Gå til innhold

hvorfor skylder kvinner på seg selv etter voldtekt?


Gjest Gjest_Sara_*

Anbefalte innlegg

Ok, kristian, du nevnte den 15 år gamle datteren...

Hvis din femten år gamle datter maser om å få dra på ekebergcamping for å overnatte hos noen gategutter i 25 årsalderen av romenerfolket for å drikke brennvin og spille kort.

Er det da greit i dine øyne fordi du mener at det ikke eksisterer risikoatferd?

Det er fullstendig irrelevant. Det er klart man burde forsøke på unngå risikosituasjoner, men man er ikke mer skyldig i en voldtekt fordi man har oppholdt seg i slike situasjoner. Så å diskutere omstendighetene etter en voldtekt er ikke interessant over hodet. Annet enn for å hindre å havne i en lignende situasjon igjen.

Og så er det grenser for hvilke forholdsregler kvinner skal ta for å hindre å bli utsatt for noe. Man er mer utsatt for kriminelle handlinger hvis man går hjem fra jobb i 20-tiden enn om man går hjem i 15-tiden. Betyr det at man som kvinne ikke skal kunne bevege seg utendørs tidlig på kvelden fordi det er litt større sjanse for at noe galt kan skje? At hun da bare kan skylde seg selv fordi hun som kvinne i et fritt land er så freidig å våge seg utendørs?

Som sagt, er spesielle risikosituasjoner interessant å diskutere på generelt grunnlag, for å forhindre nye voldtekter. Men man diskuterer ikke slike ting ift. skyldspørsmål. Og alle disse utroskapseksemplene dine kan du spare deg for, waco. Vi har alle forstått at dette er et sårt punkt for deg, men det er ikke relevant i en hver diskusjon som handler om menn/kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg blitt voldtatt av en fremmed kar så hadde jeg vært mer hypp på å finne ut hvorfor det skjedde enn at det bare skjedde.

Der er vi ulike der. Velvel, det får vi vel bare tåle det!

Endret av Strix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kristian, du nevnte den 15 år gamle datteren...

Hvis din femten år gamle datter maser om å få dra på ekebergcamping for å overnatte hos noen gategutter i 25 årsalderen av romenerfolket for å drikke brennvin og spille kort.

Er det da greit i dine øyne fordi du mener at det ikke eksisterer risikoatferd?

Det hadde jeg sagt nei til for hun var for ung. Men som unger flest hadde hun nok ikke hørt på meg..Hun snek seg ut og traff disse gateguttene som faktisk var nærmere 30. Men der forskjellen på deg og meg kommer inn er hva vi synes om det som skjer videre...Jeg har medfølelse med den stakkars 15 år gamle jenta som i sin naivitet og umodenhet og godtroenhet, rusler opp til guttene og tar en drink..Å når litt kyss klapp og klem går for langt og 15 åringen vil hjem, og guttene som nå er 3 stykk på 33 år holder henne fast, så syns jeg synd på jenta. Når de tre guttene på 33 år holder henne og knuller henne en etter en, ja da mener jeg faktisk at de 3 guttene fortjener å brenne i helvete. Vet ikke hva du tror jeg, men om noen glemmer å låse utgangsdøra er det da helt greit å begå innbrudd der? Hvis du er sterkere enn en jente kan du da gjøre hva du vil med henne? Hvis en jente flørter med deg og blir med deg hjem, men så angrer seg og sier hun ikke vil ha sex, er det helt ok at du da knuller henne i 4 timer mens hun gråter? Hmmf...skjønner ikke hvorfor jeg gidder å svare deg engang, du må jo bare kødde med det du sier uansett!

Å ja, til slutt, siden vi lever i en verden full av idioter hvor ethvert menneske må passe på seg selv og ikke kan stole en dritt på mannen som står 1 gatehjørne bortafor, så eksisterer det risikoatferd. Jeg går ikke i mørke gater, steder med mye bråk etc for jeg vil ikke få juling eller bli rana, men OM jeg blir rana eller får juling, så er det da ikke min feil!! Hadde det bare eksistert normale mennesker så kunne enhver jente gått i kort skjørt, vært full whatever, hadde hun sovnet hadde hun fått hjelp til en taxi, men i dagens samfunn går jo ikke det ann, det ser man jo lang vei bare på holdningene dine! Uansett det er aldri noen unnskyldning for overgrep og aldri fornærmedes feil!

Fleste voldtekter skjer dessuten mellom folk i nære relasjoner, kjærester, venner osv, hva faens risikoatferd er det snakk om der lissom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vera vinge, det er nok ikke utendørs seksuelle handlinger skjer, - det er nok heller det at du har blitt med en kar hjem, eller invitert en hjem til deg.

