Gå til innhold

Omsorgsvikt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en venn som bruker harsj,og det nyter han visstnok om kvelden mens barnet sover.Hva ville du gjort i en sånn situasjon?Synes dette er veldig vanskelig,og han sier selv at han plutselig kan falle om å sovne.Jeg er bekymret for barnet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har en venn som bruker harsj,og det nyter han visstnok om kvelden mens barnet sover.Hva ville du gjort i en sånn situasjon?Synes dette er veldig vanskelig,og han sier selv at han plutselig kan falle om å sovne.Jeg er bekymret for barnet...

Syns ikke dette virker som en grunn til å kontakte barnevernet.

Og finnes det ikke allerede en tråd om dette?

Gjest Gjest
Skrevet
Syns ikke dette virker som en grunn til å kontakte barnevernet.

Og finnes det ikke allerede en tråd om dette?

Ja det er en liknende tråd her.

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Om du ikke har noe annen runn til og mistenke omsorgsvikt enn det at han røyker hasj, så hadde ikke jeg blandet meg i alle fall.

Jeg har selv røykt hasj før og vet hvordan mange reagerer. Ville du ringt om du viste han tok seg en øl eller ett glass vin til maten? Hvis ikke så skjønner jeg ikke hvorfor du skal gjøre det nå heller.

Men er det derimot andre ting som tyder på omsorgsvikt så bør du helt klart gjøre noe.

Gjest Gjest
Skrevet
Om du ikke har noe annen runn til og mistenke omsorgsvikt enn det at han røyker hasj, så hadde ikke jeg blandet meg i alle fall.

Jeg har selv røykt hasj før og vet hvordan mange reagerer. Ville du ringt om du viste han tok seg en øl eller ett glass vin til maten? Hvis ikke så skjønner jeg ikke hvorfor du skal gjøre det nå heller.

Men er det derimot andre ting som tyder på omsorgsvikt så bør du helt klart gjøre noe.

Hvis du har røykt harsj så vet du vel at set ikke gir samme rus som å ta seg et glass øl el vin?

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Hvis du har røykt harsj så vet du vel at set ikke gir samme rus som å ta seg et glass øl el vin?

Ja, jeg blir mer ruset av ett glass vin enn hva jeg blir når jeg røyka.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke farlig å ta en telefon til barnevernstjenesten å forhøre deg litt ang dette.Skjønner du synes det er vanskelig iom at dette er din venn,men husk at det er for barnets beste,og du kan faktisk hjelpe din venn å slutte.Du kan være anonym.Du gjør ikke noe galt i å forhøre deg,men tror ikke kk er rette stedet.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, jeg blir mer ruset av ett glass vin enn hva jeg blir når jeg røyka.

Hadde du omsorg for et lite barn da du røyka harsj?

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Hadde du omsorg for et lite barn da du røyka harsj?

Jeg hadde ikke barn da jeg røyka hasj.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Er dere seriøse med trådstarter?!

Hasj er faktisk ULOVLIG og TS - du bør ta kontakt med barnevernet og ihvertfall melde ifra om din bekymring pga hasjbruk. barnevernet klarer helt fint å se selv om de vil kalle det omsorgssvikt eller ikke, men JA, du bør melde ifra!

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Hasj er faktisk ULOVLIG og TS - du bør ta kontakt med barnevernet og ihvertfall melde ifra om din bekymring pga hasjbruk. barnevernet klarer helt fint å se selv om de vil kalle det omsorgssvikt eller ikke, men JA, du bør melde ifra!

Det er mye som er ulovlig. Skulle blitt mye og gjøre for BV om alle skulle meldt inn de som gjør noe ulovlig om det er det eneste kriteriet. Det er ulovlig og kjøre over fartsgrensen også. Men har man grunn til og tro at barnet ikke har det bra og ikke får den omsorgen det skal, så må man selvfølgelig si i fra.

