Gå til innhold

Ine Marie Eriksen vil ha karakterer for 10-åringer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg tror at ingen av de som er sterkt i mot dette forslaget har vært en 'ener' selv.

Personlig var jeg ekstremt talentfull innenfor lesing, skriving, forståelse, matematikk og logikk på barne- og ungdomsskolen, men fikk ingen utfordringer eller spesialbehandling, mistet motivasjonen og endte opp som 'normalflink'. :)

Det burde absolutt prøves ut over lengre tid og med svært gjennomtenkte metoder.

Jeg er i mot dette forslaget, har alltid vært ener på skolen, og har iQ som kvalifiserer til medlemsskap i Mensa.

Jeg ser virkelig ikke hva godt karakterer i så tidlig alder skal gjøre. En ting er at hjernene til barn i den alderen er på veldig ulike utviklingsnivå. En annen ting er at skoleflinke elever vil ikke få flere utfordringer selv om de har et godt karakterkort. Og det er den sikre vei for å drepe alle læringslyst for de som aldri når opp til snittet. Læring hanlder i stor grad om mestringsfølelse, og et dårlig karakterkort gir mestringsfølelse på minussiden. I tillegg til at karakterkort er en kilde til mobbing. Når dette forslaget følges av forslag om at man skal kunne dumpe klasser i grunnskolen og fjerning av retten til videregående utdanning, vil vi få et mye større skille kunnskapsmessig i samfunnet. Hvilke linjer kommer da til å bli salderingsposter på trange fylkeskommunale budsjett? Jo, de som koster mest, nemlig yrkesutdanningene.

I Oslo er det såkalt fritt skolevalg når man begynner på ungdomsskolen. Alle som har noe som helst befatning med grunnskolen i Oslo vet at det er en vits. De populære og ressurssterke skolene i de ulike bydelene plukker de elevene de vil ha. Hvordan tror dere utvelgelsesprosessen vil være dersom man også har karakterkort å ta utgangspunkt i? Jo, man får rene elite-ungdomsskoler, med skoleflinke elever som har ressurssterke foreldre, også får man "slumskoler" for de svakeste elevene. I mye større grad enn man har i dag.

Jeg ser mye heller at man nå får igang en av intensjonene ved Kunnskapsløftet, nemlig retten til individuell tilpasset opplæring for ALLE elever. At man får opplæring på det nivået man faktisk er, ikke det nivået alderen tilsier. Og dette gjøres helt fint uten at man skal gi karakterer til 10-åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og det er den sikre vei for å drepe alle læringslyst for de som aldri når opp til snittet.

Det er ikke sant. Snakker du fra erfaring eller er det bare et forslag? Dårlige karakterer gir barna motivasjon å forbedre seg. De som sier at de mister deres læringslyst pga dårlig karakter ... De vil bare ha en unskylding for å ikke studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tror dere utvelgelsesprosessen vil være dersom man også har karakterkort å ta utgangspunkt i? Jo, man får rene elite-ungdomsskoler, med skoleflinke elever som har ressurssterke foreldre, også får man "slumskoler" for de svakeste elevene. I mye større grad enn man har i dag.

I samme slengen håper jeg at du er imot idretts gymnas. Siden disse er med på å lage slumskoler hvor alle folkene som ikke vet hva fremsiden av en fotball må gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant. Snakker du fra erfaring eller er det bare et forslag? Dårlige karakterer gir barna motivasjon å forbedre seg. De som sier at de mister deres læringslyst pga dårlig karakter ... De vil bare ha en unskylding for å ikke studere.

Jo, det er sant. For det første tilsier all sunn fornuft det. Og for det andre så er det et uttall undersøkelser som visr hvordan dårlige tilbakemeldinger vs gode tilbakemeldinger påvirker oss. Flåsete sagt skal det ti positive tilbakemeldinger til for å veie opp for en negativ. Og her snakker vi tross alt om barn ned i ti-årsalderen. De leter ikke etter unskyldninger for å slippe å gå på skolen, med mindre det eneste de forbinder med skolen er negativt. Og å miste mestringsfølelsen som ti-åring fører nettopp til det.

