Gå til innhold

The story of Snuppa & Snoppen

mocci

Anbefalte innlegg

Beklageligvis er det slik at NAV (arbeid og trygd) ikke har LOV å utvise skjønn. Det er lov for sosialtjenesten, men ikke for de øvrige deler av NAV. Der er regler, regler, og noen ganger slår de ut slik som for broren din. Dumt, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håpløst trøbbel i Norge AS. Jeg skjønner, er enig i og har selv følt frustrasjon i sånne saker, men jeg forsvarer det rent prinsipielt.

Men nå er det vel også sånn at dersom NAV begynner å utvise skjønn i én sak blir det vanskelig å unngå det i andre saker. En regel er en regel og en grense er en grense lisson... :sjenert:

Bra det ordner seg på jobben for han da :)

God helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene for NAVtrygd og arbeid er utformet mtp. at de skal treffe en gitt gruppe, som faller inn under gitte krav, slik at det blir likhet for alle som har trygderettigheter. Dermed kan man ikke gjøre unntak for enkelte. Det blir annerledes med sosialtjenesten, for det er for mennesker som IKKE har rettigheter i trygdesystemet. Det er vårt siste sikkerhetsnett, og selv der er det enkelte krav som må fylles.

Konsekvensen av systemet slik det er i dag, er at enkelte vil falle utenfor det ene og/eller det andre, men det er omtrent umulig å lage et system som fanger opp alle tilfeller, og samtidig skal kunne ivareta rettferdighet og likhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklageligvis er det slik at NAV (arbeid og trygd) ikke har LOV å utvise skjønn. Det er lov for sosialtjenesten, men ikke for de øvrige deler av NAV. Der er regler, regler, og noen ganger slår de ut slik som for broren din. Dumt, men sant.

Ja når jeg tenker meg litt om så høres det jo fornuftig ut, jeg er jo selv en regelrytter men storesøs rollen overtok vel det meste av fornuften. ;) Jeg er allikevel sterkt uenig i at Staten skal gripe inn i aktiviteter som gjøres på kveldstid utenfor normalarbeidstid, hvor man faktisk gjør en innsats for å høyne egen utdannelse/jobbmuligheter. Det er ikke mange fagene man kan ta på kveldstid så lenge den 50% regelen gjelder.

Reglene for NAVtrygd og arbeid er utformet mtp. at de skal treffe en gitt gruppe, som faller inn under gitte krav, slik at det blir likhet for alle som har trygderettigheter. Dermed kan man ikke gjøre unntak for enkelte. Det blir annerledes med sosialtjenesten, for det er for mennesker som IKKE har rettigheter i trygdesystemet. Det er vårt siste sikkerhetsnett, og selv der er det enkelte krav som må fylles.

Konsekvensen av systemet slik det er i dag, er at enkelte vil falle utenfor det ene og/eller det andre, men det er omtrent umulig å lage et system som fanger opp alle tilfeller, og samtidig skal kunne ivareta rettferdighet og likhet.

Brodern er vel maks uheldig som faller utenfor i og med at permittering er unntatt de fleste reglene når det gjelder dagpenger under arbeidsledighet.

Ja det forstår jeg, jobber selv med offentlig forvaltning hvor vi legger stor vekt på en enhetlig behandling av søknader/klager men vi har lov til å bruke skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandda igjen gitt......heldigvis ikke lenge til påskeferie! :)

Sliten etter helgen, hele dagen igår gikk med til å jobbe i hagen, fikk klippet ene hekken ganske kraftig ned, så ganske stusslig ut etter "hærverket" men regner med at det kommer seg når bladene spretter ut. Det var uansett på tide å ta den da den hadde vokst seg enorm og ujevn, skal bli deilig med en sommer uten jungelen. :) Vi har et par andre hekker igjen også men de skal bare trimmes litt.

Ellers er det mye hagearbeid som gjenstår, slutt på late dager nå som snøen er borte. ;)

Egentlig er det ganske kjekt å jobbe i hagen, ihvertfall når man er to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig å jobbe i hagen sammen :rødme: Her er det ikke mye å ta tak i enda, for vi har fortsatt masse snø :roll: Og når det blir tid for hagearbeid, så er det IKKE en av de tingene vi koser oss med sammen egentlig :fnise: Jeg er ikke noe hagemenneske :sjenert:

Ha en fin uke :klem: Snart er det påskeferie :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å jobbe i hagen sammen :rødme: Her er det ikke mye å ta tak i enda, for vi har fortsatt masse snø :roll: Og når det blir tid for hagearbeid, så er det IKKE en av de tingene vi koser oss med sammen egentlig :fnise: Jeg er ikke noe hagemenneske :sjenert:

Believe me, jeg er langt fra noe hagemenneske myself! Det er vel heller det at jeg ikke klarer å se på at hagen er ustelt, og så blir det så fint bare man gjør en liten innsats.:) I og med at vi har 3 hageflekker så blir det ganske store områder som må stelles og da må man bare ta i et tak ellers ser det ikke ut. Jeg føler også på at jeg skylder mine foreldre å holde hagen sånn noenlunde på stell, i og med at det er mitt barndomshjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggrisen som tydeligvis har det snøfritt. Her er det fremdeles masse snø, og jaggu kom det ikke mer i dag :grine:

Det fine med hadearbeid, synes jeg i hvert fall, er ikke selve jobben, men resultatet.

Jeg liker å se at det blir fint og flott og frodig.

Ha en fin vårdag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der var du plutselig tilbake på "mine innlegg", gitt! :)

Så deilig å ha en hage å pusle litt i! Og ikke minst kose seg i når det er ferdig puslet ;) Her er det bare bakgården, og den er liksom ikke "min nok" til at jeg gidder å gjøre en innsats der ... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggrisen som tydeligvis har det snøfritt. Her er det fremdeles masse snø, og jaggu kom det ikke mer i dag :grine:

Det fine med hadearbeid, synes jeg i hvert fall, er ikke selve jobben, men resultatet.

Jeg liker å se at det blir fint og flott og frodig.

Snøen forsvant i sist uke, så nå er det fritt frem for våren! :hoppe: Du har helt rett, selve jobben kan være noe herk men tanken på resultatet holder motivasjonen oppe :) Igår var jeg ute en times tid i kveldssolen, tenker å ta litt etter jobb hver dag fremover og i helgen slik at jeg slipper å bruke feriedagene i påsken på hagestell.

Se der var du plutselig tilbake på "mine innlegg", gitt! :)

Så deilig å ha en hage å pusle litt i! Og ikke minst kose seg i når det er ferdig puslet ;) Her er det bare bakgården, og den er liksom ikke "min nok" til at jeg gidder å gjøre en innsats der ... :sjenert:

Godt at jeg havnet tilbake på dine innlegg. :) Pusling med hagen kan være kos det, syns det er mest kos når vi begge er ute. :) Jeg hadde heller aldri giddet å styre med en bakgård som ikke var min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagestell høres veldig hyggelig ut, spesielt når man er to. Likevel kan jeg ikke skryte på meg særlig fin hage, den blir fort glemt. Tror det er fordi vi bare leier her vi bor, og satser på at jeg får litt mer lyst til å stelle i hagen hvis/når vi en gang kjøper oss hus.

Og :hoppe: for våren! Herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulva35

:vinke: Mocci

Ja er det ikke herlig med vår. Selv om det blåser og regner i dag, så er det mye bedre enn snø :hoppe:

Har tatt bilder av klosterklokkene og skal legge ut et par på face etterpå :nigo:

Ha en fin dag videre :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagestell høres veldig hyggelig ut, spesielt når man er to. Likevel kan jeg ikke skryte på meg særlig fin hage, den blir fort glemt. Tror det er fordi vi bare leier her vi bor, og satser på at jeg får litt mer lyst til å stelle i hagen hvis/når vi en gang kjøper oss hus.

Og :hoppe: for våren! Herlig :)

Jaaa nå er det VÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅR! Jeg fikk øye på vipa her om dagen da den spankulerte på jordene, det er det første vårtegnet for meg. :jepp:

Ja det blir noe helt annet med egen hage, jeg har ikke brydd meg med hagen der hvor jeg har leiet bolig, men så har det vært minimalt med hage også. ;) Igår var jeg ute og jobbet i et par timer selv om det regnet, men jeg må bare bli ferdig med den hersens løv/rusk/rask rakingen, det er egentlig ganske kjedelig men gud så fint det ser ut etterpå. :) Det morsomste med hage er jo selvsagt å plante blomster, planter, busker og trær. :) Kommer nok til å svi av noen lapper på hagesenteret etter påske, må kjøpe inn noen nye rhododendron samt plante blomster i krukker, det liker jeg aller best!

Ja er det ikke herlig med vår. Selv om det blåser og regner i dag, så er det mye bedre enn snø :hoppe:

Har tatt bilder av klosterklokkene og skal legge ut et par på face etterpå :nigo:

Ja jeg så bildene på FB, nydelige! Vi har også klosterklokker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I morra tror jeg at jeg skal kjøpe meg hytte i YV :jepp:

Jauda, der har du fått deg hytte gitt! :) Kjempeflott både utvendig og innvendig. :jepp: Jeg vil også ha........ :sjenert:

Jeg har endelig tatt meg tid til å få litt årnings på YV leiligheten min også, så nå ser det ikke så verst ut. ;) Må si det brenner i lomma etter å kjøpe YV cash......er jo så mange tøffe ting som man bare får kjøpt for cash...... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jauda da var det allerede påskeferie, :kaklehone: og jeg nyter ferien med å være oppe til langt på natt....:luksus:

Idag ble jeg gressenke igjen og det føles ikke så altfor gæli, trives godt i eget selskap. :) Eneste minuset med å være for mye alene er at virksomheten i topplokket tar seg voldsomt opp, noe som kan føre til utslag av diverse stresssymptomer, det er ikke uvanlig at disse øker på når jeg har fri og kan virkelig slappe av........ :sukk: Men alt i alt så er det uansett deilig med friiiiiii! :)

Ikveld fikk jeg dessuten en nyhet som sjokkerte meg kraftig, noe som kommer til å påvirke livet til meg og Snoppen, klarer ikke å tenke på noe annet. :) Og nei jeg er ikke gravid for dere som måtte lure på det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med så store nyheter da! Og jeg er ikke nysjerrig eller noe jeg altså :sjenert:

Digg med påskeferie, kos deg med fri og tid alene. Jeg digger å være alene, selvom jeg vet hva du mener når du sier at tankevirksomheten tar seg opp. Men alt i alt så er det godt å ha litt tid hvor man bare kan gjøre som man vil!

:kaklehone: og god :klem: fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...