Gå til innhold

Jordens alder


Gjest Gjest_Hans_*

Anbefalte innlegg

Det er ingen problemer hvis månen er flere milliarder år gammel, heller.

I stedet for å bare sitere disse feilaktige påstandene, burde du for din egen del forsøke å gjøre matten, sjekke om de påstandene du refererer, stemmer. Da vil du se at de ikke gjør det. Akkurat nå har jeg ikke tid, men jeg husker at din trosfelle Ambassadør fremsatte akkurat de samme påstandene for et års tid siden, og det var ikke videre komplisert å finne bakgrunnsinformasjon og den nødvendige matematikken for å demonstrere at påstandene var helt feil.Forøvrig: Tror du på ramme alvor at en astronomisk tradisjon som er flere hundre år gammel, ikke ville ha plukket opp en slik inkonsistens som den du "peker på"? Himmelrommets mekanikk er realistenes domene, Hans. Du har ikke noe å lære bort på det området.

Nå er det jo visstnok slik at de fleste himmellegemer beveger seg bort fra hverandre med en viss hastighet. Universets alder blir visstnok utregnet etter dette, så vidt jeg har forstått.

Men hvorfor beveger ikke planetene i vårt solsystem seg fra hverandre i samme fart, men holder seg på samme avstand fra hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hans: La oss si at en 20-år gammel dame gifter seg, vil du si at det er logisk at hun har giftet seg 3 ganger innen hun er 60? Hvis du har vokst 50cm fra du er 9 til du er 19, antar du at du til slutt blir 10 meter høy? Hvis svaret på noen av disse spørsmålene er "nei", hvorfor tror du at alt som skjer i verden skjer uniformt? Du har nevnt tidligere at fordi det var 3 milliarder mennesker på jorden på 50-tallet og 6 milliarder nå så er dette et argument for at jorden er ung, forstår du nå, ved hjelp av eksemplene mine, hvorfor slik simplistisk tenking er tåpelig og uvitenskapelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo visstnok slik at de fleste himmellegemer beveger seg bort fra hverandre med en viss hastighet. Universets alder blir visstnok utregnet etter dette, så vidt jeg har forstått.

Men hvorfor beveger ikke planetene i vårt solsystem seg fra hverandre i samme fart, men holder seg på samme avstand fra hverandre?

Que? De holder seg ikke på samme avstand fra hverandre. Men av helt andre årsaker. Solen stråler ut enorme mengder energi, og mister derigjennom masse, og derigjennom blir dens gravitasjon svekket, noe som igjen forårsaker at planetene kan gå ut i høyere baner. Og alle planeter som har satelitter, overfører en del energi til disse gjennom tidevannsarbeid, noe som fører til at DE går ut i høyere baner. Månen er et eksempel. Den fjerner seg fra jorden med en gjennomsnittlig hastighet av 3,8 cm i året.

Og dessuten varierer avstanden mellom himmellegemene gjennom omløpet, siden alle omløpsbaner er en ellipse med hva det nå er legemet går i bane rundt, i det ene brennpunktet. Konsentriske sirkler er et spesialtilfelle av ellipser, i og med at begge brennpunktene overlapper, men de fleste elipser er avlange. Så ingenting er i konstant avstand fra noe annet. Og da blir det desto mer imponerende at man klarer å regne ut hvor man må sikte for å treffe omløpsbanen til en gitt planet ti år fra nå, når man sender ut en sonde.

Det at galaksene fjerner seg fra hverandre, henger sammen med at hele universet utvider seg. Et helt annet fenomen, men dog.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var verdensbefolkningen i år 1000 fvt og hvordan kan du si den steg med 1% pr år.

Hvorfor skal ikke befolkningseksplosjoner taes med ? du må i så fall kutte ut... tja... de siste 1000år ?

BARE, fanken det er mange det..

Good one!!

Jeg følger for tiden jubileumsforelesningene om Darwin fra Stanford University som ligger på iTunes (Darwins legacy. 10x2 timer med video) og i "gårsdagens" forelesning ble det nevnt at for 10.000 år siden utgjorde menneskene og deres husdyr 0,1% av virveldyrenes samlede biomasse. I dag utgjør de 98%. "La oss se bort fra befolkningseksplosjoner, da de ikke er relevante..." "La oss anta en lineær trend og regne oss tilbake..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan Bibelen og vitenskapen gå side om side i mange spørsmål. Hva jordens alder angår, er det imidlertid slik at en, på bakrgunn av å regne ut tiden fra Eva og Adam til Jesus Kristus, og videre frem til i dag, kommer frem til at jorden ble skapt 4004 år f.kr.

Det finnes ikke et bibelsk grunnlag for dette, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Que? De holder seg ikke på samme avstand fra hverandre. Men av helt andre årsaker. Solen stråler ut enorme mengder energi, og mister derigjennom masse, og derigjennom blir dens gravitasjon svekket, noe som igjen forårsaker at planetene kan gå ut i høyere baner. Og alle planeter som har satelitter, overfører en del energi til disse gjennom tidevannsarbeid, noe som fører til at DE går ut i høyere baner. Månen er et eksempel. Den fjerner seg fra jorden med en gjennomsnittlig hastighet av 3,8 cm i året.

Og dessuten varierer avstanden mellom himmellegemene gjennom omløpet, siden alle omløpsbaner er en ellipse med hva det nå er legemet går i bane rundt, i det ene brennpunktet. Konsentriske sirkler er et spesialtilfelle av ellipser, i og med at begge brennpunktene overlapper, men de fleste elipser er avlange. Så ingenting er i konstant avstand fra noe annet. Og da blir det desto mer imponerende at man klarer å regne ut hvor man må sikte for å treffe omløpsbanen til en gitt planet ti år fra nå, når man sender ut en sonde.

Det at galaksene fjerner seg fra hverandre, henger sammen med at hele universet utvider seg. Et helt annet fenomen, men dog.

Ja, det var dette fenomenet jeg var interessert i å høre om, hvorfor de fleste himmellegemer raser fra hverandre i stor fart, mens andre ligger (iallefall ganske) i ro i forhold til hverandre.

Og hvis jorda går i stadig større bane fra sola, og sola attpåtil minker i masse, da burde vi vel få et stadig kaldere klima, noe som ikke ser ut til å stemme så langt?

Endret av KR-øst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest VinglePetter
Og hvis jorda går i stadig større bane fra sola, og sola attpåtil minker i masse, da burde vi vel få et stadig kaldere klima, noe som ikke ser ut til å stemme så langt?

Det er morsomt å se hvor usannsynlig uviten du er hr. Kr-øst. Lenge siden du leste noe annet enn Bibelen? En avis eller ett annet tidskrift f.eks?

Det er selvfølgelig stor forskjell på korte klimaendringer som går over noen titalls, hundre eller tusen år, og de klimaenringene vi selvfølgelig ikke kan se som har med solens levetid å gjøre. Solen er jo mange milliarder år gammel. Men dette har vi forsøkt å forklare deg. Du er mest opptatt av å finne svakheter i moderne vitenskap, enn du er i å lære om den faktiske verden vi lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er morsomt å se hvor usannsynlig uviten du er hr. Kr-øst. Lenge siden du leste noe annet enn Bibelen? En avis eller ett annet tidskrift f.eks?

Det er selvfølgelig stor forskjell på korte klimaendringer som går over noen titalls, hundre eller tusen år, og de klimaenringene vi selvfølgelig ikke kan se som har med solens levetid å gjøre. Solen er jo mange milliarder år gammel. Men dette har vi forsøkt å forklare deg. Du er mest opptatt av å finne svakheter i moderne vitenskap, enn du er i å lære om den faktiske verden vi lever i.

Jeg tror ikke han er uviten bare veldig veldig vrangsynt uten vilje til og inse at han tar feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt å se hvor usannsynlig uviten du er hr. Kr-øst. Lenge siden du leste noe annet enn Bibelen? En avis eller ett annet tidskrift f.eks?

Det er selvfølgelig stor forskjell på korte klimaendringer som går over noen titalls, hundre eller tusen år, og de klimaenringene vi selvfølgelig ikke kan se som har med solens levetid å gjøre. Solen er jo mange milliarder år gammel. Men dette har vi forsøkt å forklare deg. Du er mest opptatt av å finne svakheter i moderne vitenskap, enn du er i å lære om den faktiske verden vi lever i.

Og det er interessant å legge merke til at du og andre er mer interessert i å fortelle meg hvor lite jeg vet, enn å svare på lett forståelige spørsmål, slik at jeg kan få vite mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke han er uviten bare veldig veldig vrangsynt uten vilje til og inse at han tar feil

Ja, akkurat. dette har jeg forstått for lenge siden. Det er feil å stille spørsmål ved andres tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Og det er interessant å legge merke til at du og andre er mer interessert i å fortelle meg hvor lite jeg vet, enn å svare på lett forståelige spørsmål, slik at jeg kan få vite mer.

Leste du kun kritikken, eller leste du også det jeg skrev rett under? Forsto du ikke forklaringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du kun kritikken, eller leste du også det jeg skrev rett under? Forsto du ikke forklaringen?

At det er forskjell på lange og korte klimaendringer, det visste jeg faktisk fra før. Men det var ikke det jeg spurte om.

Og forresten, hvilken avis anbefaler du, slik at jeg kan få like stor kunnskap som deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
At det er forskjell på lange og korte klimaendringer, det visste jeg faktisk fra før. Men det var ikke det jeg spurte om.

Og forresten, hvilken avis anbefaler du, slik at jeg kan få like stor kunnskap som deg?

Hvorfor lurte du på hvorfor vi ikke kjenner på klimaet at solen blir kaldere? Forøverig, tror forskerne ikke at solen vil oppleves kaldere selv om den en gang vil brenne ut. Solen kommer til å ekspandere til en kjempestjerne og sluke jorden og de andre innerste plannetene før den dør. Husk å kjøpe inn nok solkrem til denne happeningen.

Når det gjelder aviser, kan jeg foreslå Aftenposten. Det er en god start for å få med seg hva som virkelig skjer uti vår verden. Bibelen henger litt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Ja, akkurat. dette har jeg forstått for lenge siden. Det er feil å stille spørsmål ved andres tro.

Nei nei nei!

Men du må starte å stille spørsmål ved din egen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lurte du på hvorfor vi ikke kjenner på klimaet at solen blir kaldere? Forøverig, tror forskerne ikke at solen vil oppleves kaldere selv om den en gang vil brenne ut. Solen kommer til å ekspandere til en kjempestjerne og sluke jorden og de andre innerste plannetene før den dør. Husk å kjøpe inn nok solkrem til denne happeningen.

Når det gjelder aviser, kan jeg foreslå Aftenposten. Det er en god start for å få med seg hva som virkelig skjer uti vår verden. Bibelen henger litt etter.

Jeg tror faktisk at Bibelen ligger et par tusen år foran Aftenposten når det gjelder mye av det som er i ferd med å skje i dag, og hvordan tilstanden i verden er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Jeg tror faktisk at Bibelen ligger et par tusen år foran Aftenposten når det gjelder mye av det som er i ferd med å skje i dag, og hvordan tilstanden i verden er i dag.

Så du mener Bibelen beskriver ting som vil skje først om to tusen år? Eller mener du at Aftenposten beskriver ting som skjedde for to tusen år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det var dette fenomenet jeg var interessert i å høre om, hvorfor de fleste himmellegemer raser fra hverandre i stor fart, mens andre ligger (iallefall ganske) i ro i forhold til hverandre.

Og hvis jorda går i stadig større bane fra sola, og sola attpåtil minker i masse, da burde vi vel få et stadig kaldere klima, noe som ikke ser ut til å stemme så langt?

Det skyldes at klima er ekstremt komplisert, og for en stor del henger sammen med eksistens av liv på planeten. Den berømmelige drivhuseffekten (som mange forskere mener er i ferd med å løpe løpsk), har en mye større betydning for klimaet enn de endringene i gjennomsnittsavstand til solen som jeg refererte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener Bibelen beskriver ting som vil skje først om to tusen år? Eller mener du at Aftenposten beskriver ting som skjedde for to tusen år siden?

Jeg mener at Bibelen gir en god beskrivelse på hvordan jorden og dens befolkning er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes at klima er ekstremt komplisert, og for en stor del henger sammen med eksistens av liv på planeten. Den berømmelige drivhuseffekten (som mange forskere mener er i ferd med å løpe løpsk), har en mye større betydning for klimaet enn de endringene i gjennomsnittsavstand til solen som jeg refererte til.

Ok. Men jeg har ikke fått noe svar på hvordan det kan ha seg at stjerner, planeter osv. forsvinner fra hverandre i stor hastighet, mens vårt solsystem ligger i noenlunde ro når det gjelder planetenes avstand seg i mellom.

Og enda en underlig ting:

Hva kan årsaken være til at alle planeter er runde?

Dette vil aldri skje ved en liten big bang med dynamitt på jorden.

Også de som visstnok er uten fast masse er runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Jeg mener at Bibelen gir en god beskrivelse på hvordan jorden og dens befolkning er i dag.

Ok. Så da mener du at Aftenposten, som etter dine egne utsagn ligger to tusen år bak, beskriver tiden rundt Jesu liv, bedre enn bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...