I samme slengen håper jeg at du er imot idretts gymnas. Siden disse er med på å lage slumskoler hvor alle folkene som ikke vet hva fremsiden av en fotball må gå.

Jeg snakker her om ungdomsskoler, ikke videregående opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker her om ungdomsskoler, ikke videregående opplæring.

Det er fortsatt samme prinsippet du er imot, vi snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt samme prinsippet du er imot, vi snakker om.

Nei. Det er forskjell på grunnopplæring og videregående opplæring. 13-åringer og 16-åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Det er forskjell på grunnopplæring og videregående opplæring. 13-åringer og 16-åringer.

Så det er helt ok at en får lov å skille seg ut ved at en er flink i idrett men det er ikke ok å skille seg ut ved å vise at en er smart.

Lenge leve den intellektuelle middelmådigheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er sant. For det første tilsier all sunn fornuft det. Og for det andre så er det et uttall undersøkelser som visr hvordan dårlige tilbakemeldinger vs gode tilbakemeldinger påvirker oss. Flåsete sagt skal det ti positive tilbakemeldinger til for å veie opp for en negativ. Og her snakker vi tross alt om barn ned i ti-årsalderen. De leter ikke etter unskyldninger for å slippe å gå på skolen, med mindre det eneste de forbinder med skolen er negativt. Og å miste mestringsfølelsen som ti-åring fører nettopp til det.

Jeg er ikke enig med deg. La meg spørre deg en ting. Synes du at det norske skolesystemet er bra nok og virker vel nok sammenlignet med andre land? Jeg snakker om resultater, utdanningskvalitet ... Jeg har erfaring med systemet i hjemlandet mitt og jeg ser mange ting som kan forbedres her i Norge. Ikke alle er flinke. Hvis du forteller noen at de er flinke uten å være det, dreper du lysten til å forbedre seg. "Å, jeg er flink, så kan jeg slutte å jobbe hardt nok". Jeg mener ikke at barna MÅ få dårlige tilbakemendinger hver gang, men det er helt galt å gi dem bare gode tilbakemeldinger som faktisk ikke hjelper dem. F.eks i begynnelsen av vidergående fikk jeg noen dårlige karakterer på noen av essayene mine. Essayene mine var skrevet på topnivå for ungdomskole, men ikke for vidergående. Tror du at jeg var skuffet, trist og at det drepte læringslysten min? Tvert imot jobbet jeg mye hardere for å fobedre meg og skrive essayer som var på vidergående nivå. Etterpå hadde jeg ingen problemer å vinne noen nasjonale skrivekonkuranser for vidergåendeskolelever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så det er helt ok at en får lov å skille seg ut ved at en er flink i idrett men det er ikke ok å skille seg ut ved å vise at en er smart.

Lenge leve den intellektuelle middelmådigheten!

Godt spørsmål. Tviler på om du får et rasjonelt svar tilbake fra den kommentaren var ment til.

En annen ting: norske lærere er jo ikke så veldig dype og/eller smarte, så hvordan kan de klare å få frem det smarte i uliike barn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er helt ok at en får lov å skille seg ut ved at en er flink i idrett men det er ikke ok å skille seg ut ved å vise at en er smart.

Lenge leve den intellektuelle middelmådigheten!

Har jeg aldri sagt.

Men jeg syns hverken fotballferdigheter eller mattekunnskaper skal avgjøre hvilken ungdomsskole man får komme inn på. 13-åringer skal ha like muligheter til å få høyt nok kunnskapsnivå til å komme inn på den linja de helst vil utdanne seg innen. Og det får de ikke når karakterer blir opptaksgrunnlag til ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg. La meg spørre deg en ting. Synes du at det norske skolesystemet er bra nok og virker vel nok sammenlignet med andre land? Jeg snakker om resultater, utdanningskvalitet ... Jeg har erfaring med systemet i hjemlandet mitt og jeg ser mange ting som kan forbedres her i Norge. Ikke alle er flinke. Hvis du forteller noen at de er flinke uten å være det, dreper du lysten til å forbedre seg. "Å, jeg er flink, så kan jeg slutte å jobbe hardt nok". Jeg mener ikke at barna MÅ få dårlige tilbakemendinger hver gang, men det er helt galt å gi dem bare gode tilbakemeldinger som faktisk ikke hjelper dem. F.eks i begynnelsen av vidergående fikk jeg noen dårlige karakterer på noen av essayene mine. Essayene mine var skrevet på topnivå for ungdomskole, men ikke for vidergående. Tror du at jeg var skuffet, trist og at det drepte læringslysten min? Tvert imot jobbet jeg mye hardere for å fobedre meg og skrive essayer som var på vidergående nivå. Etterpå hadde jeg ingen problemer å vinne noen nasjonale skrivekonkuranser for vidergåendeskolelever.

