Gå til innhold

Bortevekkistan

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Heter det ikke reisesyke da, siden det skjer når man reiser med et eller annet transportmiddel? :jepp: Vi sier i hvert fall "reisesyketabletter" her i huset, siden de bruke både til lands og vanns (hovedsakelig til vanns, forsåvidt, men noen blir kvalme i buss og).

Reisesyke er ikke like dekkende som "motion sickness". Man kan godt bli kvalm og uvel av andre bevegelser også, og noen kan bli kvalme/uvel av å se på filmer som er tatt med håndholdt kamera etc. Balanseorganet (det som gjør at man blir bilsyk) er sensitivt for bevegelser generelt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klemmer: innom en bitteliten tur etter lange dager uten pc og nett. Gleder meg til å se deg i morgen :hjerte:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille katt og Schadenfreude: For mannens del er det nok også mer "motion sickness" enn reisesyke. Han tåler knapt å se på en karusell, liksom. :ler:

Ellers har det vært stille fra deg i noen dager, Schadenfreude, håper det er fordi du har født! :jepp:

rhubarb, tusen takk for fredagen! Var så koselig å se dere begge! :klemmer:

---

Dagene flyr! Leser en del her inne, men som regel er det ikke så lett å få skrevet noe, innimellom amming og Turnerose-kos og generelt familieliv.

Nå har vi ferie, og er en smule oppgitt over været... Men litt får vi da gjort likevel. Jeg gleder meg til tre uker med gjengen min, men må ærlig innrømme at det er med litt skrekkblandet fryd. Er redd for at det kan bli litt intenst etterhvert når Turnerose ikke har andre å bryne seg på innimellom... Alle naboene med barn er bortreist, og når vi drar til svigers er det jo heller tynt med jevnaldrende. Men det går nok fint, det også. Frem til nå har det ihvertfall gått bra - dvs fra fredag. :lol:

Nei, det ble visst ikke så mye tid nå heller, Snorkfrøken er urolig. Jeg tror hun plages litt av magen siden hun ikke har bæsjet siden fredag. Vet at det er vanlig, altså, men det virker som om hun prøver hardt å få ut noe. Hun sover egentlig, men så blir det plutselig litt kaving og smågråting i halvsøvne der borte. :kgbaby:

Så. Kvelden snart, nå. Må bare henge opp bleiene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: veldig hyggelig å se dere, som alltid :hjerte:

Dette været, ja :regn: Ikke så veldig inspirerende... For min egen del er jeg glad for at det ikke er så varmt, men det kunne da virkelig vært opphold noen dager, hvertfall :rope:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med ferie! Synes du er ganske så flink til å skrive her inne, jeg! Uansett er det virkelige livet mye viktigere å være tilstede i.

Er snorkfrøken bedre i magen nå? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: veldig hyggelig å se dere, som alltid :hjerte:

Dette været, ja :regn: Ikke så veldig inspirerende... For min egen del er jeg glad for at det ikke er så varmt, men det kunne da virkelig vært opphold noen dager, hvertfall :rope:

Hehe, ja, greit for din del at det ikke er så varmt, ja! Jeg misunner deg ikke akkurat disse siste ukene midt på sommeren, det høres slitsomt ut... :sjenert: Ihvertfall når det har vært så klamt den siste tiden. Håper det kommer seg litt - både været og i form av at du føder. :ler:

Så deilig med ferie! Synes du er ganske så flink til å skrive her inne, jeg! Uansett er det virkelige livet mye viktigere å være tilstede i.

Er snorkfrøken bedre i magen nå? ;)

Hehe, ja, IRL bør vel prioriteres foran KG, ja. :lol:

Hmm, nei, hun har ikke bæsjet siden fredag, så det har nok vært litt magevondt de siste dagene... Men det går relativt bra, altså, ingenting i nærheten av hva det var før vi var til behandling med henne. :)

---

Nå er vi hos svigers, men det er ikke svigers. :ler: Egentlig litt deilig å være her "alene", for det er så deilig å være her - helt, helt stille, flott natur (tross regnet) og i det hele tatt greit å være et annet sted enn hjemme litt. :) Svigers kommer nedover om noen dager, de ser an regnet litt. Da vi "strandet" med toget på Ringebu i fjor pga regn/flom var de ute og kjørte, og hadde en heller strabasiøs tur herfra til Trondheim. Den turen tror jeg helst ikke de vil gjenta. :fnise:

Turen over fjellet gikk rimelig greit, med et aldri så lite hylemarathon ved Kongsberg, men så sluknet Snorkfrøken og sov til vi var 10 minutter unna huset til svigers. :tommelsmil: Vi kjørte hjemmefra i 17-tiden i går, og satset vel i grunnen på at jentene skulle sove mye av turen. Det funket altså med Snorkfrøken, men ikke med Turnerose - hun tok en dupp på halvannen time, men våknet igjen og holdt det gående til midnatt. :hakeslepp: Ikke at det gjorde allverdens - hun er veldig rolig i bilen og hadde det fint der hun satt. Vi hadde bare et par tissepauser etter Kongsberg, så det gikk veldig fint på alle måter. Turnerose fikk på seg bleie for sikkerhets skyld, men det hadde hun ikke trengt. :tommelsmil: Hun ble tvert imot rasende da jeg spurte om hun kunne tisse i bleia på et tidspunkt der Snorkfrøken var halvvåken og urolig... ;) (Hun bruker fortsatt nattbleier, men kunne nok egentlig ha sluttet med det - det er stort sett aldri noe i dem om morgenen, og de dagene det er noe er det litt sånn "Nå tisser jeg i bleia, mamma!" :ler:)

Litt trøtt etter en lang natt (jeg sov heller lite på turen, og det ble sent før vi kom oss i seng), så det blir nok en tidlig kveld i dag. Må bare se ferdig Grand Designs først. :jepp:

Må forresten bare skryte av slyngevugga (enda litt) - nå henger den i døråpningen her med Snorkfrøken oppi. :jepp: Utrolig hendig! Trygt og kjent for henne, og praktisk for oss; det er veldig greit å ha et sted å legge henne i stua her.

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kos med ferietur! Den slyngvugga di høres fin ut altså, har du laget den selv? Bilde? ;) Kan se for meg skjønne, lille snorkføken oppi der (kind of, for jeg vet jo ikke hvordan hun ser ut :)

Biltur med to små er vel ikke bare bare, men godt alt gikk greit.. hehe... må le litt av den største som nekter å tisse i bleiene sine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos dere! :klemmer:

Takk, vennen! Og dere også - nyt denne siste tiden i tosomhet så godt dere kan! :klemmer:

Så kos med ferietur! Den slyngvugga di høres fin ut altså, har du laget den selv? Bilde? ;) Kan se for meg skjønne, lille snorkføken oppi der (kind of, for jeg vet jo ikke hvordan hun ser ut :)

Biltur med to små er vel ikke bare bare, men godt alt gikk greit.. hehe... må le litt av den største som nekter å tisse i bleiene sine ;)

Vi har denne. Jeg vurderte å sy selv, men med import av fjær til oppheng m.m., ble det ikke så veldig mye billigere enn de vi betalte for vår - kjøpte den brukt. De dukker opp på Finn en gang iblant. Det er virkelig et av de desidert beste utstyrskjøpene vi har gjort. :tommelsmil:

Jada, Turnerose er sta. Kan ikke skjønne hvem hun har det fra... :plystre:

---

Dagens store suksess - et Playmo-hus som var på tilbud i lekebutikken på senteret her. STOR suksess! Mannen er så ivrig på at hun skal like Lego, og hadde fått svigermor til å hente ned en kasse fra han og broren var små. Men Turnerose var ikke utpreget interessert, nei. Playmo, derimot! :lol: "Nå går hun på do, og så må hun vaske hendene, og så må hun pusse tenna. Og så må babyen pusse tenna. Men mamma! De har jo ikke spist kveldsmat! *forestill deg et lettere sjokkert ansiktsuttrykk* Det må de gjøre. De vil ha syltetøy. Og juice. Og så må de legge seg." Oh yes. :ler:

Ellers har hun blitt vettskremt for alt av dyr, etter en heller uheldig opplevelse med noen kopplam i går. :sukk: Hun hyyylte da vi traff en (særs vennligsinnet) hund i sted, og fikk nesten angstanfall da en flue var så frekk å lande på puta hennes da hun skulle sove. Noen gode forslag til hva man gjør med sånt?

Er forøvrig imponert over hvor fint dagene går, selv om hun er uten lekekamerater og må holde ut med oss kjedelige foreldre. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Playmo er stor favoritt her i huset også, guttene har to digre sjørøverskuter som de har lekt masse med. Dyre leker, men verdt det når de liker det, og de holder lenge.

Hvor lenge skal dere være på vestlandet? Vi reiser til Trøndelag på mandag, 16 timer i bil med fire gale unger kan bli en utfordring. :overrasket: Vi har gjort det en del ganger før, så vi vet hva vi går til, det går nok gjerne godt denne gangen også.

Kos dere masse, og jeg satser på litt sol og varme både hos dere og hos oss. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Playmo er kult! Eg hadde ein del sjølv som liten, og det som ikkje er gitt vekk eller ødelagt leikar A med hos mine foreldre.

Moro å helse på kopplamma, men dei kan jo vere litt for voldsomme for dei små. Måtte le litt av den frekke flåga :Hehe:

Skal de vere lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin vugge! Blir nok ikke aktuelt her i huset, kjøpte så dyr seng til henne.. ;) Ikke at hun har tatt i bruk den enda. Så deilig ut og krølle seg opp i vugga da, for de små ;)

Høres rimelig engstelig ut for dyr størstejenta di da. Trodde liksom unger LIKTE dyr, jeg, men er vel ingen automatikk i det. Kanskje dere kan få et kjæledyr av noe slag sånn at hun kan få et godt forhold til dyr? Eller så utvikler hun kanskje hamster eller gullfiskfobi? uff ;)

Håper dere har gode feriedager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Playmo er stor favoritt her i huset også, guttene har to digre sjørøverskuter som de har lekt masse med. Dyre leker, men verdt det når de liker det, og de holder lenge.

Hvor lenge skal dere være på vestlandet? Vi reiser til Trøndelag på mandag, 16 timer i bil med fire gale unger kan bli en utfordring. :overrasket: Vi har gjort det en del ganger før, så vi vet hva vi går til, det går nok gjerne godt denne gangen også.

Kos dere masse, og jeg satser på litt sol og varme både hos dere og hos oss. :klemmer:

Oooh, Playmo-sjørøverskute hadde broren min også! To, faktisk. :ler: De var kjempekule!

Vi vet ikke helt hvor lenge vi blir, ser det litt an. Svigers kommer tilbake i morgen kveld, og kjenner jeg meg selv rett er vel smertegrensa nådd etter 3-4 dager eller deromkring. ;) De er superhyggelige, men fryktelig skravlete, og det er liksom ingen steder å "gjemme" seg her, så etter noen dager kjenner jeg et voldsomt behov for litt alenetid. :)

16 timer i bilen! :hakeslepp: Tar dere en overnatting underveis, eller kjører dere i ett? Det går jo helst bra, men det hender jeg skulle ønske at teleportering var et reelt alternativ. :ler:

Playmo er kult! Eg hadde ein del sjølv som liten, og det som ikkje er gitt vekk eller ødelagt leikar A med hos mine foreldre.

Moro å helse på kopplamma, men dei kan jo vere litt for voldsomme for dei små. Måtte le litt av den frekke flåga :Hehe:

Skal de vere lenge?

Jeg hadde også en del Playmo, og elsket det! Særlig den serien de hadde med sånne "gamledager"-greier. Husker et herskapshus som jeg syntes var såååå fint, også var vi på Hamley's i London der de hadde satt sammen sikkert fem sånne hus til et gigantisk et. Det var skikkelig flott, husker jeg! :lol: Mesteparten av min og broder'ns Playmo lever i beste velgående på loftet til mampap, antar jeg... Skjult bak hauger med rot. :roll::ler: Klarte dere å ødelegge ting, altså? Jeg husker jeg hadde en mann med brukket bein, men det er det eneste jeg kan huske at vi ødela... Rimelig solide greier, som Lego!

De er nokså voldsomme, ja! Særlig når man kommer med "mjøl". ;) Gikk litt bedre i dag, vi var litt bedre forberedt og gikk alle fire. Mannen hadde Snorkfrøken på magen og så satt Turnerose på skuldrene mine da vi kom opp. Men de var da heller ikke så interessert i meg, som ikke hadde noe å gi dem. Turnerose syntes fortsatt de var skumle, da... Hvordan går det med jentene dine og dyr?

Kjempefin vugge! Blir nok ikke aktuelt her i huset, kjøpte så dyr seng til henne.. ;) Ikke at hun har tatt i bruk den enda. Så deilig ut og krølle seg opp i vugga da, for de små ;)

Høres rimelig engstelig ut for dyr størstejenta di da. Trodde liksom unger LIKTE dyr, jeg, men er vel ingen automatikk i det. Kanskje dere kan få et kjæledyr av noe slag sånn at hun kan få et godt forhold til dyr? Eller så utvikler hun kanskje hamster eller gullfiskfobi? uff ;)

Håper dere har gode feriedager!

Jeg drømmer om en sånn vugge i voksenstørrelse... :tunge1: Ser utrooolig deilig ut! Har dere den danske senga som jeg ikke husker navnet på? Den voksesenga? Killi eller noe sånt?

Jeg tror rett og slett Turnerose fikk seg en real støkk med de kopplammene. Vi har ihvertfall klart å avverge fluefobi i løpet av dagen, hehe. Fått demonstrert at de flyr sin vei hvis man veiver etter dem, og da var det greit. Hjemme er det ikke så mange dyr - en særs bedagelig katt er det eneste dyret i umiddelbar nærhet, og ellers treffer vi stort sett bare på sånne små gneldrebikkjer (no offense, jeg liker bare ikke små hunder...). Man må søke om dyrehold i borettslaget, så det er ikke så veldig mange som har dyr. Og det er jo litt forskjell mellom et stort og ivrig lam og en nokså liten og bedagelig katt. Hun har forøvrig sansen for småkryp - snegler og maur og denslags - og er veldig opptatt av at vi ikke må tråkke på dem. Så noe er det. :)

Jeg var nok litt motsatt - på hytta vokste vi opp med kuer på alle kanter, og var med på melking hver dag. De er dessverre borte nå, så Turnerose har ikke fått med seg det. Og når man er vant med kuer, ja, da takler man det meste av dyr, tror jeg. :ler:

Har dere dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke dyr.. men jeg elsker dyr da ;) Før ville jeg absolutt ha en katt, men her er det så mange "ekle" katter at jeg vet ikke om jeg liker de så godt lenger. ...Hva skjer?

Vi drømmer litt om en hund i mellomstørrelse, kanskje når "ungene" er litt større.. jaja, vet jeg bare har en.. enda ;)

Vi har Leandersenga, som også er en vokseseng ;) Kjempefin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke dyr.. men jeg elsker dyr da ;) Før ville jeg absolutt ha en katt, men her er det så mange "ekle" katter at jeg vet ikke om jeg liker de så godt lenger. ...Hva skjer?

Vi drømmer litt om en hund i mellomstørrelse, kanskje når "ungene" er litt større.. jaja, vet jeg bare har en.. enda ;)

Vi har Leandersenga, som også er en vokseseng ;) Kjempefin!

Ekle katter, altså? :ler: Jeg er katteelsker, og skal vi ha dyr, blir det nok helst en katt. Evt marsvin/kanin/hamster/ørkenrotte eller noe i den duren. Jeg har fryktelig lyst på katt, da. Fikk en til 8-årsdagen min som ble avlivet for 3 år siden. Han ble 21 år... *savner pusen min* Men han bodde videre hos mampap da jeg flyttet ut, da, så de siste 6 årene hans hadde jeg ham ikke hos meg utover litt pass innimellom. Han var skikkelig utekatt som ikke hadde trivdes i Oslo. Uansett tror jeg ikke det blir katt der vi bor nå, litt for styrete å skulle søke om lov og sånt. Selv om de vel strengt tatt ikke kan nekte oss det, leste jeg i OBOS-bladet for en stund siden... Vi får se hva årene bringer. :)

Leandersenga er fin, ja! :jepp:

---

Mannen og Turnerose er nede i bygda for å handle, jeg sitter her med Snorkfrøken sovende på magen og venter på feieren, som skulle komme i dag. Litt uvant - vi har jo ikke peis/pipe der vi bor nå, og feierne i Oslo er uansett ikke veldig ofte på besøk. Da vi bodde i sentrum hadde vi dem innom to ganger på 5 år, og jeg kan faktisk ikke huske at de feiet - bare sjekket at alt var i henhold til forskrifter og sånt. :vetikke: Men her er spjeldene lukket og stigen lagt fram. :)

Ellers har jeg endelig blitt ferdig med teppet til rhubarb (kommer innom med det når jeg har vasket det og vi er i byen igjen!), og har begynt på tunika til Turnerose. Hun insisterte på at hun og Snorkfrøken skulle ha like, og var med i garnbutikken og valgte farger før vi dro vestover. Strikker i Lanett, lys grå bunnfarge og daisyer i rosa (mot korall), lilla og mint (som var mye sprekere IRL enn på min skjerm). Og jeg som egentlig synes det er litt cheesy med søsken i matchende klær... Jaja. ;)

