det mer om eggløsning
Gjest Gjest_Ava_* Skrevet 14. juli 2009 #13 Skrevet 14. juli 2009 En gjennomsnittig menstrusjonssyklus varer i 28 dager, men både kortere og lengere er normalt. - 1 dagen i syklusen starter mensen, kvinner blør ut livmorslimhinnen siden hun ikke ble gravid. (det er grunnen til mens) - Mens varer i gjennomsnitt 5-8 dager, da blør hun fra kraftig til lite. - Så nå har vi kommet til dag 8, hun har sluttet å blø, mensen er ferdig. Fra i dag og frem til ca dag 17 kan hun bli gravid. Men for å bli gravid så må man treffe den dagen hun har eggløsning, det er normalt fra dag 12-17. Dette kan sjekkes med eggløsningstester. - Eggløsning er når eggposen har modnet seg og er klar til å slippe løs egget, dette skjer i eggstokken. Når egget er sluppet vandrer det nedover egglederen, det er der det evnt blir befrukted. Så vandrer det nedover til livmoren og fester seg hvis det ble befrukted eller støtes ut med livmorslimhinnen som mens hvis det ikke ble befrukted. - Det tar ca 14 dager fra eggløsning til mens igjen. - Får hun ikke mens når hun forventer kan hun ta en graviditetstest fra den dagen hun forventet mens. Den skal da være sikker. Alle dagene her er ca, for kvinner har forskjellige lengder på syklusen. Bare spør om noe var uklart.
Gjest Humle Skrevet 14. juli 2009 #14 Skrevet 14. juli 2009 Bare spør om noe var uklart. Hei, takk for nyttig informasjon. Så det betyr at vi må ha sex 3 - 5 dager etter at dama har sluttet med mensen for at hun skal bli gravid? Er det vanskelig å finne ut når dama har eggløsning? Hvor lang tid tar det etter mensen til egget er klar for å bli befruktet? Ser frem til gode svar.....
Gjest hø Skrevet 14. juli 2009 #15 Skrevet 14. juli 2009 1. Så det betyr at vi må ha sex 3 - 5 dager etter at dama har sluttet med mensen for at hun skal bli gravid? 2. Er det vanskelig å finne ut når dama har eggløsning? 3. Hvor lang tid tar det etter mensen til egget er klar for å bli befruktet? 1. Nei, det betyr ikke nødvendigvis dette for dama di. Om hun har en syklus på ca. 28 dager, så JA, men om hun feks. har syklus på 40 dager så har hun ikke eggløsning før nesten EN mnd etter første dag i mensen. For å gi deg ett eksempel; - Dama di fikk mensen 1. juli, hun har en syklus på 40 dager (så hun forventer da neste mens ca. 10. august.) - Hun har da sin "fruktbare periode" fra 24.07.2009 - 29.07.2009 - Eggløsningen finner sted: 27.07.2009 Om du vet når dama di fikk mensen sist og hvor lang syklus hun har kan du bruke denne eggløsningskalkulatoren. Den kan regne ut ca. når hun er fruktbar. Men ikke stol blindt på denne da syklusen til en kvinne kan forandre seg (feks. eggløsningen er forsinket). 2. Om hun har stabil syklus kan hun enkelt regne ut når eggløsning bør finne sted. Jeg sier bør fordi man aldri helt sikkert vet om man har eggløsning. Som Concertina sier over; perioden fra eggløsning til neste mens (også kalt lutealfasen) varierer svært sjelden med mer enn +/- 1 dag hos hver enkelt kvinne. Får man vanligvis mensen 14 dager etter eggløsningen, kan man altså "variere" med å få den 13 eller 15 dager etter eggløsningen. (hentet fra pernilleinfo). Om dama di er usikker kan hun bruke eggløsningstester. 3. Dette får du vel egentlig svar på over. Det spørs helt på lengden på syklusen til kvinnen. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2009 #16 Skrevet 14. juli 2009 En kvinne KAN bli gravid når som helst. Det finnes ikke noe sånt som sikre perioder. Men sannsynligheten for å bli gravid er størst rundt eggløsningen. Litt av "problemet" er at man aldri kan vite 100% sikkert når eggløsningen er, uansett hvor stabil syklus man har. Kroppen er ikke en maskin, den kan bli påvirket av mye.
Gjest Humle Skrevet 14. juli 2009 #17 Skrevet 14. juli 2009 Nå er jeg litt forvirret. Er det virkelig så vanskelig å få ei dame til å bli gravid, i filmer så ser jeg ofte at sånne tenåringer har sex og jenta blir gravid. Er ikke det litt overdrevet i filmer da???? Er det noe spesiell måte å knulle dame på for at sæden trekkes mer inn i vagina? Jeg lurer også på om hva kan jeg gjøre for å forbedre sædkvaliteten min slik at de spermene jeg produserer er sunne og friske. Kan dere anbefale meg riktig mosjon og kosthold for å gjøre spermkvalitet enda bedre..... På forhånd takk.
Gjest Gjest_Ava_* Skrevet 14. juli 2009 #18 Skrevet 14. juli 2009 Nå er jeg litt forvirret. Er det virkelig så vanskelig å få ei dame til å bli gravid, i filmer så ser jeg ofte at sånne tenåringer har sex og jenta blir gravid. Er ikke det litt overdrevet i filmer da???? Er det noe spesiell måte å knulle dame på for at sæden trekkes mer inn i vagina? Jeg lurer også på om hva kan jeg gjøre for å forbedre sædkvaliteten min slik at de spermene jeg produserer er sunne og friske. Kan dere anbefale meg riktig mosjon og kosthold for å gjøre spermkvalitet enda bedre..... På forhånd takk. Det er mye som skal klaffe for at en kvinne skal bli gravid, hvis dere treffer eggløsningen og du har god sæd så er sjansen ca 20% for at hun blir gravid. Det er ikke alle egg som kan utvikle seg til et foster. Alle stillinger fungerer helt fint. Men etter sex kan hun ligge med rumpa litt høyt så ikke alt renner ut med en gang. Et sunt og variert kosthold og mosjon er det som er anbefalt og slutte å røyke hvis du gjør det. Du kan også passe på at ikke testiklene dine blir for varme, som f.eks ved varme bad, varme i bilsetet (det er vel ikke noe problem nå) eller feber. Det svekker sædcellene og i verste fall dreper dem. Det tar ca 40 dager før helt nye er produsert. Men du behøver ikke bli hysterisk, de aller fleste blir gravide i løpet av ett år med prøving.
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2009 #19 Skrevet 14. juli 2009 Skreste perioden er ca 14 dager etter mensen!
Gjest imli Skrevet 14. juli 2009 #20 Skrevet 14. juli 2009 En kvinne KAN bli gravid når som helst. Det finnes ikke noe sånt som sikre perioder. Men sannsynligheten for å bli gravid er størst rundt eggløsningen. Litt av "problemet" er at man aldri kan vite 100% sikkert når eggløsningen er, uansett hvor stabil syklus man har. Kroppen er ikke en maskin, den kan bli påvirket av mye. Det er riktig at en kvinne KAN bli gravid nesten når som helst. Men hun kan ikke bli gravid utenom eggeløsning! Det er umulig. Blir kvinnen gravid på et uventet tidspunkt, er det fordi eggeløsningen var på et annet tidspunkt enn hun trodde, ikke fordi hun ble gravid uten å ha eggeløsning, for det er så vidt jeg vet fysisk umulig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå