Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #81 Skrevet 4. juni 2009 Jeg ble tvunget til kristen konfirmasjon. Trenger jeg å si at jeg snakker minst mulig med min mor den dag i dag? Kan vel neppe være eneste grunn til at dere nesten ikke snakkes
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2009 #82 Skrevet 4. juni 2009 Jeg har et spørsmål til dere som kaller ungdommer som konfirmerer seg kirkelig uten å være kristne for hyklere, saueflokk osv... Hvor mange av dere er gifte, og hvor mange av dere giftet dere i kirken? Skjønner dere hvor jeg vil hen? Siden rundt halvparten alle ekteskapsinngåelser i Norge hvert år foregår i kirken, vil det være veldig mange av de som gifter seg i kirken som ikke betegner seg selv som kristne. Årsakene kan være så mange, alt fra tradisjon, til den fysiske rammen rundt sermonien, men jeg har aldri hørt at ektepar blir kalt hyklere fordi de gifter seg i kirken. Hvorfor er det ett sett regler for ekteskapsinngåelse, og et annet sett regler for konfirmasjon? Og hvorfor stilles det strengere krav til ungdommer enn til voksne? Her tror jeg du tar feil. De som synes det er hyklersk å konfirmere seg i kirka når de ikke er kristne synes veldig ofte det samme om kirkebryllup. Jeg hører mange kommentere hyklerske brudepar som gifter seg i kirka og døper barna sine til tross for at de ikke er det minste kristne. Det hører jeg blant venner og slekt, og det har vært diskusjoner rundt det her på KG. Men når det gjelder bryllup så er man faktisk to som skal bestemme hvor bryllupet skal stå. Hadde min kommende mann vært veldig kristen og jeg er ateist, ja da MÅTTE en av oss ha valgt å gifte oss et sted som stod i strid med vår overbevisning. Heldigvis er ikke samboeren min kristen, så vi kommer aldri til å gifte oss i kirka. Som konfirmant skal man kunne velge kun etter egen overbevisning.
Gjest brutal_mann Skrevet 4. juni 2009 #83 Skrevet 4. juni 2009 Kan vel neppe være eneste grunn til at dere nesten ikke snakkes Ikke eneste grunn, men filosofien bak bør være tydelig nok. Respekter deres barn som de individer de er!
La Guapa Skrevet 5. juni 2009 #84 Skrevet 5. juni 2009 Jeg lurer på om dere ber deres barn begrunne sine valg......? Eller er det slik at det er en privatsak og at vi som foreldre ikke har noe med det? Vi har et religionsnøytralt hjem, og legger stor vekt på at det er barnas valg....og at dette er et viktig valg i livet. Samtidig er det ikke endelig og man kan endre syn senere i livet. Men er det galt å si at vi skal ha respekt for de som er kristne vi skal ikke misbruke deres gudshus og deres ritualer om vi ikke tror.....? Jeg føler på at jeg er redd likegyldigheten mange av de unge viser....og har lyst til å spørre mange ganger "men HVORFOR valgte du sånn og sånn....de snakker KUN om gavene har jeg inntrykk av.
Gjest brutal_mann Skrevet 5. juni 2009 #85 Skrevet 5. juni 2009 Jeg lurer på om dere ber deres barn begrunne sine valg......? Ja. Og de til tider imponerer meg med sine grundige vurdringer.
Kittykat Skrevet 5. juni 2009 #86 Skrevet 5. juni 2009 (endret) La han få bestemme dette selv. Det er jo faktisk han som skal konfirmere seg, ikke du. Hvis han ikke har lyst til å konfirmere seg kristelig, så må han heller ikke det. Du ønsker at han skal konfirmere seg kirkelig, det er greit. Men du kan ikke "tvinge" han, hvis du skjønner. Jeg skjønner at du vil at han skal følge tradisjonen, men hvorfor skal han følge noe han ikke tror på? De forskjellige tradisjonene er ikke riktig for alle Endret 5. juni 2009 av Kittykat
Kittykat Skrevet 5. juni 2009 #87 Skrevet 5. juni 2009 Jeg er tydeligvis en idiotisk, respektløs mor. Har hatt samme diskusjon med min sønn. Men han fortalte etterpå at han egentlig bare ville prøve å provosere. Vår familie har alltid hatt konfirmasjon i kirka. Jeg synes borgelig konfirmajon rett og slett er noe stort tull.Her i huset er det konfirmasjon i kirka eller ingen konfirmasjon. Skjønner ærlig talt ikke hva som er problemet med det. Problemet er at du nekter din sønn og velge selv. Du har ingen rett til å si at han må konfirmere seg i kirken eller så blir det ingen konfirmasjon. Da må jeg si at du behandler han respektløst. Det er hans valg, ikke ditt. Og du skal respektere hans valg. Han er tross alt din sønn. Mine barn skal få velge selv når de skal konfirmere seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå