Gå til innhold

hvorfor skylder kvinner på seg selv etter voldtekt?


Gjest Gjest_Sara_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Kunne vært en bra diskusjon, men som vanlig er det mennesker som ødelegger den. Mennesker som trolig ikke har opplevd så mye fælt i livet sitt og som mangler empati. Eventuelt gjør de det bare for å provosere og ødelegge en diskusjon. Hvor mye skal til før man kan stenge faste brukere ute fra forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg har snakket med voldtektsofre som sa de følte seg skitne osv etter voldtekten. Hvorfor? Hvorfor skylde på seg selv når de vet at det ikke var deres skyld? Jeg tror ikke jeg hadde skylt på meg selv hvis jeg hadde blitt voldtatt siden jeg har klare svar på hva som er rett og galt. Jeg VET at kvinner skal få lov å kle seg som de vil uten å bli voldtatt. Menn går i bare overkropper. Hvorfor skal da ikke kvinner få gå med miniskjørt? Jeg vet at menn kan kontrollere seg. Jeg vet at ingenting egentlig blir frarøvet med en voldtekt (men jeg vet at mange føler det slik). Man kan bli skadd, slått, banket opp osv men det er ikke jentas feil at det skjer. Jeg tror at: hvis flere jenter sluttet å skylde på seg selv etter en voldtekt, hadde de kommet mye lenger i saken! Hvis det hadde skjedd et innbrudd i huset så ville du vel anmeldt saken. Ikke bare sagt: men det er jo min feil, siden jeg ikke var hjemme da. Ingen fortjener å bli utsatt for en forbrytelse og det er forbryterens, ikke offerets feil.

Mange hevder å være ødelagt for livet etter en voldtekt men..... hvis man har likt sex før man ble voldtatt, hvorfor skal man ikke like det etter? Hvorfor skylde på deg selv når du vet at det ikke var du som voldtok? Slutt å tenke at du er det svake kjønn som menn kan gjøre hva de vil mot. Slutt å tenke på kroppen og sjelen din som "noe noen kan stjele fra deg".

Jeg blir sint når jeg leser hva du har skrevet. Kansje må man oppleve noe sånt selv for å forstå?

Jeg ble selv et offer for mange år siden. jeg bebreidet meg selv lenge etterpå. Hvorfor? for jeg kjente mannen. Bebreidet meg selv for å ikke vite om hans svartsinn, jeg burde sekket han osv.....Jeg hadde ingen grunn til å bebreide meg selv, det ble bare slik.

Han gjorde først innbrudd hos meg, jeg var ikke hjemme. jeg anmeldte dette, uten å få hjelp av politiet. jeg tryglet om at de måtte ta han inn til avhør. Jeg var redd han. Jeg hadde barn hjemme. Jeg fikk angst for hva som kunne skje når jeg la meg. Jeg satt i mørket for å være klar om han kom tilbake.

Så skjedde det fatale. Han kom på døren, ringte på. Han ville bare be om unnskyldning og betale for skaden. jeg var livredd for båk pga av barna, naboer osv. Ingenting tilsa der og da at noe skulle skje. Han viste jeg skammt meg for å kjenne en sånn fyr. Jeg var flau overfor naboer . Jeg ville ikke at mine barn skulle se han.

Så skjer det,han drar frem kniven. Presset seg inn. Voldtok meg i fire timer, med en kniv i hånden. Jeg var musestille. Livredd for mine barn som sov.

Dt var voldtekt analt i fire timer. Jeg hadde et helvete i ti år etterpå. Turde ikke gå ut av døren om kvelden. I tilfelle han sto i oppgangen da jeg kom hjem.

Jeg satt oppe om kveldene og netter. Jeg hadde ikke lyd på tv, for å få med meg alle lyder ute og i oppgangen. Jeg turde ikke dra ut om kvelden.

Jeg gikk til lege og psykolog i lang tid. Jeg anmeldte ikke saken. Jeg klarte ikke belastningen. Bodde på en liten plass. Alle viste at jeg hadde hatt innbrudd, og så for meg avisen og koblingen til meg. (ingen viste hvem som gjorde innbruddet) jeg sa jeg ikke viste hvem det var til naboer og venner. Jeg viste at kom dette i avisen, så viste alle va jeg hadde gjennomgått den natten.

Jeg var full av angst i mange år. låste dører, tok ikke tlf på kveld osv. Hoppet i taket om det ringte på døren om kvelden. hysterisk om ikke ungene sovnet fort om kvelden, slik at jeg kunne sitte "vakt"

Nå kan mange si at jeg hadde slippet dette om jeg hadde anmeldt det. tror ikke det. den tiden ble veldig mange slike saker henlagt pga ressursmangel. Og kvinner ble utsatt for krenkelser i avør. voldtekten var så grov og krenkende at jeg har ikke orket å gå i detaljer i avhør.

Etter kort tid ble jeg også syk. Analsex uten renslighet kan få store følger. Noe som skjedde hos meg. Det var et under jeg overlevde.

Så gikk det noen år og jeg traff min mann. Da ble jeg kvitt angsten.

Ja, jeg liker å ha sex, men dette tror jeg kan variere fr kvinne til kvinne.

At noen betviler virkningen av voldekt setter sinnet i kok hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sint når jeg leser hva du har skrevet. Kansje må man oppleve noe sånt selv for å forstå?

At noen betviler virkningen av voldekt setter sinnet i kok hos meg.

Tror det er best å prøve og heve seg over folk som bagatelliserer voldtekt og overgrep, ikke lett, men har man slike holdninger i voksen alder er det nok umulig å få endret de. Men helt SYKT slike holdninger som mange menn viser på disse innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er best å prøve og heve seg over folk som bagatelliserer voldtekt og overgrep, ikke lett, men har man slike holdninger i voksen alder er det nok umulig å få endret de. Men helt SYKT slike holdninger som mange menn viser på disse innleggene.

Enda sykere igjen de kvinnene som viser tilsvarende dårlig holdning, skulle tro jenter i alle fall hadde mer forståelse for at voldtekt er en grusom ting! Men, er en trøst at de som har slike dårlige holdninger er i mindretall, forhåpentligvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tror det er best å prøve og heve seg over folk som bagatelliserer voldtekt og overgrep, ikke lett, men har man slike holdninger i voksen alder er det nok umulig å få endret de. Men helt SYKT slike holdninger som mange menn viser på disse innleggene.

Enda sykere igjen de kvinnene som viser tilsvarende dårlig holdning, skulle tro jenter i alle fall hadde mer forståelse for at voldtekt er en grusom ting! Men, er en trøst at de som har slike dårlige holdninger er i mindretall, forhåpentligvis!

Er enig, selv om det kan være vanskelig. Må bare prøve å tenke at enkelte ikke er verdt tiden man bruker på å irriteree seg over dem. Og de er nok i mindretall. Jeg nekter å tro at enkelte innlegg her inne speiler menns syn på voldtekt, så dårlig tror jeg ikke om menn. Men selvfølgelig skummelt at noen har slike holdninger overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig, selv om det kan være vanskelig. Må bare prøve å tenke at enkelte ikke er verdt tiden man bruker på å irriteree seg over dem. Og de er nok i mindretall. Jeg nekter å tro at enkelte innlegg her inne speiler menns syn på voldtekt, så dårlig tror jeg ikke om menn. Men selvfølgelig skummelt at noen har slike holdninger overhode.

Ja, er vanskelig, men absolutt ikke verdt å bruke noe energi på, og sikker på at de er i et soleklart mindretall. Ja, blir seriøst sjokkert over at det er mulig, trodde en ting som voldtekt var noe alle var enige om at 1. Er en grusom seksualforbrytelse og 2. noe man ikke gjør mot et annet menneske...og til slutt nr.3 at det aldri er personen som har blitt utsatt for overgrep sin skyld...Men tydelig at uansett hvem emne man snakker om så er det noen som forsvarer det, snakker man om overgrep mot barn er det sikkert folk som forsvarer det også, men må bare heve seg over det og håpe at de ikke utnytter jenter/barn, og skulle de det at det får en helvetes straff og en hard fordømmelse fra flertallet av samfunnets medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestdeluxe

Mange av oss skylder nok på oss selv uansett hva det skal være: om noen har feilansatt oss, om noen er forelsket i oss og vi ikke gjengjelder det...generelt strekker mange av oss ikke til, og mange av oss skylder på oss selv for det.

Mennene jeg jobber med derimot, de skylder alltid på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjestdeluxe, så ved en voldtekt så føler jenta at det er hennes skyld, - og mannen, - ja han føler også at det er jentas skyld... ikkesant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
gjestdeluxe, så ved en voldtekt så føler jenta at det er hennes skyld, - og mannen, - ja han føler også at det er jentas skyld... ikkesant?

Han later i alle fall som sånn at han kan prøve å vri seg unna straffen han fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

straffen han fortjener?? Er det den erstatningen på gjennomsnittlige 150 000 norske kroner kvinner får, eller er det den meningsløse lange straffen på flere år innesperret fordi han misforsto hensiktene til dama du mener er så betryggende?

Hvis en kvinne da anmelder fem menn for voldtekter fordelt over fem ulike episoder over fem år, - skal vi da bare straffe disse mennene med lange fengselsstraffer eller skal vi si til jenta at kanskje hun har en eller annen usynlig atferd som kanskje burde "revalueres" littegranne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ikke kvinnen sin feil om hun blir voldtatt. Menn kan også bli voldtatt, det er heller ikke deres feil. Selv om du åpenbart mener det er offeret det er noe galt med. Menn skylder også på seg selv etter voldtekt og skammer seg, selv om de ikke har noen grunn til det.

Barn blir også misbrukt og voldtatt, sender de ut signaler? Det går faktisk ut på det samme om det er en voksen eller et barn, voldtekt hat med maktutøvelse å gjøre, ikke sex.

Slevfølgelig bør forbrytere få fengselsstraff, men hvis de er psykisk syke bør de få behandling både for sin egen del og for samfunnet sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg blitt voldtatt av en svær neger eller en spinkel japaner med samuraisverd, så hadde jeg selvsagt gått litt inn i meg selv om det var ting jeg kunne gjort annerledes. Noen ganger er det som har provosert frem hendelser, av og til så er det ikke meg.

Jeg er imot voldtekter, men jeg enda mer imot at vi skal avtale på forhånd at kvinnen alltid er offer og er helt uten skyld bestandig, - for da fratar vi kvinner også litt av ansvaret for eget liv og situasjoner hun til stadig havner i.

Hvis en dame ikke var kåt på meg så hadde jeg aldri giddet å bruke restenergien min på å voldta jenta, - såpass er hun ikke verdt, - slik tenker nok de aller fleste gutter i 99% av tilfellene, derfor er det litt rart at vi andre menn som aldri vil voldta jenter må hele tiden forsvare og fortelle hvorfor ikke vi ville gjort det, - men kanskje den bittelille syke del av mannlig befolkning som alltid misforstår hva jenta hentyder til...

Ingen menn ønsker å være voldtektsmann, jeg kan ihvertfall ikke forstå det, - enda mindre forstår jeg hvorfor kvinner mener at det er riktig at det er lov å provosere en mann, - som kanskje kan utvikle seg til ting dama angrer og etterpå får skyldfølelse for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en dame ikke var kåt på meg så hadde jeg aldri giddet å bruke restenergien min på å voldta jenta, - såpass er hun ikke verdt, - slik tenker nok de aller fleste gutter i 99% av tilfellene, derfor er det litt rart at vi andre menn som aldri vil voldta jenter må hele tiden forsvare og fortelle hvorfor ikke vi ville gjort det, - men kanskje den bittelille syke del av mannlig befolkning som alltid misforstår hva jenta hentyder til...

Og hva med alle overfallsvoldtektene som finner sted, da? Har jenta strippa på veien, da, kanskje? Tatt en liten poledance på lyktestolpen, slikka seg rundt munnen, viftet på mannen og mimet "kom å ta meg!" også kanskje?

Herregud, det er håpløst å diskutere med sånne som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestdeluxe
straffen han fortjener??

Hei, Det var var ikke jeg som svarte deg i "gjest" innlegg #77.

Men jeg kan ikke svare deg på hva menn synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forbannet!
Skyld juridisk: nei, det har ikke kvinner.

Skyld i betydningen "kan ha det så godt": Delte meninger, noen mener ja, andre mener nei.

Skyld i betydningen, oppførselen deres begunstiger voldtekt: Så absolutt. Voldtekt er ikke totalt random. Og det er veldig sårt for mange damer å akseptere.

Så at naboen min som syklet hjem fra jobb kl halv fem på ettermiddagen, blie dratt inn i noen busker av en fremmed mann som holder henne nede og voldtar henne var hennes skyld? Hun burde lagt opp ting anderledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hei forbannet, vi har allerede sett bort fra overfallsvoldtekter hvor man blir dratt i buskene. Vi snakker om når du er på hyttetur og dere har vært i skibakken hele dagen, på kvelden så drikker dere masse brennvin. Hva som skjer etterpå er litt uklart med forskjellige historier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria
Hvis en kvinne da anmelder fem menn for voldtekter fordelt over fem ulike episoder over fem år, - skal vi da bare straffe disse mennene med lange fengselsstraffer eller skal vi si til jenta at kanskje hun har en eller annen usynlig atferd som kanskje burde "revalueres" littegranne?

Jaha, og kor mange % av voldtektsoffera har blitt valdtekne 5 gongar, trur du?

Jeg er imot voldtekter, men jeg enda mer imot at vi skal avtale på forhånd at kvinnen alltid er offer og er helt uten skyld bestandig, - for da fratar vi kvinner også litt av ansvaret for eget liv og situasjoner hun til stadig havner i.

Det er ikkje snakk om kvinna per se. Når man blir utsatt for drap, tjuveri, så ligger det moralske ansvaret hjå den som utfører handlinga. Om eg bestemmer meg for å rane naboen, så kunne eg ikkje ha gjort handlinga meir legitim ved å informere om at døra var ulåst. Eg kunne rett og slett la vere å rane personen.

Det handlar ikkje om kjønn, det blir å bomme på poenget. Om det er ei kvinne som voldtar, så er det ikkje mannen sin feil.

Hvis en dame ikke var kåt på meg så hadde jeg aldri giddet å bruke restenergien min på å voldta jenta, - såpass er hun ikke verdt, - slik tenker nok de aller fleste gutter i 99% av tilfellene, derfor er det litt rart at vi andre menn som aldri vil voldta jenter må hele tiden forsvare og fortelle hvorfor ikke vi ville gjort det, - men kanskje den bittelille syke del av mannlig befolkning som alltid misforstår hva jenta hentyder til...

Meina du at grunnen til at menn ikkje voldtar er fordi at dei ikkje gidder?

Man skulder ikkje på mannen fordi han er mann. Man skuldar på voldtektspersonen fordi den har gjort noko gale. Det har ingenting med at kvinner vil vere offer for så å dra mannen ned i driten å gjere. Kvinner ønskjer ikkje å bli voldtektsoffer.

Ingen menn ønsker å være voldtektsmann, jeg kan ihvertfall ikke forstå det, - enda mindre forstår jeg hvorfor kvinner mener at det er riktig at det er lov å provosere en mann, - som kanskje kan utvikle seg til ting dama angrer og etterpå får skyldfølelse for?

Det er ikkje ideelt å gi inntrykk av at man vil noko meir, dersom man veit at man ikkje vil. Dette sitatet blir eigentleg for laust til å seie noko vetigt rundt. Sidan menn er individ, har dei ulike oppfatningar av kva som er provoserande oppførsel. Uansett er eit nei eit nei. Dei fleste blir valdtekne av nokon dei kjenner, situasjonar der dama provosera er sannsynlegvis ikkje hovudgrunnen til at valdtekter skjer.

Dersom dama angra dagen etter samleie, så var det jo ikkje voldtekt. Mange har vel gjort den bommerten. Sidan dette ikkje voldtekt, så blir det feil å trekke fram slike eksempel på at offeret er delvis skuldig sjølv. Det har jo ikkje skjedd noko kriminelt.

hei forbannet, vi har allerede sett bort fra overfallsvoldtekter hvor man blir dratt i buskene. Vi snakker om når du er på hyttetur og dere har vært i skibakken hele dagen, på kvelden så drikker dere masse brennvin. Hva som skjer etterpå er litt uklart med forskjellige historier...

Kva burde man ha gjort annleis her då? Burde kvinner gå å mistenkje alle sine nærmaste heile tida for å ikkje vere skuld i valdtekta? Folk med skumle hensiktar er ofte vanskelege å skilje ut. Når du er med ein vennegjeng på hytta, så vil du aldri tru at vedkommande vil gjere det mot deg. Kor mange forholdsreglar må man eigentleg ta for å vere heilt uskuldige, meina du? Er det litt vennegjengen sin feil dersom ein av dei drep resten, når dei ikkje tok sine forholdsreglar? (Dei kunne jo ha haldt seg heime).

Eller prøver du med dette å blande inn ikkje- valdtekter (falske tiltale) for at poenget ditt skal virke overbevisande?

Endret av Cipheria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Eller prøver du med dette å blande inn ikkje- valdtekter (falske tiltale) for at poenget ditt skal virke overbevisande?

Det har han gjort gjennom hele tråden. Waco er nemlig ute av stand til å forstå noe så enkelt at en jente som faktisk har blitt voldtatt kan ha skyldfølelse. En helt uberettiget en, men likefullt er den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tråden sporet av?

Jeg var bare 14 jeg, og hadde dårlig samvittighet fordi jeg hadde sagt til kjæresten min at jeg var 15...

Jeg husker det jævla godt, vi var to som var barnevakter, hun ble hos barna mens jeg stakk sammens med de eldre ungdommene og drakk litt vin.

Jeg sa at nå skriker jeg og får hjelp. Det nytter ikke sa han, da kommer han og så har vi gruppesex.

Jeg opplevde at jeg var i en slags komatiøs tilstand, ingen kunne se det på meg, fuglene sang , alt var normalt, men jeg var ikke meg, jeg var uten for meg selv.

For en jævlig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...