Gå til innhold

Fedrekvoten blir 10 uker, yess

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anette_*
Skrevet

Nyhetene i dag:

http://www.tv2nettavisen.no/

Fedrekvoten blir 10 uker, og i familier der mor jobber deltid eller mindre skal fedrekvoten også gjelde.

Dette er etter min mening en fin utvikling, vi etablerer nå en kultur her til lands som sier at det er bra at fedre knytter gode bånd til barna:) Når dette i tillegg skjer det første leveåret, blir barna mer sikret god kontakt med begge foreldre hvis det skulle bli brudd - jo mer kontakt - jo sterkere står far:) Kontakt med begge foreldre, og foreldre i umiddelbar nærhet er etter min mening til barnets beste:)

Jeg tror at mange mødre og "vanskelige" arbeidsgivere(som ikke vil gi menn permisjon til å være hjemme med barn) nå blir tvunget til å endre tankegangen sin;)

Og jeg tror ikke det stopper med 10 uker, det jobbes hardt for å få en mye større kvote:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Veldig bra! :)

Håper de ukene blir brukt sammen med barnet, og ikke på barnefri fereitur sammen med kompiser. (Faren til barnet vårt brukte de to ukene han skulle hatt med barnet på ferietur med gutta, og jeg måtte skaffe barnevakt mens jeg jobbet).

Gjest Høyrevelger
Skrevet

Bra vedtak fra regjeringen dette. Honnør til de for det.

Dette forutsetter selvsagt at fedre bruker permisjonen til det den er ment til: å være sammen med barnet/barna. Om de ikke gjør det, opptrer de disrepektfullt overfor sin egen familie, og konen og barna vil oppleve at mannen ikke bryr seg.

Gjest Gjest
Skrevet
Bra vedtak fra regjeringen dette. Honnør til de for det.

Dette forutsetter selvsagt at fedre bruker permisjonen til det den er ment til: å være sammen med barnet/barna. Om de ikke gjør det, opptrer de disrepektfullt overfor sin egen familie, og konen og barna vil oppleve at mannen ikke bryr seg.

respektløst heter det da

dis- bruker man på engelsk

Skrevet

hadde mannen min gjort det hadde han faktisk ikke fått komme hjem igjen.....

og det mener jeg faktisk alvorlig.

bare et forslag om å bruke denne dyrebare tiden på noe annet ville gjort at jeg hadde betvilet min egen dømmekraft - og ikke minst hans evne til å prioritere hva som burde bety mest for han....

uff!

jeg har ikke barn enda, men jeg har allerede snakket endel med samboeren min om hvordan han ser på barneoppdragelse/hvor mye tid han ønsker i permisjon/muligheten for å utvide permisjonen og leve på en inntekt i en liten periode osv.

responsen fra han gjør jo at jeg iallefall får inntrykk av at han kunne tenke seg mer tid enn det fastlagte.

kunne faktisk ikke tenke meg barn sammen med en som ikke ønsker tid sammen med barnet sitt, jeg.....

Gjest Gjest
Skrevet
respektløst heter det da

dis- bruker man på engelsk

Sorry, men er bilangual. Snakker mye engelsk i jobben og mikser litt.

Skrevet
Sorry, men er bilangual. Snakker mye engelsk i jobben og mikser litt.

tospråklig, heter det da!

:ler:

Fint med fedre som ønsker mer tid med barna, men jeg synes igrunnen det er litt rart at far har rett på mer permisjon enn mor, som faktisk føder barnet...

Skrevet
tospråklig, heter det da!

:ler:

Fint med fedre som ønsker mer tid med barna, men jeg synes igrunnen det er litt rart at far har rett på mer permisjon enn mor, som faktisk føder barnet...

Det er jo fordi mor i de fleste tilfeller tar mesteparten av permisjonen. Andelen fedre som tar permisjon utover fedrekvoten er forsvinnende liten. Man kunne jo ha økt mor andel til 12-15-20 uker, og det ville ikke hatt noen praktisk betydning. Fordelingen ville vært omtrent lik som i dag uansett, ergo er en slik lovtekst overflødig.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette blir som å si at kvinner skal tjene dobbelt så mye som menn, uansett, og kalle det LIKEstilling. Tross alt jobber jo mange av oss deltid, og da bør vi jo få full lønn for 50% stilling så det blir "rettferdig"?????????????????????

Hvis vi damene ikke klarer å kreve at far blir hjemme mer enn det obligatioriske, eller at far ikke klarer å kreve å få lov til å være hjemme mer enn det obligatoriske, da er det innenfor hjemmets fire vegger forandringene må gjøres!

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis vi damene ikke klarer å kreve at far blir hjemme mer enn det obligatioriske, eller at far ikke klarer å kreve å få lov til å være hjemme mer enn det obligatoriske, da er det innenfor hjemmets fire vegger forandringene må gjøres!

Det er vel nettopp denne endringen man har ventet på, men siden den ikke har kommet velger man å "hjelpe til" litt ved å gi far rett til mer permisjon.

Gjest hankjønn
Skrevet

Permisjonen burde være delt 50/50 og økes til rundt 18 månder. Mange kvinner nekter sine menn å ta ut noe mer enn det minimale, for permisjonen er for mor. Er mange som ikke syntes det er noe greit å bli satt til side slik med engang barna kommer til verden.

Er desverre mange menn som etter at barnet blir født sakte men sikkert blir skvist ut av hjemmet og må finne seg i å stå som nr.2, hvor en tidligere delte førsteplassen, i rangstigen hjemme.

Skrevet
Det er jo fordi mor i de fleste tilfeller tar mesteparten av permisjonen. Andelen fedre som tar permisjon utover fedrekvoten er forsvinnende liten. Man kunne jo ha økt mor andel til 12-15-20 uker, og det ville ikke hatt noen praktisk betydning. Fordelingen ville vært omtrent lik som i dag uansett, ergo er en slik lovtekst overflødig.

Det er jeg fullstendig klar over. Jeg synes bare det vil være mer rettferdig om mor og far har rett på like mange uker hver, og kan dele de resterende ukene som de vil mellom seg.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jeg fullstendig klar over. Jeg synes bare det vil være mer rettferdig om mor og far har rett på like mange uker hver, og kan dele de resterende ukene som de vil mellom seg.

Jeg forstår ikke helt de som synes det er så urettferdig at far har en uke mer enn mor på papiret. Er det ikke mer urettferdig at far i praksis har mange uker mindre enn mor?

Skrevet
Jeg forstår ikke helt de som synes det er så urettferdig at far har en uke mer enn mor på papiret. Er det ikke mer urettferdig at far i praksis har mange uker mindre enn mor?

*signerer denne*

Skrevet

Det må jo være opp til hvert enkelt par å avgjøre, mener nå jeg.

Skrevet

jeg syns ikke det hadde vært stat å bli pålagt å gi bort mer av permisjonstiden til far. Regner meg at andelen som ammer lenge i Norge kommer til å gå drastisk ned som følge av denne ordningen. Ingen trenger da å pålegge noen å være hjemmemed barne sitt, det er utrolig hva regjeringen skal blande seg opp i.

Skrevet

Drypp i havet spør du meg.

Dersom dagens regler for foreldrepenger hadde vært snudd på hodet så hadde de vært ansett som kjønnsdiskriminerende. Endringen er bare lommerusk.

Skrevet

Hvorfor skal alle familier "tvinges" inn i en modell hvor far må ta ut det og mor må gjøre sånn! Jeg og min familie liker å bestemme selv hva som passer best for oss. Misliker sterkt at andre skal bestemme hvordan vi skal løse det! Og det har ikke noe med at jeg vil ha hele permisjonen for "meg selv". For vi deler. Er bare sykt irriterende at staten skal bestemme hvordan vi skal orginisere oss i hjemmet!!!

Gjest Gjest_sr_*
Skrevet
Permisjonen burde være delt 50/50 og økes til rundt 18 månder. Mange kvinner nekter sine menn å ta ut noe mer enn det minimale, for permisjonen er for mor. Er mange som ikke syntes det er noe greit å bli satt til side slik med engang barna kommer til verden.

Er desverre mange menn som etter at barnet blir født sakte men sikkert blir skvist ut av hjemmet og må finne seg i å stå som nr.2, hvor en tidligere delte førsteplassen, i rangstigen hjemme.

Sutrekopp!!!! Prøv å føde ein onge eller 6 så kan du uttale deg om kor lett det er for kroppen å komme seg i gjenge igjen. Kor skal det gå når de ikkje unner koner/ sambuere å komme seg skikkelig etter ein fødsel. Dersom du hjalp til med husvask og klesvask uten å bli fortald å gjere det så kanskje ho da har overskudd til å sjå deg også. Skift ei bleie oten at ho spør deg om å gjere det. Det høyrest ut som du er ein pusling som ikkje klarer å gjere noko når din BEDRE halvdel er til stede.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor skal alle familier "tvinges" inn i en modell hvor far må ta ut det og mor må gjøre sånn! Jeg og min familie liker å bestemme selv hva som passer best for oss. Misliker sterkt at andre skal bestemme hvordan vi skal løse det! Og det har ikke noe med at jeg vil ha hele permisjonen for "meg selv". For vi deler. Er bare sykt irriterende at staten skal bestemme hvordan vi skal orginisere oss i hjemmet!!!

Hvorfor ikke? Permisjonen er en gode, det er staten som setter premissene. Du trenger ikke ha permisjon hvis det er så forferdelig.

"Jeg er for likestilling, men i vår familie vil vi bestemme selv" er det aller vanligste argumentet i slike diskusjoner. Tallene viser at likestillingen fort går ut vinduet når permisjonen skal fordeles, og jeg nekter å tro at det i hovedsak skyldes at far virkelig ikke kan ta mer permisjon enn han må.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...