Gjest Hamilton Skrevet 28. mai 2009 #41 Skrevet 28. mai 2009 Ved at man åpner døren for at lesbiske par gis rett til kunstig befruktning må man anta at i årene fremover vil også andre grupper kjempe for å få samme rett. Hvorfor skal ikke enslige få den samme statlige retten til kunstig befruktning? Hvorfor skal de måtte dra til Danmark og betale alt selv? Er disse kvinnene dårligere egnet som foreldre selv om det bare er snakk om en? Holder det ikke at de har et godt nettverk? Hvorfor skal ikke menn kunne få bruke kvinner til surrogatmødre? Hvorfor blir leie av en livmor ansett som mer uetisk? Hvorfor skal ikke 3 mennesker som lever i et poligamiforhold få kunne bli foreldre til et felles barn? Hvorfor skal disse gruppene diskrimineres? Disse gruppene har vel samme lengsel etter barn som alle andre? Homsene har ikke bare fått disse rettighetene som en gave. De har måttet stå på for å få dette lovforslaget igjennom. Og det går ut på at gifte skal få samme rettigheter utansett legning! Er du singel så er du fortsatt singel. Uavhengig av legning. Det blir en helt ny kampsak at single skal få samme rettigheter som gifte. Samboere har ikke de samme rettighetene som gifte de heller. Dvs. deler av arveloven blir nå endret slik at samboere også kan arve på linje med gifte. Men det blir tull å si at man som singel vil ha samme rettigheter som homofile. Det er ikke det det går på. En singel homofil skal ha samme rettigheter som en hetero singel. En gift homofil skal ha samme rettigheter som en hetero gift.
Gjest Gjest_klara_* Skrevet 28. mai 2009 #42 Skrevet 28. mai 2009 Hvorfor skal ikke menn kunne få bruke kvinner til surrogatmødre? Hvorfor blir leie av en livmor ansett som mer uetisk? For det første: Man leier ikke en sædcelle! Og nå det gjelder en livmor: I Storbritannia er det f.eks. forbudt å betale mer enn de faktiske kostnadene surrogatmoren har til legebesøk og svangerskapsrelaterte kostnader. Så man leier ikke akkurat en livmor heller. I Australia så er det surrogatmoren som vil stå som biologisk mor i alle offentlige instanser. I India derimot er surrogat-svangerskap big business. Så der kan vi snakke leie. I enkelte land så er det strenge regler på at single og homoseksuelle ikke får benytte seg av surrugatmødre. I noen land så får man heller ikke bruke surrogatmor om årsaken er at kvinnen i paret som skal få barnet er fruktbar men bare ikke ønsker å gå igjennom et svangerskap av hensyn til karriere o.l. Det må være en medisinsk årsak til at hun ikke kan gjennomgå et svangerskap. Menn bruker surrogatmødre! Singel menn og homoseksuelle. Kvinner bruker sæd-donasjon. Ingenting av det er mer eller mindre uetisk. Det som skjer er altså at man finner en kvinne som er villig til å ta på seg jobben med å bære frem et barn. Det sier seg selv at det er lettere å finne menn som er villige til å donere et par tusen sædceller enn det er å få en kvinne til å vie 9 måneder av sitt liv til å bære frem et barn!!! Å tro at det bare er å stikke innom en klinkk å skaffe segen unge er jo rimelig naivt....
Gjest Gjest_Leila_* Skrevet 28. mai 2009 #43 Skrevet 28. mai 2009 I USA betaler man for surrogat. Det kan koste ca. $60,000 til $150,000. Dette er ikke penger som surrogatmoren får. Neida. Det koster mye penger å få gjort IVF på sykehus/laboratorium i USA. Noen velger også å fikse det selv. Dvs. at surrogatmoren inseminerer seg selv med sperm hun har fått fra han som vil bli far. Surrogatmoren får som regel rundt $20,000 i USA.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #44 Skrevet 28. mai 2009 Homsene har ikke bare fått disse rettighetene som en gave. De har måttet stå på for å få dette lovforslaget igjennom. Og det går ut på at gifte skal få samme rettigheter utansett legning! Det er ikke snakk om at lesbiske har fått den samme rettighet som hetrofile par har. Lesbiske har fått en egen rettighet. Lesbiske par som ønsker assistert befrukting er ikke infertile, noe hetrofile par som får denne hjelpen er. Derfor er argumentet om at disse gruppene skal ha samme rettighet angående assistert befrukting som hetrofile par har helt absurd.
Gjest Hamilton Skrevet 28. mai 2009 #45 Skrevet 28. mai 2009 Det er ikke snakk om at lesbiske har fått den samme rettighet som hetrofile par har. Lesbiske har fått en egen rettighet. Lesbiske par som ønsker assistert befrukting er ikke infertile, noe hetrofile par som får denne hjelpen er. Derfor er argumentet om at disse gruppene skal ha samme rettighet angående assistert befrukting som hetrofile par har helt absurd. Det skal ha rett til å få assistert befruktning - og det får man bare når man er gift. Årsaken til at man vil ha/trenger assistert befruktning er ikke tema. Og hvorfor skulle den være det? Derfor er det snakk om at de får samme rettighet.