Ofte er det berulseser inne i bildet som ofte kan føre til misforståelser. Av aller fleste voldtektsanmeldelser så er både offer og overgriper fulle. Dermed må vi anta at begge to hadde like dårlig dømmekraft.

Som sagt er jeg en pragmatiker, jeg er mye mer interessert i å vite omstendighetene for hva som fører til opplevelser som blir oppfattet som voldtekt, enn at man faktisk har blitt det.

Når det er de samme kvinnene som anmelder forskjellige voldtekter så må vi i den godes hensikt se etter en fellesnevner her. Finnes det atferdstrekk som er mer fremtredende hos de som har blitt voldtatt, enn de som ikke opplever det?

Hva kommer det av at for eksempel 99% av alle menn som blir utsatt for mannevoldtekt er homoer? Da må vi vel anta at homomenn setter seg i litt andre situasjoner enn heteromenn? - Eller hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt voldtatt, men jeg tror at noe av grunnen til skyldfølelsen, er at man tenker at "hvis jeg bare hadde gjort mer motstand, hvis jeg bare hadde gjort sånn istedetfor slik, så ville det ikke skjedd", og at man føler seg skitten fordi man har blitt utsatt for en skitten handling, man har blitt krenket på det groveste og opplevd et fullstendig tap av kontroll. En voldtekt er ALDRI en kvinnes skyld, men jeg tror mange plager seg selv med å tenke på at de kanskje kunne ha forhindret det, og det gjør jo ikke saken bedre at det faktisk finnes folk med lignende holdninger som enkelte i denne tråden utviser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Voldtekt er ikke det verste en kan bli utsatt for, da det kun er en mindre del av alle som blir voldtatt som oppfyller alle kriteriene for PTSD. Nå husker jeg ikke akkurat hvor mange prosent det er, men jeg husker heller ikke alle kriteriene for PTSD, og egentlig gir jeg faen. Leit for kvinner som blir voldtatt, men det er også leit for stygge, uattraktive menn som ikke får fitte. Det fins verre ting å oppleve enn å bli voldtatt. Skjønner ikke at det å bli voldtatt er så big deal, egentlig.

Voldtekt er en av de mer traumatiske hendelsene som i stor grad gir post-traumatisk lidelse. Noe sånt som 25 prosent har den diagnosen etter 6 år. Det er en ganske stor andel syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og vera vinge, det er nok ikke utendørs seksuelle handlinger skjer, - det er nok heller det at du har blitt med en kar hjem, eller invitert en hjem til deg.

Ofte er det berulseser inne i bildet som ofte kan føre til misforståelser. Av aller fleste voldtektsanmeldelser så er både offer og overgriper fulle. Dermed må vi anta at begge to hadde like dårlig dømmekraft.

Som sagt er jeg en pragmatiker, jeg er mye mer interessert i å vite omstendighetene for hva som fører til opplevelser som blir oppfattet som voldtekt, enn at man faktisk har blitt det.

Når det er de samme kvinnene som anmelder forskjellige voldtekter så må vi i den godes hensikt se etter en fellesnevner her. Finnes det atferdstrekk som er mer fremtredende hos de som har blitt voldtatt, enn de som ikke opplever det?

Hva kommer det av at for eksempel 99% av alle menn som blir utsatt for mannevoldtekt er homoer? Da må vi vel anta at homomenn setter seg i litt andre situasjoner enn heteromenn? - Eller hva tror dere?

Sett deg inn i stoffet før du snakker om det du. Du har så lite greie på det at jeg syns rent synd på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kristian, du skjønner kvinneguiden er et hyggelig forum. Her diskuterer vi litt løst og fast ulike betraktninger og ståsteder til forskjellige synspunkter. Og tenk, det helt uten å behøve å adressere forskjellige øknavn til hverandre. utrolig nok, helt uten å trakassere eller prøve å spekulere i andre brukers væremåte og privatliv..!

Problemet kristian, er at hver gang det er en voldtektsanmeldelse så det også en part som mener det ikke har vært voldtekt.

Hvis begge parter er enige i at det var en voldtekt så er jeg for strenge straffer. Men hva når den ene parten er uenig da? Skal vi da prøve å få et slags helhetlig bilde av hva som har skjedd, eller skal vi dra automatikk i at kvinnen alltid er offer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden her handler ikke om meg heldigvis. Her skulle vi belyse ulike oppfattninger om hvorfor kvinner som har blitt påstått voldtatt også sliter med skyldfølelse. Akkurat som om de var medskyldige fordi de var medvirkende og medaktive til hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kristian, du skjønner kvinneguiden er et hyggelig forum. Her diskuterer vi litt løst og fast ulike betraktninger og ståsteder til forskjellige synspunkter. Og tenk, det helt uten å behøve å adressere forskjellige øknavn til hverandre. utrolig nok, helt uten å trakassere eller prøve å spekulere i andre brukers væremåte og privatliv..!

Problemet kristian, er at hver gang det er en voldtektsanmeldelse så det også en part som mener det ikke har vært voldtekt.

Hvis begge parter er enige i at det var en voldtekt så er jeg for strenge straffer. Men hva når den ene parten er uenig da? Skal vi da prøve å få et slags helhetlig bilde av hva som har skjedd, eller skal vi dra automatikk i at kvinnen alltid er offer?

Har ikke gitt deg noen økenavn, gjorde jeg det i frustrasjon så beklager jeg det :)

Men jeg har hatt ekstremt mye om voldtekt/overgrep og rettsvesen igjennom studiene mine, og du sier jo svært mye som bare er tull. Hvorfor må du lage alle disse latterlige eksemplene bare for å provosere f.eks? Om du bare sier at ja, er to sider av alle saker osv så går det jo ann å ha en normal diskusjon om det. Å ja når det gjelder uenighet i voldtektssaker : fleste voldtektssaker blir henlagt, eller han som er anmeldt for voldtekt blir frifunnet. Da har jo sakene blitt vurdert (begges historie) og man har kommet frem til at her er det ikke sterke nok bevis for at mannen har gjort seg skyldig i en voldtekt, å det er jo realt nok, og det er jo noe du ikke trenger å si som om det skulle vært noe fantastisk spesielt "se bilde av hva som har skjedd?" Hva tror du rettsvesen og politi i Norge driver med egentlig?? I de andre sakene hvor bevisene er sterke nok, da blir mannen dømt. Mange som ikke innrømmer at de har begått en voldtekt skjønner du, lest flere titals dommer hvor mannen fortsatt hevder det er frivillig selv om jenta har all mulig skader, og flere menn som sier "nei, aldri hatt sex med henne engang jeg" så fisker man ut sæd fra mannen laaangt oppi rompa og fitta til jenta, da blir man ikke ansett troverdig og da blir man nok dømt. Skjønner bare hvorfor ikke du bevist provoserer (noe jeg føler du gjør) når det kanskje sitter folk og leser her som har blitt utsatt for overgrep og sliter jævelig med det... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg glemte igjen min nye fine mobil i en taxi en gang. Jeg husker jeg la den mellom sjåførsetet og passasjersetet foran idet jeg ga noe til dem som satt bak. Selvfølgelig fikk jeg den aldri tilbake.

Skylder jeg på taxi-sjåføren? Nei. Tar jeg selvkritikk? Ja.

Glemmer du igjen fitta di en pirattaxi, bør du ta selvkritikk om noen tar den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte igjen min nye fine mobil i en taxi en gang. Jeg husker jeg la den mellom sjåførsetet og passasjersetet foran idet jeg ga noe til dem som satt bak. Selvfølgelig fikk jeg den aldri tilbake.

Skylder jeg på taxi-sjåføren? Nei. Tar jeg selvkritikk? Ja.

Glemmer du igjen fitta di en pirattaxi, bør du ta selvkritikk om noen tar den.

Ja, det var jammen en dum tabbe i et sleivete øyeblikk det der. Klart du skulle passet bedre på.

Men hadde folk klart å kontrollere egne lyster om å grafse til seg ting som ikke er deres, så hadde det ikke vært behov for din selvkritikk, da hadde du fått telefonen din like hel og fin tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyld juridisk: nei, det har ikke kvinner.

Skyld i betydningen "kan ha det så godt": Delte meninger, noen mener ja, andre mener nei.

Skyld i betydningen, oppførselen deres begunstiger voldtekt: Så absolutt. Voldtekt er ikke totalt random. Og det er veldig sårt for mange damer å akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest A.P.Katt utlogget

At noen kvinner skylder på seg selv for en voldtekt er vel at de føler at de har gjort noe for å få mannen til å tro at de vil....kanskje! Vet ikke!

Men har inntrykk av at mange jenter sier at : "dersom de ikke hadde gjort slik og slik" så hadde han kanskje ikke trodd at jeg vil noe mer enn bare å prate.....

Folk må få uttrykke seg selv på hvem måte de vil uten at et anet menneske skal tro at de kan "hamre løs" på dette menneske? Ingen vil bli voldtatt! Når det kommer til seksuell berøring skal begge/alle være enig i det!