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Jeg har så innmari lyst på stellebord på badet! *ny offensiv for å overtale mannen om at vi må skaffe et vegghengt stellebord* Har byttet på badet her hos svigers, og det er så utrolig greit å holde Snorkfrøken over vasken ved skift! I dag kom bæsjen hun har jobbet med i nøyaktig en uke i vasken i stedet for i bleia, så utrolig deilig. :tommelsmil: Og hun synes det er knall å sitte der og presse, kikker nysgjerrig på føttene sine og ser seg i speilet. :fnise:

Snorkfrøken har også begynt å veive litt etter ting som henger over henne nå - babygymmen og leker vi holder frem og sånt. Morsomt! Og hun har begynt å vippe seg fra side til side - spent på når hun finner ut at hun kan rulle (hun har gjort det en gang alt, for noen uker siden, men det var jo bare tilfeldig). Turnerose var tidlig ute med rullingen - hun var rett over 3 mnd da hun fant ut av det en av veiene, husker ikke hvilken det var - så blir spennende å se om lillesøster er av samme ulla. Hun har også begynt å "gå" seg rundt i ring - sånn at hun gjerne har flyttet seg 90 grader rundt når hun har ligget for seg selv litt. Gøy å se på utviklingen! :jepp:

Nå er svigers tilbake, koselig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KJekt å høre om utviklingen på snorkfrøken, og kjenner pasjonsfrukten igjen. Det går så det suser fremover for de små.

Så du holder henne over vasken for å gå på do altså? Har du lært deg signalene hennes, eller prøver du bare lykken? Mi går ofte på do mot slutten av amminga, men jeg kan jo liksom ikke rive henne av puppen, dra av henne bleiene og holde henne i posisjon heller. Har du planer om tidlig bleieavvenning?

Synes absolutt dere skal få stellebord på badet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teppe :hoppendeglad: Du er en knupp!

Så moro å høre om utvikling :hjerte: "Gå" rundt i ring høres stas ut :fnise:

Stellebord høres bra ut, lykke til med overtalelse :jepp:

Vi er dypt inne i rydde- og fiksemodus så blir ikke så mange ord herfra i dag. Håper det fortsatt er fint hos svigers :) Kos dere masse masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hun synes det er knall å sitte der og presse, kikker nysgjerrig på føttene sine og ser seg i speilet. :fnise:

:ler:

De er så herlige de små :rodmer:

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJekt å høre om utviklingen på snorkfrøken, og kjenner pasjonsfrukten igjen. Det går så det suser fremover for de små.

Så du holder henne over vasken for å gå på do altså? Har du lært deg signalene hennes, eller prøver du bare lykken? Mi går ofte på do mot slutten av amminga, men jeg kan jo liksom ikke rive henne av puppen, dra av henne bleiene og holde henne i posisjon heller. Har du planer om tidlig bleieavvenning?

Synes absolutt dere skal få stellebord på badet!

Foreløpig prøver vi lykken. :) Men det funker - siden fredag har vi bare hatt én bæsjebleie, men fangst i vasken en 7-8 ganger, tror jeg. Hun presser virkelig litt når vi holder henne der, virker som om hun trives med å slippe å ligge i sin egen dritt (pardon my French).

Tidlig bleieavenning... Vi får se. :) Vi begynte jo relativt tidlig med Turnerose også (rundt 6 mnd), men hun er sta som et esel og hadde blant annet do- og pottenekt i et ÅR fra hun var halvannet. Fullstendig krise, gjorde seg stiv som en stokk og nektet plent å sitte der. Og da er det jo ikke så lett å få til... Så denne gangen tenker jeg at vi tar det litt som det kommer, blir det tidlig bleieslutt er det ingenting som er bedre enn det; går det ikke, så er det greit, det også. :)

Teppe :hoppendeglad: Du er en knupp!

Så moro å høre om utvikling :hjerte: "Gå" rundt i ring høres stas ut :fnise:

Stellebord høres bra ut, lykke til med overtalelse :jepp:

Vi er dypt inne i rydde- og fiksemodus så blir ikke så mange ord herfra i dag. Håper det fortsatt er fint hos svigers :) Kos dere masse masse!

Hehe, "kos" dere med ryddingen! ;) Godt å få det unna. :Nikker: Vi har det fint hos svigers, blir vel et par dager til, tipper jeg. Ser det litt an.

:ler:

De er så herlige de små :rodmer:

:fnise: Indeed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...