Skrevet

Nå er jeg en sterk motstander av hasj. Og jeg er en sterk motstander av å ruse seg når barn er til stede. I mine øyne skal man heller ikke drikke alkohol med barn tilstede. Jeg synes det er greit om man tar et glass vin til maten, men jeg kunne ikke gjort det, for jeg blir påvirket av små mengder alkohol.

TS: Leser jeg innlegget ditt rett hvis jeg tolker det som at din venn ruser seg hver dag?

Gjest Gjest
Skrevet
Nå er jeg en sterk motstander av hasj. Og jeg er en sterk motstander av å ruse seg når barn er til stede. I mine øyne skal man heller ikke drikke alkohol med barn tilstede. Jeg synes det er greit om man tar et glass vin til maten, men jeg kunne ikke gjort det, for jeg blir påvirket av små mengder alkohol.

TS: Leser jeg innlegget ditt rett hvis jeg tolker det som at din venn ruser seg hver dag?

Ja hver kveld.

Skrevet

Hva tror du barnevernet skal gjøre med en far som røyker hasj???

Helt realistisk....Hva har vel de med det å gjøre?????

Og - de som snakker om ulovligheten: Det er ikke fedre det er forbudt for...det er folk i landet. Så da må du anmelde han til politiet da.....

Gjest Marlo
Skrevet

Så hvis barnet har det bra, det mangler ingenting, klarer seg fint, har flotte foreldre (sånn utenom problemstillingen), så syns du at å ringe barnevernet - dra barnet ut av sine trygge omgivelser hvor det har det bra fordi en av foreldrene röyker en joint om kvelden etter leggetid?

Mange jeg kjenner som tar en joint hver kveld för de legger seg for å sove - hvor barna har det helt supert. Ja det hender man sovner etter å ha tatt en join, men det betyr jo ikke at dem ikke våkner om det skjer noe.

Skrevet

Det er mye som er ulovlig. Skulle blitt mye og gjøre for BV om alle skulle meldt inn de som gjør noe ulovlig om det er det eneste kriteriet. Det er ulovlig og kjøre over fartsgrensen også. Men har man grunn til og tro at barnet ikke har det bra og ikke får den omsorgen det skal, så må man selvfølgelig si i fra.

Sier meg helt enig med Måneskygge.

Jeg skulle gjerne meldt både skattesnytere, hjemmebrennere og samværssabotører til barnevernet. I samme slengen kunne jeg tatt med konservative religiøste fantaster, folk som sykler veibanen i bytrafikken og de som stemmer på dumme politiske partier. Etter mitt personlige syn er dette skadelige oppvekstforhold for barn, nemlig.

Poenget er at barnevernet er der for å se etter omsorgssvikt. Barn som ikke har det bra. Barn som aldri har med matpakke, barn som ikke blir badet, barn som ikke gjør lekser. Barn som er redde, barn med blåmerker, barn som unngår voksne, barn som er overdrevent seksualiserte. TS sier at barnevernet klarer å se hva som er verdt å gå videre med selv, og det tror jeg absolutt, men jeg vet også at barnevernet er overarbeidet til tusen, og ofte ikke kan prioritere VIKTIGE saker pga ressursmangel.

Selv synes jeg ikke at det å røyke hasj er en positiv ting, og særlig ikke for foreldre. Men hvis alt annet er på stell, og barnet trives og får oppfølging, så kan jeg ikke se at det er en barnevernssak. Jeg ville vært langt mer bekymret om jeg var en nabo som hørte dunk, skrik og skrål være bidige kveld, eller om jeg var en tante til barn der hjemmelivet åpenlyst gikk på halv tolv. Det å røyke hasj som forelder er kanskje kritikkverdig, særlig når barnet begynner å bli større, men det er andre faktorer som veier langt tyngre. Muligheten er der jo for at både hasjrøyking og hjemmeliv på halv tolv går hånd i hånd, og da kunne det godt vært en sak for barnevernet. Men hvis hasjen er det eneste som er å utsette på denne forelderen, og barnet har det bra, så kan jeg ikke se at det er nødvendig å gjøre noe annet enn å tilkjennegi sine synspunkter klart og tydelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja,hvem kan ikke falle om sovne om kvelden når man har småbarn?

Det har jeg gjort flere ganger. Uten å ha brukt noe.

Nå skal jeg ikke diskutere bruk av hasj,virkninger osv. Hasj er ikke et legalt produkt!

Nå vet vi at mange røyker sigaretter og tobakk etter barna har lagt seg. Noen tar et glass vin hver kveld for helsens skyld. Noen tar seg en øl,noen en drink.

noen tar en drink laget av hjemmebrent,et produkt som ikke er legalt!

Noen eter mye mat og snacs de blir feite og risikerer å dø av sin vekt eller sine syke årer.

Så skal vi ringe barnevernet?

jeg tror ikke du er bekymret for barnet her,men vil ha en sak på kg,eller få noe på denne vennen din.

Hva jeg ville gjort? Om det var en røyk om kvelden,ingenting. Om det var så mye hasjbruk at det gikk ut over livskvalitet,ble sløv,og ikke tok vare på barnet,så har jeg først kontaktet mor-far til barnet. Om det ikke gikk,så besteforeldre for å si at jeg kontakter andre om ikke noen endring skjer straks,

man hjelper før man sender en fam rett til helvete,skjønner du.

Skrevet
Sier meg helt enig med Måneskygge.

Jeg skulle gjerne meldt både skattesnytere, hjemmebrennere og samværssabotører til barnevernet. I samme slengen kunne jeg tatt med konservative religiøste fantaster, folk som sykler veibanen i bytrafikken og de som stemmer på dumme politiske partier. Etter mitt personlige syn er dette skadelige oppvekstforhold for barn, nemlig.

Poenget er at barnevernet er der for å se etter omsorgssvikt. Barn som ikke har det bra. Barn som aldri har med matpakke, barn som ikke blir badet, barn som ikke gjør lekser. Barn som er redde, barn med blåmerker, barn som unngår voksne, barn som er overdrevent seksualiserte. TS sier at barnevernet klarer å se hva som er verdt å gå videre med selv, og det tror jeg absolutt, men jeg vet også at barnevernet er overarbeidet til tusen, og ofte ikke kan prioritere VIKTIGE saker pga ressursmangel.

Selv synes jeg ikke at det å røyke hasj er en positiv ting, og særlig ikke for foreldre. Men hvis alt annet er på stell, og barnet trives og får oppfølging, så kan jeg ikke se at det er en barnevernssak. Jeg ville vært langt mer bekymret om jeg var en nabo som hørte dunk, skrik og skrål være bidige kveld, eller om jeg var en tante til barn der hjemmelivet åpenlyst gikk på halv tolv. Det å røyke hasj som forelder er kanskje kritikkverdig, særlig når barnet begynner å bli større, men det er andre faktorer som veier langt tyngre. Muligheten er der jo for at både hasjrøyking og hjemmeliv på halv tolv går hånd i hånd, og da kunne det godt vært en sak for barnevernet. Men hvis hasjen er det eneste som er å utsette på denne forelderen, og barnet har det bra, så kan jeg ikke se at det er nødvendig å gjøre noe annet enn å tilkjennegi sine synspunkter klart og tydelig.

Dette var et godt innlegg.

Bare én ting: Hvis barnet merker rusen... Åh, forferdelig å oppleve at mor/far er ruset!

Skrevet

Jeg syns at å bruke narkotika hver dag høres ut som et alvorlig problem. Dessuten er det ulovlig.

Jeg støtter deg i å kontakte barnevernet og gi dem en bekymringsmelding om det. Det er ikke du som skal vurdere dette, men de som er profesjonelle.

Og til noen av de andre som svarer her.. hvis pappan til barnet ikke ønsker problemer kunne han jo bare la være å gjøre kriminielle handlinger og oppføre seg uansvarlig. Doper man seg hver dag har man et misbruksproblem.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar alle sammen.Nei jeg er ikke ute etter å skape vanskeligheter for min venn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...