Når en annen gjør dette mot et menneske som sier NEI, så betyr det ikke at menneske vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ærlig talt, Waco, skjerp deg. Her må du se på den faktiske betydningen av ordet VOLDTEKT, og slutte å snakke om utroskap, løgn osv. Nå snakker du om andre temaer, voldtekt ER IKKE NOE man velger selv. Det er tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sara_*
Voldtekt er ikke det verste en kan bli utsatt for, da det kun er en mindre del av alle som blir voldtatt som oppfyller alle kriteriene for PTSD. Nå husker jeg ikke akkurat hvor mange prosent det er, men jeg husker heller ikke alle kriteriene for PTSD, og egentlig gir jeg faen. Leit for kvinner som blir voldtatt, men det er også leit for stygge, uattraktive menn som ikke får fitte. Det fins verre ting å oppleve enn å bli voldtatt. Skjønner ikke at det å bli voldtatt er så big deal, egentlig.

Jeg tror heller ikke at voldtekt er det VERSTE man kan bli utsatt for, men det er ille nok (dvs. altfor ille!). Jeg ville heller blitt voldtatt enn omskåret (som kvinne) eller torturert i flere timer. Men jeg reagerer sterkt på utsagnet ditt. Stygge, uatraktive menn som ikke får seg fitte. Man voldtar ikke på det grunnlaget. Ikke alle voldtektsmenn er stygge. Dessuten finnes det oppblåsbare dukker og damer med alle slags utseender. Voldtekt handler ikke om å ikke ha fått seg sex. Tror du det er mest innvandrere som voldtar fordi de er "stygge"? Det kvinnesynet ditt må du få hjelp for. Er kvinner ting som skal brukes når menn føler for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Greta_*

Å bli voldtatt må være det jææævligste som går an. min søster ble voldtatt og turte ikke si det til noen. hun var livredd for å fått aids siden han var fra afrikla, og fikk sore psykiske probelemer som hun lever med den dag idag.man kan ikke sammenligne det med inbrudd engang, og heller ikke skylde på klær,oppførsel osv.,. de som voldtar er syke i hoet,og fortjener utrolig lang straff.. jeg håper dem som voldtar brenner i helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tia_*
Tenk deg litt om da sara. Om man ikke selv følte at man var medvirkende så vil man heller ikke ha den dårlige samvittigheten...

Hæ??

Har nok ikke noe med at man føler man i realiteten var medvirkende...ingen som blir voldtatt er medvirkende skjønner du...

Det som ofte ifølge forskning plager jenter er at i ettertid så føler de at de ble "paralysert" og ikke fikk kjempet nok imot gjerningsmannen.

Og mange jenter har også en form for tankemåte (som skyldes samfunnet) i at man "burde visst bedre enn å gå akkurat der alene" eller " burde ikke kledd seg på den måten"...og pga av dette så får jenter følelsen av at de har skyld selv også.

Men det jenter skal vite er at uansett hva man har på seg , eller i hvilken situasjon en voldtekt skjer under, så er det utøveren av voldtekten som har skylden!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at voldtekt er det VERSTE man kan bli utsatt for, men det er ille nok (dvs. altfor ille!). Jeg ville heller blitt voldtatt enn omskåret (som kvinne) eller torturert i flere timer. Men jeg reagerer sterkt på utsagnet ditt. Stygge, uatraktive menn som ikke får seg fitte. Man voldtar ikke på det grunnlaget. Ikke alle voldtektsmenn er stygge.

Ikke alle er pene, heller.

Dessuten finnes det oppblåsbare dukker og damer med alle slags utseender.

Ja, so???

Voldtekt handler ikke om å ikke ha fått seg sex.

Nei, det handler om å øøøøøøøøhhhhh oppleve spenning??

Tror du det er mest innvandrere som voldtar fordi de er "stygge"?

Det er nok ganske vanlig at innvandrere voldtar, ja. Dessverre.

Det kvinnesynet ditt må du få hjelp for. Er kvinner ting som skal brukes når menn føler for det?

Hvor har jeg sagt det??????? Må du slutte å legge ord i munnen på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er kvinner generelt litt medskyldige i voldtektsstatistikken. Det er stort sett kvinner som er for prostitusjonsforbud, og når en allikevel blir kriminell for å kjøpe sex, hvorfor da betale? Det blir litt som å laste ned mp3 filer, når du får kopibeskyttet drit om du betaler, hvorfor da ikke bare stjele riktig vare med en gang? Om du tenker på kostnadene, et par rohypnol og et par drinker, versus å betale noen tusenlapper for å få halvveis akseptabel fitte, da skjønner jeg godt at det fins noen menn som velger det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...