Nei, jeg syns ikke norsk skolesystem fungerer optimalt. Ei heller at kunnskapsnivået på den jevne norske elev er høyt nok. Det viser jo for øvrig enhver PISA-undersøkelse. Men hvordan skal karakterer for 10-åringer endre det faktum? Man skal ikke skryte uhemmet av hverken barn eller voksne. Og min erfaring er heller ikke at det skjer.

Å sammenligne reaksjonsmønster på en elev i den videregående skole med reaksjonsmønsteret til en 10-åring er for øvrig som å sammenligne epler og pærer. En 16-åring har forhåpentlig en smule mer utviklet hjerne og bedre grunnlag til å takle negative tilbakemeldinger enn hva en 10-åring er i stand til.

Jeg anbefaler for øvrig denne artikkelen i Gemini. Den handler riktignok om teoretiseringen av den videregående skole og hva det gjør med praktikerne, men den kan helt fint relateres til temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Eg er for å hjelpe dei meir flinke fram, men eg er usikker på om karakterar på barneskulen vil ha så mykje å sei. Man får jo ikkje, som wadjet skreiv, fleire utfordringar berre fordi det er karakterar inne i bildet. Læraren greier å sjå kven som er flinke utan karakterar.

Å nekte folk å komme innpå ungdomsskulen trur eg ikkje vil gjere noko godt. Det kan vere ytre omstende (dødsfall/ misbruk/ o.l) som gjer at personen ikkje greier minimumskrava for å komme inn på ungdomsskulen. At den må gå om att saman med yngre elevar, vil nok forsterke likegyldigheit/ bitterheit til skulen. Kanskje noko form for sommarskule kunne ha hjelpt for dei som låg langt bak? Eg vil tru at dersom eleven fekk valet mellom det og å gå året opp att, så ville førstnemnte vore meir attraktivt.

Dersom man deler opp etter ferdigheiter, er eg litt bekymra for at vi skal ende opp slik som gjest på forrige side skildrar. Tilbakeståande og normale personar med lærevanskar i ei klasse.

Så det er helt ok at en får lov å skille seg ut ved at en er flink i idrett men det er ikke ok å skille seg ut ved å vise at en er smart.

Man gjer ikkje det på barneskulen? Eller kva siktar du til? Trur eg tenkjer i feil retning no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wadjet, jeg hadde karakterer i barneskole også (2. klasse begynte vi med karakterene). Jeg synes ikke at det skadet meg. Ikke i det hele tatt. Jeg forstår ikke hvorfor er så mange så redde av karakterene. For meg er det en positiv forandring som kan bidra til et mer konkurrende skolemiljø hvor alle barn lærer at de må jobbe for å oppfylle kriteriene. Karakterene er bare for å vise hvor står du sammenholdt med de andre.

Ah, det er vanskelig å forklare meg på norsk :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ nadir: Jeg skjønner ikke hva positivt inføring av karakterer i barneskolen skal medføre i forhold til status quo. For øvrig skårer Finland, som har karakterer fra 3. klasse meget bar på PISA-undersøkelser, men de skårer veldig lavt på underøkelser ang. trivsel i skolen.

Karakterer viser uansett i veldig liten grad fremgang og arbeidsinnsats. Slike som meg ble belønnet for å ha et skarpt hode uten å legge særlig innsats i skolen, mens slike som broren min aldri ble belønnet for alle de timene han gråt over mattebøkene. Og ja - han har omtrent selvtillit på minussiden når det kommer til matte, og velger bevisst bort alt som har med tall å gjøre i høgre utdanning.

At elever skal få tilbakemelding på arbeidet de gjør fra tidlig i grunnskolen er jeg med på. Men karakterer er i så måte fryktelig unyansert og basert på gjennomsnittseleven. Da er andre former for evaluering, som mappeevaluering, en mye bedre måte å få fram framgang på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@ nadir: Jeg skjønner ikke hva positivt inføring av karakterer i barneskolen skal medføre i forhold til status quo. For øvrig skårer Finland, som har karakterer fra 3. klasse meget bar på PISA-undersøkelser, men de skårer veldig lavt på underøkelser ang. trivsel i skolen.

Karakterer viser uansett i veldig liten grad fremgang og arbeidsinnsats. Slike som meg ble belønnet for å ha et skarpt hode uten å legge særlig innsats i skolen, mens slike som broren min aldri ble belønnet for alle de timene han gråt over mattebøkene. Og ja - han har omtrent selvtillit på minussiden når det kommer til matte, og velger bevisst bort alt som har med tall å gjøre i høgre utdanning.

At elever skal få tilbakemelding på arbeidet de gjør fra tidlig i grunnskolen er jeg med på. Men karakterer er i så måte fryktelig unyansert og basert på gjennomsnittseleven. Da er andre former for evaluering, som mappeevaluering, en mye bedre måte å få fram framgang på.

OK, jeg ser at vi har veldig forskjellige synspunkter her pga forskjellige erfaringer :) Mener du at Finland skårer veldig lavt pga karakterene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marie_*

Syntes det er helt fantastisk å se at noen faktisk endelig tar tak i selve undervisningen ved skolen, og ikke bare gnåler videre om frukt og mat. At elevene skal lære å skrive og regne er lærerens jobb – at de skal ha med seg mat er foreldrenes jobb.

Blir helt dårlig hver gang jeg leser om enhetsskolen.. At alle skal være så like og slikt, er bare tull. Alle er forskjellige fra det sekundet de blir lagd. Hvorfor skal man på død og liv bli behandlet likt? Den norske skole er blitt et lekested for barna. Er jo ikke noe rart vi tester høyt på trivsel og lavt på læring. Det er jo ikke lov å kreve noe av barna mer, men frukt og lek – det er superviktig.

At det endelig er snakk om at elever kan dumpe på skolen, syntes jeg er flott! Det er så mange elever som går ut av 10 klasse, som ligger på nivå med kanskje en 5-6 klassing. Hvorfor i alle dager skal de ikke dumpe? Fordi de skal konfirmeres sammen med sin klasse? For et dårlig argument.. Det er da mye viktigere at et menneske lærer seg det som regnes som grunnleggende kompetanse, enn en konfirmasjon – eller at de går videre med sine venner! Nei, er spent på hvordan skolen utvikler seg videre.. Min sønn skal hvertfall gå på privatskole, det er helt klart.

At noen mister lysten på skole pga karakterer blir også for dumt å komme med. Tror du virkelig ikke at svake elever skjønner at de er svake? Det er jo helt klart at de gjør det. Tror ikke karakterer kommer til å forandre noen ting, bortsett fra at man får dokumentert elevers fremgang og lettere får ekstrahjelp til de som trenger det - og at foreldre faktisk ser hvor deres barn ligger an faglig. Kanskje de starter å hjelpe barna litt mer.. Forhåpentligvis.

Det er lettere å ta tak i en elev som får 2'er i norsk gang på gang.. enn å hjelpe en som får kommentaren "du må kanskje jobbe litt mer med dette".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Patetisk at skolene selv ikke klarer å organisere hvordan de vil ha det. Barnevaktene politikerne må styre, de som er ledere klarer ikke selv.

Herregud...milliarder av kunnskapsløft og gudene vet hva hjelper ingenting. Tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marie_*

Patetisk at skolene selv ikke klarer å organisere hvordan de vil ha det. Barnevaktene politikerne må styre, de som er ledere klarer ikke selv.

Tror du skolene selv kan bestemme hvordan de vil ha det?

De må faktisk følge lover - og slik som det er nå har de ikke engang lov å sende elever ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...