Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #121 Del Skrevet 29. mai 2009 Flere jeg kjenner har blitt angrepet av pitbuller i strupen.... Aldri sparket man hundene til døde heller... Man grep om nesa på pitbullen så den ikke fikk puste, og vips måtte den puste og da trakk man dem fra hverandre. Dette hørtes livsfarlig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. mai 2009 #122 Del Skrevet 29. mai 2009 Flere jeg kjenner har blitt angrepet av pitbuller i strupen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #123 Del Skrevet 29. mai 2009 Hvis man vet hvor man skal treffe og er karate ekspert - så mulig det går an å drepe med kunn 1 spark . Men tror det skal bra flax til - å klare å sparke i hjel en hund med kunn 1 spark . Tror du at du hadde klart å sparke ihjel en pitbull ? En illsint schæfer ? en boxer ? eller mastiff ? Med kunn 1 spark ? NEPPE . Fyrn var feig syns jeg - som sparket løs på en harmløs spinkel tynn liten setter .Kunn avlet fram for å apportere fugler og løpe raskt . 0 aggresivitet i disse rasene , kampinstinkt og forsvarslyst eller vaktegenskaper mot mennesker . Har de noengang sett en Setter trenes i skarpdressur ? I brukshund arbeide ? Nope ...aldri ! Er farlig egentlig å sparke til en hund i slåsskamp med annen hund .Aller helst tar hver eier sin hund i bakbena - og drar de vekk ifra hverandre .TRYGGESTE MÅTE å unngå å selv bli bitt på - om man må skille slåssende hunder . Smertene kan gjøre dyret mer rasende om man sparker det - og den kan i verste fall snu seg fra en slåssende hund - og rette sin aggrsjon mot " den som sparker " Prøv ikke dette med tøffere raser, livsfarlig . Aller beste middel - er å alltid ha en liten flaske med sitronsaft ( til te ) i lomma og sprute på nesen ....om hunden din blir angrepet av løshund - da flykter selv den mest aggresive slåsskjempe .Hunder hater SITRON lukt og smak .... Du har nok sett for mye på tv. Det er nemlig bare der at man kan sparke løs på andre og så bare rister de litt på hodet og er helt fin igjen. Det å sparke noen i hodet/halsen/haken er faktisk veldig farlig. Og det var litt av poenget mitt: om man sparker etter en hund, så skal man være klar over at selv ett spark kan være nok til å ta livet av hunden om man treffer et veldig sårbart punkt. Selv om man ikke mener å drepe dyret, men bare vil skremme hunden vekk, så kan man risikere å ta livet av hunden. At "selv den mest aggresive slåsskjempe" hater sitron og vil flykte om den får sitronvann sprutet mot seg, er renspikket tull. Og hunden kan faktisk snu seg rundt og bite deg selv om du drar den i bakbena. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest womenwomen Skrevet 29. mai 2009 #124 Del Skrevet 29. mai 2009 Dette hørtes livsfarlig ut. Ja det der høres livsfarlig ut . Tror det bare er en " røverhistorie " jeg .Tror ikke noen våger gjøre noe så farlig å lite smart ... Regelen er - hold deg fysisk lengst mulig vekk fra hunden hode & tenner . Grip derfor fatt i BAKBENA ...IKKE I HALSBÅNDET . LIVSFARLIG ! Jeg ble selv bitt av min egen BOXER / ROWAILER MIX - da jeg tok han i halsbåndet - for å ta han vekk fra slåsskamp ...aldri mer om jeg gjør noe så dumt . Var MIN FEIL . IKKE HANS . Så ble ikke sint på han . Han mente det ikke .Men bare snudde seg i reflex og bet hånda mi .Heldigvis hadde jeg tykke lærhansker på . Så fikk bare et stort blåmerke på hånda mi .Og hovnet opp .Men JEG HAR LÆRT - HVA MAN IKKE MÅ GJØRE . Grip bakbena - er den eneste trygge plass å ta fatt i en angripende hund .Da mister den balansen .Og du kan ta tak i begge bena - og holde den i ro i bakken .Inntil den roer seg . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest womenwomen Skrevet 29. mai 2009 #125 Del Skrevet 29. mai 2009 Du har nok sett for mye på tv. Det er nemlig bare der at man kan sparke løs på andre og så bare rister de litt på hodet og er helt fin igjen. Det å sparke noen i hodet/halsen/haken er faktisk veldig farlig. Og det var litt av poenget mitt: om man sparker etter en hund, så skal man være klar over at selv ett spark kan være nok til å ta livet av hunden om man treffer et veldig sårbart punkt. Selv om man ikke mener å drepe dyret, men bare vil skremme hunden vekk, så kan man risikere å ta livet av hunden. At "selv den mest aggresive slåsskjempe" hater sitron og vil flykte om den får sitronvann sprutet mot seg, er renspikket tull. Og hunden kan faktisk snu seg rundt og bite deg selv om du drar den i bakbena. Jeg vet jeg har rett . Bare spør hvilken som helst hunde- expert i landet . Selv har jeg opplevd sikkert 50 forskjellige hundeangrep - slåsskamper i mitt liv og skilt mange hunder og mine egne hunder - eller andres hunder - de ikke selv turte hente inn ( eieren står tafatt å bare ser på ) .Da jeg er vokst opp med forskjellige store typer hunder / raser gjennom 30 år - som Shæfer politihund skolert , Doberman , Boxer / Rotwailer . . Så dette KAN jeg .Og jeg vet hva jeg snakker om - bedre enn de fleste her inne . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pialill Skrevet 29. mai 2009 #126 Del Skrevet 29. mai 2009 Håper mannen sparket hunden for å forsvare sin egen hund, og at han traff et uheldig sted. Hvis ikke fortjener han straff... jeg vil selv sparke og slå e.l for å forsvare mine hunder om de blir angrepet og det er nødvendig for å få vekk motparten. Jeg har selv sparket en løs hund som gikk til angrep på hunden som jeg gikk på tur med. Den fremmede hunden ga seg veldig fort da den innså at vi var "to mot en". Hvis denne mannen har sparket for å få hunden bort fra sin egen og vørt uheldig kan jeg skjønne det, og da er vel overskriften direkte feil. Hvis denne mannen har sparket en hund som lå nede til den døde da er det forkastelig og jeg håper han får tid i fengsel for dyremishandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. mai 2009 #127 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg er også enig i at man ikke bør ta tak i halsbåndet til hunder som slåss, selv om det er din egen. I kampens hete vet ikke hunden hvem det er som tar tak og kan snu seg og bite deg i stedet. Mange nevner å dra i bakbena - jeg pleier å dra i halen de gangene jeg har skilt slåssende hunder. Det har vært svært effektivt, siden de ikke klarer å snu seg eller rive seg løs. Det som har overrasket meg er hvor raskt hundene har roet seg hvis man bare får en meter eller to avstand mellom dem. Det er som å trykke på en knapp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest womenwomen Skrevet 29. mai 2009 #128 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg er også enig i at man ikke bør ta tak i halsbåndet til hunder som slåss, selv om det er din egen. I kampens hete vet ikke hunden hvem det er som tar tak og kan snu seg og bite deg i stedet. Mange nevner å dra i bakbena - jeg pleier å dra i halen de gangene jeg har skilt slåssende hunder. Det har vært svært effektivt, siden de ikke klarer å snu seg eller rive seg løs. Det som har overrasket meg er hvor raskt hundene har roet seg hvis man bare får en meter eller to avstand mellom dem. Det er som å trykke på en knapp. Signerer ! Jeg har og tatt min egen hund i halen .Når jeg ikke fikk tak i bakbena .Men det tør jeg kunn å gjøre på min egen hund . Ikke andres hunder . De KAN snu seg å bite .En har minimalt med kontroll over den - kunn med et grep fatt i halen .Men har du godt tak i begga bakben - er du mye tryggere - og kan forhindre at den klarer å vri seg imot deg . Så sin egen hund kan et halegrep fungere bra på . Men risikabelt med andres hunder .Syns jeg . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. mai 2009 #129 Del Skrevet 29. mai 2009 Hm, jeg trodde ikke de kunne nå deg om du tok fast i halen. Det er ikke alltid jeg har rukket å passe på å ta min hund når de har braket sammen, så jeg har tatt den første halen jeg har sett og dratt. Så har den andre personen tatt den andre halen. Så fort jeg har fått dem fysisk fra hverandre slik at de slutter å glefse, så tar jeg i halsbåndet og går en meter og to bort med dem. Og mens mitt adrenalin er på topp og jeg er nærmest skjelven, så sitter hundene i ro og mak og ser ut som de ikke har gjort noe annet en å sitte på pryd hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest womenwomen Skrevet 29. mai 2009 #130 Del Skrevet 29. mai 2009 Hm, jeg trodde ikke de kunne nå deg om du tok fast i halen. Det er ikke alltid jeg har rukket å passe på å ta min hund når de har braket sammen, så jeg har tatt den første halen jeg har sett og dratt. Så har den andre personen tatt den andre halen. Så fort jeg har fått dem fysisk fra hverandre slik at de slutter å glefse, så tar jeg i halsbåndet og går en meter og to bort med dem. Og mens mitt adrenalin er på topp og jeg er nærmest skjelven, så sitter hundene i ro og mak og ser ut som de ikke har gjort noe annet en å sitte på pryd hele tiden. Uansett . Det er bedre at hundene får gjordt opp seg imellom og roe seg naturlig .Enn å utsette seg selv - for å bli skadet . Om man ikke klarer å få det tryggeste grepet - i bakbena . En hund kan kjempelett snu seg imot deg ...om du tar i halen på den .Husk - den har bakkekontakt med alle 4 ben da . Så det er kunn hundens " snillhet "og vennlighet mot mennesker - som gjør at det hittil har gått greit å ta i halen .Men du bør helst ikke gjøre det .Det er ikke trygt . La nå heller bare hundene slåss - enn at du ska risikere å få hovedpulsåren i hånda de revet opp .Det er faktisk en dødelig skade for deg om du ikke får hjelp RASKT . Det skjedde med en kompis av meg ... Han holdt på å blø ihjel - etter hundebitt .Hovedpulsåren i armen var revet tvert over ... Var med nød og neppe han overlevde . Han skulle og bare skille to hunder - det gikk nesten fryktelig galt . Er bedre å la hundene slåss seg i mellom - enn å risikere menneskeliv . Hunder tåler hundebitt - mye mye bedre - enn mennesker gjør . Så ikke bli hysterisk .Skjelden hundene får alvorlige skader i hundeslåsskamp - som ikke kan sys eller repareres ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #131 Del Skrevet 29. mai 2009 En ting er en hund med en eier, men en herreløs hund som angriper deg og hunden er en annen! Eieren til hunden som døde var overhodet ikke til stedet! Om din hund og du hadde blitt angrepet så hadde du ikke bare stått der, du hadde handlet!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. mai 2009 #132 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg synes nå heller det virker litt hysterisk å snakke om at det "er bedre å la hunden slåss seg i mellom enn å risikere menneskeliv". Jeg synes slett ikke det er bedre å la hundene "gjøre opp" seg i mellom. Det kan ganske ille. Men nå er vel alt dette temmelig off-topic. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 29. mai 2009 #133 Del Skrevet 29. mai 2009 For en "diskusjon" dette har utviklet seg til Tydelig at denne saken engasjerer, men det går an å holde diskusjonen på et saklig nivå og passe språket sitt likevel. Mener nå jeg. Etter de opplysningene som har kommet, mener jeg fremdeles at det er mannen som har handlet helt horribelt galt her. Han ble ikke angrepet, hunden(e) hans ble ikke angrepet, det var en krangel om en pinne mellom hundene (såvidt jeg skjønner). Man sparker ikke en hund til døde på grunn av dette. Enn sålenge står jeg for min opprinnelige mening: Mannen burde straffes (og da mener jeg mer enn den sedvanlige boten. Det er ikke på langt nær nok for å ha tatt et liv.). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest womenwomen Skrevet 29. mai 2009 #134 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg synes nå heller det virker litt hysterisk å snakke om at det "er bedre å la hunden slåss seg i mellom enn å risikere menneskeliv". Jeg synes slett ikke det er bedre å la hundene "gjøre opp" seg i mellom. Det kan ganske ille. Men nå er vel alt dette temmelig off-topic. Grunnen for at jeg sier det . Er at mennesker har ingen god beskyttelse eller barriere mot hunde tenner som beskytter våre livsviktige hovedpulsårer i arm og lår - annet en klærne vi har på oss .Menneskehuden gir ingen beskyttelse mot hundebitt .Våre store hoved - blodårer er ikke gjemt langt ned i kjøttet . Rives disse over eller skades ved hunde-bitt - er vi selv faktisk i fare for å blø ihjel ganske raskt - om vi ikke får stanset blødningen . Hunders tykke pels og seige grove skinn beskytter dem mot bittskader mye bedre - samt hunders hovedpulsårer / blodforsyning er bedre gjemt / beskyttet - enn menneskers .Derfor overlever ALLE hunder noen hundebitt . Så ingen grunn til å bli hysterisk å risikere å skade seg selv og havne i livsfare selv . Folk er LIVREDD hundeslagsmål .Naturlig nok . Men man må holde hodet kaldt å tenke på sin egen sikkerhet - først og fremst .Hundene klarer seg uansett bra som oftest .Husk det . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #135 Del Skrevet 29. mai 2009 En ting er en hund med en eier, men en herreløs hund som angriper deg og hunden er en annen! Eieren til hunden som døde var overhodet ikke til stedet! Om din hund og du hadde blitt angrepet så hadde du ikke bare stått der, du hadde handlet!!! Har du lest noe om saken i det hele tatt??? Det du skriver her har ingen rot i virkeligheten! Det var faren til eieren som luftet hunden, og han var tilstede da det skjedde. Flere vitner har sagt at mannens angrep skjedde så fort at de ikke rakk å reagere før det var for sent. Må forøvrig si meg helt enig med Harkekin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hundeeier_* Skrevet 29. mai 2009 #136 Del Skrevet 29. mai 2009 For en "diskusjon" dette har utviklet seg til Tydelig at denne saken engasjerer, men det går an å holde diskusjonen på et saklig nivå og passe språket sitt likevel. Mener nå jeg. Etter de opplysningene som har kommet, mener jeg fremdeles at det er mannen som har handlet helt horribelt galt her. Han ble ikke angrepet, hunden(e) hans ble ikke angrepet, det var en krangel om en pinne mellom hundene (såvidt jeg skjønner). Man sparker ikke en hund til døde på grunn av dette. Enn sålenge står jeg for min opprinnelige mening: Mannen burde straffes (og da mener jeg mer enn den sedvanlige boten. Det er ikke på langt nær nok for å ha tatt et liv.). Hvor har du dette fra? Alt jeg leser i VG sin sak er at det er et vitne som sier at det er mannen som bærer alt ansvar, det vitnet som har gått ut i VG: Ifølge politiet har flere vitner forklart at Rocky angrep gjerningsmannens hund, som gikk i bånd. Dette tilbakevises av Karine Wang, som var øyentivnte til hendelsen. Altså, det er kun en person som mener noe annet enn de andre som har forklart seg til politiet og ikke til VG. Det at Wang er ålene om å si dette, og ålene om å gå til avisen sier kanskje noe om henne og hennes troverdighet. Hunden er også gammel, og i følge eier har den vært syk. Det skulle nok kanskje ikke så mye til for at den skulle bli drept av et spark. Den ble også luftet av noen andre enn eier, og personen hadde tydligvis ikke kontroll på hunden. Pappaen til Synøve rakk akkurat å se de siste krampetrekningene til Rocky etter at hunden ble sparket bakfra like bak forlabbene. Rakk akkurat? hvor var personen som var ansvarlig for hunden egentlig? Dette minner meg om min hund. Han og var verdens snilleste ville de fleste si, men fy for en rakker han egentlig var så fort han kom utenfor synsrekkevidde. Besteforeldrene mine passet han på dagtid når vi andre var på jobb, og da var det mange ganger han klarte å slite seg fra de eldre som ikke hadde kontroll eller fysikk til å holde han igjen. Da han var fri løp han rundt i nabolaget og gikk til angrep på katter og hunder rundt om. Han skadet en hund så ille at vi måtte betale en del i dyrlege regning etter han bet av den øret. Den andre hunden var også løs, men da ikke fordi den slet seg og stakk av men fordi eieren ikke holdt den i bånd og bare lot den gå gatelangs. Det er tydlig at flere her helt tullete når det kommer til hunder. Mange påstår at de er rene ekspertene men de lar ikke hundene sloss seg ferdig når de begynner og i stedet drar dem i bakbeina? Å sloss for dominans er helt naturlig for hundene, en bør la dem gjøre seg ferdig så det blir klart hvem som er sjef av dem slik at de kan fortsette å leke. Det er tydlig her at en del ikke er klar over at en hund er en litt mer kontrollerbar ulv. Et flokkdyr og en drapsmaskin. Uansett hvor snill den måtte være så er den uforutsigbar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoAngel Skrevet 29. mai 2009 #137 Del Skrevet 29. mai 2009 vg, om rocky her sitter så jeg å gråter da.. for uansett hva som skjedde så er det bare grusomt! jeg kommer ikke til å skrive noe mer om denne saken, rett å slett i respekt for rockys eier. det å se hvor knust hun er, gjør vondt langt inn i hjertet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #138 Del Skrevet 29. mai 2009 Slike som hundeeier burde ikke hatt dyr i det hele tatt. Jeg blir kvalm! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 29. mai 2009 #139 Del Skrevet 29. mai 2009 Om dette var en hun dsom ikke gikk i bånd og som så angrep en hund i bånd så var dette på sin plass! De fleste hundeeiere eer uansvarlige egoister som aldri burde hatt hund. Når en angripende hun blir drept så er det ikke annet enn naturens gang. Vi forsvarer det vi har kjært med de midler vi har til rådighet. Angriper en hund meg, eller noen jeg har kjær, så vil jeg gjøre alt i min makt for å drepe hunden på stedet med de midler jeg har til rådighet. Hvorfor tyr mennesker så lett til grov vold? Nødverge er ikke annet enn å hindre et angrep. Men angrepet på denne setteren er ikke lenger et nødverge når en fortsetter å sparke den mens den ligger nede. Det er et angrep, og unasett forhistorie håper jeg mannen blir dømt etter om dette kan kalles nødverge, eller om det er et regelrett angrep på en hund. Rammene for nødverge er små, og det er svært lett å krysse grensen for definisjonen angrep. Det står at hundene gneldret mot hverandre mens de lekte med sammen pinne. Dette kvalifiserer seg ikke som et angrep på noen som helst måte. Jeg syns det er viktig at mennesker husker at hunder er hunder og det er slik de løser konflikter. At et menneske skal gjøre noe sånn - nei, jeg er så sjokkert. Jeg tror flere mennesker, og da spesielt hundeeiere, har godt av å lære seg hundenes dempende signaler. Det er disse signalene som hundene bruker seg imellom for å unngå kamp, og gir en god indikasjon til dyreeiere om hva som skjer i en gitt situasjon, og hva som kan bli resultatet av den. Det er mye litteratur om emnet, så i dag burde det være ekstra lett for oss mennesker å lære oss disse signalene slik at vi kjenner de igjen. Derfor bør vi også la hundene våre bruke disse signalene, og ikke straffe dem når signalene tas i bruk (det er det dessverre mange hundeeiere som gjør). Da hadde kanskje denne situasjonen vært ungått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 29. mai 2009 #140 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Løshunder er et stort problem i Oslo og særlig i Oslomarka. Eiere lar ofte hunden løpe fritt selv i perioder med ektraordinær båndtvang. At hundene opptrer aggressivt overfor vanlige folk gir ofte eierne blaffen i. Folk som velger å anskaffe seg hund bør ta mer ansvar for hva hunden foretar seg. I dette tilfellet angrep hunden en annen hund og eieren forsøkte å forsvare bikkja si. Neste gang angriper kanskje hunden et barn. Desto verre. Enkelte hundeeiere bør snart begynne å forholde seg til lover og forskrifter! Dette provoserer meg i grunnen noe helt grenseløst. Grunnen til den ordinære båndtvangen er jo at både ville og tamme dyr nå er i ferd med å få avkom og er svært sårbare. Parker skal i tillegg være for alle året rundt - og det inkluderer også mennesker med et heller anstrengt forhold til hunder generelt. Senest for noen dager siden ble det rapportert om en hund som jaget en elgku mens den kalvet. Kalven ble etterlatt av moren som fortsatte med hunden på slep. Den kom ikke til rette for elgkua igjen og ble etterhvert tatt hånd om av mennesker på Langedrag. Som jeger og naturinteressert synes jeg dette er fryktelig trist. Båndtvangen skal overholdes, og jeg gjør dette selv når jeg er ute med min hund. Det er en god grunn til at vi har båndtvang, og det bør hundeeiere respektere. På dette området er det dessverre mange hundeeiere som svikter. Endret 29. mai 2009 av Bobeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå