Gå til innhold

Barn av homofile

Fremhevede innlegg

Skrevet
så ergo burde jeg også fått lov til å gå til en klinikk og si at jeg vil ha et barn.

Håper ikke homoene og lesbene kun mener at det er de som er berettighet og ikke oss single mennene.

Det er ingen single lesber eller single heterofile damer eller single homser som får lov til å dra til en klinikk og få seg et barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Selvsagt ikke. Barn trenger både en mor og en far.

Ifølge hvem?

Kanskje ifølge de mennene som drar fra sitt ansvar så fort en kvinne blir gravid?

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Svar til Vel...

- du glemmer en ting, det er kvinner som har den aller største forakten for homoer.

Nei, det er det ikke. Heterofile kvinner flest elsker homofile menn. Det finnes alltid unntak, i forskjellige miljøer, men på et gjennomsnittelig nivå så har ikke heterofile kvinner noen forakt mot homofile menn. De kan synes sexen er ekkel, MEN de kan synes homoene er kjempesøte.

Har du ikke fått med deg uttrykket "JEG VIL HA EN HOMOVENN!" som heterofile kvinner kan komme med?

Der dreit du deg ut.

Skrevet
Det er ingen single lesber eller single heterofile damer eller single homser som får lov til å dra til en klinikk og få seg et barn.

fisk, har du sjekket dette eller er det bare noe du tror???

Jeg har 2 venninner som er single, en skal befruktes i Danmark og en i USA. De bor ikke i Norge, vel å merke. Den ene er homofil, den andre heterofil.

Skrevet

Om vi lærer barna våre at homofili er greit, putter vi jo også på dem holdninger. :P

Fy faen, er du helt skrudd? Du sitter der og sier indirekte at du ikke hadde godtatt at ditt barn var homofil/lesbisk? Du skulle vært kastrert!

Skrevet

Jeg har 2 venninner som er single, en skal befruktes i Danmark og en i USA. De bor ikke i Norge, vel å merke. Den ene er homofil, den andre heterofil.

I Norge er det ikke lov. I Danmark er det lov ja (vet ikke om det er lov i USA, men tror det er det i Canada).

Før den nye ekteskapsloven kom til Norge var det vanlig at lesbiske kvinner dro til Danmark og fikk inseminasjon der, siden det ikke var lovlig i Norge tidligere.

Man må være et par for å få inseminasjon her i Norge.

PS: Opplever dine venninner mye kritikk fra menn siden de skal bli gravide uten en mann i livet for barnet?

Skrevet
I Norge er det ikke lov. I Danmark er det lov ja (vet ikke om det er lov i USA, men tror det er det i Canada).

Før den nye ekteskapsloven kom til Norge var det vanlig at lesbiske kvinner dro til Danmark og fikk inseminasjon der, siden det ikke var lovlig i Norge tidligere.

Man må være et par for å få inseminasjon her i Norge.

PS: Opplever dine venninner mye kritikk fra menn siden de skal bli gravide uten en mann i livet for barnet?

De er jo ikke akkurat veldig nære venninner da(de gikk på min skole), så vi har ikke diskutert så mange detaljer. Jeg tror ikke menn bryr seg så mye, tror det er mest kvinner som syns dette er litt vanskelig å forholde seg til. Men det er jo min mening fordi jeg har diskutert det med felles venninner, ikke med felles venner;)

Gjest Sæddonorbarn
Skrevet
Har ingen sans for at det skal konstrueres barn, fordi at lesber også vil ha barn.

Dette er en rettighet som har blitt laget for å dekke voksnes behov. Barnas behov har ikke vært i fokus her.

Barn har rett til å få vite om sitt opphav. Donorfaren hvem er han?

Min mamma og pappa måtte ty til sæddonor når de skulle få meg, fordi min pappa ikke kunne få barn.

Det har aldri falt meg inn å få vite om mitt "opphav", hvem denne donorfaren er. Det hadde for det første såret min far veldig mye, noe jeg selvsagt ikke vil, samtidig som jeg allerede har to foreldre. Hva skal jeg med en annen figur i livet mitt som egentlig ikke vil ha noe med meg å gjøre?

Jeg støtter fullt ut at homofile og lesbiske skal få barn. Jeg har ei venninne som har to lesbiske mødre, og vi har snakket veldig mye om akkurat dette med "sæddonor".

Vi er begge på det at vi ikke har noen interesse av å møte vår "biologiske far".

Vi er derimot begge glade for at vi er født, og hadde ikke det vært mulig med sæddonorer, så hadde jo vi aldri vært født.

Synd at noen skulle ønske nettopp det, at, som du kaller oss, "konstruerte barn" ikke hadde kommet til verden...

Gjest Gjest_Trist_*
Skrevet
De er jo ikke akkurat veldig nære venninner da(de gikk på min skole), så vi har ikke diskutert så mange detaljer. Jeg tror ikke menn bryr seg så mye, tror det er mest kvinner som syns dette er litt vanskelig å forholde seg til. Men det er jo min mening fordi jeg har diskutert det med felles venninner, ikke med felles venner;)

Synd at kvinner fortsatt i 2009 skal gå rundt og tro at det er viktig med to foreldre, da det finnes så mange enslige mødre. Trodde det var bevist for lenge siden at kvinner fint klarer å oppdra barn alene. Det samme kan også menn, altså alenefedre, men der hersker det jo ENDA flere fordommer igjen. Og ja, blant kvinner som mener at menn ikke klarer å oppdra et barn alene.

Det som er mest synd med dette er at det er ikke nødvendigvis alenemødrene/alenefedrene/lesbiske og homofile foreldre som får svi for dette (selv om de selvsagt kan bli såret). Men det er jo barna som møter kritikk, og får høre holdninger hvor folk mener at de ikke har fått en bra nok oppvekst.

Og attpåtil skriker disse folkene ut at "man må tenke på barna", når det i bunn og grunn er disse barna som blir såret av fordomskritikken...

Av og til er det fordommene som må nedkjempes, for når man tenker over det så er det kun fordommene som gjør at det ikke er nok toleranse av det i samfunnet. Hadde det vært toleranse rundt det, hadde det jo aldri vært noe problem...

Også sier man at "barn er ondskapsfulle i barnehagen". Tvert om, barn er lettpåvirkelige og den første fasen av et barns liv plukker den holdninger og verdier hos sine foreldre. Når han/hun er ungdom begynner "barnet" først å utvikle meninger som h*n har utviklet sammen med den omgangskretsen som h*n tilhører på skole/fritid...

Skrevet
bahia, jeg har et spørsmål til deg, - burde jeg som singel mann også få en lovfestet rett til å få en unge?

Hvem har sagt at aleneforeldre (mann eller kvinne) er noe dårligere foreldre?

Som sagt tidligere, det spiller ikke så stor rolle om man er hetrofile, homofil, gift/samboer eller aleneforeldre når man avgjør hvor god eller dårlig man er som foreldre. Det som er viktig er hvordan man er som person og hvordan man takler barn.

Om du er en super mann og kan bli en bra pappa som kan oppdra en unge alene, ser jeg ikke noe galt i at du får barn.

Det er faktisk ikke bare hetrofile, lykkelig gifte par som kan oppdra unger :)

(Når det gjelder f.eks. lesbiske par får jo ungen uansett 2 foreldre) :)

Gjest nobilian
Skrevet (endret)
Fy faen, er du helt skrudd? Du sitter der og sier indirekte at du ikke hadde godtatt at ditt barn var homofil/lesbisk? Du skulle vært kastrert!

les hva som står.

Innlegget er endret iht KGs regler.

-jolie, mod

Endret av jolie
Skrevet

Om vi lærer barna våre at homofili er greit, putter vi jo også på dem holdninger. :P

De holdningene jeg vil "putte på" mine barn er å være tolerante og godta mennesker slik de er, så lenge de ikke gjør noe galt og er snille mennesker :)

Homofili er faktisk like naturlig, men ikke like utbredt, som hetrofile og det vil jeg at mine unger skal være klar over :)

Gjest nobilian
Skrevet
De holdningene jeg vil "putte på" mine barn er å være tolerante og godta mennesker slik de er, så lenge de ikke gjør noe galt og er snille mennesker :)

Homofili er faktisk like naturlig, men ikke like utbredt, som hetrofile og det vil jeg at mine unger skal være klar over :)

Og det er de samme holdningene mine barn skal få fra meg. :)

Skrevet
Nå viser du til forskning som er foretatt i USA da, hvor folk har helt syke religionsoppfatninger.

Hadde man gjort en komparativ analyse av amerikansk forskning og svensk/dansk/norsk forskning så hadde mønstrene vært ganske annerledes.

Man må også skille mellom forskning som er foretatt av barn av homofile som er vokst opp med det, og barn av homofile som har fått vite om dette i sen alder. De som får vite om det i sen alder tar det dårlig. Akkurat som barn i sen alder tar det veldig dårlig dersom foreldrene skiller seg. Er de veldig små blir det naturlig for dem, da blir det en del av deres oppvekst.

Synes for øvrig folk bør være litt forsiktige med å fortelle at barn har vondt av å vokse opp med homofile foreldre, når det ikke finnes noen norsk forskning (og det er i Norge vi bor) som viser at de har det dårlig.

Hva om vi plutselig skulle begynne å kritisere barn av alenemødre eller alenefedre? De vokser også opp med foreldre som bare kan representere ett kjønn. Men de har det bra de også.

Skrevet
Hva om vi plutselig skulle begynne å kritisere barn av alenemødre eller alenefedre? De vokser også opp med foreldre som bare kan representere ett kjønn. Men de har det bra de også.

Eh... javel.

Her har vi kanskje et litt lemfeldig forhold til fakta, for å få det til å passe med de politisk korrekte meningene.

Skrevet
Om du er en super mann og kan bli en bra pappa som kan oppdra en unge alene, ser jeg ikke noe galt i at du får barn.

Det er faktisk ikke bare hetrofile, lykkelig gifte par som kan oppdra unger :)

Jeg veit jo det at jeg kan få en unge, men du skjønte tydeligvis ikke spørsmålet mitt, men det gjør ikkeno fordi jeg oppklarer her.

Burde jeg få lov til å dra til en klinikk og få en unge ved for eksempel innsprøyting av min sperm i en ukjent kvinnes livmor?

---- vennligst svar på dette spørsmålet før vi går videre til neste...

Eller er det mer riktig at vi skal bruke knappe helseressurser på at friske voksne kvinner som helt fint klarer å få barn på normal måte skal belaste helsebudsjettet bare fordi de ønsker at spermen de skal få skal være fra en ukjent mannepung?

Burde det ikke vært en minimumsplikt for alle kvinner som ønsker seg barn og i det aller minste hilse på barnefaren???? Eller er det bare jeg som tenker sånn?

Gjest Har kunnskap
Skrevet
Eh... javel.

Her har vi kanskje et litt lemfeldig forhold til fakta, for å få det til å passe med de politisk korrekte meningene.

Interessante fakta basert på forskning:

Hvordan kan vi forstå at kvinner mer positive til homofile foreldre enn menn?

Bourdieu (2000) mener at kvinner er dominert av menn, og at homofile er dominert av heterofile. Både kvinner og homofile tilhører altså dominerte grupper (ibid). Ut fra dette kan en si at kvinner og homofile har noe felles. Begge gruppene innehar en underlegen posisjon, og hvis disse gruppene skal bli likestilt krever at de blir anerkjent på linje med henholdsvis menn og heterofile. Kanskje bidrar denne felles posisjonen til at kvinner i større grad enn menn har forståelse for at homofile vil anerkjennes på linje med heterofile.

Ifølge Bourdieus (2000) tankegang har heterofile menn den dominerende posisjonen, og kanskje vil disse (om enn ikke på et bevisst plan) ønske å beholde denne posisjonen. En måte mannen beholder sin dominerende posisjon er gjennom det heterofile parforholdet (ibid), og kanskje er dette en grunn til at menn er mer negative til homofile og lesbiske parforhold enn kvinner.

Videre er det å være mann forbundet med det å ikke være kvinne og ikke være homofil (Rosenberg 2005:12), og det kan ses som en trussel mot menns maskulinitet å bli knyttet til homofili (Swain 2005). Det er sannsynligvis ikke samme nedgradering for en kvinne å bli knyttet til maskulinitet siden det maskuline gir høyere verdi enn det feminine (Butler 2005). Dessuten regnes det som en kvinnelig egenskap å ha forståelse for andre, tross deres annerledeshet (Schiefloe 2003:197). Dermed kan det hende det å vise aksept for homofile ikke truer en kvinnes femininitet.

Hegna, Kristiansen og Moseng (1999) skriver at homofile oftere velger å være åpne om sin seksuelle legning overfor personer de oppfatter som positive enn negative til homofili. Homofile velger også oftere å være åpne overfor kvinner enn menn, da sannsynligvis fordi de oppfatter disse kvinnene som positive til deres seksuelle legning. Videre er det slik at flere kvinner enn menn har venner som er åpne homofile, og personer som har venner som er åpne homofile er jevnt over mer positive til homofili enn andre (ibid). Det kan altså se ut som homofile oftere er åpne om sin legning til kvinner enn menn fordi kvinner oftere enn menn aksepterer homofili. Videre kan det være denne åpenheten bidrar til at disse kvinnene blir ytterligere positive til homofili. Kanskje gjelder dette i andre sammenhenger også; at de som har et moderat syn på homofili har større sannsynlighet for å komme i kontakt med åpne homofile og bli mer positive til homofili. Mens de som er negative til homofili har mindre sannsynlighet for å komme i kontakt med åpne homofile, og kanskje i større grad forblir negative til homofili.

Jørgensen (2001) skriver at båndet mellom biologisk mor og hennes barn ses som en naturlig symbiose som ikke bør bli brutt. Ut fra dette skulle en tro at kvinner i stor grad føler trygghet i at de skal ha en sentral rolle i forhold til sitt (biologiske) barn. Menn derimot opplever kanskje ikke samme trygghet, og når et lesbisk par får barn symboliserer det at kvinner kan være foreldre uten at en mann er med. Det kan hende at menns ovennevnte usikkerhet bidrar til at en del menn føler seg truet av at lesbiske par har barn. Dette kan være en av flere mulige forklaringer på at menn jevnt over er noe mer skeptiske til homofile foreldre enn kvinner.

Hvordan kan vi forstå at personer med høy utdanning er mer positive enn personer med lav utdanning?

Holter og Henriksen (1975) mener at personer med høy utdanning eller personer fra høyere sosiale lag er mer tilbøyelige til selv å ha mer ”moderne” familieforhold, mens personer med lav utdanning i større grad har familieforhold som kan ses som tradisjonelt eller i samsvar med kjernefamilien. Ut fra dette skulle en tro at personer med høy utdanning er mer tilbøyelige til å akseptere homofile familier og homofile foreldre.

Det at personer med høy utdanning har mer positive holdninger til homofili, kan ha sammenheng med at utdanning ikke bare formidler kunnskap, men også verdier, holdninger og normer (Nordli Hansen og Mastekaasa 2003). Det kan også hende utdanning fører til økt kunnskap om homofili, og at dette bidrar til mer positive holdninger.

Bourdieu (1995) gir utrykk for en persons plassering i det sosiale feltet vil kunne påvirke hvilket utdanningsnivå han eller hun velger. Videre mener Bourdieu at den samme plasseringen i det sosiale feltet bidrar til en persons habitus. Habitus kan oppfattes som internaliserte verdier, og disse verdiene mener Bourdieu (1993) brukes som utgangspunkt når personer tar stilling til ulike spørsmål i en meningsmåling. Ifølge Bourdieu påvirker altså plasseringen i det sosiale feltet både hvilken utdanning en tar og habitus, og habitus påvirker videre hvordan en svarer på meningsmålinger.

Som en oppsummering kan en si at det er unge, personer med høy utdanning og personer i sentrale strøk som har de mest positive holdningene til homofile foreldre. Dette er grupper som ofte tar til seg nye holdninger først, og så spres de nye holdningene etter hvert til andre grupper (Frønes og Brusdal 2003, Valen m.fl.1981, Brox 1991). Dette gir slik jeg ser det en indikasjon på at holdningene til homofile foreldre er i endring, og at flere og flere blir positive til dette.

Veldig interessant lesning synes jeg.

Kilde: http://www.jus.uio.no/ikrs/nettverket/fors...df/jakobsen.pdf

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg veit jo det at jeg kan få en unge, men du skjønte tydeligvis ikke spørsmålet mitt, men det gjør ikkeno fordi jeg oppklarer her.

Burde jeg få lov til å dra til en klinikk og få en unge ved for eksempel innsprøyting av min sperm i en ukjent kvinnes livmor?

Eller er det mer riktig at vi skal bruke knappe helseressurser på at friske voksne kvinner som helt fint klarer å få barn på normal måte skal belaste helsebudsjettet bare fordi de ønsker at spermen de skal få skal være fra en ukjent mannepung?

Burde det ikke vært en minimumsplikt for alle kvinner som ønsker seg barn og i det aller minste hilse på barnefaren???? Eller er det bare jeg som tenker sånn?

:klappe:

Ved at man åpner døren for at lesbiske par gis rett til kunstig befruktning må man anta at i årene fremover vil også andre grupper kjempe for å få samme rett.

Hvorfor skal ikke enslige få den samme statlige retten til kunstig befruktning? Hvorfor skal de måtte dra til Danmark og betale alt selv? Er disse kvinnene dårligere egnet som foreldre selv om det bare er snakk om en? Holder det ikke at de har et godt nettverk?

Hvorfor skal ikke menn kunne få bruke kvinner til surrogatmødre? Hvorfor blir leie av en livmor ansett som mer uetisk?

Hvorfor skal ikke 3 mennesker som lever i et poligamiforhold få kunne bli foreldre til et felles barn?

Hvorfor skal disse gruppene diskrimineres? Disse gruppene har vel samme lengsel etter barn som alle andre?

Gjest KajsaLina
Skrevet
Har ingen sans for at det skal konstrueres barn, fordi at lesber også vil ha barn.

Dette er en rettighet som har blitt laget for å dekke voksnes behov. Barnas behov har ikke vært i fokus her.

Barn har rett til å få vite om sitt opphav. Donorfaren hvem er han?

Har alltid gitt min stemme til venstresiden i norsk politikk, det bli det slutt på etter dette.

Behandlingen Nina Karin Monsen har fått av homsebevegelsen er en skam!

Har fått et helt annet syn på homsebevegelsen etter dette.

Tjener ikke saken.

Hva bli det neste, kvinner som skal bære frem barn for homsene?

Det og på statens regning?

Det var de heterofile som først begynte å konstruere barn - et problem ble det visst først når homofile også ønsket å gjøre det samme.

Og når det gjelder det naturlige. Det er like naturlig og fullt mulig for en fruktbar lesbisk kvinne å få barn som det er for en heterofil kvinne.

En homofil mann kan også naturlig bli far!

Kvinner bære frem barn for homofile? Det skjer allerede i andre land. Og når det skjer ved at heterofile par benytter seg av surogatmor så er vel ikke det noe værre enn at et homofilt par gjør det?

I utlandet må man betale selv for dette.

bahia, jeg har et spørsmål til deg, - burde jeg som singel mann også få en lovfestet rett til å få en unge?

så ergo burde jeg også fått lov til å gå til en klinikk og si at jeg vil ha et barn.

Håper ikke homoene og lesbene kun mener at det er de som er berettighet og ikke oss single mennene.

Hehe... Det er ekteskapsloven som er blitt endret. Det betyr at gifte homoer og lesber har de samme rettigheten som gifte heterofile.

Single folk har de samme rettighetene de alltid har hatt! At du som singel mann vil ha samme rettigheter som gifte folk blir jo en helt annen diskusjon....

Hvis du som singel ønsker deg et barn må du forholde deg til reglene som gjelder for single. Og da må man stort sett til utlandet - uavhengig av legning.

Utover det så er det sikkert lettere for en heterofil singel mann å få seg et barn via å få seg en kjæreste (eller et ons!!) enn det er for en homofil mann....

Men da snakker du om danske og amerikanske lover og ikke norske.

Det er en grunn til at de reiser til Danmark og USA!!

Du kan dra til utlandet (slik Arve Juritzen har gjort) og benytte deg av surrogatmor. Det er ingen som nekter deg det. Men du må betale for det selv. Akkurat slik homser må.

Ja... Menn som benytter seg av surugatmor må ihvertfall hilse på moren til barnet sitt! Så et lite poeng har du. Så folk som benytter seg av den muligheten er ihvertfall litt hederlige da...

Men hva med Sæd-donorene? Mennene altså? De leverer jo villig fra seg sæd uten å ville hilse på den som skal bli mor til deres barn? Mannen velger å være anonym og ukjent (til barnet er 18 år). Tror veldig få menn ville donert sæd om de måtte være med på å bli kjent med kvinnen som fikk sæden osv.

Skrevet
:klappe:

Ved at man åpner døren for at lesbiske par gis rett til kunstig befruktning må man anta at i årene fremover vil også andre grupper kjempe for å få samme rett.

Hvorfor skal ikke enslige få den samme statlige retten til kunstig befruktning? Hvorfor skal de måtte dra til Danmark og betale alt selv? Er disse kvinnene dårligere egnet som foreldre selv om det bare er snakk om en? Holder det ikke at de har et godt nettverk?

Hvorfor skal ikke menn kunne få bruke kvinner til surrogatmødre? Hvorfor blir leie av en livmor ansett som mer uetisk?

Hvorfor skal ikke 3 mennesker som lever i et poligamiforhold få kunne bli foreldre til et felles barn?

Hvorfor skal disse gruppene diskrimineres? Disse gruppene har vel samme lengsel etter barn som alle andre?

Du snakker ut ifra teorien om at har man sagt A så må man si B.

Det er tull. Har man sagt A så har man bare sagt A.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...