Gjest Gjest_Liz_* Skrevet 28. mai 2009 #46 Skrevet 28. mai 2009 Det er ikke snakk om at lesbiske har fått den samme rettighet som hetrofile par har. Lesbiske har fått en egen rettighet. Lesbiske par som ønsker assistert befrukting er ikke infertile, noe hetrofile par som får denne hjelpen er. Derfor er argumentet om at disse gruppene skal ha samme rettighet angående assistert befrukting som hetrofile par har helt absurd. Hehe... Hvis et lesbisk par består av en infertil kvinne og en fruktbar kvinne og et heterofilt par består av en infertil mann og en fruktbar kvinne - da stiller de vel helt likt. Og det er fruktbare heterofile kvinner med fruktbakre heterofile menn som får hjelp også!!! Er enig med Hamilton over. Det er ikke årsaken til behov for kunstig befruktning som er tema. Men at man uansett har samme rettighet til å kunne benytte seg av det!
Gjest KajsaLina Skrevet 28. mai 2009 #47 Skrevet 28. mai 2009 Det er ikke snakk om at lesbiske har fått den samme rettighet som hetrofile par har. Lesbiske har fått en egen rettighet. Lesbiske par som ønsker assistert befrukting er ikke infertile, noe hetrofile par som får denne hjelpen er. Derfor er argumentet om at disse gruppene skal ha samme rettighet angående assistert befrukting som hetrofile par har helt absurd. Ut ifra den tankegangen så kan ihvertfall ikke single få assistert befruktning - all den tid en person alene aldri naturlig kan lage et barn!
Gjest Bahia Skrevet 28. mai 2009 #48 Skrevet 28. mai 2009 Det er ikke snakk om at lesbiske har fått den samme rettighet som hetrofile par har. Lesbiske har fått en egen rettighet. Lesbiske par som ønsker assistert befrukting er ikke infertile, noe hetrofile par som får denne hjelpen er. Derfor er argumentet om at disse gruppene skal ha samme rettighet angående assistert befrukting som hetrofile par har helt absurd. Ut ifra den tankegangen så kan ihvertfall ikke single få assistert befruktning - all den tid en person alene aldri naturlig kan lage et barn! Utifra tankegangen til gjest over så burde da alle som er beviselig infertile få rett til assistert befruktning. Uavhengig av om de er single, heterofile par eller lesbiske par! For hvis rettigheten til assistert befruktning skal gå på årsak til at du trenger det så må det jo gjelde for alle! Og da blir jo kravet til å være gift (at rettigheten er nedfelt i ekteskapsloven) unødvendig.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #49 Skrevet 28. mai 2009 I Danmark så er det mange heterofile kvinner som tyr til assistert befruktning fordi de venter for lenge med å få barn. Dvs. at de har vært fertile i utgangspunktet - men så går fertiliteten ned når åra går. Burde de da nektes fordi de liksom kan skylde seg selv?
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #50 Skrevet 28. mai 2009 Det skal ha rett til å få assistert befruktning - og det får man bare når man er gift. Årsaken til at man vil ha/trenger assistert befruktning er ikke tema. Og hvorfor skulle den være det? Derfor er det snakk om at de får samme rettighet. Samboerpar har også rett til å få vurdert assistert befruktning. Du kan godt mene at man ikke trenger ha en grunn til å kreve rett til assistert befruktning. Jeg mener dette er viktig, siden unnfangelsen og skapelsen av et liv er et av de essensielle spørsmålene i livet. Hehe... Hvis et lesbisk par består av en infertil kvinne og en fruktbar kvinne og et heterofilt par består av en infertil mann og en fruktbar kvinne - da stiller de vel helt likt. Og det er fruktbare heterofile kvinner med fruktbakre heterofile menn som får hjelp også!!! Er enig med Hamilton over. Det er ikke årsaken til behov for kunstig befruktning som er tema. Men at man uansett har samme rettighet til å kunne benytte seg av det! I hetrofile forhold kan ikke kvinner som mangler egg få donoregg. Heller ikke lesbiske kan få donoregg. Til nå har det bare vært infertile menn som kan få donorsæd. I lesbiske forhold finnes det ingen infertile menn. Ut ifra den tankegangen så kan ihvertfall ikke single få assistert befruktning - all den tid en person alene aldri naturlig kan lage et barn! Jo, både lesbiske par og single kvinner kan få barn gjennom assistert befruktning med donorsæd. Men lesbiske par og single kvinner kan ikke få barn alene. Som tidligere sagt er det ikke snakk om at lesbiske har fått samme rettighet som infertile hetrofile par. De har fått en annen rettighet.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #51 Skrevet 28. mai 2009 Som tidligere sagt er det ikke snakk om at lesbiske har fått samme rettighet som infertile hetrofile par. De har fått en annen rettighet. Da ber jeg deg sitere loven der det står at heterofile og lesbiske har forskjellige rettigheter.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #52 Skrevet 28. mai 2009 Da ber jeg deg sitere loven der det står at heterofile og lesbiske har forskjellige rettigheter. Jeg tror du har misforstått meg litt. Dette er ikke noe som fremgår av en lovtekst. Det er en mening.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #53 Skrevet 28. mai 2009 Jeg tror du har misforstått meg litt. Dette er ikke noe som fremgår av en lovtekst. Det er en mening. Du sier de har fått en annen rettighet. Hva betyr det i praksis?
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #54 Skrevet 28. mai 2009 Synes det er rart når man argumenterer med Bibelen for å nekte folk surrogatmor og assistert befruktning.... Altså, Jomfru Maria ble jo assistert befruktet - av den Hellige Ånd!! Og Josef ble stefar! Og surrogatmor. Abrahams kone Sara var barnløs. Hun oppfordret Abraham til å få barn med hennes trellkvinne Hagar. Gud har også tillatt polygami! Nina Monsen hadde et eller annet argument mot homoseksuelle ekteskap hvor hun mente at nå måtte vi vel tillate polygami også. Og hennes argument mot alt dette forferdelige er ofte kristne verdier. Hva da med polygamien som ble tillatt iføle Bibelen!!!???
Gjest Gjest_Jenta_* Skrevet 28. mai 2009 #55 Skrevet 28. mai 2009 Hadde elsket å ha to homofile pappaeer. Men da måtte det vært sånne stilbevisste, kule med god smak som elsket å shoppe med meg! Måtte vært himmelrike for en jente! Også har jeg lest et eller annet sted at det blant homofile er mye færre samlivsbrudd. Altså får barne en stabil familie! Hadde vært herlig!!! Det viktigste for et barn er å være elsket, ønsket og bli sett! Da spiller det ingen rolle om det er to pappaer, to mammaer eller en av hver.
waco Skrevet 28. mai 2009 #56 Skrevet 28. mai 2009 Riktig det gjest jenta, homofile har færre skillsmisser og tar ut sjeldnere seperasjon. Men det gjelder ikke lesber, - for lesbedamer har høyere skillsmisseprosent og høyere seperasjonstall enn heterofile kvinner og par.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2010 #57 Skrevet 12. juni 2010 Riktig det gjest jenta, homofile har færre skillsmisser og tar ut sjeldnere seperasjon. Men det gjelder ikke lesber, - for lesbedamer har høyere skillsmisseprosent og høyere seperasjonstall enn heterofile kvinner og par. Alikevel sto det om en undersøkelse i Dagbladet i dag hvor det viser seg at barn av lesbiske både er psykisk sterke, de er sunnere, tar høyere utdanning og er generelt mer fornøyde med livet. Finner ikke noen link til en norsk avis, men det står om den på svensk her: http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article7261860.ab Alikevel er folk kritiske til at lesbiske får barn. Er ikke det rart?
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #58 Skrevet 12. juni 2010 Jeg vokste opp ute en pappa, han døde da jeg var 3 år ... Jeg har alltid lurt på hvem han var og hvordan han var, og mange spurte meg hvor faren min var... Hva er værst av å ha en mor eller to mødre? En venninne av meg mistet faren sin samtidig med jeg, og etter en del år fant moren hennes ut at hun var lesbisk, så hun vokste opp med en mamma og en stemor. Idag er venninnen min gift med en mann, selv om moren er lesbisk. Det var rart ... trodde hun ville blitt lesbisk, jeg Viss ikke lesbiske par eller homofile par kan adoptere, så kan vel ikke single menn eller kvinner adoptere, da? Det er vel bare tillatt for en mann og dame sammen. Dvs at jeg må leve alene, moren min levde alene etter at pappa døde, eller? Jeg tror det værste er voksne menneskers holdning til dette. Da jeg vokste opp uten far, merket jeg voksne menneskers holdning til at jeg ikke hadde en far. De ble litt slemme... De er vel like slemme mot de som har to mødre eller to fedre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #59 Skrevet 12. juni 2010 vel, jeg synes det er en generalisering å si at barn av homofile har det bra. Se for deg en femåring hvis mor har blitt befruktet i en kilinikk i Danmark. Han har det nok bra bortsett fra de gangene når han blir spurt av andre barn hvorfor pappaen hans kommer aldri for å hente ham. Det kan ikke være lett for en femåring å forstå at han ikke har en pappa, tror jeg da. Jeg vokste opp uten en pappa, han døde da jeg var ganske liten... Er det værre for de som har to mødre enn meg som har en? Syns det høres fint ut å ha to mødre, jeg ... Da hadde jeg hatt voksne rundt meg mer, siden moren min ikke hadde tid som aleneforsørger...
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #60 Skrevet 12. juni 2010 En venninne av meg har en sønn, og barnefaren ble syk og døde for noen år siden. Hun kunne tenke seg et barn til, så hun har sagt til meg at hun kommer til å dra til danmark for å bli befruktet viss hun ikke møter en mann snart. Jeg er singel, men jeg tenker mer på å adoptere viss jeg ikke møter den rette snart. Vi er begge 30 og har gode utdannelser. Er det egoistisk av oss å få barn uten partner? Eller har barna det godt av å leve med mor og far i et dårlig forhold? Moren og faren min hadde et dårlig forhold, og den dagen de skilte lag, fikk jeg det bra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå