Gå til innhold

Min samboer glaner veldig på andre damer


Looking

Anbefalte innlegg

Jeg synes at han fyren oppfører seg respektløst og mangler sosiale antenner,som noen skrev ovenfor. hadde typen min gjort det der så hadde ikke jeg vært sammen med han lenge, for å si det slik.

Jeg ser på andre og det kan han også gjøre, det er jo normalt å se, men å glane, snu seg etter og kommentere er rett og slett drøyt. Det er noe man kan gjøre når man er med kompisene, ikke med dama si.

Ja.. ser for meg en skikkelig boms, uten manerer, og sosial intelligens. NØØØRD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men herlighet Jalp, hvordan i all verden er det du mener at hun/vi skal reagere da?!?!

Jeg er ikke selv i et forhold, men har opplevd gloingen flere ganger... Fyren går hånd i hånd med en dame og ser deg komme mot han. Du ser at han ser på deg og når du kommer nærmere løper øynene han over kroppen din og opp til ansiktet igjen. Mens man har øyekontakt har han et skikkelig glis og blikke hans sier deg "skal vi ta en omgang i busken borti her?"

Dette her er ikke overdrivelse! Synes nesten at du selv se etter om det er en vakker kvinne i nærheten og se hvordam menn oppfører seg (med mindre du er for opptatt av å se på henne selv) ...

Selvfølgelig synes man synd på dama som holder han i hånden da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herlighet Jalp, hvordan i all verden er det du mener at hun/vi skal reagere da?!?!

Her er svaret på spørsmålet at det er forskjell på kvinnekommunikasjon og mannskommunikasjon. Og min kritikk av tråden som sådan er at de aller fleste argumenterer som om det kun finnes en måte å kommunisere på - altså kvinnekommunikasjonen. Hvis man leser boken "Kvinner er fra Venus og menn fra Mars" forstår man hva dette vil si.

Et eksempel: Hvis en kvinne spør en mann om han kan hjelpe henne, så hører han at hun stiller spørsmål med hans evne til å hjelpe henne. Derfor kan han være motvillig. Men spør hun: Vil du hjelpe meg, så hører han at hun spør om velvilje og da er han positiv.

Hvis vi overfører dette til trådens startinnlegg:

En gang jeg snakket om en romantisk ting jeg så et par gjorde og ønsket at jeg og han skulle gjøre dette. Ventet på en tilbakemelding på det jeg ønsket vi en gang sammen kunne gjøre, så fikk jeg kommentaren: Sånn hu er kledd synes jeg er ganske sexy!

Ble ganske så satt ut over at han var mer opptatt av å kikke på jenta fremfor å høre på hva jeg ønsket for oss. En romantisk eller hyggelig piknikk sammen.

Blir passe satt ut også når vi er på kjøretur og han kikker så tydelig som han gjør.

Det får meg desverre til å føle meg usikker og ikke like attraktiv, p.g.a jeg aldri får dem blikkene.

Dette er det TS skriver. Etter min mening et åpenbart eksempel på forskjellig måte å kommunisere på og at man snakker forbi hverandre. Hun blir sint, og han skjønner ikke hvorfor. Han mener sikkert at han kun har vist henne et eksempel på hva han synes es sexy, mens hun tolker det dithen at han synes at denne damen er penere enn henne, og at det var et sjokk fordi hun akkurat da var i det romantiske hjørne. Var han klar over ta hun var i det romantiske hjørne?

I denne tråden derimot, tas det ingen høyde for at menn og kvinner kommuniserer forskjellig. Det blir stort sett konkludert med at han er en drittsekk.

De fleste som har forsøkt å sette seg inn i dynamikken i et parliv, burdte vite om at menn og kvinner kommuniserer forskjellig og mottar kommunikasjon forskjellig.

En annen ting som er meget typisk er at TS kommer til dette formuet for å få støtte for det hun mener er dårlig oppførsel av han. Det er i og for seg ikke feil, men det er typisk kvinner i følge nevnte bok. Men har hun snakket med han om dette? Antakeligvis så forstår han fortsatt ikke hvorfor hun er sint på han.

Det ideelle rådet til TS burdte altså være å fortelle om kjønnenes ulikheter i forhold til kommunikasjon. Men istedet kommer en ensidig gjenntakelse av at han er en idiot. Det synet ønsker jeg med dette å utfordre.

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Det er ihvertfall få andre her på dette forumet som utfordrer de stereotypiene som hersker i tråd etter tråd.

Men Jalp, ser du ikke at du går ut fra stereotypiene selv i aller høyeste grad? Å påstå at noe er kvinnenormativt krever jo at du må generalisere og være stereotyp. Det var det som var poenget mitt, og hvis du ser på alle argumentene dine så ser du at du er veldig fanget av det rådende kjønnsetablissimentet som du ønsker å ryste i grunnvollene. Det funker liksom ikke så bra når du sementerer grunnvollene i prosessen.

At du refererer til kommunikasjonsforskjeller mellom kjønnene er et bra eksempel, dette er en velkjent populærvitenskapelig myte som er motbevist. Menn er fra mars/kvinner er fra venus-konseptet er noen litt flåsete dokumenter fra 90-tallets popkultur som har null vitenskapelig verdi om det var det du trodde.

Ble litt på siden av glane-debatten her, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Jalp, ser du ikke at du går ut fra stereotypiene selv i aller høyeste grad? Å påstå at noe er kvinnenormativt krever jo at du må generalisere og være stereotyp. Det var det som var poenget mitt, og hvis du ser på alle argumentene dine så ser du at du er veldig fanget av det rådende kjønnsetablissimentet som du ønsker å ryste i grunnvollene. Det funker liksom ikke så bra når du sementerer grunnvollene i prosessen.

Jo, selvfølgelig. Det er da det som er selve poenget at man faktisk må møte den ensidige argumentasjonen på dens egne premisser. Man får i svært liten grad noen debatt her inne hvis man legger ut om alle de nyansene man ser. Spesielt i de trådene hvor ensidigheten er mest tydelig. Det er få som gidder lese lange, drøftende og nyanserte innlegg. Man må provosere for å få respons. Først når man har greid å få opp "noens" øyne såpass tilstrekkelig at de skjønner at det kan finnes flere perspektiver,- da er tiden inne for nyanser og drøftinger.

At du refererer til kommunikasjonsforskjeller mellom kjønnene er et bra eksempel, dette er en velkjent populærvitenskapelig myte som er motbevist. Menn er fra mars/kvinner er fra venus-konseptet er noen litt flåsete dokumenter fra 90-tallets popkultur som har null vitenskapelig verdi om det var det du trodde.

Sier hvem? Hvis du viser til f.eks. norsk kjønnsforskning så tillater ihvertfall jeg meg å ha betydelig skepsis til både premissene og konklusjonene. Selv om det forsåvidt ikke har spesielt stor betydning her, så mener faktisk en god del at hovedprinsippene fra Venus/Mars absolutt har noe for seg. Men vi snakker ikke om absolutte verdier her heller, selvfølgelig. Når man har bodd under samme tak med samme kvinne i mer enn 20 år, skjønner ihvertfall en del av oss at de fleste konfliktene har utgangspunkt i at vi snakker og hører forskjellig - altså at vi snakker forbi hverandre. Nå vet ikke jeg om du lever i et samliv, men hvis du gjør det,- kjenner du deg overhode ikke igjen?

Hvis vi overfører din holdning til det som er stridens eple i denne tråden, så må jo du mene at det finnes bare ett perspektiv her, og det er trådstarters. Det kan du da umulig mene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Sier hvem?

Alle som er kritiske. Det er og forblir pseudovitenskap, og skal tas med en stor klype salt. Anbefaler å lese denne boka heller: www.sciencebasedmedicine.org/?p=2463, ganske underholdende og kan nok gi mange et litt nytt syn på alt de "vet" :)

Jeg er i et forhold ja, og har ikke de store kommunikasjonsvanskene. Om vi skulle snakket forbi hverandre så ville jeg ikke konkludert med at det var fordi han har penis. Og jeg har heller aldri følt at vi er fra forskjellige planeter, tvert imot har jeg en ganske sterk tro på at menn og kvinner er av samme art og bor samme sted.

Hva er trådstarters perspektiv? At samboeren hennes glaner, og hun ikke? Det kan jo godt være sant det, uten at det betyr at alle menn gjør det og ingen kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som er kritiske. Det er og forblir pseudovitenskap, og skal tas med en stor klype salt. Anbefaler å lese denne boka heller: www.sciencebasedmedicine.org/?p=2463, ganske underholdende og kan nok gi mange et litt nytt syn på alt de "vet" :)

Men det finnes da sikkert forskning eller kritiske røster som mener at det som står her også må tas med en klype salt? Men for all del, jeg leser gjerne flere innspill om dette temaet. Og for ordens skyld: Selvfølgelig tar man alt med en klype salt, også Venus/ Mars. Men det er rart med det, når man har levd en del år og gjort sine erfaringer, så er det ofte at man plutselig får aha- opplevelser når man leser om det og får språk og begreper for det man tidligere ikke visste hva var. Så hovedbudskapet i boka synes jeg står seg bra.

Jeg er i et forhold ja, og har ikke de store kommunikasjonsvanskene. Om vi skulle snakket forbi hverandre så ville jeg ikke konkludert med at det var fordi han har penis. Og jeg har heller aldri følt at vi er fra forskjellige planeter, tvert imot har jeg en ganske sterk tro på at menn og kvinner er av samme art og bor samme sted.

Det er fint. Og som jeg sier så snakker vi ikke om absolutte verdier. Og så er jo ganske mye forskning erfaringsbasert, ikke sant? Vi snakker jo bevissthet rundt kommunikasjon, ikke sant?

Hva er trådstarters perspektiv? At samboeren hennes glaner, og hun ikke? Det kan jo godt være sant det, uten at det betyr at alle menn gjør det og ingen kvinner.

TS perspektiv er at han oppfører seg dårlig mot henne. Og de aller fleste i tråden støtter henne ukritisk i dette synet. Uten tanke for at hvis man handde spurt han så hadde de fått en helt annen historie der han muligens hadde sagt noe sånt som at kjæresten min er hysterisk, sjalu og humørsyk, og at han ikke forstår hvorfor.

Hos oss er dette slik: Hun blir stille og svarer kun med enstavelsesord. Da skjønner jeg at hun mener at jeg har oppført meg dumt. Så må jeg tenke etter og som oftest ender jeg opp med treff på noe jeg mener er en bagatell. Så må jeg konfrontere. Først nekter hun for et det er noe galt men så kommer det motvillig det hun straffer meg for ved å være stille. Så får vi luftet ut og alt blir bra. Ufattelig forutsigbart. men grunnen til at vi får luftet ut på en god måte, er at vi anerkjenner at vi er forskjellige og at vi ofte har forskjellige perspektiver.

Så er det hvordan vi forholder oss til problemer. Hun lufter sine problemer hos en venninne og er ute etter trøst. Når hun kommer til meg med problemene går jeg i "fiksemodus" og det blir ofte feil fordi hun først og fremst er ute etter trøst og anerkjennelse for sin problemoppfatning. Og når jeg fikser problemet lett som bare det, føler hun at jeg bagatellisrer problemene hennes. Og det er heller ikke bra.

Når jeg får et problem, går jeg i hulen min og grubler til jeg har løst det. Når jeg har løsningen, kommer jeg ut av hulen og presenterer den. Ganske forutsigbart og primitivt det også, men mønsteret er der, ihvertfall for oss. Og jeg har også penis. :ler:

Men jeg aner en klassisk miljø/ arv debatt her, Anjelika. Jeg er litt usikker på ståstedet ditt, men jeg er overbevist om at du kan mye om fagfeltet ditt. Spørsmålet er om du er kritisk nok til premissene som er lagt? Jeg vet ikke nok til å konkludere, men derfor kan jeg jo spørre, ikke sant?

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Lill V H

Jeg har vel også samme "problemet"

Ble kjærest med en gammel kollega og venn for 5 md siden. Han er en ungdommelig 50-åring og jeg er 39. Han er verdens snilleste kjæreste og gir meg masse komplimenter. Han sier at jeg er den vakreste og mest sexy dama han noen gang har hatt, og i tillegg er jeg ei som han kan snakke med, og betro ting som han aldri har tort til noen andre før. "Du er fantastisk og det finnes ingen som deg, skulle ønske jeg hadde møtt deg på denne måten tidligere" sier han titt og ofte.

Likevel glor han på andre damer overalt hvor det måtte være, men han snur seg ikke etter dem da. Vi var på sydenferie i sommer, og der satt han ved bassengkanten og glodde på forskjellige damer. Der var ei dame som reagerte med å snu seg vekk og rettet på bikinioverdelen sin. Tror det ble for mye for henne. Jeg er ikke vant med sånne menn, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vil egentlig ikke at det skal bli slutt. Kjenner denne mannen gjennom flere år og vet hva han står for ang. forhold. Han er ikke den utro typen. Har snakket med han ang. sydenturen og hvordan jeg følte det da, men han mener at han ikke ser på andre damer... Likevel klarer jeg ikke la være å bli litt lei meg når han gjør det, og av og til tenker jeg så mye på det at jeg blir trist innvendig. (Dette syns jo sikkert utvendig også)

Er litt frustrert fordi jeg er blitt så glad i denne mannen.

Lille MY-71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen min glor. Etter biler. Hadde det vært damer ville jeg begynt å lure på hvem han EGENTLIG ville ha :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
På 8.7.2010 den 18.21, Gjest KKMM skrev:

Ser at dette er en gammel tråd, men prøver meg på et svar likevel.

 

Kjenner typen min igjen i dette her og skjønner godt hvordan du føler det. For eksempel en gang da vi satt igjen etter arbeidstid på utestedet hvor han jobber, så kom det ei han jobber med og satte seg ned ved oss og resten av gjengen ved bordet. Typen min sluttet å følge med i samtalen og åpenlyst satte han der og stirret på brystene hennes. Folk rundt la merke til det og hun ene så spørrende på meg. Jenta han stirret på reiste seg og gikk. Er flaut når andre tydelig legger merke til det. Stygt å si, men jeg skjems faktisk for å ta ham med på fester o.l. Samme da vi for litt siden skulle ha en hyggelig tur til Danmark. Vi stod på andre dekk og han fikk øye på ei på dekket under oss på båten. Da også, rett foran meg, må han drive å stirre, ikke snakk om å kikke, men å flytte på seg og følge henne med øynene. Han vet godt at det sårer meg, men som han så ofte selv sier: "Jeg er 28 år og gjør som jeg vil", og det er tydeligvis viktigere å sjekke ut (ikke sjekke opp, men studere utseende) til fremmede jenter, enn at jeg skal slippe å bli såret og være usikker på ham. Frustrerende med tanke på hvilke signaler han sender ut til andre også!

 

Hvordan gikk det egentlig med dere? Er det bedre nå?

Heisann!

Jeg tror jeg datt ut av hele kvinneguiden tråden da jeg ikke er veldig mye på dette forumet. Men satt å leste gjennom denne gamle tråden her nå. 

Enden på visa var at han hadde flørtet med ei dame på jobben sin bak min rygg, og at han slo opp med meg på tlf da jeg var på en liten ferietur for å slappe av da vi gikk i terapi sammen for å fikse problemene våres.
Kom over en del meldinger mellom de to som jeg fikk tilsendt av noen som hadde tatt skjermbilde av samtalene deres som var datert til før det var slutt mellom oss. Blant annet samtale om å gi hverandre massasje i flørtende form osv. 

De ble sammen i ettertid en kort peroide, men varte ikke. Jeg ble ferdig med han. Forholdet utviklet seg mildt sagt til et veldig dårlig forhold. 

Takk for svar fra alle :) Husker jeg var en del yngre den gang og litt usikker på hva en kan forvente i et forhold. Det å lære noen ganger hva en fortjener til tider kan ta litt tid. Nå vet jeg at slik hadde jeg ikke akseptert igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men...

Det er respektløst. En sånn mann er tankeløs og ufin.

Anonymkode: 4a3bf...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monsieur Beau

Dette handler om måten man gjør ting på. Er mann selv og tenker at det er helt greit å se på andre damer enn sin egen men man skal ikke gjøre andre ukomfortabel. Det betyr at man ikke gjør sin egen kjæreste ukomfortabel, eller vedkommende man titter på. Jeg titter diskret på kvinner uansett om jeg er alene eller ikke. (Det samme gjelder for kvinner som titter på menn). 

Til ts, du kan jo spørre kjæresten din om hvorfor han "glaner" og hvordan han tror at både du og vedkommende han glaner på føler seg. Konfrontrasjon er løsningen her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mannen min ser en fin dame, så stryker han meg på ryggen og sier at han er så glad i meg😂Litt søtt og litt ubehagelig🙄

Anonymkode: 4b43a...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...