Gå til innhold

München - 24,1% innvandrere, 3 drap i hele 2008


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du vil ha en innvandrervinkling på det, så gjerne for meg.

Ikke skap deg! Hele jævla tråden er en eneste stor innvandrervinkling. Og du er ikke det minste bedre.

I 2007 hadde Oslo 9 drap. Med samme frekvens som München, hadde det vært 3. Dette er egentlig ganske store forskjeller. Så igjen, det kunne vært artig å vite hva som egentlig er forskjellen mellom f.eks Oslo og München.

Vel, som jeg allerede har dokumentert er 41 % av innvandrerbefolkningen i München EU-borgere. Med andre ord er den totale europeiske innvandrerandelen i München betydelig høyere siden sentrale østeuropeiske emigrantland ikke er EU-medlemmer. Inn her kommer den andre lenken min, med tyskspråklige kildehenvisninger, hvor den totale europeiske innvandrerandelen i München anslås til over 80 %.

I Oslo er det et helt annet forhold. I følge SSB var det i Oslo 152 149 innvandrere totalt sett per 1. januar 2009. Fra Storbritannia i vest til Russland i øst utgjorde den europeiske totalen 48 337. Fordelt på henholdsvis 23 799 østeuropeere og 24 538 vesteuropeere (hovedsaklig nordiske). Hvilket betyr at europeere utgjør 31,8 % av den totale innvandrerbefolkningen i Oslo. Noe som igjen betyr at 68,2 % av innvandrerbefolkningen i Oslo er ikke-europeisk. Fordelt på henholdsvis 27 131 afrikanere (17,8%), 69 278 asiater (45,5%), 1 941 nordamerikanere (1,2%), 4 975 sør- og mellomamerikanere (3,2 %) og 487 oseaniere (0,3%).

Altså er det veldig tydelig forskjeller i innvandrerbefolkningen mellom Oslo og München, hvor Münchens europeiske innvandrerandel er betydelig større enn i Oslo. Sånn sett er fortsatt det store spørsmålet hvorvidt vi skal anerkjenne det som en av forskjellene mellom Oslo og München? Siden du fortsatt ikke har svart på det spørsmålet spør jeg deg igjen. Hva synes du om det som "rasistisk" forklaringsinnspill, Mann 42? Er dette noe vi bør ignorere og overse i anti-rasismens, integreringens og multikulturalismens navn? Eller er dette noe vi bør anerkjenne som forskjeller mellom Oslo og München i forhold til en forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42

JEg oppgav innvandrerbefolkningen i andeler av totalbefolkningen for hver gruppe, Max. De prosenttallene du oppgir, er andeler av innvandrerbefolkningen i Oslo, slik tabellen du referer til, er satt opp.

Siden innvandrerbefolkningen totalt sett i Oslo utgjør 26% av folketallet, må du dele alle disse prosenttallene dine på 4 for at de skal være direkte sammenlignbare med de tallene som var oppgitt for tyskland. Og da ser du at byen har litt over 4% afrikanere, og i overkant av 10% asiater (inkludert tyrkia)

Og andelen av muslimer i Oslo er som før nevnt, omtrent 7%.

Jeg kan ikke helt se hva som er poenget med å regne på hvor stor del av innvandrerne den ene eller andre gruppen utgjør, og særlig ikke dersom man er av den oppfatningen at bestemte grupper er problematiske i og for seg selv.

Da gir det mer mening å se på gruppens andel av den totale befolkningen. Gjør man det, så blir ikke forskjellene så store, og det er fortsatt relevant å spørre hva det er man gjør anderledes i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

Hva med bosetningsmønster, er det en større "ghettofisering" i Oslo enn Munchen, slik man ser f.eks i Rosengård/Malmø ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mann42
Hva med bosetningsmønster, er det en større "ghettofisering" i Oslo enn Munchen, slik man ser f.eks i Rosengård/Malmø ?

Så vidt jeg husker, så hadde de noen områder med opp til 40% innvandrere, men ingen "ghettoer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden innvandrerbefolkningen totalt sett i Oslo utgjør 26% av folketallet, må du dele alle disse prosenttallene dine på 4 for at de skal være direkte sammenlignbare med de tallene som var oppgitt for tyskland.

Hva er det du babler om? Innvandrerandelen i både Oslo og München er særdeles sammenlignbare. De utgjøre begge rundt 20 % av befolkningen. Slik det fremgår av både TS og SSB.

Jeg kan ikke helt se hva som er poenget med å regne på hvor stor del av innvandrerne den ene eller andre gruppen utgjør, og særlig ikke dersom man er av den oppfatningen at bestemte grupper er problematiske i og for seg selv.

Det er nok snarere slik at du har bestemt deg for at ulike gruppestørrelser ikke er problematisk i seg selv. Og at en hver identifisering av etniske gruppeforskjeller er rasistisk per se. For hvordan kan du ellers ugyldiggjøre sentrale gruppeforskjeller mellom Oslo og München? Enten er gruppeforskjeller gyldig eller så er de det ikke.

Da gir det mer mening å se på gruppens andel av den totale befolkningen. Gjør man det, så blir ikke forskjellene så store, og det er fortsatt relevant å spørre hva det er man gjør anderledes i Tyskland.

Hvis man forutsetter Tyskland som en total, blir jo totalen veldig annerledes enn München, som er selve utgangspunktet til TS? Under ingen omstendigheter kan dette anerkjennes som argument. Poenget til TS er jo nettopp at gruppen fungerer annerledes i München enn noe annet sted. Således er problemet at du ikke er villig til å anerkjenne Oslos etnografiske forskjeller som årsaksfaktor til at Oslo er annerledes enn München.

Men du er jo åpenbart så opptatt av det "rasistiske" elementet, hvor det er "rasistisk" å ta hensyn til ulike gruppestørrelser, og at du på bakgrunn av en "rasistisk" helhetsforståelse rett og slett ikke er villig til å anerkjenne "rasistiske" gruppeforskjeller mellom Oslo og München.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg poengterte bare at du gjør et kunstgrep i den forrige postingen der du rapporterer de forskjellige innvandrergruppenes størrelse relativt til INNVANDRERBEFOLKNINGEN, mens de tallene jeg har referert til, omhandler gruppenes størrelse relativt til TOTALBEFOLKNINGEN.

Og at München og Oslo da ikke blir særlig forskjellige mht hvor mange fremmedkulturelle innvandrere de har. Det er sikkert mange ting som er forskjellige, men jeg lurte som sagt på om det var noen som kunne tenke seg en grunn til at det er så mange færre mord i München. Det kan sikkert være mange grunner, men befolkningens etnisitet som sådan ser ikke ut til å forklare noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...