Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #41 Skrevet 8. juni 2009 Jeg skal på ingen måte påstå at alle skoler/lærere håndterer alle situasjoner på best mulig måte. De kan misforstå, noen er ikke flinke i jobben sin osv osv. Men skolen er pålagt å sende bekymringsmelding hvis de mistenker at noe ikke er som det skal, og de skal også ta opp eventuelle problemer med foreldrene (type problemer som ikke vil utløse en bekymringsmelding). Stort sett gjør skolen dette for å at barnets situasjon skal bli bedre. Skolen ser barnet nesten like mye som foreldrene gjør, og mange barn og unge oppfører seg helt annerledes på skolen enn hjemme. Foreldre bør derfor være forsiktig med å så fort avfeie det skolen sier bare fordi de ikke opplever de samme problemene med barna hjemme. Skolen bør selvsagt gjøre det helt klart hva de reagerer på, og så får man ta det derfra. Såvidt jeg forstår TS så har gjerne ikke dette vært helt greit i dette tilfellet. Men, når foreldre går så voldsomt i fosvar, og til og med påstår at lærere går imot foreldrene fordi de ser på foreldrene som en trussel pga høyere utdanning så begynner jeg virkelig å lure. En slik holdning ovenfor lærere synes jeg er forkastelig. Lærere flest gjør det de kan for å hjelpe elevene sine. At de påpeker et problem med en elev er da ikke et angrep på foreldrene. Unntak kan selvsagt forekomme, men det er på ingen måte normalen. Hei. Jeg er utdannet barnevernspedagog med videreutdanning. Opplevde at ansatte på skolen rottet seg sammen mot meg, mobbet meg, himlet med øynene når jeg kom, meldte meg til barnevernet og skrek til meg. Hva vet du om hva som er normalen? vi skal ikke være så naive og tro at dette ikke skjer for mye. Har drøssevis med livserfaring i forhold til å arbeide med barn, har sett ukompetente lærere og barnehagepersonalet som hever seg over mennesker med en patnaralistisk holdning som er skremmende. De kan ødelegge familier. Du skal ikke sitte på din høye hest og uttale deg om noe som helst før du kjenner en sak. Det ER mye urettferdighet som skjer, og det finnes ondskap.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. juni 2009 #42 Skrevet 8. juni 2009 Skriver du ut i fra ts sin situasjon?Er skolen pålagt å sende bekymringsmelding når en elev svarer ja på om foreldrene drikker?Hm,veldig skremmende,for da vil jeg be min datter svare nei hvis hun får det spørsmålet!Ekkel oppførsel av skolen,det var kun for å få sendt denne meldingen,fy.Fikk det til som om jenta hadde sittet å løyet. Det er umulig for meg å gi et svar på om det var riktig av skolen å sende bekymringsmelding til BV i dette tilfellet. Hvis skolen mistenker at det er problemer i hjemmet, og får bekreftet av barnet at foreldrene drikker, så ja - da mener jeg at det er riktig å sende en bekymringsmelding. Hvis det ikke har vært noen grunn til bekymring, og det helt tatt ut av sammeneheng kommer frem at ts tar seg et glass i ny å nei så nei, da er det ikke grunn til å sende bekymringsmelding. Mellom disse to eksemplene er det en rekke mulige hendelsesforløp, hvor både måten barnet har uttrykket seg, og hvordan lærer har oppfattet det som blir sagt og gjort (trolig også sett i sammenheng med andre ting i forhold til barnet), spiller inn. Hvis lærer mistenker at foreldre er alkoholikere (og da litt mer enn vill synsing) så plikter de å melde fra. Det er BV og ikke lærer som så skal undersøke slike saker videre.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #43 Skrevet 8. juni 2009 Så vidt jeg ser, sa skolen fra til ts før de meldte sin bekymring til BV. Som flere nevner, er faktisk skolen forpliktet til å melde til BV dersom de har en bekymring, selv om de ikke har håndfaste "beviser" på at det er noe galt i hjemmet. Om noe ikke er som det skal hjemme, er det uansett BV som skal finne ut av det - ikke lærerne. Det er heller ikke sånn at man må være dårlige foreldre fordi man har kontakt med BV. Og hvorfor hadde skolen sendt bekymringsmeldingen?Fikk foreldrene svart på dem før de sendte den?Nei...
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #44 Skrevet 8. juni 2009 I mange tilfeller kan det ta helt av uten grunnlag. Er skremt over kunnskapsnivået til lærere her til lands.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #45 Skrevet 8. juni 2009 Det er umulig for meg å gi et svar på om det var riktig av skolen å sende bekymringsmelding til BV i dette tilfellet. Hvis skolen mistenker at det er problemer i hjemmet, og får bekreftet av barnet at foreldrene drikker, så ja - da mener jeg at det er riktig å sende en bekymringsmelding. Hvis det ikke har vært noen grunn til bekymring, og det helt tatt ut av sammeneheng kommer frem at ts tar seg et glass i ny å nei så nei, da er det ikke grunn til å sende bekymringsmelding. Mellom disse to eksemplene er det en rekke mulige hendelsesforløp, hvor både måten barnet har uttrykket seg, og hvordan lærer har oppfattet det som blir sagt og gjort (trolig også sett i sammenheng med andre ting i forhold til barnet), spiller inn. Hvis lærer mistenker at foreldre er alkoholikere (og da litt mer enn vill synsing) så plikter de å melde fra. Det er BV og ikke lærer som så skal undersøke slike saker videre. Hvis det var problemer i hjemmet så hadde vel jenta ønsket å snakke med noen om det skulle man tro.Men hun ønsker fred,dem driver å lager oppspinn,hun mister tillit til hele skolen så lenge dem lager slike "feller".Det er skolen som er problemet her,og prøver å skyve det over på jenta og hjemmet.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #46 Skrevet 8. juni 2009 Hvis det var problemer i hjemmet så hadde vel jenta ønsket å snakke med noen om det skulle man tro.Men hun ønsker fred,dem driver å lager oppspinn,hun mister tillit til hele skolen så lenge dem lager slike "feller".Det er skolen som er problemet her,og prøver å skyve det over på jenta og hjemmet. Jeg har opplevd nok til å tro på dette. Måtte selv erfare det for å forstå-utrolig mye fordommer der ute.
Vera Vinge Skrevet 8. juni 2009 #47 Skrevet 8. juni 2009 Skriver du ut i fra ts sin situasjon?Er skolen pålagt å sende bekymringsmelding når en elev svarer ja på om foreldrene drikker?Hm,veldig skremmende,for da vil jeg be min datter svare nei hvis hun får det spørsmålet!Ekkel oppførsel av skolen,det var kun for å få sendt denne meldingen,fy.Fikk det til som om jenta hadde sittet å løyet. Hvis en elev f.eks. svarer bekreftende til at foreldrene drikker alkohol daglig (utover at de tar et glass vin til maten) eller de blir jevnlig fulle foran barna, da vil jeg selvfølgelig si at skolen har en plikt til å sende bekymringsmelding. Men vi vet da ikke om det var tilfelle i denne saken. Jeg er utdannet barnevernspedagog med videreutdanning. Opplevde at ansatte på skolen rottet seg sammen mot meg, mobbet meg, himlet med øynene når jeg kom, meldte meg til barnevernet og skrek til meg. Du skal ikke sitte på din høye hest og uttale deg om noe som helst før du kjenner en sak. Det ER mye urettferdighet som skjer, og det finnes ondskap. Det fins inkompetente lærere, som det fins inkompetanse blant enkelte ansatte i Barnevernet. Det må man regne med, siden det fins noen dårlige blad på alle arbeidsplasser, selv om det er fryktelig synd. Men at du er utdannet barnevernspedagog og samtidig snakker om ondskap i denne sammenhengen, gjør at du mister din troverdighet hos meg i denne saken. Og hvorfor hadde skolen sendt bekymringsmeldingen?Fikk foreldrene svart på dem før de sendte den?Nei... Hva mener du? Skal foreldre godkjenne alle bemyringsmeldinger før lærere får lov å sende dem? Hva er da poenget med systemet med bekymringsmeldinger? Det er heller ikke slik at det automatisk opprettes en sak ved alle meldinger som kommer inn. BV har en uke på seg til å sjekke ut om de skal opprette en undersøkelsessak, men de kan vel så gjerne la det bli med en samtale etter at de har sjekket ut meldingen, slik de har plikt på seg til å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #48 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har opplevd nok til å tro på dette. Måtte selv erfare det for å forstå-utrolig mye fordommer der ute. Du har opplevd det,hvordan går det med deg i dag?Det er faktisk så ille at elever som blir utsatt til slutt tror det er dem som er feilen,jeg blir så sint på slik stygg oppførsel fra skolens side.
Vera Vinge Skrevet 8. juni 2009 #49 Skrevet 8. juni 2009 Hvis det var problemer i hjemmet så hadde vel jenta ønsket å snakke med noen om det skulle man tro.Men hun ønsker fred,dem driver å lager oppspinn,hun mister tillit til hele skolen så lenge dem lager slike "feller".Det er skolen som er problemet her,og prøver å skyve det over på jenta og hjemmet. Det jeg har uthevet sier meg at du må ha lite kunnskap om barn. Hvor mange barn går bak ryggen på foreldrene sine, og sier til utenforstående at de har det vanskelig hjemme? Barn er utrolig lojale, og de kan oppleve mye vanskelig hjemme uten at de sier noe om det. Bl.a. fordi de ønsker å beskytte foreldrene sine. Evt. fordi de ikke kjenner til noe annet. Man kan ikke sitte og vente på at barn skal fortelle av seg selv. Man trenger noen som kan se etter tegn på at noe er galt, slik at man kan undersøke videre om barnet/familien trenger hjelp utenfra.
Gjest Kjæresten til Eplefe Skrevet 8. juni 2009 #50 Skrevet 8. juni 2009 Flytt til en by, der en alternativ stil for de aller fleste ikke er ensbetydende med at vedkommendes foreldre er alkoholikere og det som verre er. Da kommer du deg kanskje ut av bibelbeltet også - kan man virkelig forvente rasjonell tankegang eller kritisk sans hos lærerstanden i en del av landet hvor overtro ikke bare er en akseptert livsstil, men nærmest en sosial nødvendighet?
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #51 Skrevet 8. juni 2009 Du har opplevd det,hvordan går det med deg i dag?Det er faktisk så ille at elever som blir utsatt til slutt tror det er dem som er feilen,jeg blir så sint på slik stygg oppførsel fra skolens side. Det går fint takket være tro på meg selv tross alt.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #52 Skrevet 8. juni 2009 (endret) Hvis en elev f.eks. svarer bekreftende til at foreldrene drikker alkohol daglig (utover at de tar et glass vin til maten) eller de blir jevnlig fulle foran barna, da vil jeg selvfølgelig si at skolen har en plikt til å sende bekymringsmelding. Men vi vet da ikke om det var tilfelle i denne saken. Det fins inkompetente lærere, som det fins inkompetanse blant enkelte ansatte i Barnevernet. Det må man regne med, siden det fins noen dårlige blad på alle arbeidsplasser, selv om det er fryktelig synd. Men at du er utdannet barnevernspedagog og samtidig snakker om ondskap i denne sammenhengen, gjør at du mister din troverdighet hos meg i denne saken. Hva mener du? Skal foreldre godkjenne alle bemyringsmeldinger før lærere får lov å sende dem? Hva er da poenget med systemet med bekymringsmeldinger? Det er heller ikke slik at det automatisk opprettes en sak ved alle meldinger som kommer inn. BV har en uke på seg til å sjekke ut om de skal opprette en undersøkelsessak, men de kan vel så gjerne la det bli med en samtale etter at de har sjekket ut meldingen, slik de har plikt på seg til å gjøre. At man skal ha beskjed handler nettopp om respekt for enkeltindivider, alle skal ha rettsikkerhet;) hvorfor?? FORDI DET HAR SKJEDD OVERGREP AV DET OFFENTLIGE TIDLIGERE!. Heldigvis har kompetente bv arbeidere skjønt dette og det kreves mye av dem, dermed gjør mange nå bra arbeid. Endret 8. juni 2009 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #53 Skrevet 8. juni 2009 Hvis en elev f.eks. svarer bekreftende til at foreldrene drikker alkohol daglig (utover at de tar et glass vin til maten) eller de blir jevnlig fulle foran barna, da vil jeg selvfølgelig si at skolen har en plikt til å sende bekymringsmelding. Men vi vet da ikke om det var tilfelle i denne saken. Det fins inkompetente lærere, som det fins inkompetanse blant enkelte ansatte i Barnevernet. Det må man regne med, siden det fins noen dårlige blad på alle arbeidsplasser, selv om det er fryktelig synd. Men at du er utdannet barnevernspedagog og samtidig snakker om ondskap i denne sammenhengen, gjør at du mister din troverdighet hos meg i denne saken. Hva mener du? Skal foreldre godkjenne alle bemyringsmeldinger før lærere får lov å sende dem? Hva er da poenget med systemet med bekymringsmeldinger? Det er heller ikke slik at det automatisk opprettes en sak ved alle meldinger som kommer inn. BV har en uke på seg til å sjekke ut om de skal opprette en undersøkelsessak, men de kan vel så gjerne la det bli med en samtale etter at de har sjekket ut meldingen, slik de har plikt på seg til å gjøre. Poenget er å faktisk snakke med foreldrene FØR de sender bekymringsmeldingene!Har da INGENTING med at foreldrene skal godkjenne først!Utrolig hvor du snur og vender!Det har med samarbeid skole og hjemmet!Er da helt naturlig at skolen innkaller til møte hvis en elev har uttrykt at mor og far misbruker alkohol,foreldrene får da lov å si sitt i slike situasjoner!Sender da ikke rett til barnevernet om eleven svarer ja på at de nyter alkohol!
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #54 Skrevet 8. juni 2009 Poenget er å faktisk snakke med foreldrene FØR de sender bekymringsmeldingene!Har da INGENTING med at foreldrene skal godkjenne først!Utrolig hvor du snur og vender!Det har med samarbeid skole og hjemmet!Er da helt naturlig at skolen innkaller til møte hvis en elev har uttrykt at mor og far misbruker alkohol,foreldrene får da lov å si sitt i slike situasjoner!Sender da ikke rett til barnevernet om eleven svarer ja på at de nyter alkohol! Nettopp! slik kan man danne gode relasjoner til hjemmet og spare bv for ubegrunnede bekymringsmeldinger de er oppgitt over, akkurat som de ikke har nok fra før.
Gjest brutal_mann Skrevet 8. juni 2009 #55 Skrevet 8. juni 2009 Vi måtte flytte til slutt vi,langt fra.Det var håpløst å samarbeide med skolen.Ikke en gang stefar fikk delta i møter,helt vanvittig.Hun hadde lite med venner.Her vi bor nå er det et helt annet miljø,hun trives og har fått masse venner.Godt samarbeid med skolen,og dem er ikke så gammeldagse og pirkete som der hun gikk tidligere.Hvordan greier hun seg faglig da?Håper dette løser seg for dere,jammen er det ikke lett. Finnes ikke vannvittig i det heletatt. Der er lovens bokstav klokkeklar. Både du og skolen er pliktig til å følge loven.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #56 Skrevet 8. juni 2009 Det jeg har uthevet sier meg at du må ha lite kunnskap om barn. Hvor mange barn går bak ryggen på foreldrene sine, og sier til utenforstående at de har det vanskelig hjemme? Barn er utrolig lojale, og de kan oppleve mye vanskelig hjemme uten at de sier noe om det. Bl.a. fordi de ønsker å beskytte foreldrene sine. Evt. fordi de ikke kjenner til noe annet. Man kan ikke sitte og vente på at barn skal fortelle av seg selv. Man trenger noen som kan se etter tegn på at noe er galt, slik at man kan undersøke videre om barnet/familien trenger hjelp utenfra. Nå skal du være litt forsiktig med hva du sier,jeg har barn,og har vært igjennom et helvete med skolen,nettopp pga at dem skyvde problemet jenta mi hadde på skolen- over på hjemmet.Sitt ikke der å tro jeg lar meg bli nedtrykt pga det DU har uthevet.Dette vet jeg meget om.
Vera Vinge Skrevet 8. juni 2009 #57 Skrevet 8. juni 2009 (endret) At man skal ha beskjed handler nettopp om respekt for enkeltindivider, alle skal ha rettsikkerhet;) hvorfor?? FORDI DET HAR SKJEDD OVERGREP AV DET OFFENTLIGE TIDLIGERE!. Heldigvis har kompetente bv arbeidere skjønt dette og det kreves mye av dem, dermed gjør mange nå bra arbeid. Selvfølgelig skal man ivareta enkeltindividers rettssikkerhet - det skulle da bare mangle. Men det er jo ikke sånn at en bekymringsmelding i seg selv har noen konsekvenser, og at man skal kunne straffeforfølge noen som melder en bekymring pga. en misforståelse eller lignende. Når det er snakk om tiltak og omsorgsovertakelse så blir det noe helt annet, og det er heldigvis strenge regler for sistnevnte. Poenget er å faktisk snakke med foreldrene FØR de sender bekymringsmeldingene!Har da INGENTING med at foreldrene skal godkjenne først!Utrolig hvor du snur og vender!Det har med samarbeid skole og hjemmet!Er da helt naturlig at skolen innkaller til møte hvis en elev har uttrykt at mor og far misbruker alkohol,foreldrene får da lov å si sitt i slike situasjoner!Sender da ikke rett til barnevernet om eleven svarer ja på at de nyter alkohol! Som jeg skrev lengre oppe, sier ts selv at de har vært til møte med skolen før de sendte meldingen. Derfor antok jeg at du svarte på det, og det var dermed lett å tolke det som om foreldrene skulle få lov til å forsvare seg slik at skolen ikke sendte meldingen. Foreldrene skal selvfølgelig få si sitt, både til skole og Barnevern, men man vet også at det fins tilfeller hvor foreldre ikke forteller sannheten. Man kan derfor ikke alltid ta foreldres ord for god fisk, selv om man selvsagt må lytte til foreldrene og skape et best mulig grunnlag for samarbeid. sitat slettet mrs_bond, mod Endret 8. juni 2009 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #58 Skrevet 8. juni 2009 Finnes ikke vannvittig i det heletatt. Der er lovens bokstav klokkeklar. Både du og skolen er pliktig til å følge loven. Og hva er det du prøver å formidle da?Greier jo ikke å skrive riktig en gang.LOVEN?
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #59 Skrevet 8. juni 2009 Nå skal du være litt forsiktig med hva du sier,jeg har barn,og har vært igjennom et helvete med skolen,nettopp pga at dem skyvde problemet jenta mi hadde på skolen- over på hjemmet.Sitt ikke der å tro jeg lar meg bli nedtrykt pga det DU har uthevet.Dette vet jeg meget om. Jeg opplevde det samme! Anser meg selv som en ressursterk, reflektert og tålmodig mamma som setter barnet først, likevel ble jeg behandlet som en "kriminell " av patnaralistiske lærere uten evne til å se lenger en sin egen nese. Må sende en bekymringsmelding på at de i det hele tatt får lov til å arbeide med barn.
Vera Vinge Skrevet 8. juni 2009 #60 Skrevet 8. juni 2009 Nå skal du være litt forsiktig med hva du sier,jeg har barn,og har vært igjennom et helvete med skolen,nettopp pga at dem skyvde problemet jenta mi hadde på skolen- over på hjemmet.Sitt ikke der å tro jeg lar meg bli nedtrykt pga det DU har uthevet.Dette vet jeg meget om. Det er godt mulig du kjenner ditt barn, og at du er en god mor - det har jeg da ikke sagt noen ting om. Men når du sier at hovedregelen er at barn selv sier fra til skolen eller andre når ting er vanskelig hjemme, så tar du grundig feil. Det har jeg ingen problemer med å si.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå